Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp gevraagd bij samenstellen desktop (eerste keer)

Pagina: 1
Acties:

• Bonerhead
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-01-2024
Hi,

Ik zit er al een tijdje over na te denken om naast mijn custom build laptop, ook een desktop aan te schaffen. Werkt thuis toch wat fijner dan een laptop, aangezien ik hier dual monitor toe kan passen. Dit is de eerste keer dat ik een desktop zelf samenstel, en wil graag om jullie advies vragen betreft een aantal zaken. Tot nu toe heb ik het volgende samengesteld:

-Case: Zalman Z11 Plus (62 euro)
-Processor: Intel Core i7-7700 Boxed (335 euro)
-GPU: MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G (280 euro)
-SSD: Samsung 850 EVO 250GB (95 euro)
-RAM: ? (8GB is voor nu voldoende, uitbreiden kan later nog)
-Moederbord: ?
-Voeding: ?
-Koeling: ?
-Soundcard: ?

PC gaat voor het volgende gebruikt worden:

-Dual monitors
-School (IT. Dus regelmatig programmeren, office gebruik e.d.)
-RTS games
-Arma 3
-Muziek (soundcard?)

Graag zou ik jullie advies willen hoe ik bovenstaande setup verder kan samenstellen. Qua case, processor, gpu en ssd zit ik volgens mij wel goed. Moederborden, voeding, extra koeling(cpu/gpu?) en soundcards heb ik weinig verstand van. Budget is max 1000 euro. De samenstelling moet compatible zijn met Linux! Samenstelling moet ook future proof zijn (uitbreidingen moederbord?).

Alvast bedankt!

Verwijderd

pricewatch: MSI B250 PC Mate is perfect, ook kwa prijs.

Voeding deze: pricewatch: Corsair CX450M

• Bonerhead
Volgende samenstelling?:

Intel Core i7-7700 Boxed
€ 335,95 € 335,95

ASRock B250 Pro4
Moederborden
€ 99,- € 99,-

MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G
Videokaarten
€ 280,80 € 280,80

Zalman Z11 Plus
Behuizingen
€ 62,23 € 62,23

Arctic Freezer i11
Processorkoeling
€ 21,- € 21,-

Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2800C16
Geheugen intern
€ 124,- € 124,-

Corsair CX450M
Voedingen
€ 55,95 € 55,95

Samsung 850 EVO 250GB
Solid state drives
€ 95,95 € 95,95

Totaal € 1.074,88

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-11 10:42
Tip:
probeer je onderdelen via de pricewatch op te zetten. Hoe kun je hier Handleiding Pricewatch vinden. Het geeft niets als je dingen nog niet weet. Daar leer je van en dan kun je gerichter vragen stellen.

Genoeg leesvoer voor je. ik ben misschien te enthousiast geweest met mijn verhaal haha :D

je mist een aantal vragen die in de template stonden toen je het topic aangemaakt had.

Linux:
Bedoel je dit in een dual boot setup, of ga je een linux distro als hoofd OS gebruiken?.
School (IT. Dus regelmatig programmeren, office gebruik e.d.)
Compatible met Linux
aan welke programma's moeten we hier denken? Visual studio, visual code, eclipse, kladblok, vi?
Driver support kan afhankelijk zijn van de linux distro. In hoeverre moeten we dit zien? ga je een VM draaien, dual-boot?

Randapparatuur:
monitoren: heb je de 2 monitoren al (zo ja, wat voor aansluitingen hebben ze ivm je videokaart) of moeten die nog in de build komen? Als ik het zo lees blijf je op 1080p gamen/werken?
Toetsenbord, muis?

Audio
Voor normaal gebruik van muziek hoef je geen geluidskaart te nemen. De onboard volstaat prima

CPU
overklokken geef je aan niet te doen. (geen K cpu). een i5 7400 / 7600 zou dan prima moeten zijn,
Voor Arma 3 volstaat een i5. Ik weet niet welke specs de RTS games hebben die je wilt spelen.

moederbord:
Z 270 serie -> overklokken (neem je dus meestal in combi met een K cpu)
H 270serie -> niet overklokken, maar iets meer specs
B 270 serie -> niet overklokken, iets minder specs, maar volstaat voor 90% van het gebruik prima
250 serie kan ook.

pricewatch: MSI B250 PC Mate
pricewatch: Gigabyte GA-B250M-D2V
iets duurder en indien je een kleurenschema in je kast wilt. Met ledjes : pricewatch: ASRock Fatal1ty B250 Gaming K4

verschillen zitten meestal in max geheugen, usb (3.1) aansluitingen, led verlichting, m2 aansluitingen.
Via de pricewatch kun je zelf ook met elkaar vergelijken.

