Passeren hypotheek/bouwdepot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:10
Hi all!

Ik ben al een ziljoen jaar (voor mijn gevoel) bezig met een nieuwbouwhuis. Nu is de situatie als volgt:

Hypotheek 300.000.
Prijs huis: 200.000
Grond: 50.000
Meerwerk: 51000
Kosten notaris en hypotheekadvies: 2000
(bedragen even versimpeld maar komt op hetzelfde neer).

Nu heb ik het meerwerk netjes gespecificeerd en dat komt uit op 51000. Maar omdat ik de keuken NIET bij de bouw afneem krijg ik een korting van 1000 euro :) oftewel mijn meerwerk is uiteindelijk 50.000

Alles bij elkaar opgeteld (zonder korting keuken) = 200000+50000+51000+2000= 303.000

Tijdens passeren zou ik dus 2.000 euro moeten betalen, ik ben iemand van de cijfertjes dus wist exact wat ik zou moeten betalen bij het passeren.

Nu blijkt dat we tijdens passeren (waar de eerste betaling, de grond, moet worden voldaan) die 2000 moeten aftikken maar ook 1000 extra omdat de hypotheekverstrekker maar 49.000 stort voor de grond uit het depot (verrekenen ze dus met die 1000 die ik teveel heb volgens de specificatie, exclusief de korting dus)

Ik heb gezegd dat ik die 1000 extra niet wil betalen omdat dat geld een korting is en er ergens iets fout is gegaan. Lang verhaal kort te maken is het ongeveer ONMOGELIJK om zo een mammoet in beweging te krijgen (lees de verstrekker) en ben ik genoodzaakt 1000 euro extra te betalen wetende dat er UITEINDELIJK in mijn bouwdepot 1000 euro overblijft.

Afijn, ik wil niet dat die 1000 euro verdwijnt in de hypotheek met de mededeling "fijn meneer je hypotheek is 299.000 in plaats van 300.000". Waarom niet? Ik ga naast dit bedrag redelijk wat zelf betalen (lees badkamer, keuken, elektra etc). Ik kan die 1000 euro dus prima gebruiken tijdens de verbouwing.

Nu gaf mijn hypotheekadviseur het volgende advies:

Elektra kost 2000 euro, betaal deze zelf (waren we al van plan) en declareer deze vervolgens als zijnde verbouwingskosten en dat je 50/50 wilt doen dus 1000 uit bouwdepot en 1000 uit eigen zak. De hypotheekverstrekker stort dit bedrag dan terug op mijn rekening. Is dit mogelijk denken jullie? Ik heb deze elektra kosten namelijk NIET gespecificeerd tijdens mijn aanvraag omdat ik dit zelf wilde betalen.

Mocht dit scenario lukken blijft het natuurlijk een vreemd verhaal 8)7 ik moet uit eigen zak 1000 extra betalen en vervolgens moeite doen dit terug te krijgen :X

hoor het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04:32
Die 1.000 euro raak je wel kwijt aan bouwrente. Ik zou me er niet al te druk om maken, gezien het totaalbedrag. Anders zou ik de hypotheekadviseur volgen, lijkt mij dat deze situatie niet uniek is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Zelf ook genoeg gedoe gehad dat hypotheek verstrekker perse een depot wilde hebben om direct noodzakelijk onderhoud moet wordt uitgevoerd. Het huis zou uit elkaar vallen. Hij staat al meer dan 100 jaar en is goede staat van onderhoud maar goed. Dus zaten wij ook met een depot van 5000 euro voor een hypotheek die alleen voor de aankoop is niet voor de aanpassing a 5000 dus we miste 10000 euro in eens. We hadden nu het geld niet meer om te verbouwen (prive geld) omdat we dat bij de notaris eerst moeten aftikken. Enorm gedoe. Uiteindelijk is het depot magisch verdwenen maar de verstreker was niet te bewegen.

