Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RJ45 aansluitdoos naar wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Internepper
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-06 08:22
Goedemiddag,

Ik heb op mijn studentenkamer een RJ45 aansluitdoos, maar heb een nieuwe ultrabook zonder RJ45 aansluiting en wil graag wifi creëren. Heb geprobeerd het een en ander te vinden, maar klopt het dan dat enkel een access point met utp kabel wifi kan creëren? Of is er een beter alternatief?

Beste antwoord (via Internepper op 30-01-2017 20:32)

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-11 08:19

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Frogmen schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:41:
Dat is het beste en simpelste alternatief maar informeer eerst ook even bij de verstrekker van het internet op die poort wat mag en kan.
Dat en als het mag, plaats een router. Dan kan niemand bij jou telefoon / laptop / wat dan ook.

Maar vraag eerst na wat mag.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Alle reacties

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dat is het beste en simpelste alternatief maar informeer eerst ook even bij de verstrekker van het internet op die poort wat mag en kan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Frogmen schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:41:
Dat en als het mag, plaats een router. Dan kan niemand bij jou telefoon / laptop / wat dan ook.

Maar vraag eerst na wat mag.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Internepper
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:44:
[...]

Dan kan niemand bij jou telefoon / laptop / wat dan ook.
Dus zonder router en enkel een access point zou dat wel mogelijk zijn?

• jerohoorn
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-08 13:31
Een access point is een mogelijkheid wanneer je het wifi signaal wat er al opnieuw wil laten uitstralen vanaf het punt waar je de access point neerzet.

Je kan er ook voor kiezen om er een router neer te zetten en je eigen wifi netwerk te maken waar niemand anders op kan.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Internepper schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:51:
[...]

Dus zonder router en enkel een access point zou dat wel mogelijk zijn?
Ja, maar dan kan iedereen die in dezelfde subnet zit op jou apparaten, je hebt wel een vorm van beveiliging erop, maar een router ia veiliger. Ik weet niet hoe de rest van het netwerk eruit ziet. Misschien heeft iedere aansluiting wel een eigen subnet.

• Internepper
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:55:
[...]

Ja, maar dan kan iedereen die in dezelfde subnet zit op jou apparaten, je hebt wel een vorm van beveiliging erop, maar een router ia veiliger. Ik weet niet hoe de rest van het netwerk eruit ziet. Misschien heeft iedere aansluiting wel een eigen subnet.
Moet eerlijk bekennen dat ik het (nog) niet weet. Mijn huisgenoten weten het niet en ik ben zelf vanaf aankomende zaterdag pas op locatie. Het enige dat ik nu weet is dat ik een RJ45 aansluitdoos heb op mijn kamer en dat mijn huisgenoten (2) allebei gebruik maken van een utp kabel. Ik dacht anders bestel ik vast de benodigdheden en kan ik het zaterdag aansluiten. Maar dan denk ik dat het wijs is om eerst het nodige te controleren?

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-11 14:33

Rannasha

Does not compute.

jerohoorn schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:54:
Een access point is een mogelijkheid wanneer je het wifi signaal wat er al opnieuw wil laten uitstralen vanaf het punt waar je de access point neerzet.

Je kan er ook voor kiezen om er een router neer te zetten en je eigen wifi netwerk te maken waar niemand anders op kan.
Ook met een AP kun je een eigen wifi netwerk opzetten. Het AP zou hier fungeren als de link tussen het bedrade netwerk en het eigen draadloze netwerk. Het draadloze netwerk is geheel zelf te configureren.

Maar, het grote nadeel van deze oplossing is dat alle apparaten die je gebruikt in hetzelfde subnet hangen als alle andere apparaten die op het bedrade netwerk zitten. Hierdoor moet je extra beveiligingsmaatregelen treffen, zeker als je schijven deelt via het netwerk.

