Definitie zakelijke kilometers & salaris

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-06 16:29
Situatie schets:

Mijn werkgever kent een maximale tegemoetkoming in de reiskosten van 25 kilometer enkele reis. Ik zit op 60 kilometer enkele reis. De tegemoetkoming is lang niet dekkend zoals jullie zien.

Ik had dit destijds aangekaart bij HR dat ik hier niet tevreden mee. Om mij te compenseren hebben ze mij een salarisverhoging gegeven van 2.500 euro bruto per jaar.

Nu ben ik 1 salarisschaal omhoog gegaan vanwege een senior benoeming wat bij 5.000 euro bruto per jaar meer oplevert. In hoeverre is het eerlijk om nog de tegemoetkoming van 2.500 euro vanwege de reiskosten erbij te vragen?

Verder heeft mijn werkgever ook een lease policy met de volgende voorwaarden:
Een werknemer komt in aanmerking voor een auto:
- indien hij een buitendienstfunctie heeft of
- indien hij structureel > 15 000 km zakelijk per jaar rijdt en niet tot de eerder vermelde
categorie behoort: na goedkeuring van de managing director en HR-manager.
De hamvraag nu is wat is de definitie van zakelijke kilometers en valt woon-werk verkeer hier ook onder?
Is hier regelgeving over? Of geeft elk bedrijf hier zijn eigen invulling aan?

Belastingtechnisch gezien is dat een duidelijke ja. De volgende quote komt van de web site van de belastingdienst:
Alle kilometers die u niet voor uw werk rijdt, zijn privékilometers. Kilometers voor woon-werkverkeer zijn zakelijke kilometers.
Ik zou dit graag duidelijk willen hebben voordat ik een gesprek aanvraag met HR.

Alle input word zeer gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:47

DarkSide

theres no place like ::1

1) Voor mij staat salaris en schaal los van eventuele tegemoedkomingen.
Als jij afgesproken hebt dat je extra vergoed wordt, staat dat los van salarisverhogingen.
Dat zou betekenen, in mijn ogen, dat je verhoging te niet gedaan wordt en je alsnog je eigen reiskosten betaald.

2) De site van de BD is juist. Woon-werk verkeer wordt als zakelijk gezien. omdat dit lastig te controleren is als iemand opgeeft geen prive km;s te maken. En je slechts 500 km per jaar mag rijden.

Echter kan ik me voorstellen dat een werkgever geen lease auto geeft als jij alleen op kantoor werkt en de auto dus alleen voor woon-werk verkeer gebruikt. Ookal rijd je dan meer dan 15.000 km per jaar.

Je zou dan kunnen kijken naar een KM vergoeding bv.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 17:31
Die 2500 bruto klinkt redelijk, maar is geen volledige compensatie. Grof gerekend staat dit voor 30 a 35 km per dag (extra)vergoed a 0,19ct per kilometer. Ik zou dit wel los zien van je salarisverhoging m.b.t. je senior benoeming. Dat is loon en in mijn ogen dus geen reiskosten compensatie.

Bij mijn werkgever (en ik denk bij de meeste) tellen woon-werk kilometers niet mee wanneer het neerkomt op wel of niet in aanmerking komt voor een leasewagen.

De belastingdienst gebruikt hun regels voor het bepalen of er sprake is van privé gebruik van de lease auto. Dit ivm de mogelijke bijtelling.

[ Voor 12% gewijzigd door Grenco op 25-01-2017 19:25 ]

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
DarkSide schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:19:
1) Voor mij staat salaris en schaal los van eventuele tegemoedkomingen.
Als jij afgesproken hebt dat je extra vergoed wordt, staat dat los van salarisverhogingen.
Dat zou betekenen, in mijn ogen, dat je verhoging te niet gedaan wordt en je alsnog je eigen reiskosten betaald.

2) De site van de BD is juist. Woon-werk verkeer wordt als zakelijk gezien. omdat dit lastig te controleren is als iemand opgeeft geen prive km;s te maken. En je slechts 500 km per jaar mag rijden.