Dan kom je uit op een non-k cpu en een H of B 270 (chipset) serie boardje

wil je meer weten over voedingen:
Voeding advies en informatie topic - Deel 33
De pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M is een goede voeding, maar nog niet overal goed verkrijgbaar:
je zou dan ook de pricewatch: Corsair CX450M kunnen nemen

geheugen:
je moederbord ondersteunt max 2400Mhz geheugen. ik heb er 2x 4GB bij gedaan. dus 8GB totaal. Er zitten 4 sloten op het board dus je kan nog uitbreiden naar 16GB. of het andere geheugen vervangen. Wat jij wil.

Koeling:
een stock koeler volstaat meestal, maar een aftermarket koeler maakt je systeem wat mooier (als je ook een window kast hebt en het wordt ook wel iets stiller.
pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim

Videokaarten
ik blijf het een lastig onderdeel vinden. Het ligt er aan wat je setup gaat worden (1080p of 1440p of hoger). een pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 6GT OC is een prima kaart, maar de
pricewatch: Powercolor Radeon RX 480 8GB Red Devil is aan het inhalen. De prijzen liggen nagenoeg bij elkaar, maar de AMD werkt weer beter met DX12. AMD heeft langere driver support en doet het op de langere run vaak beter.
Voor beide kun je op 1080p max gamen.

SSD:
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB zijn duurder t.o.v pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB en de crucials hebben 25GB meer. maar passen soms wat mooier in een build met window. verschil in performance merk je niet.

Arma 3 vraagt 25GB ruimte, dat gaat al hard dan op een 275GB schijf. https://arma3.com/requirements

275GB lijkt mij aan de weinige kant. ik zou voor een 500GB gaan. Crucial heeft 25GB meer en is iets goedkoper. Maar past misschien wat minder qua looks in je kast. aan jou de keuze
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB

behuizing.
ik heb minder kennis van goede behuzingen qua build, airflow. etc. maar waar je op moet letten is oa je case en de videokaart. pricewatch: Zalman Z11 PLUS HF1 kan een max lengte van 290mm hebben. als je er dan een pricewatch: Powercolor Radeon RX 480 8GB Red Devil (lengte 364mm) in wilt hebben, dan past dat niet. of je pakt een andere behuizing pricewatch: NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood

pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G (lengte 276mm) past dan weer wel in je zahlman case

je zou ook voor een gtx1060 setup kunnen gaan, maar de amd kaarten hebben betere driver support en gaat nu de 1060 langzaam inhalen.

besparen kun je dus op je ssd, geheugen.indien je een dichte kast neemt, dan kun je besparen op de looks van je geheugen, ssd en kan je behuizing goedkoper, waardoor je weer geld over houdt voor bijv 16gb geheugen ipv 8. Windows licentie kun je schrappen als je die niet nodig hebt.
Keuze genoeg.
voorbeeldje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 218,95€ 218,95
1MSI B250 PC Mate€ 101,-€ 101,-
1Powercolor Radeon RX 480 8GB Red Devil€ 271,-€ 271,-
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 67,95€ 67,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 18,95€ 18,95
1be quiet! Pure Rock Slim€ 22,51€ 22,51
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C16€ 69,85€ 69,85
1BitFenix Whisper BWG450M€ 77,50€ 77,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,95€ 95,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 943,66

[ Voor 0% gewijzigd door NLMaca op 26-01-2017 13:22 . Reden: 250 serie ]

• Bonerhead
NLMaca schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 02:38:
Tip:
probeer je onderdelen via de pricewatch op te zetten. Hoe kun je hier Handleiding Pricewatch vinden. Het geeft niets als je dingen nog niet weet. Daar leer je van en dan kun je gerichter vragen stellen.

Genoeg leesvoer voor je. ik ben misschien te enthousiast geweest met mijn verhaal haha :D

je mist een aantal vragen die in de template stonden toen je het topic aangemaakt had.

Linux:
Bedoel je dit in een dual boot setup, of ga je een linux distro als hoofd OS gebruiken?.

[...]

aan welke programma's moeten we hier denken? Visual studio, visual code, eclipse, kladblok, vi?
Driver support kan afhankelijk zijn van de linux distro. In hoeverre moeten we dit zien? ga je een VM draaien, dual-boot?

Randapparatuur:
monitoren: heb je de 2 monitoren al (zo ja, wat voor aansluitingen hebben ze ivm je videokaart) of moeten die nog in de build komen? Als ik het zo lees blijf je op 1080p gamen/werken?
Toetsenbord, muis?