Gebruik je een router in plaats van een AP, dan heb je nog steeds je eigen wifi netwerk, maar kun je alles wel in een eigen subnet plaatsen, waardoor jouw netwerk afgeschermd is van de overige apparaten die op het bedrade netwerk zitten.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-11 19:49

BoltYes

This is the Way

Voor €10 heb je ook wel een USB naar Ethernet adapter, kan je gewoon met kable internetten. Zou mijn voorkeur hebben :)

¯\_(ツ)_/¯

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:23
Ik zou kiezen voor een routertje, dan maak je van het binnenkomende lijntje een eigen netwerk.
Dit gaat vaak goed. Maar het zou handig zijn om te weten welk netwerk er achter zit.

als deze b.v. netwerk adressen aanbieden met 192.168.1.*** dan kan jou router niet ook 192.168.1.*** aanbieden. Dan zul je de router moeten omzetten naar 192.168.2.*** (wellicht met wat hulp hier en daar)

• Internepper
BoltYes schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:04:
Voor €10 heb je ook wel een USB naar Ethernet adapter, kan je gewoon met kable internetten. Zou mijn voorkeur hebben :)
Het is alleen ook weleens fijn om je smartphone en smart TV draadloos te aan te kunnen sluiten.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

#ProductPrijsSubtotaal
1Sharkoon 3-Poort USB 3.0 Hub + RJ45 Ethernet Adapter Zwart€ 20,33€ 20,33
1TP-Link Archer C7€ 83,37€ 83,37
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 103,70

De router kan ook eenvoudiger zijn, maar dit is voor dit doel een prima ding, snel zat en de nieuwste technieken.

(Koop geen Sitecom troep, dat wil wel eens snel stuk gaan)

Je hebt zoiets nodig. Dan kan je je laptop bedraad aansluiten (en alle andere bedrade apparaten) en je telefoon e.d. draadloos.

[ Voor 6% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 26-01-2017 15:11 ]

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Internepper schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:06:
[...]

Het is alleen ook weleens fijn om je smartphone en smart TV draadloos te aan te kunnen sluiten.
Dan zal je een AP of eigen router moeten plaatsen.
Wat ik persoonlijk in deze situatie zou doen, is een (kleine) pc plaatsen, waarop je mbh iets als PFsense de boel afscheiden.
Een usb-wifi erin, en inzetten als firewall/accespoint/router/nas-noemmaarop

Leuk om met verschillende mensen in eenzelfde woning te zijn, maar een 'vreemde' hoeft geen acces tot jouw apparaten te krijgen.

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

FreshMaker schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:13:
[...]

Dan zal je een AP of eigen router moeten plaatsen.
Wat ik persoonlijk in deze situatie zou doen, is een (kleine) pc plaatsen, waarop je mbh iets als PFsense de boel afscheiden.
Een usb-wifi erin, en inzetten als firewall/accespoint/router/nas-noemmaarop

Leuk om met verschillende mensen in eenzelfde woning te zijn, maar een 'vreemde' hoeft geen acces tot jouw apparaten te krijgen.
Dat lijkt me nogal overkill voor deze situatie. Gewoon voor een paar tientjes een router aanschaffen is meer dan genoeg. Daarmee kun je je netwerk netjes scheiden van de rest, meerdere apparaten gebruiken, enz...

• Internepper
Denk dat ik dan gewoon voor een routertje ga. Is een router met ac ipv n nog het prijsverschil waard?

• FreshMaker
  • Niet online
Rannasha schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:17:
[...]

Dat lijkt me nogal overkill voor deze situatie. Gewoon voor een paar tientjes een router aanschaffen is meer dan genoeg. Daarmee kun je je netwerk netjes scheiden van de rest, meerdere apparaten gebruiken, enz...
Overkill ?
Je komt op een vreemde plaats, en plukt internet uit de muur.
Het wordt gedeeld met andere gebruikers, die je niet kent ?

