Nieuw moederbord start pc niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jordverhagen
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-07-2017
Mijn vraag
Ik heb een nieuw moederbord besteld, heb deze geinstalleerd en alle kabels correct aangesloten. ik wil de kast aanzetten (ook een nieuwe case) en de pc gaat 0,5seconde aan en gaat ook weer uit.

Als ik mijn oude moederbord terug doe (ook in deze nieuwe kast) werkt alles prima.
Wat kan hierdoor de oorzaak zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord nieuw : H97M-G43
Moederbord oud : H81M-E/M51AD/DP_MB (OEM bord van asus pc)
i5-4460S
GTX660 2GB MSI
2X 8GB DDR3 1600MHZ SAMSUNG
128GB SSD
1000GB HDD
350W OEM PSU
Nieuwe case : sharkoon RED ( https://www.sharkoon.com/product/1678/T28#desc )

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Oude moederbord werkt wel prima met de zelfde hardware.

Misschien(waarschijnlijk??) voeding te zwak

Alle reacties

• adminappelgebak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-11 09:14
Lijkt mij gevalletje van voeding niet goed genoeg. Dat wordt zoeken naar een iets sterkere van (mogelijk?) betere kwaliteit. Die OEM PSU's zijn vaak niet de beste kwaliteit. Fans gaan wel draaien bij aanzetten van de PC?

• Jordverhagen
adminappelgebak schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:29:
Lijkt mij gevalletje van voeding niet goed genoeg. Dat wordt zoeken naar een iets sterkere van (mogelijk?) betere kwaliteit. Die OEM PSU's zijn vaak niet de beste kwaliteit. Fans gaan wel draaien bij aanzetten van de PC?
ja de fans van GPU/CPU/Chassis gaan wel draaien (0,5sec) dan alles weer uit.
hoe kan het zijn dat die OEM PSU wel prima werkt op mijn OEM moederbord? ook met de zelfde cpu/gpu/ram/hdd/ssd

• adminappelgebak
Kan zijn dat dat moederbord simpelweg minder stroom trekt uit je PSU? 100% zeker weet ik het natuurlijk ook niet, maar feit dat je fans e.d. wel gaan draaien duidt erop dat je MB wel stroom krijgt en doorgeeft gezien anders je case fans niet zouden draaien.

Mijn idee is een goede voeding proberen in de PC. Misschien even ergens eentje lenen en proberen?

• Jordverhagen
adminappelgebak schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:33:
Kan zijn dat dat moederbord simpelweg minder stroom trekt uit je PSU? 100% zeker weet ik het natuurlijk ook niet, maar feit dat je fans e.d. wel gaan draaien duidt erop dat je MB wel stroom krijgt en doorgeeft gezien anders je case fans niet zouden draaien.

Mijn idee is een goede voeding proberen in de PC. Misschien even ergens eentje lenen en proberen?
ja uiteraard ga dit proberen en als er vooruitgang in zit post ik het hier weer bij :)

• adminappelgebak
Ik hoop op het beste voor je, wel de meest simpele oplossing.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:20
Welke bios versie staat er op? Op de site van MSI staat namelijk in de lijst met ondersteunde CPU's wel die processor, maar er staat wel een linkje naar de specifieke bios update. Lijkt me dat je dus die iig moet hebben om hem te laten werken:
https://www.msi.com/Mothe...G43.html#support_download

Bovenstaande link is gewoon de laatste versie uit 2016. Als je toch al moet updaten, meteen maar de laatste pakken.

• Jordverhagen
Arunia schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:51:
Welke bios versie staat er op? Op de site van MSI staat namelijk in de lijst met ondersteunde CPU's wel die processor, maar er staat wel een linkje naar de specifieke bios update. Lijkt me dat je dus die iig moet hebben om hem te laten werken:
https://www.msi.com/Mothe...G43.html#support_download

Bovenstaande link is gewoon de laatste versie uit 2016. Als je toch al moet updaten, meteen maar de laatste pakken.
mijn cpu word ondersteund. staat in de lijst. maarja hoe ga ik mn bios ooit update als ik hem niet eens opgestart krijg langer als 0,5sec. en ja de cpu werkt nog want hij zit nu weer in het oude moederbord en werkt zonder problemen

• Arunia
Jordverhagen schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:55:
[...]

mijn cpu word ondersteund. staat in de lijst. maarja hoe ga ik mn bios ooit update als ik hem niet eens opgestart krijg langer als 0,5sec. en ja de cpu werkt nog want hij zit nu weer in het oude moederbord en werkt zonder problemen
Ken je iemand met een ondersteunde CPU?
Desnoods contact opnemen met de winkel waar je hem vandaan hebt zodat ze de laatste er voor je op kunnen zetten? In principe moeten ze hem werkend aanleveren en dit is dan net zo'n puntje. Het enige wat het zou kosten is het daar krijgen van het bord.

