Toon posts:

Uitlezen harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Vorige week uit een oude PC twee harde schijven gehaald.
Nadat de eerste schijf in een case is gezet, kon bij deze meteen de bestanden worden overgezet.

Echter bij de tweede harde schijf blijkt het een lastigere opgave om toegang te krijgen tot de schijf.
Bestanden zijn vanwege de bekende 'adminrechten' niet zichtbaar en mappen kunnen niet geopend worden.

Vervolgens gegoogled en de beveiligingsinstellingen veranderd, maar tevergeefs.
Screenshots: https://s24.postimg.org/kwal15avp/schijf_error.jpg
Het betreft een harde schijf van Western Digital, WD800 80GB. Besturingssysteem Windows 10.

Iemand ervaring met dit probleem en/of een oplossing?
Mijn dank is groot!..

Alle reacties

Verwijderd

Je moet eerst eigenaar (owner) worden van de bestanden, en daarna Full Access aan everybody geven, bijvoorbeeld. Doe dit echter alleen als je de installatie op de hardeschijf nooit meer gaat gebruiken als Windows-installatie. Dus puur om de bestanden over te zetten; de Windows installatie beschadig je mogelijk als je alle rechten overhoop gooit.

Volgens mij werkt bovenstaande niet met de Home-editie van Windows; de Pro zeker wel. Home premium weet ik niet.

Een alternatief is even met een Ubuntu Linux USB-stickje booten. Dan heb je met een muisklik toegang tot je schijf en kun je overal bij. Copy-paste naar je nieuwe schijf/map en dat is ook zo gebeurd. Enige wat je hoeft te doen is:
1) Ubuntu USB-stick maken: http://www.ubuntu.com/dow...te-a-usb-stick-on-windows
2) Booten van de USB-stick
3) File-browser openen (map-icoontje aan de linkerkant)

Nu zie je aan de linkerkant de naam van je hardeschijf. Als je erop klikt zie je de bestanden en kun je gaan copypasten, zonder problemen met de rechten. Copypaste dan wel naar een andere schijf, just in case. :)

Verwijderd

Topicstarter
CiPHER, bedankt voor de snelle reply.
Het gaat puur om het overzetten van Wordbestanden en foto/video, daarna kan de schijf naar de ijzerhandel..