Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

MKB offsite backup oplossing

Pagina: 1
Acties:

• mvandek2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-11 22:19
Beste allen,

Ik heb vele artikelen gelezen in dit forum en ben toch zo eigenwijs dit nog even als nieuw topic in te schieten.

Ik zoek een backup oplossing om data op servers (voor kleine bedrijven) gepland te kopiëren naar een externe/offsite locatie. Ik zeg bewust kopiëren omdat dat voldoende is, eventuele databases worden op de server geëxporteerd naar recoverable backup bestanden; het is dus enkel een kwestie van files kopiëren.
De hoeveelheid data is niet meer dan 200Gb, met retentie zou 2Tb aan ruimte offsite dus voldoende moeten zijn.
Optioneel is het interessant zijn om die backup nog een keer te synchroniseren met een dienst als S3 of elders in de cloud.

Ik denk aan een Qnap of Synology NAS.
Heeft iemand een apparaat op het oog wat hier geschikt voor is maar niet overgedimensioneerd qua specificaties en software (eigenlijk is rsync en een cloud koppeling alles wat nodig is)?

Bij voorbaat dank!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
Je hebt MKB en MKB. Persoonlijk zou ik voor zo iets naar een Synology grijpen. Deze heeft al een ingebouwd mechaniek om naar diverse cloud oplossingen te syncen (twee weg, of een weg). Dit gebaseerd op anekdotische ervaring in mijn eigen prive speel omgeving. ;).

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:55
Naj_Geetsrev schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:18:
Je hebt MKB en MKB. Persoonlijk zou ik voor zo iets naar een Synology grijpen. Deze heeft al een ingebouwd mechaniek om naar diverse cloud oplossingen te syncen (twee weg, of een weg). Dit gebaseerd op anekdotische ervaring in mijn eigen prive speel omgeving. ;).
Hier ook Synology ervaring. Ook prive, dat wel. Maar die synct naar een andere Synology (heb dus zowel thuis als op een ander adres een NAS geplaatst) Ben ik niet afhankelijk van de cloud (vind ik persoonlijk een prettigere gedachten met al mijn prive data)

*sowieso

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 24-11 16:03

allure

Titaan fase 2/3

Mijn ervaring is dat Qnap's stabieler zijn dan de Synology.

• mvandek2
Het betreft kleinbedrijf; we hebben het over bedrijven kleiner dan 20 man.
Maar daarom had ik de datahoeveelheid vermeld, volgens mij meer een criterium dan de hoeveelheid medewerkers alhoewel dat misschien weer wat zegt over de gemiddelde datamutatie; dat is natuurlijk wel weer relevant. Gemiddeld circa 5Gb per dag (database backups worden dagelijks opnieuw gemaakt).

Kan iemand iets zeggen over de software?
Is er software nodig op de server of wordt het geheel geconfigureerd vanaf de NAS?
Is de verbinding goed op te zetten?
Neem aan dat folderselecties maken en schedulen allemaal aanwezig is.

• Frogmen
  • Niet online
wil je die synology ofsite zetten en bedenk wel dat moet dan over een internet lijntje bedenk je upload en je weet hoelang je al doet over 5 GB daarom gebruik je bij voorkeur backup software want die schrijven alleen wijzigingen weg.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• mvandek2
Met die opmerking over die databases bedoel ik dat er dagelijks exports worden gemaakt van databases die de bulk van die 5G uitmaken, de eigenlijke data mutatie in die databases zijn een fractie daarvan. Verder misschien nog 100Mb aan gebruikers bestanden.
Ik dacht dat de meeste software gebaseerd was op rsync; dat zorgt ervoor dat op blok niveau enkel mutaties worden gesynchroniseerd.
Maar je hebt gelijk; assumptions are the mother of all ...

Dan nog is er voldoende bandbreedte aan weerszijde om circa 10Gb te syncen 's nachts.

[ Voor 5% gewijzigd door mvandek2 op 26-01-2017 15:04 ]

• mvandek2
Iemand?

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:29
Wij hebben een 1U linux server liggen in een datacenter, doen elke nacht een rsync van de data.

• mvandek2
jwillemsen schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:57:
Wij hebben een 1U linux server liggen in een datacenter, doen elke nacht een rsync van de data.
Ja, zo doen wij het nu ook maar volgens mij kan het met de huidige generatie Qnap/Synology nog gemakkelijker.
Ik zoek dus een kant en klaar apparaat wat dat kan doen en dan bij voorkeur ook nog kan syncen met een cloud oplossing.

