Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mercedes Benz Vito W638 - verkeerde brandstof, nu olielekkag

Pagina: 1
Acties:

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-11 18:18
Goedenavond heren,

Mijn Mercedes Benz Vito (1999) heeft helaas benzine in z'n tank gekregen ipv diesel. Normaal gesproken kom je daar vrij snel achter, laat je 'm leegpompen, schoonmaken en met een nieuw brandstoffiltertje kun je weer verder. Helaas heeft mijn huisgenoot m'n busje vorige week zonder mijn medeweten geleend terwijl ik voor werk in het buitenland zat. Ik had 'm wel zelf de sleutels gegeven, omdat hij mij op het station had afgezet..
Vanochtend wilde ik voor het eerst weer met de auto naar het werk en ik vond dat ie al zo vreemd klonk toen ik 'm startte. Op de terugweg werd het er niet beter op. Bij thuiskomst vroeg ik aan m'n huisgenoot of hij op de terugrit van het station ook wat had gemerkt. "Nee, en later toen ik er nog mee weg ging ook niet." Ik: "Oh, je hebt 'm dus geleend? Dat had je best even mogen melden." Hij: "Ja, sorry daarvoor, maar ik heb er wel gewoon benzine in gegooid." Blijkt dat ie zo'n 12 liter benzine in m'n tank (waar eerst al niet veel meer dan dat aan diesel in zat) te hebben gegooid.
Er is dus in een aardig lege tank een paar liter benzine terecht gekomen, ik vermoed dat de verhouding ongeveer 1:1 is geweest. Daarna heb ik er zo'n 65 km mee gereden.
Vito staat alweer een paar uurtjes stil en er vormt zich al een mooi plasje olie onder de auto. Ernaast een nog grotere plas (aardig verse) olie, die ook zomaar van mij afkomstig zou kunnen zijn, omdat ik 'm op dezelfde plek geparkeerd heb als waar ie de hele vorige week ook heeft gestaan.

Nu kan ik dus gewoon de auto leegpompen, nieuwe brandstoffilter erin, volgooien en weer gaan (en dan na 1000 km de brandstoffilter opnieuw vervangen en controleren op metalen deeltjes om te controleren hoe het met de dieselpomp is). Maar dan nog de olielekkage. Ik heb nog niet gekeken waar het vandaan komt, ik ga er morgen wel even onder liggen.
Hoe groot is de kans dat de lekkage door de benzine komt?

TL:DR:
-Benzine in commonrail diesel auto
-Mengverhouding zal ongeveer 1:1 zijn geweest
-65 km mee gereden (met raar motorgeluid)
-Olielekkage
-Is mijn motor nu naar de stront?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:09

-tom-562

Oliesjeik

Lijkt me handig om te weten waar de olielekkage vandaan komt, maar ik vraag me af of het met de brandstof te maken heeft.
Wat ik wel weet is dat een commonrail diesel, en dan voornamelijk de hoge druk pomp, totaal niet goed tegen benzine kan. En revisie/vervangen is aardig prijzig :X
Heb je de boel trouwens ook goed ontlucht?

Vaak bu'j te bang!

• Raling
Ik heb nog helemaal niets gedaan. Ik zal er zometeen even onder kruipen.

Had inderdaad al gezien dat een nieuwe dieselpomp zo'n 150/200 euro gaat kosten.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Raling schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:25:
Blijkt dat ie zo'n 12 liter benzine in m'n tank (waar eerst al niet veel meer dan dat aan diesel in zat) te hebben gegooid.
Er is dus in een aardig lege tank een paar liter benzine terecht gekomen,
Een bestelbus op benzine. In theorie bestaat het, maar het is wel de gok van de eeuw om benzine in een Vito te doen 8)7

• Uberdude
  • Laatst online: 06-11 18:46
Klinkt als motor schade als er verse olie onder de auto ligt mijn advies is om morgen in het daglicht eens te kijken waar het vandaan komt en de Vito niet meer te starten. Check voor de lol ook maar eens je olie pijl

• Raling
t_captain schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:42:
[...]