Ik gebruik op sommige werkplekken niet eens de 'vrije' wifi/utp zonder een eigen VPN, omdat er gewoon niet bekend is wie en wat er rondspookt.

klein voorbeeld, onze firma bied een dekken wifinetwerk aan voor de gebruikers.
Dat is via een tunnel met elkaar verbonden, systemen door heel het land maken gebruik hiervan.
Een simpele netwerkscan levert mij zo'n 500+ vermeldingen op, veelal (byod) priveapparaten ( tablet / telefoon / laptops )
Een rondje portscan geeft me nu al in het 'eigen' subnet een aantal 'open' shares, privefoto's, mp3, films ..

En jij noemt je persoonlijke (data) beveiliging 'overkill' ?

* FreshMaker houdt altijd aan, een netwerk niet door mij in beheer is een onveilig netwerk per definiie

• FreshMaker
  • Niet online
Internepper schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:30:
Denk dat ik dan gewoon voor een routertje ga. Is een router met ac ipv n nog het prijsverschil waard?
Als simpele basis kan je je pijlen richten op de C7 (T.Kreeftmeijer in "RJ45 aansluitdoos naar wifi" )
Prima bereik, en snelheid.
eventueel voorzien van openWRT/ddWRT kan je de boel goed afsluiten van 'buitenstaanders'

[ Voor 9% gewijzigd door FreshMaker op 26-01-2017 15:32 ]

• Internepper
FreshMaker schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:32:
[...]

Als simpele basis kan je je pijlen richten op de C7 (T.Kreeftmeijer in "RJ45 aansluitdoos naar wifi" )
Prima bereik, en snelheid.
eventueel voorzien van openWRT/ddWRT kan je de boel goed afsluiten van 'buitenstaanders'
Wat is het verschil met goedkopere versies? Is deze beter beveiligd of sneller of iets dergelijks?

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Internepper schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:46:
[...]

Wat is het verschil met goedkopere versies? Is deze beter beveiligd of sneller of iets dergelijks?
Bij goedkopere versies, vaak:
Mindere lan-wan snelheid.
Slechter bereik.
Mindere wifi snelheid.
Mindere stabiliteit.
Lagere capaciteit (al is dit nu niet van toepassing).

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

FreshMaker schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:30:
[...]

Overkill ?

Ik gebruik op sommige werkplekken niet eens de 'vrije' wifi/utp zonder een eigen VPN, omdat er gewoon niet bekend is wie en wat er rondspookt.

klein voorbeeld, onze firma bied een dekken wifinetwerk aan voor de gebruikers.
Dat is via een tunnel met elkaar verbonden, systemen door heel het land maken gebruik hiervan.
Een simpele netwerkscan levert mij zo'n 500+ vermeldingen op, veelal (byod) priveapparaten ( tablet / telefoon / laptops )
Een rondje portscan geeft me nu al in het 'eigen' subnet een aantal 'open' shares, privefoto's, mp3, films ..

En jij noemt je persoonlijke (data) beveiliging 'overkill' ?

* FreshMaker houdt altijd aan, een netwerk niet door mij in beheer is een onveilig netwerk per definiie
Als je een routertje aan de kabel hangt die, zoals vrijwel alle routers dat in standaardconfiguratie al doen, binnenkomend verkeer gewoon dropped, dan zullen de andere bewoners niets kunnen scannen binnen je eigen subnet. Ze kunnen enkel met een packet sniffer zien welke pakketjes je met het internet uitwisselt, maar dat kan je ISP ook. Met HTTPS is enkel wat metadata zichtbaar.

Dus ja, met een routertje kunnen medebewoners zien dat TS wel eens naar Tweakers.net gaat, maar ze kunnen geen login-gegevens achterhalen (want HTTPS) of rondneuzen op netwerkshares die TS in z'n eigen subnet heeft.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-11 21:21
Rannasha schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:17:
[...]

Ik snap überhaupt dat frequent tentoongestelde wantrouwen jegens huisgenoten niet. De use case waar men een filmpje (of Chromecast oid.) wil delen met huisgenoten is veel waarschijnlijker dan een verveelde nerd die je het leven probeert zuur te maken.