• mvandek2
Ik heb wat meer research gedaan en denk aan de Synology DS216 of Synology DS216play.

Wat me nog ontgaat is of je een Windows server naar een dergelijke offsite NAS kan backuppen of dat je lokaal dan ook een NAS nodig hebt (die je dan op zijn beurt synct met de offsite NAS)?
Zo ja, configureer je dit dan geheel op de server vanuit de browser?

Verwijderd

Je kan het "makkelijker" doen.

Zet op een andere lokatie (thuis bv) een NAS, en backup jouw database naar deze NAS. Als jouw upload vanuit het bedrijf goed is, dan moet de download snelheid van jouw thuis ook ongeveer hetzelfde zijn.
Daarna kan je eventueel vanuit die NAS weer syncen met de cloud.

Kijk even naar Netgear voor MKB. Deze zijn zeer stabiel, betrouwbaar en hebben een goede helpdesk.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:12
Even een vraag: wat is je budget hiervoor ? Wil je een eenmalige investering doen of zou een maandelijks bedrag ook mogelijk zijn ?

Voor het laatste: kijk eens naar MindTime Backup. Heeft alles wat je wenst, maar kost je per maand een bepaald bedrag.

• laurens0619
  • Laatst online: 07:27
mvandek2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 17:12:
Ik heb wat meer research gedaan en denk aan de Synology DS216 of Synology DS216play.

Wat me nog ontgaat is of je een Windows server naar een dergelijke offsite NAS kan backuppen of dat je lokaal dan ook een NAS nodig hebt (die je dan op zijn beurt synct met de offsite NAS)?
Zo ja, configureer je dit dan geheel op de server vanuit de browser?
Je kunt synology cloud station backup installeren op de windows server en daarbij aangeven welke mappen hij (on change) naar een (externe) nas synct. Cloud station backup houdt zelf al retention bij maar je kunt de cloudsync "library" vervolgens ook weer naar een cloud syncen. Zo heb ik het ook opgezet nu, enig nadeel is wel dat ik de sync windows client niet super stabiel vindt maar ik sync dan ook de hele c:\users map. Ook mis ik notificatiemailtjes van die sync client. Dr client is nieuw sinds dsm 6 dus wellicht waren het nog kinderziektes.

Alternatief is een backup oplossing als cobian die je via ftp/rsync naar je externe nas laat schrijven. Ik gebruik overigens ds216j en zeer tevreden mee

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 06-02-2017 20:58 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:59

rjong5

?

Even los van het offsite gedeelte van de backup, op welke manier/ met welke tools ga je de data kopiëren naar de NAS. (Dus de lokale backup).

En wil je die lokale backup dagelijks handmatig controleren of wil je mailnotificaties laten sturen, controle of het dagelijks goed loopt minstens zo belangrijk toch.

Betreft offsite synchroniseren zou ik ook voor een qnap/synology kiezen (dus lokaal en remonte een nas), tools allemaal aanwezig inclusief notificaties of de sync gelukt is of niet

[ Voor 3% gewijzigd door rjong5 op 06-02-2017 20:47 ]

• mvandek2
Je kunt synology cloud station backup installeren op de windows server en daarbij aangeven welke mappen hij (on change) naar een (externe) nas synct.
Ik begrijp dat CS Backup erg basaal is; schedulen is niet mogelijk; meerdere backup taken ook niet.
Verder draait het ook niet als een service of geldt dat alleen voor CS Cloud Station?

Het lijkt dus niet bedoelt voor zakelijk gebruik, heb je het op een server draaien?

• laurens0619
  • Laatst online: 07:27
mvandek2 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 17:46:
[...]

Ik begrijp dat CS Backup erg basaal is; schedulen is niet mogelijk; meerdere backup taken ook niet.
Verder draait het ook niet als een service of geldt dat alleen voor CS Cloud Station?

Het lijkt dus niet bedoelt voor zakelijk gebruik, heb je het op een server draaien?
Klopt allemaal, ben daarom geen enorme fan ervan maar aan de andere kant is niet scheduled wel fijn. Zodra de db dump geschreven is, gaat die direct syncen.

Maar je kunt altijd nog een non-synology backup tool eraan knopen.

Waar ik het heb draaien is trouwens op een werkstation

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 07-02-2017 19:37 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1