Een bestelbus op benzine. In theorie bestaat het, maar het is wel de gok van de eeuw om benzine in een Vito te doen 8)7
Het mooiste is nog dat die lieve jongen jaren geleden een tijd bij een tankstation heeft gewerkt... (als kassamiep, maar toch)
Uberdude schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:59:
Klinkt als motor schade als er verse olie onder de auto ligt mijn advies is om morgen in het daglicht eens te kijken waar het vandaan komt en de Vito niet meer te starten. Check voor de lol ook maar eens je olie pijl peil
Starten was ik sowieso al niet van plan. Kijk, ik heb best wel een beetje verstand van techniek en auto's, eigenlijk weet ik de antwoorden al op de vragen die ik stel, maar toch hoop ik dat er iemand is die het kan ontkrachten.. 8)7

Goed, ik ben er net even onder gekropen. Meeste olie lijkt langs de aansluiting van de pijlpeilstok te zijn gekomen. Hij zit ongeveer een kwart onder het niveau (koud uiteraard, ga 'm niet warmdraaien). Daarnaast is er aan de achterkant op meerdere plekken verse olie te zien. Hier kan ik niet zien waar het vandaan komt, want bus, alles zit zo lekker krap op elkaar. Vanaf de voorkant is er in ieder geval niets te zien.

[ Voor 0% gewijzigd door Raling op 25-01-2017 21:21 . Reden: Oliepijl > oliepeil. Foei Uberdude. ]

• Uberdude
  • Laatst online: 06-11 18:46
Kijken of je hem kunt slepen naar een doe het zelf garage, of kennis/bedrijf waar hij zijn onderhoud krijgt en zet hem op de brug zou ik zeggen.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 06:07
Overdruk in het carter misschien? Dat via verschillende plekken waaronder de peilstok olie naarbuiten komt? Om eerlijk te zijn klinkt het wel allemaal een beetje onheilspellend. Hoop maar dat het allemaal toeval is.

Zeker een CDI vind het niet echt fijn, en dat is nog zacht uitgedrukt. Ik denk afslepen naar de garage voor een inspectie het slimste is maar gezien de dagwaarde moet je hier ook niet teveel geld in willen steken. Pas trouwens wel op met olielekkage, op straat is direct week salaris + milieudelict :P

[ Voor 42% gewijzigd door Jim423 op 25-01-2017 23:25 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Raling
Jim423 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 23:15:
Overdruk in het carter misschien? Dat via verschillende plekken waaronder de peilstok olie naarbuiten komt?
Kan dat te maken hebben met de te schrale verbranding? Hij is van '99, zweten zal ie sws doen.
Pas trouwens wel op met olielekkage, op straat is direct week salaris + milieudelict :P
Bedankt voor de tip!

Zojuist contact met een vriend die iets handiger is met auto's. Plan de campagne is als volgt: tank leeg hevelen, nieuwe diesel erin, carter leeg laten lopen en op zoek naar metaaldeeltjes in de olie. Niets te zien? Nieuwe olie erin en gaan (en nieuwe brandstoffilter). Wel later de brandstoffilter nog een keer vervangen om de pomp te checken.

Hij heeft 65 km gereden, waarvan de helft rond de 3500 toeren. Hij is dus al aardig gemarteld, merkte in de laatste km's dat ik ook wat trekkracht ben verloren. Dan zal hij de laatste paar km's naar de garage vast ook nog wel overleven mocht dat nodig zijn (afslepen kost ook geld).

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-11 17:26
Er zijn Vito`s op benzine, ze lopen niet allemaal op diesel. (Voor degenen die het oliedom vinden om benzine in een Vito te gooien)
Dom is het natuurlijk wel van je huisgenoot om niet eerst te kijken/uitzoeken of ruiken wat voor brandstof er in moet.
Is het een dame dan had dat simpel kunnen zijn, diesel ruikt lang niet zo lekker als benzine.

Vroegah toen de diesel niet zo vorstbestendig was gooide je in de winter nog wel eens een paar liter benzine (eerst) in een volle tank diesel om het vlokken tegen te gaan (max 10% benzine kan gewoon bij een ouderwetse mechanische diesel (geen elektronisch regeling), dus dat is 7 liter op een 70 liter tank (die mijn Vito heeft)).
Een klein beetje hoeft dus geen schade te veroorzaken.
Rijden op pure benzine is echter wel schadelijk.

Je kan flinke motorschade krijgen van rijden op alleen benzine, tot wel 5000 euro schade, maar dat is geen nieuws voor je.
Ik zou elke km verder rijden dus vermijden.
Ga je zelf voor de schade opdraaien of doet je huisgenoot dat?
Als hij/zij dat doet kun je gerust naar de garage rijden.......zoniet dan zou ik een sleepie regelen of dat door je huisgenoot laten regelen.