• Jordverhagen
Arunia schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:57:
[...]

Ken je iemand met een ondersteunde CPU?
Desnoods contact opnemen met de winkel waar je hem vandaan hebt zodat ze de laatste er voor je op kunnen zetten? In principe moeten ze hem werkend aanleveren en dit is dan net zo'n puntje. Het enige wat het zou kosten is het daar krijgen van het bord.
waarom moet ik iemand kennen met een ondersteunde CPU? mijne word gewoon ondersteund.

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
Mijn gok zou zijn dat de piekstroom die het nieuwe moederbord trekt bij inschakelen hoger ligt en inderdaad de voeding gewoon te zwak is. Heb je toevallig ergens een 450W of hoger model dat je even snel kan testen?

Edit: Kun je eens een foto van de stikker op de PSU posten, best kans dat we aan de hand daarvan het vermoeden dat het hier aan ligt kunnen onderbouwen. Een 350 Watter die maar een piekvermogen van 250W kan leveren op 12V gaat naar alle waarschijnlijkheid namelijk inderdaad problemen opleveren met dit systeem

[ Voor 42% gewijzigd door kgd92 op 26-01-2017 10:10 ]

• Arunia
Jordverhagen schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:00:
[...]

waarom moet ik iemand kennen met een ondersteunde CPU? mijne word gewoon ondersteund.
Omdat je een met jouw bios versie ondersteunde CPU er in moet doen om de bios te kunnen updaten naar de versie die jouw CPU ondersteund.

Nu is het vervelend dat je totaal niet weet welke versie er op staat. Voor hetzelfde geld ligt het totaal ergens anders aan. Maar met je problemen zou dit mijn eerste gedachte zijn.

• Jordverhagen
Arunia schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:10:
[...]

Omdat je een met jouw bios versie ondersteunde CPU er in moet doen om de bios te kunnen updaten naar de versie die jouw CPU ondersteund.

Nu is het vervelend dat je totaal niet weet welke versie er op staat. Voor hetzelfde geld ligt het totaal ergens anders aan. Maar met je problemen zou dit mijn eerste gedachte zijn.
de voeding zou ook een punt kunnen zijn

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:51

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhonk. Voorlopig schopje naar PMG.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:56
Voeding kan je uitsluiten door de videokaart eruit te halen, je cpu heeft een IGP.

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

Zoek het eens simpeler op, kijken of je perongeluk de power knop niet verkeerd om op het moederbord heb aangesloten?
CPU goed in socket?
Ram goed vastgeklikt?
Kortsluiting met standoffs in case? (ander mobo, andere layout?)

Verwijderd

Of nog simpeler. Nieuwe moederbord niet goed?

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:22
begin eens door de videokaart,hdd en ssd los te halen van je systeem.
kijken of de pc dan iig wel aanblijft.

met 350watt moet je toch zeker alleen het mobo,proc en geheugen kunnen voeden.

blijft hij aan dan zal de voeding te zwak zijn.
valt hij ook nu weer uit zul je het probleem bij het mobo / bios versie moeten zoeken.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Jordverhagen
MaD_co schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 15:20:
begin eens door de videokaart,hdd en ssd los te halen van je systeem.
kijken of de pc dan iig wel aanblijft.

met 350watt moet je toch zeker alleen het mobo,proc en geheugen kunnen voeden.

blijft hij aan dan zal de voeding te zwak zijn.
valt hij ook nu weer uit zul je het probleem bij het mobo / bios versie moeten zoeken.
cpu socket was defect op het nieuwe mobo

• Jordverhagen
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 15:09:
Of nog simpeler. Nieuwe moederbord niet goed?
idd socket van nieuwe mobo kapot

• Jordverhagen
UltiemePCNerd schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 15:02:
Zoek het eens simpeler op, kijken of je perongeluk de power knop niet verkeerd om op het moederbord heb aangesloten?
CPU goed in socket?
Ram goed vastgeklikt?
Kortsluiting met standoffs in case? (ander mobo, andere layout?)
cpu socket op nieuwe mobo defect geconstanteerd, pinnetjes waren krom
Pagina: 1