Audio
Voor normaal gebruik van muziek hoef je geen geluidskaart te nemen. De onboard volstaat prima

CPU
overklokken geef je aan niet te doen. (geen K cpu). een i5 7400 / 7600 zou dan prima moeten zijn,
Voor Arma 3 volstaat een i5. Ik weet niet welke specs de RTS games hebben die je wilt spelen.

moederbord:
Z 270 serie -> overklokken (neem je dus meestal in combi met een K cpu)
H 270serie -> niet overklokken, maar iets meer specs
B 270 serie -> niet overklokken, iets minder specs, maar volstaat voor 90% van het gebruik prima
250 serie kan ook.

pricewatch: MSI B250 PC Mate
pricewatch: Gigabyte GA-B250M-D2V
iets duurder en indien je een kleurenschema in je kast wilt. Met ledjes : pricewatch: ASRock Fatal1ty B250 Gaming K4

verschillen zitten meestal in max geheugen, usb (3.1) aansluitingen, led verlichting, m2 aansluitingen.
Via de pricewatch kun je zelf ook met elkaar vergelijken.

Dan kom je uit op een non-k cpu en een H of B 270 (chipset) serie boardje

wil je meer weten over voedingen:
Voeding advies en informatie topic - Deel 33
De pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M is een goede voeding, maar nog niet overal goed verkrijgbaar:
je zou dan ook de pricewatch: Corsair CX450M kunnen nemen

geheugen:
je moederbord ondersteunt max 2400Mhz geheugen. ik heb er 2x 4GB bij gedaan. dus 8GB totaal. Er zitten 4 sloten op het board dus je kan nog uitbreiden naar 16GB. of het andere geheugen vervangen. Wat jij wil.

Koeling:
een stock koeler volstaat meestal, maar een aftermarket koeler maakt je systeem wat mooier (als je ook een window kast hebt en het wordt ook wel iets stiller.
pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim

Videokaarten
ik blijf het een lastig onderdeel vinden. Het ligt er aan wat je setup gaat worden (1080p of 1440p of hoger). een pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 6GT OC is een prima kaart, maar de
pricewatch: Powercolor Radeon RX 480 8GB Red Devil is aan het inhalen. De prijzen liggen nagenoeg bij elkaar, maar de AMD werkt weer beter met DX12. AMD heeft langere driver support en doet het op de langere run vaak beter.
Voor beide kun je op 1080p max gamen.

SSD:
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB zijn duurder t.o.v pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB en de crucials hebben 25GB meer. maar passen soms wat mooier in een build met window. verschil in performance merk je niet.

Arma 3 vraagt 25GB ruimte, dat gaat al hard dan op een 275GB schijf. https://arma3.com/requirements

275GB lijkt mij aan de weinige kant. ik zou voor een 500GB gaan. Crucial heeft 25GB meer en is iets goedkoper. Maar past misschien wat minder qua looks in je kast. aan jou de keuze
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB

behuizing.
ik heb minder kennis van goede behuzingen qua build, airflow. etc. maar waar je op moet letten is oa je case en de videokaart. pricewatch: Zalman Z11 PLUS HF1 kan een max lengte van 290mm hebben. als je er dan een pricewatch: Powercolor Radeon RX 480 8GB Red Devil (lengte 364mm) in wilt hebben, dan past dat niet. of je pakt een andere behuizing pricewatch: NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood

pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G (lengte 276mm) past dan weer wel in je zahlman case

je zou ook voor een gtx1060 setup kunnen gaan, maar de amd kaarten hebben betere driver support en gaat nu de 1060 langzaam inhalen.

besparen kun je dus op je ssd, geheugen.indien je een dichte kast neemt, dan kun je besparen op de looks van je geheugen, ssd en kan je behuizing goedkoper, waardoor je weer geld over houdt voor bijv 16gb geheugen ipv 8. Windows licentie kun je schrappen als je die niet nodig hebt.
Keuze genoeg.
voorbeeldje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 218,95€ 218,95
1Powercolor Radeon RX 480 8GB Red Devil€ 271,-€ 271,-
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 67,95€ 67,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 18,95€ 18,95
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C16€ 69,85€ 69,85
1BitFenix Whisper BWG450M€ 77,50€ 77,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 943,66
Bedankt voor je zeer uitgebreide en waardevolle reactie! _/-\o_

Linux:

Waarschijnlijk beiden. Dual boot setup voor Ubuntu. Live USB met Kali e.d.

Programma's

Python, Visual studio, Virtualbox VM enz.

Randapparatuur:
Toetsenbord, muis?

Nee, monitoren schaf ik later aan ivm kosten. Dit kan dus nog alle kanten op. Zoek een monitor die geschikt is om lang achter elkaar mee te werken. Had wat gelezen over "trillingsvrije" monitoren hiervoor?
1080P gamen is voldoende, 4K voor Windows werk? Toetsenbord muis komt nog.