Ben je handig;
Olie aftappen kun je zelf, zitten er inderdaad metaaldeeltjes in dan wordt het een ander verhaal. Dan is er grote kans op motorschade.
Dat is eigenlijk stap één, wil je kijken of het uit de klauwen gaat lopen.
Een tweedehands Vito diesel uit 99 heb je namelijk al voor <1500.
Laat ook de garage eerst daarnaar kijken vóórdat ze allerlei dingen gaan doen die later nutteloos blijken te zijn geweest omdat de reparatie erg duur wordt.

Als je Anwb hebt kunnen zij je tank leegzuigen tegen een kleine extra bijdrage, (zelf weer even met diesel vullen natuurlijk, maar meestal hebben zij een tankje mee, even vragen.) Hier vraag je direct pechhulp aan voor oa fout tanken (86lidm+35 euro) of even bellen met 088 - 269 2888 voor info en hulp.
Er is grote kans dat zij ook je leidingen kunnen schoonmaken en een nieuw filter plaatsen als je dat erbij hebt. (Of die nieuwe pechhulp bellen voor eenmalig, da`s goedkoper dan naar zelf naar de garage, All Secur brengt de auto altijd naar een garage van hen, die doen dat niet op straat.)
Een nieuw brandstoffilter plaatsen kun je zelf ook, dit zit middenvoor/boven links naast het blok als je er voor staat. Kost weinig, 10 minuten werk, 13 minuten met één hand ;), wel even vol laten lopen met diesel voor je hem weer aansluit.

[ Voor 59% gewijzigd door Teijgetje op 26-01-2017 04:54 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Gewoon vol gooien met diesel. Om diesel vorstbestendig te maken wordt er benzine aan toegevoegd. Vroeger deed je dat zelf. Olielekkage komt niet zomaar door brandstof. Een gare brandstofpomp zou kunnen. Maar Mercedes maakt gebruik van Bosch materiaal en dat spul is overengineered. Dus die vind dat benzine ook niet zo erg.

Ik heb zelfs op zonnebloemolie gereden met een common rail toen zonnebloemolie bij de lidl en aldi 30 cent per liter was. Reed toppie. Gooide ik diesel en een deel benzine bij om stolling en gedoe bij vorst tegen te gaan.

Dus even je huisgenoot op pad sturen te voet met wat jerrycans en volle tank diesel laten betalen.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:13
Even tussendoor, is dit niet gewoon een gevalletje WA-verzekering van jouw maat aanspreken?
Daar zou ik eerst eens naar informeren. Dan heb je gelijk ook een budget om mee te werken en hoef je evt niet eens zelf te sleutelen.

• Raling
Teijgetje schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 00:25:
Er zijn Vito`s op benzine, ze lopen niet allemaal op diesel. (Voor degenen die het oliedom vinden om benzine in een Vito te gooien)
Dom is het natuurlijk wel van je huisgenoot om niet eerst te kijken/uitzoeken of ruiken wat voor brandstof er in moet.
Is het een dame dan had dat simpel kunnen zijn, diesel ruikt lang niet zo lekker als benzine.
Man, helaas wel met 2 linkerhanden.
Je kan flinke motorschade krijgen van rijden op alleen benzine, tot wel 5000 euro schade, maar dat is geen nieuws voor je.
Ik zou elke km verder rijden dus vermijden.
Ga je zelf voor de schade opdraaien of doet je huisgenoot dat?
Als hij/zij dat doet kun je gerust naar de garage rijden.......zoniet dan zou ik een sleepie regelen of dat door je huisgenoot laten regelen.
Hij heeft aangegeven het volledig te gaan vergoeden, maar ik weet ook dat z'n financiën het volledige herstel niet kunnen dragen. Daarom probeer ik eerst zoveel mogelijk zelf te doen. (hij is naast huisgenoot ook één van m'n beste kameraden)
Ben je handig;
Olie aftappen kun je zelf, zitten er inderdaad metaaldeeltjes in dan wordt het een ander verhaal. Dan is er grote kans op motorschade.
Dat is eigenlijk stap één, wil je kijken of het uit de klauwen gaat lopen.
Mijn Vito was een half jaar geleden helaas wat duurder.

Bedankt voor al je antwoorden, dat wordt ontzettend gewaardeerd.

sugarlee89 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 06:14:
Gewoon vol gooien met diesel. Om diesel vorstbestendig te maken wordt er benzine aan toegevoegd. Vroeger deed je dat zelf. Olielekkage komt niet zomaar door brandstof. Een gare brandstofpomp zou kunnen. Maar Mercedes maakt gebruik van Bosch materiaal en dat spul is overengineered. Dus die vind dat benzine ook niet zo erg.

