Hoeveel leds aansluiten en hoe precies aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09 16:14
Mijn vraag:
Ik heb een vraag over een power supply die ik momenteel thuis heb liggen en niets mee doe. Het gaat om een 360 watt, 30A supply (Zie afbeelding hieronder)
Ik wil voor een lego project leds gaan gebruiken (denk hierbij aan 150-300+ leds, lego stad dus veel verlichting nodig in gebouwen/lantaarnpalen etc :) ), volgens de beschrijving gebruiken die 20 mA (Miliampere?)
Hoeveel leds zou ik dan op deze supply maximaal kunnen aansluiten?
En hoe zou ik dat het beste kunnen doen qua soldeer werk?
Dunne kabels nodig voor de leds, maar moet er dan bijvoorbeeld een dikkere kabel naar de power supply lopen?
Ik weet wat voor weerstand er tussen moet.
Alleen ben niet zo goed in hoe ik dit het beste kan aansluiten op de power supply.
Heeft iemand hier meer informatie/tips voor? Het gaat om losse 3mm leds.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Power supply:
Afbeeldingslocatie: http://img.diytrade.com/smimg/191957/16241104-458359-0/360W_industrial_power_supply/6ac4.jpg
3mm leds

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gezocht op google voor hoe je kan berekenen hoeveel leds zo een power supply aan zou kunnen maar kan hier helaas niets over vinden. Of ik gebruik de verkeerde zoektermen dat zou ook nog kunnen.
Qua solderen van de leds aan weerstanden moet goed komen, zit meer in over hoeveel ik bij elkaar zou kunnen zetten aangezien de power supply 3 punten heeft waarop je stroom kan aansluiten en hoe ik het beste de leds kan solderen op serie?

Mocht er meer informatie of iets niet duidelijk zijn laat het me dan graag weten dan zal ik proberen om zo duidelijk mogelijk reactie te geven :)

[ Voor 11% gewijzigd door kokkie20 op 25-01-2017 23:15 ]

Beste antwoord (via kokkie20 op 26-01-2017 09:05)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:41
Je hebt ook weerstanden nodig. Een LED heeft namelijk nagenoeg 0 weerstand, dus als je die direct op een spanningsbron aansluit heb je kortsluiting.

Een LED heeft een zogeheten forward voltage (afhankelijk van het soort led, typisch 1.8V voor rood, 2.1V voor groen en 3.5V voor wit en blauw).

Die supply die je daar hebt is 12V. Als ik dan 3 witte leds in serie schakel, hebben die samen een foward voltage van 10.5V. De rest (1.5V) van de spanning staat over een weerstand.

Aangezien je de stroom door de LEDs 20mA wil laten zijn, moet de weerstand dan 1.5V/0.02A = 75 Ohm zijn.

Zo'n combinatie van 3 LEDs en 1 weerstand in serie kun je vervolgens parallel schakelen. Aangezien de voeding 30A kan leveren kun je 1500 keer 3 LEDs aansluiten.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:41
Je hebt ook weerstanden nodig. Een LED heeft namelijk nagenoeg 0 weerstand, dus als je die direct op een spanningsbron aansluit heb je kortsluiting.

Een LED heeft een zogeheten forward voltage (afhankelijk van het soort led, typisch 1.8V voor rood, 2.1V voor groen en 3.5V voor wit en blauw).

Die supply die je daar hebt is 12V. Als ik dan 3 witte leds in serie schakel, hebben die samen een foward voltage van 10.5V. De rest (1.5V) van de spanning staat over een weerstand.

Aangezien je de stroom door de LEDs 20mA wil laten zijn, moet de weerstand dan 1.5V/0.02A = 75 Ohm zijn.

Zo'n combinatie van 3 LEDs en 1 weerstand in serie kun je vervolgens parallel schakelen. Aangezien de voeding 30A kan leveren kun je 1500 keer 3 LEDs aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Ok bedankt voor de uitleg. In zoverre snap ik wat je bedoeld.
Maar stel ik heb speakerkabel (bij wijze van qua dikte) en ik heb bijvoorbeeld 150 leds lopen. Moet ik dan op het aansluitpunt van de power supply dikkere kabel gebruiken rn op die dikke kabel de dunnere solderen?, of kan dat ook gewoon over dezelfde kabel (de speaker kabel) ? Wil namelijk niet het risico dat de kabel in brand vliegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ligt eraan hoe dik die luidsprekerkabel is.

