Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 14:02

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Topicstarter
Gezocht zijn ervarings deskundigen die zowel Pi-Hole als No-Track gebruikt hebben of gebruiken. Ik ben aan het kijken naar de beide oplossingen maar de overweging pi-hole of Notrack is nog niet gemaakt. Beide hebben ad-block mogelijkheden. Iets wat ik in eerste instantie zoek. Echter zie ik dat NoTrack ook nog extra mogelijkheden heeft tbv Tracking.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met beide oplossingen en deze ervaringen kunnen delen.

*empty*

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.v.Beek
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik heb nu ongeveer 3 maanden Pi-Hole draaien, ik heb de Pi-Hole ingesteld op mijn telefoon en PC als DNS-server. (Helaas kon ik dat niet in mijn router configureren voor het hele netwerk) Het bevalt mij erg goed! De korte reclame-filmpjes die je krijgt bij bijvoorbeeld uitzendiggemist en rtlxl en dat soort sites heb je niet meer. Daarnaast op geen enkele pagina meer advertenties gezien.

Eén nadeel: Als je iets op de grote zoekmachine zoekt, dan zijn de eerste twee linkjes vaak geadverteerde linkjes. Deze lopen via Adservices en worden daarom ook geblokt, je komt dan uit op een lege pagina. Dit kan vast verholpen worden door deze specifiek te whitelisten, maar daar heb ik nog niet naar gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:38

Pazo

Mroaw?

Ik heb ook een paar maanden Pi-Hole draaien op een RPi. Ik vind het ideaal en wil nooit meer terug. Geen enkele reclame op welk apparaat dan ook dat met je netwerk verbonden is, ook niet in apps op je telefoon. Ik de blocklist heb ik ook een berg (sub)domeinen mbt telemetry etc. van windows ingezet, zodat die data ook geblocked / Pi-holed wordt.

Grootste pluspunt is dat dus gelijk voor je hele netwerk geldt, en je dus niets meer per apparaat hoeft in de stellen. Ik zou alleen ook nog zoiets willen mbt trackers (is dat NoTrack misschien?) voor het hele netwerk. Nu heb ik op elke browser nog uBlock staan. Zou mooi zijn als daar ook een netwerkoplossing voor is zoals Pi-Hole. Toch maar eens in NoTrack verdiepen, kijken of dat ernaast te draaien is.

[ Voor 37% gewijzigd door Pazo op 26-01-2017 10:10 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER

MR_VIPER

Topicstarter
Voor zover ik weet kun je No-Track ipv Pi-Hole draaien. Ze geven op adblock gebied dezelfde functionaliteit. Daarom ook mijn vraag of iemand dus beide heeft gebruikt dit om eea tegen elkaar af te kunnen zetten :)

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ik heb me zojuist even verdiept in NoTrack. Eigenlijk doen beide programma's hetzelfde, het ligt in feite puur aan welke lijsten (block lists) ze gebruiken, en je kan ze zelf makkelijk toevoegen in Pi-Hole. Ik kwam namelijk dit forumtopic tegen waarop iemand suggereerde om gewoon de gebruikte blocklists toe te voegen.

Er circuleren tientallen blocklists rond op internet die regelmatig upgedate worden. Zowel voor trackers als voor adblockers. Bij Pi-Hole kan je makkelijk lijsten toevoegen. De beschrijving daarvan kan je hier vinden.
Zo heb ik de trackerlijst van NoTrack toegevoegd aan Pi-Hole. Dat is deze enorme lijst. Tevens is er ook een Windows Telemetry lijst die al in Pi-Hole staat, maar standaard 'uit' staat. Even de # weghalen in de default list en hij is geactiveerd.

Kortom, ik denk dat de programma's hetzelfde doen en je kunt zelf zoveel lijsten toevoegen als je wilt. Bij mij doet Pi-Hole nu nog meer dan eerst, en de lijsten die NoTrack gebruikt zijn dus ook toegevoegd.