Ik heb zelfs op zonnebloemolie gereden met een common rail toen zonnebloemolie bij de lidl en aldi 30 cent per liter was. Reed toppie. Gooide ik diesel en een deel benzine bij om stolling en gedoe bij vorst tegen te gaan.
Maar is zonnebloemolie net zo schraal als benzine?

analogworm schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 06:37:
Even tussendoor, is dit niet gewoon een gevalletje WA-verzekering van jouw maat aanspreken?
Daar zou ik eerst eens naar informeren. Dan heb je gelijk ook een budget om mee te werken en hoef je evt niet eens zelf te sleutelen.
Helaas, schade aan motorvoertuigen is uitgesloten. (dat was het eerste dat ik controleerde voordat ik het topic opende, anders had ik 'm inderdaad direct af laten slepen)

Goed, ik ga zometeen de diesel afpompen en olie eruit laten lopen. Helaas niet direct nieuwe olie erin, want ik heb (nog?) geen nieuwe oliefilter. Of ik stuur die jongen zo even de halve stad door voor een oliefilter...

• Raling
Er zitten aardig wat kleine metaaldeeltjes in de olie. Einde verhaal gok ik.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Raling schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:51:
Hij heeft aangegeven het volledig te gaan vergoeden, maar ik weet ook dat z'n financiën het volledige herstel niet kunnen dragen.
Laat hem zijn persoonlijke wettelijke aansprakelijkheidspolis controleren. De kans is heel klein*, maar wellicht dat het juist in zijn polis geen grond voor uitsluiting is.

*schade in welke vorm dan ook aan voertuigen die aan iemand zijn toevertrouwd zijn meestal expliciet uitgesloten.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Teijgetje schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 00:25:
Op gaspedaal.nl staan 1744 Viti -- 1742 op diesel, 1 op benzine en 1 met onbekende brandstof.

Als je een benzine-busje per ongeluk met diesel zou vullen, is het onoplettend maar het getuigt wel van een educated guess. Andersom, ik blijf het erg blond vinden.

• adminappelgebak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-07 16:45
Metaaldeeltjes in de olie betekent slecht nieuws en afvoer auto. Want sowieso wordt het ook de brandstofpomp vervangen en als ermee gereden is dan zit je ook met je verstuivers e.d. Die zullen het ook niet leuk gevonden hebben, laat staan alle onverbrande brandstof in de motor daar diesel zelfontbrand en benzine een externe source nodig heeft zoals de bougies/bobine.

Dat wordt kijken naar een nieuwe Vito ben ik bang.

[ Voor 4% gewijzigd door adminappelgebak op 26-01-2017 16:04 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een deel benzine, een deel diesel... ja zo krijg je die nog wel aan het draaien.

Ik zou me eigenlijk niet eens zoveel zorgen maken want het waren maar 12 liter. Het zou pas heel interessant zijn als je er 2x 80l benzine erdoorheen had gejaagd. Want ook dat gaat mits de motor warm is. Maar zelfs dan is er niet zoveel aan de hand. Collega had dat namelijk gedaan en we hebben toen de pomp uit elkaar getrokken. Ja er was wat te zien qua inloop sporen maar dramatisch, nah....

Ergo: ja dat raar lopen, is gevolg van verkeerd mengsel tgv verkeerd cetaan. Nee. Staat los van de olielek.
adminappelgebak schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:59:
Laat staan alle onverbrande brandstof in de motor daar diesel zelfontbrand en benzine een externe source nodig heeft zoals de bougies/bobine.

Dat wordt kijken naar een nieuwe Vito ben ik bang.
Misschien eens nalezen wat je schrijft. De diesel gaat ontbranden. Dat gaat gepaard met temperatuur en drukstijging. Wat doet de benzine dan? Die stookt mooi op. En die stookt zo mooi op dat deze rare verbrandingsgeluiden gaat maken tgv de snelle drukstijging. Is dat erg, neuh want deze fikt op een later punt als normale diesel dus niks aan het handje buiten een lagere efficientie.

Daarnaast krijg ik zelfs een benzinemotor aan het draaien met diesel brandstof B-)
Al was dat eigenlijk geheel ongepland :+
Raling schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:30:
Er zitten aardig wat kleine metaaldeeltjes in de olie. Einde verhaal gok ik.
Metaaldeeltjes zijn nooit leuk om te vinden. Maar dan heb je echt wel een probleem.
Klinkt de motor als een zak knikkers bij het starten?