Ik heb overigens geen idee waaruit Tom Z afleidt dat het een 12v voeding is: die voedingen komen in verschillende uitvoeringen, van 3,3v tot 48 en verder.

[ Voor 64% gewijzigd door Kaj. op 26-01-2017 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het is beter om een soort van verdeelblokdichtbij de voeding te maken en als een soort van kerstboom in groepen over de oppervlakte naar andere verdeelpunten gaat. In het geval van een kortsluiting is het makkelijker groepen loskoppelen om de lokatie vd fout op te zoeken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Kaj. schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 07:44:
Ligt eraan hoe dik die luidsprekerkabel is.

Ik heb overigens geen idee waaruit Tom Z afleidt dat het een 12v voeding is: die voedingen komen in verschillende uitvoeringen, van 3,3v tot 48 en verder.
kokkie20 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 23:00:
Het gaat om een 360 watt, 30A supply
U = P/I ;)
kokkie20 schreef odp donderdag 26 januari 2017 @ 00:50:
Maar stel ik heb speakerkabel (bij wijze van qua dikte) en ik heb bijvoorbeeld 150 leds lopen. Moet ik dan op het aansluitpunt van de power supply dikkere kabel gebruiken rn op die dikke kabel de dunnere solderen?
De dikte van de draad die je nodig hebt hangt af van de stroom die er doorheen gaat. Als je de volledige 30A wilt benutten zul je voor het eerste stukje wat dikkers moeten regelen dan standaard bouwmarkt speakersnoer. Maar volgens het voorbeeldje van Tom-Z kon je 4500 LEDs aansluiten, met 150 zul je dan niet in de buurt komen en voldoet je speakersnoer waarschijnlijk wel.

Eerst uittekenen en uitrekenen welke stroom het daadwerkelijk om gaat dus.

[ Voor 45% gewijzigd door Xander op 26-01-2017 07:59 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Ok bedankt dan weet ik in ieder geval voor nu voldoende! Bedankt voor de informatie! Vind die van het verdeelblok ook een goede suggestie! Ga even kijken hoe dat in zijn werk gaat maar dat gaat wel goed komen.
Nogmaals bedankt iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Ik zou ook zeker bij de voeding een aantal zekeringen monteren!!!
Als je luidspreker kabel gebruikt en perrongeluk een sluiting maakt gaat deze kabel in rook op met 30A.

Eventueel polyfuses in de vrije lucht als je denkt vaker sluiting te maken , deze herstellen zichzelf maar hebben een grotere weerstand en kunnen warm worden.

Zoals al aangegeven genoeg ledjes mogelijk het totale aantal hangt af van hoe je ze aansluit
Allemaal apart B.V.B 30A/ 0.02 =1500
Gebruik je series van 3 dan max 3x1500=225000 leds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Zoveel leds zal ik niet gebruiken! Maar alsnog bedankt voor je reactie!
Doe het liever veilig dan onwetend en dat straks alles in brand op gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 14:10
Als je van plan bent om 300 LEDs van gemiddeld 20mA aan te sluiten heb je hooguit 6A nodig. Nog minder als je ze in groepjes in serie schakelt. Je voeding is dus ietsjes aan de overgedimensioneerde kant met 30A ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Ryen schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:31:
Als je van plan bent om 300 LEDs van gemiddeld 20mA aan te sluiten heb je hooguit 6A nodig. Nog minder als je ze in groepjes in serie schakelt. Je voeding is dus ietsjes aan de overgedimensioneerde kant met 30A ;)
Had die eerst voor een ander project maar dat project is te komen vervallen ;) Dus dan maar een andere project ermee maken toch :) Kan altijd later nog naar een zwakkere voeding terug vallen mocht ik deze weer voor een ander project gaan gebruiken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 14:10
kokkie20 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:57:
[...]

Had die eerst voor een ander project maar dat project is te komen vervallen ;) Dus dan maar een andere project ermee maken toch :) Kan altijd later nog naar een zwakkere voeding terug vallen mocht ik deze weer voor een ander project gaan gebruiken :D
Of gewoon je LEGO-stad 5x zo groot maken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Als ik er de ruimte voor had dan had ik dat ook echt wel gedaan :D
Pagina: 1