[ Voor 8% gewijzigd door Pazo op 26-01-2017 19:09 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisamrat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 17:40

Bisamrat

komt wel goed schatje

Pazo schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:38:
Ik de blocklist heb ik ook een berg (sub)domeinen mbt telemetry etc. van windows ingezet, zodat die data ook geblocked / Pi-holed wordt.
Is er ergens een lijst met die (sub)domeinen? Vind het wel een goed idee om die ook op de blacklist te zetten.

Heb Pi-Hole zelf sinds zaterdag draaien op een raspberry pi en het werkt perfect. Als nu ook nog de tracking aangepakt wordt is het helemaal top en heb je een goedkope eBlocker variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Als je Googled op iets van 'Windows Telemetry domains' kom je bergen sites tegens die de domeinen noemen, zoals bijvoorbeeld deze pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER

MR_VIPER

Topicstarter
Wat ik zo zag zit dit al in pi-hole moet je alleen even een # weghalen. Jammergenoeg nog steeds niet wijzer omtrent gebruikerservaringen. Zal zelf als ik tijd heb een 2e pi inrichten om NoTrack te gaan testen.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, zeer interessant allemaal. Misschien een domme vraag, maar is het internet nog even snel als je het verkeer over je pi laat lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:41
Het verkeer zelf loopt niet over de Pi, alleen de DNS aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:08

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2018 @ 23:10:
Hmm, zeer interessant allemaal. Misschien een domme vraag, maar is het internet nog even snel als je het verkeer over je pi laat lopen?
Het verkeer loopt niet over je PI, je DNS query's worden door je PI afgehandeld. Als die op je eigen netwerk staat kan je daar ongeveer 5 msec vertraging bij rekenen.

Wat betreft de TS vraag, beide stukjes software sturen DNS query's die jij specificeert naar 127.0.0.1. Zoals al eerder aangegeven, beide tools doen het zelfde. Persoonlijk vindt ik de web GUI van PI-Hole erg interessant. Daarnaast zijn een aantal security opties voor je ingebakken mbt DNSSEC. DNS over HTTPS voor CloudFlare wordt vanaf versie 4 ingebakken.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:36

TRaSH

koffie ?

Pazo schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 19:07:
...
Tevens is er ook een Windows Telemetry lijst die al in Pi-Hole staat, maar standaard 'uit' staat. Even de # weghalen in de default list en hij is geactiveerd.

..
Waar moet je dat weg halen ?

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 13:11

jubeth

%^)

Je kunt de lijsten op https://firebog.net/ gewoon copy-pasten in pihole.

Wat vooral aan te raden is, is om de whitelist goed te onderhouden;
https://github.com/anudeepND/whitelist

en als ze er inmiddels niet bij staan, deze moest ik na klachten van dochter en vriendin
ook whitelisten, anders konden ze allerlei dingen niet meer;
dartsearch.net
econda-monitor.de
tradedoubler.com
ad.atdmt.com
doubleclick.net
amazon-adsystem.com
analytics.twitter.com
adf.ly
www.adf.ly
bit.ly
goo.gl
ow.ly
www.ow.ly
embed.ly
spclient.wg.spotify.com
cookiesv2.publiekeomroep.nl

[ Voor 6% gewijzigd door jubeth op 22-05-2019 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
jubeth schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:38:
Je kunt de lijsten op https://firebog.net/ gewoon copy-pasten in pihole.

Wat vooral aan te raden is, is om de whitelist goed te onderhouden;
https://github.com/anudeepND/whitelist

en als ze er inmiddels niet bij staan, deze moest ik na klachten van dochter en vriendin
ook whitelisten, anders konden ze allerlei dingen niet meer;

[...]
Als je adfly moet vrijgegeven van je dochter. Dan moet je misschien toch eens gaan vragen waar haar extra zakgeld van komt.🙈

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:35

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

xbeam schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:59:
[...]

Als je adfly moet vrijgegeven van je dochter. Dan moet je misschien toch eens gaan vragen waar haar extra zakgeld van komt.🙈
Bedankt voor deze bijdrage op dit al wat oudere topic :+

* MisteRMeesteR gaat verder met zakgeld verdienen :P

www.google.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.