[ Voor 51% gewijzigd door Chevy454 op 26-01-2017 16:35 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Raling
Rukapul schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:40:
[...]

Laat hem zijn persoonlijke wettelijke aansprakelijkheidspolis controleren. De kans is heel klein*, maar wellicht dat het juist in zijn polis geen grond voor uitsluiting is.

*schade in welke vorm dan ook aan voertuigen die aan iemand zijn toevertrouwd zijn meestal expliciet uitgesloten.
Polisvoorwaarden driedubbel gecheckt en gebeld: nee, helaas.
t_captain schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:45:
[...]

Als je een benzine-busje per ongeluk met diesel zou vullen, is het onoplettend maar het getuigt wel van een educated guess. Andersom, ik blijf het erg blond vinden.
Quote: "Maar jij rijdt toch nooit genoeg kilometers dat een diesel uit kan?" :/
Chevy454 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:17:
De diesel gaat ontbranden. Dat gaat gepaard met temperatuur en drukstijging. Wat doet de benzine dan? Die stookt mooi op. En die stookt zo mooi op dat deze rare verbrandingsgeluiden gaat maken tgv de snelle drukstijging. Is dat erg, neuh want deze fikt op een later punt als normale diesel dus niks aan het handje buiten een lagere efficientie.
Dus heb je een verhoogde carterdruk wat dan wel weer voor olielekkage kan zorgen?

Het geluid van de onregelmatige verbranding werd wel wat minder op het moment dat de temperatuur omhoog ging.
Metaaldeeltjes zijn nooit leuk om te vinden. Maar dan heb je echt wel een probleem.
Klinkt de motor als een zak knikkers bij het starten?
Hier durf ik hier niet echt antwoord op te geven, ik weet het niet meer. Je zou het als een zak knikkers kunnen omschrijven, het klonk in ieder geval niet goed.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:13
[...]

Maar kan je wel stellen dat de auto aan hem toevertrouwd is? Om terug te rijden ja, maar om hem daarna nogmaals te gebruiken? En zou dat dan ook wat uitmaken?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
analogworm schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 18:51:
[...]

Maar kan je wel stellen dat de auto aan hem toevertrouwd is? Om terug te rijden ja, maar om hem daarna nogmaals te gebruiken? En zou dat dan ook wat uitmaken?
Die kans is ook heel klein, want welke ruimte zit er tussen toevertrouwen en onrechtmatig handelen?

Voorbeeldje uit de polisvoorwaarden van NN (andere verzekeringen lijken hier erg op):
c. zaken waarover u of een medeverzekerde onrechtmatig beschikt;
d. motorrijtuigen, (sta)caravans, aanhangwagens, vaartuigen en luchtvaartuigen, waarover u, een medeverzekerde of iemand namens u of hem, beschikt;
Er is dan dus uitsluiting op basis van d of c.

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:04
Als de verzekering niet dekt bij toevertrouwd gebruik zullen ze al helemaal niet dekken bij onrechtmatig gebruik. Dus dat word een nutteloze discussie.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Raling schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 17:47
Dus heb je een verhoogde carterdruk wat dan wel weer voor olielekkage kan zorgen?
Eerst en vooral moet ik je feliciteren. Deze vraag had ik niet verwacht en moest ik zelfs even over nadenken. Believe me, dat gebeurt niet vaak.

Het zal niet van een verhoogde carterdruk komen. Want dat krijg je enkel door hoge verbrandingsdrukken. Wat je hier hebt is een inefficiënte verbranding die te laat komt. Dat maakt herrie maar geeft geen reden tot verhoogde carterdruk. De lagere drukken boven de zuiger zijn er wel langer maar nee, lijkt me niet.

Wat wel kan is dat er olieverdunning met benzine is gebeurt. Koud is de speling groter, dan fikt de benzine niet dus kan deze neerslaan langs de wanden. En zo in de olie komen. Aangezien de olie in het carter spat en de benzine verdampt kan deze aan de pakkingen zijn gaan vreten. Het materiaal van de pakkingen zijn niet hetzelfde. Zelfs een kleurstof kan het materiaal zwak maken.
Het geluid van de onregelmatige verbranding werd wel wat minder op het moment dat de temperatuur omhoog ging.
Dat is de temperatuur in de kamer waardoor die efficiënter wordt. De brandstofmengsel kan nu beter door compressie verbrandt worden.
Hier durf ik hier niet echt antwoord op te geven, ik weet het niet meer. Je zou het als een zak knikkers kunnen omschrijven, het klonk in ieder geval niet goed.
Zak knikkers die je vooral bij gas los hoort? Dan kunnen de kruktaplagers uitgelopen zijn. En dat lijkt me weer door olieverdunning te komen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 06:07
Ben ik toch wel benieuwd waar die olielekkage nou vandaan komt. Tenzij de motorschade zo enorm is dat er een heel gat is geslagen in het onderblok zou je toch denken dat het verder nergens eruit kan komen. Pakkingen weg binnen pakweg 65km zal ook niet het geval zijn. En van wat ik begrijp lekt het best wel hard.

