Hoge temperaturen door slecht aansluitende fans op rad?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Hallo tweakers,

ik heb op het moment vrij slecht sluitende ventilatoren op mijn radiator zitten, zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3rsvOjxPSsbYoBNk0Y8G04tR/full.jpg
(excuses voor slechte kwaliteit)

wat is de impact van deze gaten , totaal zijn het er 8.
ik voel wel lucht door de radiator komen, maar voel ook genoeg weer terug geblazen worden in de kast.

ik moet ook zeggen dat ik een temperatuur van 60-64 graden meet op mijn heetste core (i7 -6700k op 4,5 ghz met 1,245 v-core) niet echt denderend te noemen.

kan ik bijvoorbeeld 5 graden winst pakken door goede SP fans te gebruiken die wel goed afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:13
Plak de gaten eens af met wat tape en zie of dat verbetering brengt, meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Invisible_man schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 08:01:
Plak de gaten eens af met wat tape en zie of dat verbetering brengt, meten is weten.
makkelijke gezegd dan gedaan, kan er bijna niet bij komen ivm custom waterkoeling.
de 2 gaten die je ziet wil nog wel. maar overige 6....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:13
ronald92 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 08:25:
[...]

makkelijke gezegd dan gedaan, kan er bijna niet bij komen ivm custom waterkoeling.
de 2 gaten die je ziet wil nog wel. maar overige 6....
Dat is dan natuurlijk met z'n kleine krappe foto voor ons ook niet te zien natuurlijk :)

In het algemeen is de prestatie van een ventilator afhankelijk van de hoeveelheid luchtweerstand die hij krijgt en als er in jouw radiator veel luchtweerstand is, zullen deze gaten inderdaad een rol kunnen spelen omdat de lucht dan de weg van de minste weerstand zoekt. In de meeste situaties zal z'n gat niet meteen zorgen voor een dramatisch koelverlies en zou je dus ook kritisch naar andere oorzaken moeten kijken. Vergelijk bijvoorbeeld de temperatuur van het koelblok (dus niet wat de cpu zelf meet, maar echt op je koelblok) op je cpu eens met die van je radiator, misschien gaat er iets mis met de overdracht van warmte tussen cpu naar koelblok naar radiator. Is bijvoorbeeld de koelpasta op de cpu wel goed aangebracht?

Maar ook al zal het wellicht wat moeilijk te bereiken zijn, probeer die gaten eens provisorisch te dichten en zie wat het resultaat is, dan weet je ondersteund door feiten waar het probleem zit en of je het misschien ergens anders moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devillwithin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-08 11:36
over het algemeen zouden AF (AirFlow) fans genoeg moeten zijn voor radiatoren. Tenzij je een radiator heb met een hoge FPI (Fins Per Inch). Dan zijn SP (Static Pressure) fans goed aan te raden. Die zijn tenslotte gemaakt om zoveel mogelijk lucht door een radiator te krijgen.

Aangezien een set nieuwe SP fans niet heel goedkoop zijn zou ik eerst zoals Invisible_man al zei eerst eens kijken of de performance verbeterd door de gaten af te dichten met bijv. tape of wat ik wel eens gebruikt heb voor een soortgelijke test een handjevol klei (maar klei gaat wel overal tussen zitten dus als je er moeilijk bij kunt niet doen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Sinds een aantal jaar zijn de i7's van Intel behoorlijke heethoofden geworden, ik vind rond de 60 graden @ 1,245 vcore redelijk goed eigenlijk, ik neem aan dat dit tijdens een synthetische benchmark is?

Je haalt verreweg het meeste winst door je 6700K te delidden, daar pak je met gemak 10-15 graden winst mee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-09 18:31
Wat meer info zou ook wel handig zijn.

Wat voor radiatoren zijn het, hoe groot, wat zit er nog meer in je loop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
ik zal wat duidelijkheid proberen te scheppen

ik heb een custom loop voor mijn cpu alleen.
(het is de bedoeling deze uit te breiden met een gpu en 240mm rad in de toekomst)
heb een SE 240 van ekwb radiator (kan geen dikkere plaatsen)
en een ekwb koelblok, de supremacy evo

de fans die er nu op zitten zijn be quiet silentwings 2 pwm

met de milde overclock heb ik toch een 63 graden te pakken, mijn mening is dat dit aan de hoge kant is.
verwachte zelf rond 55 graden te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-09 18:31
Dan denk ik dat je temperaturen gewoon goed zijn idd.
63 graden (onder load neem ik aan, als dat idle is heb je wel een probleem) is niks om je zorgen over te maken.

De PE radiator zou wss. wel meer warmte kunnen afvoeren maar als je die niet kwijt kan houd dat op.

Heb je overigens al eens met de snelheid van de ventilatoren gespeeld?
Hoe hard draaien die bij 63'?

Wellicht dat een set AF of SP ventilatoren, weet niet of het heel veel uitmaakt aangezien de SE maar dun is, en een gemiddelde FPI heeft, een paar graden scheelt, maar niet veel meer denk ik.

Hoe is de airflow in je kast?
Deze radiator hangt als exhaust boven in je kast aan de foto te zien?
Word er ook wel voldoende verse lucht je kast ingeblazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Roel_1983 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:27:
Dan denk ik dat je temperaturen gewoon goed zijn idd.
63 graden (onder load neem ik aan, als dat idle is heb je wel een probleem) is niks om je zorgen over te maken.

De PE radiator zou wss. wel meer warmte kunnen afvoeren maar als je die niet kwijt kan houd dat op.

Heb je overigens al eens met de snelheid van de ventilatoren gespeeld?
Hoe hard draaien die bij 63'?

Wellicht dat een set AF of SP ventilatoren, weet niet of het heel veel uitmaakt aangezien de SE maar dun is, en een gemiddelde FPI heeft, een paar graden scheelt, maar niet veel meer denk ik.

Hoe is de airflow in je kast?
Deze radiator hangt als exhaust boven in je kast aan de foto te zien?
Word er ook wel voldoende verse lucht je kast ingeblazen?
ze staan op 70% maar voel er weinig lucht door komen, heb ooit phanteks ventilators op een corsair h100 die pompten er meer lucht door op 40 % voor mijn gevoel

heb 4 intake fans dus dat is geen probleem
Pagina: 1