Echter kan ik me voorstellen dat een werkgever geen lease auto geeft als jij alleen op kantoor werkt en de auto dus alleen voor woon-werk verkeer gebruikt. Ookal rijd je dan meer dan 15.000 km per jaar.

Je zou dan kunnen kijken naar een KM vergoeding bv.
Wijzigingen in KM vergoeding is zo goed als in het steen geschreven. Daar zullen ze geen enkele wijziging in doorvoeren omdat dit landelijk bepaald (500+ medewerkers in NL) word en ze dit niet voor 1 individu gaan aanpassen. Ik vond ze al vrij coulant vanwege de salarisverhoging waar ze in principe helemaal niet verplicht zijn.

Mijn enige 2 opties voor enige compensatie is via een salarisverhoging of een lease auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

De quote die je aanhaalt van de belastingdienst gaat over de definitie die zij hanteren voor hun tarieven van een lease-auto, maar zegt niets over de verplichting van een werkgever voor reiskostenvergoeding voor woon-werk-verkeer. Wat jij daarover afspreekt met je werkgever is imho dan ook niet in de wet vastgelegd.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
Grenco schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:20:
Die 2500 bruto klinkt redelijk, maar is geen volledige compensatie. Grof gerekend staat dit voor 30 a 35 km per dag (extra)vergoed a 0,19ct per kilometer. Ik zou dit wel los zien van je salarisverhoging m.b.t. je senior benoeming. Dat is loon en in mijn ogen dus geen reiskosten compensatie.

Bij mijn werkgever (en ik denk bij de meeste) tellen woon-werk kilometers niet mee wanneer het neerkomt op wel of niet in aanmerking komt voor een leasewagen.

De belastingdienst gebruikt hun regels voor het bepalen of er sprake is van privé gebruik van de lease auto. Dit ivm de mogelijke bijtelling.
Ze waren ook niet verplicht tot om mij te compenseren en hebben dit meer uit coulance gedaan dus ik wil dan ook niet al te hebberig overkomen om dit opnieuw op te eisen. Het voordeel dat dit als loon word gezien is wel weer positief voor mijn pensioen en WW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 17:31
Bobo221 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:31:
[...]

Ze waren ook niet verplicht tot om mij te compenseren en hebben dit meer uit coulance gedaan dus ik wil dan ook niet al te hebberig overkomen om dit opnieuw op te eisen. Het voordeel dat dit als loon word gezien is wel weer positief voor mijn pensioen en WW.
Zo is het natuurlijk ook en het enige wat belangrijk is of jij het idee hebt dat ze je voldoende tegemoet zijn gekomen. Ik probeer zelf nooit het onderste uit de kan te halen, maar verwacht wel in alle redelijkheid beloond te worden.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:47

DarkSide

theres no place like ::1

Denk ook voor je zelf nagaan wat jij wilt. Als het werk je bevalt en salaris is dat prima.
Als je denkt dat je te kort komt moet je kijken wat je daar aan kunt doen.

Perse het onderste uit de kan halen is misschien niet altijd een goede oplossing.
Maar als er afspraken zijn gemaakt voor compensatie denk ik dat die wel gehonoreerd kunnen worden.

Maar alleen jij kan inschatten hoe de werksfeer is etc.
Misschien is de promotie ook deels voortgevloeid uit jouw wens voor compensatie en heeft je manager e.e.a zo opgelost??

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Woon werkverkeer valt niet onder zakelijk. Ben je gebonden aan kantoor heb je pech. Zit je in de buitendienst is het andere koek. Heb je recht op lease/19ct de kilometer.

Ander werk, dichterbij gaan wonen of gaan carpoolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:15

Snuffel

Vroem!

Met woon-werk verkeer heb je toch een max. vergoeding die je (belastingtechnisch) mag krijgen van je werkgever.
Zit je werkgever hieronder (of geven ze in zijn geheel niets), dan kan je het verschil weer opgeven bij de belastingdienst met je jaaropgave waardoor je meer belastingaftrek hebt.
Let wel: 100% vergoeding is het nooit, maar dan heb je in ieder geval waar je belastingtechnisch gezien recht op hebt.