Betekent niet dat je hele disk op het netwerk moet gaan sharen, maar als je je huisgenoten niet kunt vertrouwen heb je een veel groter probleem dan het feit dat je een subnet met ze deelt.

Bovendien is dat alles prima af te vangen door op het juiste knopje (public vs. private network) te drukken als je je computer (Windows) voor het eerst inprikt.

Gewoon een access point kopen (KPN WiFi-versterker), of router als je verwacht ooit nog iets aan de routingfunctionaliteit te hebben.
Internepper schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:30:
In het algemeen zou ik niet meer investeren in access points zonder 5 GHz, zonde van het geld.

Als je vertelt wat voor internetaansluiting je hebt (snelheid, provider) dan kunnen we daar wat zinnigers over zeggen. Met een karig ADSL-lijntje kun je prima uit de voeten met een 802.11n-accesspoint, maar als je een snellere lijn ook vol wilt kunnen benutten dan wil je absoluut 802.11ac.

Benchmark is de KPN WiFi-versterker voor 50,-. Vaak de beste prijs/kwaliteit-verhouding.

[ Voor 5% gewijzigd door Thralas op 26-01-2017 18:42 ]

• Internepper
Thralas schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 18:40:
[...]

Ik snap überhaupt dat frequent tentoongestelde wantrouwen jegens huisgenoten niet. De use case waar men een filmpje (of Chromecast oid.) wil delen met huisgenoten is veel waarschijnlijker dan een verveelde nerd die je het leven probeert zuur te maken.

Betekent niet dat je hele disk op het netwerk moet gaan sharen, maar als je je huisgenoten niet kunt vertrouwen heb je een veel groter probleem dan het feit dat je een subnet met ze deelt.

Bovendien is dat alles prima af te vangen door op het juiste knopje (public vs. private network) te drukken als je je computer (Windows) voor het eerst inprikt.

Gewoon een access point kopen (KPN WiFi-versterker), of router als je verwacht ooit nog iets aan de routingfunctionaliteit te hebben.

[...]

In het algemeen zou ik niet meer investeren in access points zonder 5 GHz, zonde van het geld.

Als je vertelt wat voor internetaansluiting je hebt (snelheid, provider) dan kunnen we daar wat zinnigers over zeggen. Met een karig ADSL-lijntje kun je prima uit de voeten met een 802.11n-accesspoint, maar als je een snellere lijn ook vol wilt kunnen benutten dan wil je absoluut 802.11ac.

Benchmark is de KPN WiFi-versterker voor 50,-. Vaak de beste prijs/kwaliteit-verhouding.
Dank voor je reactie. Ik zou het aankomende zaterdag even specifiek moeten nakijken. Uit het contract kan ik opmaken dat het internet in handen is van een externe partner genaamd Teleplaza.

Over snelheid is in principe dit het enige dat ik kan vinden:
De bandbreedte van de koppeling tussen het netwerk van verhuurder en het wereldwijde internet is zodanig gedimensioneerd dat in een gemiddelde situatie per wooneenheid een bandbreedte van 100 Mbps (down- en upstream) kan worden gerealiseerd.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Als je een 100/100 verbinding krijgt, ga je dat niet kunnen routeren met een apparaat van een paar tientjes, <€40.

Vraag zaterdag eerst na hoe het met internet zit en ga daarna pas iets kopen zoals ap/router. Dus routering/subnets/wifi ed. Je kan natuurlijk wel altijd al zo'n USB<->LAN adapter halen. Zijn altijd handig om te hebben.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

FreshMaker schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:30:
[...]

Overkill ?
Lijkt mij ook overkill die routers werken goed voor iedereen met internet. Sins wanneer is een directe internetverbinding veiliger dan een aansluiting thuis?

Is het niet. je moet gewoon alle netwerken di eniet van jou zijn niet vertrouwen

Iperf

Pagina: 1