[ Voor 10% gewijzigd door Jim423 op 26-01-2017 22:58 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Teijgetje
Wel benieuwd naar de uitslag.
Had je huisgenoot mazzel of pech?
Wat is uiteindelijk de diagnose?
Sloop of repareerbaar?

[ Voor 35% gewijzigd door Teijgetje op 04-02-2017 12:09 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-11 16:48
Ik sta er van te kijken dat er nog Vito's van dat bouwjaar rond rijden, zijn die inmiddels niet allemaal tot stof vergaan?

Verwijderd

We zijn nieuwsgierig naar de afloop TS! :9

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:41
[...]

Er is wel een verschil tussen een busje uitlenen of ongevraagd tanken en daarbij de verkeerde brandstof gebruiken.

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:01
kan je het niet op zijn aansprakelijkheid verzekering gooien omdat hij per ongeluk de verkeerde brandstof heeft getankt waardoor schade is ontstaan?

• FastFred
Probeer maar eens te bewijzen dat de schade (ijzervijzel in de olie) ontstaan is door benzine te tanken. Die bus is 18 jaar oud en heeft ik weet niet hoeveel km gelopen. Denk dat je daar met aansprakelijkheidsverzekeringen niet uit gaat komen.

• Teijgetje
FastFred schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:46:
Probeer maar eens te bewijzen dat de schade (ijzervijzel in de olie) ontstaan is door benzine te tanken. Die bus is 18 jaar oud en heeft ik weet niet hoeveel km gelopen. Denk dat je daar met aansprakelijkheidsverzekeringen niet uit gaat komen.
Benzine in een diesel is verwoestend, mijn Vito is ook 17 en heeft nergens last van, staat weliswaar maar 260.000 op maar de leeftijd heeft niets met de motor te maken. Die zijn haast onverwoestbaar.
De carrosserie rot wel onder je vandaan maar dat komt dan weer niet in de olie.

• FastFred
Teijgetje schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 15:32:
[...]

Benzine in een diesel is verwoestend, mijn Vito is ook 17 en heeft nergens last van, staat weliswaar maar 260.000 op maar de leeftijd heeft niets met de motor te maken. Die zijn haast onverwoestbaar.
De carrosserie rot wel onder je vandaan maar dat komt dan weer niet in de olie.
Ik zeg ook niet dat die bussen onbetrouwbaar zijn, maar als die bus bijvoorbeeld 350.000km op de klok heeft staan (wat voor een Mercedes diesel geen probleem moet zijn), bewijs dan maar eens dat die metaaldeeltjes er nog niet waren voor er mee op benzine gereden is. En zelfs als dat zo is, bewijs dan maar eens dat die metaaldeeltjes in de olie het gevolg zijn van het op benzine laten draaien van de motor, misschien was het gewoon time to go voor deze motor en was het ook gebeurd als er gewoon op diesel werd gereden.

Ergo: nooit je auto uitlenen zonder specifieke afspraken over gedoe bij schade of ongelukken/aanrijdingen. Ik leen mijn auto nooit uit, als er iemand anders dan ikzelf achter het stuur zit, dan zit ik er naast.

[ Voor 25% gewijzigd door FastFred op 07-02-2017 16:08 ]

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-11 16:49

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik vermoed dat het hier een turbodiesel betreft?
Mogelijkheid voor de metaaldeeltjes... Turbo's worden koel gehouden met olie... olielek zorgt voor drukverlies in olieleidingen = onvoldoende smering, oververhitting, uitzetting, wrijving, metaalpartikels....

Daarbovenop heeft Diesel een extra smerende werking, niet alleen de brandstof binnenin het blok, maar ook de uitlaatgassen die via de EGR gedeeltelijk door de Turbo worden gestuurd... vervang diesel door benzine en je vervangt een smeermiddel door ontvetter.

[ Voor 57% gewijzigd door PinusRigida op 17-02-2017 13:34 ]

Pagina: 1