Wat je ook kan doen, maar dan moet je werkgever meewerken, is dat als je recht hebt op een 13e maand de max. km ( € 0,19/km) vergoeding verrekenen. Dat houdt dan in dat je (een deel van) je 13e maand bruto voor netto krijgt.
Voorbeeld hierin: ik woon 90km van mijn werk, en krijg de wettelijke vergoeding per maand als woon-werk verkeer (ik meen een kleine € 140). Mijn werkgever geeft mij de mogelijkheid om mijn 13e maand te verrekenen met de max. vergoeding per km die de belastingdienst geeft.
In mijn geval betekent dat ik mijn gehele 13e maand bruto voor netto krijg, met als resultaat dat uiteindelijk mijn autokosten geheel vergoed worden.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:15
Bobo221 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:09:
Een werknemer komt in aanmerking voor een auto:
- indien hij een buitendienstfunctie heeft of
- indien hij structureel > 15 000 km zakelijk per jaar rijdt en niet tot de eerder vermelde
categorie behoort: na goedkeuring van de managing director en HR-manager.

De hamvraag nu is wat is de definitie van zakelijke kilometers en valt woon-werk verkeer hier ook onder?
Of woon-werkverkeer nu wel of niet als zakelijk wordt gezien door de BD maakt voor jouw wens op een lease-auto niets uit. Een lease-auto is namelijk niet een wettelijk recht. In de reglementen van je bedrijf staat ook dat het bij een binnendienstfunctie ter beoordeling is van de HR-manager/managing director. En ik vraag me af of de bedrijfsdefinitie van 'zakelijk verkeer' overeenkomt met de belastingtechnische definitie.

Fijn dat ze vanuit coulance je al eerder een 'loonsverhoging' hebben gegeven als compensatie. Maar het is toch echt jouw besluit om te werken op grote afstand van je huis. Of is het bedrijf verhuisd - in dat geval worden er vaak afspraken gemaakt over compensatie. In geld of minder werktijd als gevolg van extra reistijd.

Wellicht kun je voorstellen dat je 1 dag in de week thuis werkt (als dat mogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:17
Ik had dit destijds aangekaart bij HR dat ik hier niet tevreden mee. Om mij te compenseren hebben ze mij een salarisverhoging gegeven van 2.500 euro bruto per jaar.

Nu ben ik 1 salarisschaal omhoog gegaan vanwege een senior benoeming wat bij 5.000 euro bruto per jaar meer oplevert. In hoeverre is het eerlijk om nog de tegemoetkoming van 2.500 euro vanwege de reiskosten erbij te vragen?
De hamvraag is: Heb je die 2.500 euro verhoging ter compensatie al gehad en daarna nog een keer 5.000 euro i.v.m. schaal omhoog (totaal dus 7.500)?

Of heb je al 2.500 euro, je krijgt nu 5.000 euro erbij, maar je wilt er nog een keer 2.500 euro bij (totaal 10.000) ?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

martinusz schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 08:34:
[...]

De hamvraag is: Heb je die 2.500 euro verhoging ter compensatie al gehad en daarna nog een keer 5.000 euro i.v.m. schaal omhoog (totaal dus 7.500)?

Of heb je al 2.500 euro, je krijgt nu 5.000 euro erbij, maar je wilt er nog een keer 2.500 euro bij (totaal 10.000) ?
Geen van beiden waarschijnlijk, hij is een schaal omhoog gegaan wat normaal betekende dat hij 5k meer zou verdienen, maar hier is die 2.5k van eerder niet in meegenomen waardoor zijn salarisverhoging nu uiteindelijk maar 2.5k is lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:17
mark-k schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 08:48:
[...]