Dus na mijn ervaring denk dat de adviseur best een goed advies geeft door gewoon een andere klus te declareren uit de pot. Dus electra voor de keuken en klaar ben je toch. Als je de hypotheek verstrekker nu nog moet bewegen voor 1000 euro dan mis je waarschijnlijk je deadline bij de notaris. Plus kost het je je enorm veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
MeZZiN schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:44:
Zelf ook genoeg gedoe gehad dat hypotheek verstrekker perse een depot wilde hebben om direct noodzakelijk onderhoud moet wordt uitgevoerd. Het huis zou uit elkaar vallen. Hij staat al meer dan 100 jaar en is goede staat van onderhoud maar goed. Dus zaten wij ook met een depot van 5000 euro voor een hypotheek die alleen voor de aankoop is niet voor de aanpassing a 5000 dus we miste 10000 euro in eens. We hadden nu het geld niet meer om te verbouwen (prive geld) omdat we dat bij de notaris eerst moeten aftikken. Enorm gedoe. Uiteindelijk is het depot magisch verdwenen maar de verstreker was niet te bewegen.

Dus na mijn ervaring denk dat de adviseur best een goed advies geeft door gewoon een andere klus te declareren uit de pot. Dus electra voor de keuken en klaar ben je toch. Als je de hypotheek verstrekker nu nog moet bewegen voor 1000 euro dan mis je waarschijnlijk je deadline bij de notaris. Plus kost het je je enorm veel tijd.
Precies.. morgen moeten we passeren en NN gaat never nooit binnen nu en morgen dat bedrag toch nog storten naar de notaris. Dus ik ga zodra ik toegang heb tot de online portal die Elektra rekening insturen en vragen om 1425 euro (dat is het echte bedrag wat overblijft) uit depot en de rest van de Elektra rekening betaal ik zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Señor Sjon schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:42:
Die 1.000 euro raak je wel kwijt aan bouwrente. Ik zou me er niet al te druk om maken, gezien het totaalbedrag. Anders zou ik de hypotheekadviseur volgen, lijkt mij dat deze situatie niet uniek is.
Hoe bedoel je kwijt aan bouwrente? we zijn 55 dagen te laat met betalen van de grond en dit kost 650 euro (bruto bedrag).

Verder volgen wij idd het advies van de adviseur.. hoewel hij het wel uniek vond allemaal (wij zijn sinds september vorig jaar bezig :O ) en Rabobank maar opperen dat je een hypotheek binnen een week kan krijgen :D dat zou wat zijn :o

Afijn het lag niet allemaal aan de verstrekker. Ik heb een studieschuld (lees 5000 euro) maar deze was 35.000 euro. Ik heb 30.000 in een keer afgelost en toen is mijn maandbedrag verlaagt van ruim 200 euro naar 27 euro.. Helaas moet die verstrekker rekenen met 35000 (alsof het een doorlopend krediet is). Ik wilde uit principe die 5000 niet aflossen (kon wel en dat wilde de bank afdwingen). Aanhouder wint :) hypotheek binnen zonder de 5000 af te lossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Prima oplossing dan :) het is iets in ieder geval.

Hypotheken blijven altijd een gedoe ik ben zelf ZZP-er dus dan is het dubbel feest en ik had maar 6 weken om alles rond te krijgen en ik had net mijn vorige adviseur de laan uitgestuurd omdat niet dacht dat het ging lukken. Daar had ik niets aan. Dus alles gelukt wel met de hakken over de sloot geen extra's verbouw budget wat we wel wilde maar alles was gewoon te krap volgens de regeltjes niet dat ik niet genoeg verdien maar 1 jaar freelancer zijn maakt dat ik opeens heel weinig verdien in de ogen van de verstrekker. Plus bijna 15k rest schuld die ook niet hielp.

De aanhouder wint en het eerstje jaar is gewoon duur en te veel kosten daarna wordt het vanzelf beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04:32
Je hebt ook rente tijdens de bouw zelf van je eigen hypotheek.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
MeZZiN schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:56:
Prima oplossing dan :) het is iets in ieder geval.

Hypotheken blijven altijd een gedoe ik ben zelf ZZP-er dus dan is het dubbel feest en ik had maar 6 weken om alles rond te krijgen en ik had net mijn vorige adviseur de laan uitgestuurd omdat niet dacht dat het ging lukken. Daar had ik niets aan. Dus alles gelukt wel met de hakken over de sloot geen extra's verbouw budget wat we wel wilde maar alles was gewoon te krap volgens de regeltjes niet dat ik niet genoeg verdien maar 1 jaar freelancer zijn maakt dat ik opeens heel weinig verdien in de ogen van de verstrekker. Plus bijna 15k rest schuld die ook niet hielp.

