Afkoelen van een Black Ice SR2 Xtreme+ 240

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 15:01

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik wil een i7 4790k en een high-end gpu (1070/1080 or Vega) gaan waterkoelen in een custom loop. Dat wil ik door middel van een enkele Black Ice SR2 Xtreme+ 240 60mm radiator in combinatie met 2 Noctua 120mm NF-P12 PWM 1300RPM fans op low RPM gaan doen. Het doel is om een stil systeem te maken, als ik later wil overclocken of een component wil toevoegen dan wil ik er een tweede radiator bijplaatsen.

De Black Ice SR2 heeft een lage fpi, namelijk 8. Waardoor er ondanks de dikte (60mm) weinig weerstand is zodat de Noctua fans met een goede static presure op lage RPM genoeg lucht door de radiator kunnen blazen om de boel af te koelen.

Wat denken jullie hiervan?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 240mm rad om een dikke CPU en GPU te koelen? Is dat niet wat weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:25
Mij lijkt het inderdaad net wat krap. Als je het bij een 240x60 wilt houden, regel dan een hoog FPI exemplaar met wat goede static pressure fans, zoals de Corsair SP120, EK Vardar of ThermalTake Riing.

Zelf heb ik een 4690K en een Fury X draaien op een 240x45 plus een 120x45 (EK PE240 en PE120). Het zal dus niet onmogelijk zijn om jouw setup met een 240 te doen, maar regel dus hoog FPI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:16:
Een 240mm rad om een dikke CPU en GPU te koelen? Is dat niet wat weinig?
Dat is dus de vraag ;) en aangezien ik geen hands-on ervaring heb leek het mij een goed idee om de meer ervaren tweakers te vragen.
hjkv schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:21:
Mij lijkt het inderdaad net wat krap. Als je het bij een 240x60 wilt houden, regel dan een hoog FPI exemplaar met wat goede static pressure fans, zoals de Corsair SP120, EK Vardar of ThermalTake Riing.

Zelf heb ik een 4690K en een Fury X draaien op een 240x45 plus een 120x45 (EK PE240 en PE120). Het zal dus niet onmogelijk zijn om jouw setup met een 240 te doen, maar regel dus hoog FPI.
Hm okay, maar een radiator met hoger FPI betekend natuurlijk ook meer luchtweerstand waardoor de fans harder moeten draaien. Dus de ideale scenario zou zijn om 2x Black Ice SR2 Xtreme+ 240 de nemen? Dan doe ik er een aan de voorkant van de kast als intake en een aan de bovenkant als exhaust.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Mijn advies is om zoveel radiatoren in je kast te proppen als je er redelijkerwijs in kunt krijgen. Meer radiatoren betekent vanzelf lagere fan snelheden en stillere koeling.

Je kunt je systeem waarschijnlijk ook wel met een enkele 120 rad koelen, als je er een 6000rpm Delta fan op zet :+

Het mooie aan waterkoeling is dat je de boel kan schalen zoals je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
hjkv schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:43:
Mijn advies is om zoveel radiatoren in je kast te proppen als je er redelijkerwijs in kunt krijgen. Meer radiatoren betekent vanzelf lagere fan snelheden en stillere koeling.

Je kunt je systeem waarschijnlijk ook wel met een enkele 120 rad koelen, als je er een 6000rpm Delta fan op zet :+

Het mooie aan waterkoeling is dat je de boel kan schalen zoals je wilt.
Dat is natuurlijk wel zo, maar qua kosten zou het wel fijn zijn om 1 rad te draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 23:01

PuijkeN

euhm ?

MrVegeta schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:41:
[...]Hm okay, maar een radiator met hoger FPI betekend natuurlijk ook meer luchtweerstand waardoor de fans harder moeten draaien. Dus de ideale scenario zou zijn om 2x Black Ice SR2 Xtreme+ 240 de nemen? Dan doe ik er een aan de voorkant van de kast als intake en een aan de bovenkant als exhaust.
Neem je niet net daarom high static pressure fans? Omdat zij die druk kunnen leveren (zelfs op relatief laag toerental)?

Ik heb zelf een 240x45 altijd gebruikt om een 3930k te koelen op 4.6Ghz. Dit ging net... stresstests brachten de CPU tot 80° met 2 Noctua's NF-P12 op minder dan 1000 rpm. Op idle draaiden de fans gewoon 300 rpm.

Jouw CPU verbruikt minder maar of er dan nog plaats is voor een high-end GPU... zoals al gezegd indien mogelijk zou ik er gewoon een 2de rad bij plukken!

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
PuijkeN schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:07:
[...]

Neem je niet net daarom high static pressure fans? Omdat zij die druk kunnen leveren (zelfs op relatief laag toerental)?

Ik heb zelf een 240x45 altijd gebruikt om een 3930k te koelen op 4.6Ghz. Dit ging net... stresstests brachten de CPU tot 80° met 2 Noctua's NF-P12 op minder dan 1000 rpm. Op idle draaiden de fans gewoon 300 rpm.

