Tip:
probeer je onderdelen via de pricewatch op te zetten. Hoe kun je hier
Handleiding Pricewatch vinden. Het geeft niets als je dingen nog niet weet. Daar leer je van en dan kun je gerichter vragen stellen.
Genoeg leesvoer voor je. ik ben misschien te enthousiast geweest met mijn verhaal haha
je mist een aantal vragen die in de template stonden toen je het topic aangemaakt had.
Linux:
Bedoel je dit in een dual boot setup, of ga je een linux distro als hoofd OS gebruiken?.
School (IT. Dus regelmatig programmeren, office gebruik e.d.)
Compatible met Linux
aan welke programma's moeten we hier denken? Visual studio, visual code, eclipse, kladblok, vi?
Driver support kan afhankelijk zijn van de linux distro. In hoeverre moeten we dit zien? ga je een VM draaien, dual-boot?
Randapparatuur:
monitoren: heb je de 2 monitoren al (zo ja, wat voor aansluitingen hebben ze ivm je videokaart) of moeten die nog in de build komen? Als ik het zo lees blijf je op 1080p gamen/werken?
Toetsenbord, muis?
Audio
Voor normaal gebruik van muziek hoef je geen geluidskaart te nemen. De onboard volstaat prima
CPU
overklokken geef je aan niet te doen. (geen K cpu). een i5 7400 / 7600 zou dan prima moeten zijn,
Voor Arma 3 volstaat een i5. Ik weet niet welke specs de RTS games hebben die je wilt spelen.
moederbord:
Z 270 serie -> overklokken (neem je dus meestal in combi met een K cpu)
H 270serie -> niet overklokken, maar iets meer specs
B 270 serie -> niet overklokken, iets minder specs, maar volstaat voor 90% van het gebruik prima
250 serie kan ook.
pricewatch: MSI B250 PC Mate
pricewatch: Gigabyte GA-B250M-D2V
iets duurder en indien je een kleurenschema in je kast wilt. Met ledjes :
pricewatch: ASRock Fatal1ty B250 Gaming K4
verschillen zitten meestal in max geheugen, usb (3.1) aansluitingen, led verlichting, m2 aansluitingen.
Via de pricewatch kun je zelf ook met elkaar vergelijken.
Dan kom je uit op een non-k cpu en een H of B 270 (chipset) serie boardje
wil je meer weten over voedingen:
Voeding advies en informatie topic - Deel 33
De
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M is een goede voeding, maar nog niet overal goed verkrijgbaar:
je zou dan ook de
pricewatch: Corsair CX450M kunnen nemen
geheugen:
je moederbord ondersteunt max 2400Mhz geheugen. ik heb er 2x 4GB bij gedaan. dus 8GB totaal. Er zitten 4 sloten op het board dus je kan nog uitbreiden naar 16GB. of het andere geheugen vervangen. Wat jij wil.
Koeling:
een stock koeler volstaat meestal, maar een aftermarket koeler maakt je systeem wat mooier (als je ook een window kast hebt en het wordt ook wel iets stiller.
pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim
Videokaarten
ik blijf het een lastig onderdeel vinden. Het ligt er aan wat je setup gaat worden (1080p of 1440p of hoger). een
pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 6GT OC is een prima kaart, maar de
pricewatch: Powercolor Radeon RX 480 8GB Red Devil is aan het inhalen. De prijzen liggen nagenoeg bij elkaar, maar de AMD werkt weer beter met DX12. AMD heeft langere driver support en doet het op de langere run vaak beter.
Voor beide kun je op 1080p max gamen.
SSD:
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB zijn duurder t.o.v
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB en de crucials hebben 25GB meer. maar passen soms wat mooier in een build met window. verschil in performance merk je niet.
Arma 3 vraagt 25GB ruimte, dat gaat al hard dan op een 275GB schijf.
https://arma3.com/requirements
275GB lijkt mij aan de weinige kant. ik zou voor een 500GB gaan. Crucial heeft 25GB meer en is iets goedkoper. Maar past misschien wat minder qua looks in je kast. aan jou de keuze
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB
behuizing.
ik heb minder kennis van goede behuzingen qua build, airflow. etc. maar waar je op moet letten is oa je case en de videokaart.
pricewatch: Zalman Z11 PLUS HF1 kan een max lengte van 290mm hebben. als je er dan een
pricewatch: Powercolor Radeon RX 480 8GB Red Devil (lengte 364mm) in wilt hebben, dan past dat niet. of je pakt een andere behuizing
pricewatch: NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood
pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G (lengte 276mm) past dan weer wel in je zahlman case
je zou ook voor een gtx1060 setup kunnen gaan, maar de amd kaarten hebben betere driver support en gaat nu de 1060 langzaam inhalen.
besparen kun je dus op je ssd, geheugen.indien je een dichte kast neemt, dan kun je besparen op de looks van je geheugen, ssd en kan je behuizing goedkoper, waardoor je weer geld over houdt voor bijv 16gb geheugen ipv 8. Windows licentie kun je schrappen als je die niet nodig hebt.
Keuze genoeg.
voorbeeldje:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-7500 Boxed | € 218,95 | € 218,95 |
| 1 | MSI B250 PC Mate | € 101,- | € 101,- |
| 1 | Powercolor Radeon RX 480 8GB Red Devil | € 271,- | € 271,- |
| 1 | NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood | € 67,95 | € 67,95 |
| 1 | Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM | € 18,95 | € 18,95 |
| 1 | be quiet! Pure Rock Slim | € 22,51 | € 22,51 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C16 | € 69,85 | € 69,85 |
| 1 | BitFenix Whisper BWG450M | € 77,50 | € 77,50 |
| 1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 95,95 | € 95,95 |