Je advies over CPU, Voeding en SSD denk ik op dit moment nog wat anders over. CPU wil ik graag future proof zijn, met die nieuwe i& kaby lake moet dat het geval zijn, voor een meerprijs van maar +-80 euro)

Qua voeding kreeg ik het advies van iemand anders om 550W te nemen ivm toekomstige upgrades. Klinkt mij wel logisch? Meerprijs is 20 hiervan.

SSD is op dit moment nog even voldoende. Heb dit in mijn laptop ook en werkt nog prima. Gebruik ook externe schijven en cloud opslag. Kan eventueel later nog een SSD erbij zetten of een 1tb HDD.

Graag nogmaals jouw visie hierop. Neem alles mee in de afweging!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700 Boxed€ 335,95€ 335,95
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 280,80€ 280,80
1Zalman Z11 Plus€ 62,76€ 62,76
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C16€ 69,95€ 69,95
1Corsair CX550M€ 66,03€ 66,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.034,95

• pandahunterz
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-11 19:16
hmm als je wil "future-prooven" (wordt over het algemeen afgeraden), zou het misschien handig kunnen zijn om een klein stapje verder te nemen? als je toch voor een I7-7700 gaat zou ik zelf de 7700k nemen of (7600k, scheelt toch weer 100 euro), een koeler erbij en kan je mooi overklokken, neem dan als GPU ook gelijk een gtx 1070 (of zelfs 1080), kan je het beste uit je systeem halen voor een zo lang mogelijke tijd.

Vanuit het oogpunt op gamen is een 7700 echt overkill met je rx 480, kan je beter aan een 7400 of 7500 denken. Zou dat nu dus eigenlijk vooral aanraden

Op zich is er niets mis met de PSU, heb zelf de CX450M, maar heb van velen gehoord dat hij toch niet super is. Meeste mensen verwijzen naar deze list, waar bv de pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W heel goed uit komt voor een lage prijs
http://www.tomshardware.c...547993/psu-tier-list.html

[ Voor 11% gewijzigd door pandahunterz op 28-01-2017 01:44 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Welke monitoren (resolutie) wil je aansturen en wil je ook beide gebruiken voor gamen? De 480 is absoluut een deftig kaartje maar wil je gamen op 2*4k resolutie zal deze desondanks tekort schieten.

Afgaande op jouw geschetste gebruik zou ik zeggen dat gamen de zwaarste last is en je wellicht beter af bent met een iets lichtere CPU en krachtigere grafische kaart.

Blijft echter koffiedik kijken omdat je jouw gebruik/wensen vrij oppervlakkig schetst.
Een mailtje typen naar oma of een database met 3 miljoen records uitpluizen vallen beiden onder de noemer "office gebruik". Evengoed kunnen luisteren naar Piratenhits FM en het componeren voor een 100koppig symfonieorkest beiden onder de noemer "muziek" worden geschaard.

Ergo, zolang het gewenste gebruik niet geheel duidelijk is, is het vrij lastig om een goed advies te geven.

Afgaande op jouw punten zou mijn ingeving zijn dat je met een i7 processor veel geld uitgeeft voor rekenkracht die je niet (merkbaar) gaat gebruiken en je wellicht beter kunt kiezen voor een wat luxere gpu
Qua voeding kreeg ik het advies van iemand anders om 550W te nemen ivm toekomstige upgrades. Klinkt mij wel logisch? Meerprijs is 20 hiervan.
Theoretisch vraagt de CPU max 65w en de GPU 150. De overige componenten zijn praktisch verwaarloosbaar (ssd max 5w bij voorbeeld)
Tel alles bij elkaar op en neem desnoods een veiligheidsmarge van 50% en je zit alsnog niet eens aan de 450w

Voor welke hypothetische updates zou je een 550watter overwegen? Een overclockbare cpu betekent dat je ook een nieuw moederbord en (bij voorkeur) sneller geheugen nodig hebt wat een behoorlijke investering is voor relatief weinig prestatiewinst. Een high-end videokaart zal zo'n 100w meer vragen wat theoretisch prima kan met een 450w beestje. Ware het niet dat een dergelijke kaart absurde overkill zal zijn voor jouw gebruik.

[ Voor 28% gewijzigd door Switchie op 28-01-2017 01:15 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Bonerhead
Klopt, ik zal morgen even uitgebreider toelichten waar de pc voor gebruikt gaat worden. Alvast bedankt!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Bonerhead schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 01:12:
Klopt, ik zal morgen even uitgebreider toelichten waar de pc voor gebruikt gaat worden. Alvast bedankt!
Top! Misschien ook even goed om te schetsen welke voordelen je nog meer verwacht ten opzichte van je huidige laptop? Voor zover ik kan lezen is het je namelijk enkel te doen voor de multi-monitor aansturing. Voor hetzelfde geldt kan jouw laptop dit (al dan niet via een kleine omweg) ook gewoon aansturen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Pagina: 1