De aanhouder wint en het eerstje jaar is gewoon duur en te veel kosten daarna wordt het vanzelf beter.
Klopt, erg vervelend/veel kopzorgen :S Ik werk 40 uur en heb daarnaast een bedrijfje met een omzet van pakweg 5000 per jaar (niet veel maar toch iets). Dit liep eerst via een payroller (4 jaar) en dan mocht worden meegenomen in de hypotheek maar omdat ik dat recentelijk had omgezet naar ZZP bedrijfje (zelfde opdracht, aantoonbaar op papier) konden ze de omzet toch niet meenemen. De oplossing 5% meer salaris nodig, prima gaan we regelen.

Ik kreeg netjes een brief dat ik 10% zou krijgen per januari (kreeg deze brief in november) maar er stond bij "mits gelijkwaardig presteren". Reactie van de bank: ja dus niet 100% zeker dus...mijn reactie: "nee als ik in mn blote leuter in de gang ga lopen niet nee xD"

Afijn, mijn vriendin ook naar haar baas gegaan, kreeg ook 10%... en toen zei de bank ineens nou vooruit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Señor Sjon schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:04:
Je hebt ook rente tijdens de bouw zelf van je eigen hypotheek.
alles boven de 300.000 betaal ik geen rente over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-08 22:09
Afhankelijk van de hypotheek kan het best zo is zijn dat de rente niet uit het bouwdepot betaald wordt maar dat je dit zelf moet doen.

Persoonlijk een vergelijkbare situatie gehad. Door het laten vervallen van de keuken bij de bouwer was mijn meerwerk negatief maar dat geld was natuurlijk wel nodig om zelf een keuken te kopen. Dus samen met de hypotheek adviseur is de verbouwingsspecificatie aangepast. Laatste termijn waar het minderwerk mee wordt verrekend is verlaagt en er is een post bij gekomen voor de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:11
ls789 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:10:
[...]

alles boven de 300.000 betaal ik geen rente over?
Ik kan even niet goed inschatten of je het goed begrijpt (of dat ik jou niet goed begrijp, dat kan ook :) )

Stel dat je hypotheek 300K is, waar je 3% rente over betaald. Zolang je nog geen rekeningen hebt betaald dan staat er dus 300K in je potje. Maar zodra je passeert bij de notaris, dan tik je de grond af, stel 75K. Dan zit er nog maar 225K in je potje, en ontvang je nog maar 3% rente over 225K. Dus dat betekent dat je dat verschil moet bijleggen want jouw hypotheekverstrekker wil nog steeds elke maand bedrag X aan rente ontvangen. Dan kan A) of uit eigen middelen, of B) een extra potje bovenop de hypotheek die je nodig hebt voor aankoop grond, bouw woning en meerwerk etc.

Gedurende de bouw loopt je potje steeds verder leeg, en ontvang je dus steeds minder rente over je bouwdepot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
paul-s83 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:35:
[...]

Ik kan even niet goed inschatten of je het goed begrijpt (of dat ik jou niet goed begrijp, dat kan ook :) )

Stel dat je hypotheek 300K is, waar je 3% rente over betaald. Zolang je nog geen rekeningen hebt betaald dan staat er dus 300K in je potje. Maar zodra je passeert bij de notaris, dan tik je de grond af, stel 75K. Dan zit er nog maar 225K in je potje, en ontvang je nog maar 3% rente over 225K. Dus dat betekent dat je dat verschil moet bijleggen want jouw hypotheekverstrekker wil nog steeds elke maand bedrag X aan rente ontvangen. Dan kan A) of uit eigen middelen, of B) een extra potje bovenop de hypotheek die je nodig hebt voor aankoop grond, bouw woning en meerwerk etc.

Gedurende de bouw loopt je potje steeds verder leeg, en ontvang je dus steeds minder rente over je bouwdepot.
Ja dat klopt inderdaad :) die grond betalen wij nu maandelijks rente voor. Omdat we thuis wonen betalen we dat uit eigen zak (geen extra potje dus;))

Overigens vandaag getekend, adviseur is nog bezig die 1425 terug te halen :P
Pagina: 1