Mijn voorkeur gaat uit naar PC2-6400F modules, maar als ik dat in de Pricewatch gooi dan zie ik enkel wat Mac Pro modules. Zijn er ooit PC2-6400F 8GB modules geweest?
Probleem is, dat die FBDIMM's al behoorlijk oud zijn (DDR2). Als ik bijvoorbeeld zelf zoek naar DDR1 geheugen is de lijst gewoon leeg, maar die modules zijn er wel ooit geweest.
Dus die 8GB modules PC6400 zijn er vast wel (geweest), maar staan mogelijk niet meer in de PW omdat ze te oud zijn en praktisch nergens meer leverbaar (bij gangbare shops, of die aangemeld zijn bij PW).
Google helpt me helaas niet heel erg veel, en als ik de handleiding van Tyan erbij pak dan gaat de QVL voor geheugen op 800MHz slechts tot 4GB

QVL betekend niet dat alleen die modules werken, maar modules in de QVL werken wel gegarandeerd.
Heel vaak worden die lijstjes niet echt up-to-date gehouden, of gewoon weinig tests gedraaid, maar wil niet zeggen dat modules die niet in die lijst staan niet werken.
Het gaat om een Tyan i5400PW bord met twee Intel Xeon X5492 CPU's en 16 RAM sloten. Het "probleem" is dat de RAM sloten enkel FB-DIMMs lusten, en het is mij niet geheel duidelijk wat nu het grootste is dat ooit commercieel uitgebracht.
Grootste kan ik ook zo niet achterhalen, maar wat wel duidelijk aangegeven word op de site van Tyan is dat het maximaal 128GB is verdeeld over 16 sloten (dus 8GB per slot). Als je groter gebruikt kán misschien wel werken, maar de kans is erg groot dat het niet (goed) werkt vanwege beperkingen van de geheugencontroller.
Komt bij, dat je misschien niet puur moet zoeken naar 800Mhz modules, maar dat 667Mhz misschien ook een optie is. Verschil tussen 800 of 667 merk je bij normaal gebruik weinig van, vaak zie je het alleen terug in synthetische benchmarks of extreem memory-bandwith hongerige applicaties.
Want je zit ook nog mee, dat memory controllers soms bepaalde snelheden niet meer aankunnen als je meer dan x aantal modules gebruikt. Nu kan ik dat niet duidelijk terug vinden of dat met die Tyan ook is, maar heb vaak zat (consumenten) moederborden gezien die de maximale RAM snelheid niet aankonden als je alle geheugensloten in gebruik had (beperkingen van de memorycontroller).