Jouw CPU verbruikt minder maar of er dan nog plaats is voor een high-end GPU... zoals al gezegd indien mogelijk zou ik er gewoon een 2de rad bij plukken!
Kijk, cijfers, daar heb ik wat aan :). Dan ga ik toch voor 2 x 240 30mm rads met een hogere FPI en dan hopen dat ik die met een lage RPM toch genoeg kan afkoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Als extra info kan ik je nog zeggen dat ik daarvoor een Corsair H100i had met de originele fans, deze moesten iets harder draaien deze konden niet trager dan 600 rpm idle en onder load had ik ze ingesteld tot max 1500rpm. Ze maakten dan wel aanzienlijk meer lawaai dan mijn systeem met de Noctua's.

Deze hielden het ook koel op 4.6 Ghz maar moesten dus wel wat harder draaien. Ter info, de H100i heeft ook een hogere FPI op een 240x30mm rad.

Ik veronderstel dat je met 2x240 (30-45mm) ruim voldoende koeling zal hebben in combinatie met de goede fans

EDIT2: ik gebruik trouwens altijd PUSH met deze fans, er zit een "systeempje" op om de flow te richten, deze functie verlies je met een pull configuratie. Hier houd je wel best rekening mee.

[ Voor 29% gewijzigd door PuijkeN op 26-01-2017 16:29 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Dan ga ik voor 2 x de Black Ice Nemesis Radiator GTS 240, volgens deze review: http://www.xtremerigs.net/2015/02/11/radiator-round-2015/10/
The slim category again was fiercely competitive. Both the Magicool G2 Slim and the Hardware Labs Nemesis GTS did very well here. The GTS however has the performance edge due to it’s greater performance at 750RPM. The finish and quality are excellent, the only thing lacking is the flow restriction. If the design could be altered to lower the restriction without affecting performance then this clearly would be the best slim radiator.
Zou dat een goede voor mij moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Denk dat je daar niks fout mee kan doen!

Trouwens is het omwille van esthetische waarde dat je 2x dezelfde rad wilt nemen? Of ik zou zelf behoorlijk de fout in moeten gaan, maar je kan bijvoorbeeld ook een 60mm combineren met een 30mm toch?

Iets meer afstelwerk voor de fans maar moet op zich perfect kunnen toch?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Meer vanwege budget. Onderhand is de 600 + waterblock voor de GPU = ~700 euro grens wel aardig bereikt. Misschien dat ik het later nog wel overweeg om 1 Black Ice SR2 Xtreme+ 240 en een Black Ice Nemesis Radiator GTS 240 neem. Da's toch wel weer een meerprijs van 35 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 17:58
Welke onderdelen ben je van plan te halen? En misschien kan je op het V&A op Tweakers nog een radiator kopen voor een leuk prijsje. Beetje goed zoeken en je kan er leuke dingen kopen met flinke korting. Zo heb ik een 480 rad en 240 rad samen kunnen kopen voor 60 euro. en voor 5 euro spuitbus zwarte verg gehaald en voor 65 zien ze er als nieuw uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
Ik weet niet of je per se alphacool en Aqua-computer spul wil, maar mijn ervaring is dat EK vaak redelijk wat goedkoper is. Dan kun je voor de PE240 of XE240 radiatoren gaan, een X-RES D5 etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Ik denk ook dat je hier en daar wel wat kunt besparen, ik vind vooral je reservoir en pomp nogal duur. Ik weet niet of het veel meerwaarde heeft om de pompsnelheid mee te laten aanpassen met de temperatuur. Tenzij je heel veel restrictieve onderdelen in je loop hebt zal het niet uitmaken denk ik of de pomp op 50% of 100% van zijn snelheid loopt.

Ik heb zelf een D5 Vario, afgesteld op 2,5-3 en dit is stil en qua flow ruim voldoende. Indien je bijvoorbeeld deze combinatie neemt: https://www.highflow.nl/w...lphacool-vpp655-pump.html spaar je al snel 70 euro, daar kun je al enkele leuke andere dingen mee doen.. :)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

Om te beginnen is (custom) waterkoelen van PC onderdelen gewoon niet goedkoop.

240 kan je mee weg komen, het heeft afdoende koel capaciteit voor een CPU en GPU.
Alleen zullen je fans niet op een laag rpm kunnen draaien, mits je "koele" component temperaturen wilt bereiken.
Als je OK bent met air cooling temperaturen met je custom loop met 240 rad, lage rpm.
Maar inziens dat zal waarschijnlijk niet je doel zijn :)

"Fuist" regel, 120mm radiator oppervlakte per component + 1x 120mm extra.

Zoals eerder vermeld, meer is beter, tot op een zekere hoogte! Al hang je 12 meter aan oppervlakte aan je systeem lager dan ambient kom je niet.

EK maakt prima kwaliteit spul, persoonlijk vind ik het er mooier uitzien als Alphacool.

Aquacomputer is ook top notch.

hwbot; wiLLius

Pagina: 1