Geen van beiden waarschijnlijk, hij is een schaal omhoog gegaan wat normaal betekende dat hij 5k meer zou verdienen, maar hier is die 2.5k van eerder niet in meegenomen waardoor zijn salarisverhoging nu uiteindelijk maar 2.5k is lijkt me.
Oke juist, dus zijn compensatie is vervallen eigenlijk in de salarisverhoging van de schaal omhoog.
Ik zou het dan gewoon inderdaad terugvragen, want je had die compensatie bovenop je salaris in je schaal.
Nu je een schaal omhoog bent zou dat niet moeten uitmaken, ze zouden dan nog steeds salaris schaal + compensatie moeten geven in mijn opinie. (je hebt er geen recht op, maar als ze het eerst zo aanbieden, moeten ze dat niet ineens intrekken)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het is toch aan jou om te bepalen of je tevreden bent met je inkomen? Of op welke afstand van je werk je gaat wonen cq. waar je werkt?

Daarnaast zeg je dat je 2500 extra hebt gekregen en daarna vraag je of je er naar moet vragen? Wat is het nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Kilometervergoeding is geen verplichting!

Belastingtechnisch zijn er een aantal beperkingen, maar cao kent ook vaak beperkingen.
Kort samengevat zijn er geen verplichtingen voor de werkgever anders dan die uit het (collectief) arbeidscontract voortvloeien. Individueel extra vergoeding is eerder uit coulance.

Indien er andere werknemers in soortgelijke situaties zitten en wel een wagen hebben gekregen dan mag je de werkgever daar op wijzen. Soortgelijke situaties moeten (zoveel mogelijk) gelijk behandeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Twee antwoorden:

(1) Of je de 2500 kunt behouden, heeft alles met jouw individuele afspraak met je werkgever te maken.

* Was de afspraak dat je een wat hoger aanvangssalaris zou krijgen? Bijvoorbeeld functie X, schaal Y (3000 - 4500), jij mag starten op 3200? Dat effect verdwijnt gaandeweg als je salaris zich ontwikkelt. Als je salaris wordt opgetrokken naar het schaalminimum van een hogere schaal na een promotie, is het effect weg.

Of was de afspraak dat je een toeslag op je salaris zou krijgen? In dat geval behoort de toeslag gewoon door te lopen.

(2) De manier waarop je werkgever zakelijke kilometers telt, hoeft niet op in de pas te lopen met de belastingdienst.

Werkgevers in de detachering en consultancy tellen meestal woon-werk ritten (hoofdzakelijk huis <--> klant) als zakelijk. Bezoek van consultants aan het eigen kantoor wordt meestal ook op dezelfde manier behandeld.

Werkgevers waar de mensen intern zitten, zien woon-werk meestal als prive. Zakelijk betekent dan dat je op reis gaat voor de baas. Bezoek van leveranciers, klanten e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Zakelijke klimeters zijn de kilometers die je in opdracht van de zaak rijdt. Dat is van "zaak naar klant" maar ook van "huis naar klant" maar normaal gesproken niet van "huis naar zaak".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-06 13:53
Situatie schets:

Mijn werkgever kent een maximale tegemoetkoming in de reiskosten van 25 kilometer enkele reis. Ik zit op 60 kilometer enkele reis. De tegemoetkoming is lang niet dekkend zoals jullie zien.

[...]

Belastingtechnisch gezien is dat een duidelijke ja. De volgende quote komt van de web site van de belastingdienst:

[...]

Ik zou dit graag duidelijk willen hebben voordat ik een gesprek aanvraag met HR.

Als je tot senior was benoemd, en je had die 2500 niet, was je er dan bruto 7500 op vooruitgegaan, of ook 5000 :? Want dat lees ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-06 13:53
mashell schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:58:
Zakelijke klimeters zijn de kilometers die je in opdracht van de zaak rijdt. Dat is van "zaak naar klant" maar ook van "huis naar klant" maar normaal gesproken niet van "huis naar zaak".
2e wat je schrijft is meestal niet zo (huis naar klant).

Dat is afstand naar klant - std woonwerk afstand = zakelijke km's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Situatie schets:

[...]

quote:
Alle kilometers die u niet voor uw werk rijdt, zijn privékilometers. Kilometers voor woon-werkverkeer zijn zakelijke kilometers.

Woon-werkverkeer wordt lang niet altijd als zakelijke kilometers gezien. Bij mijn vorige werk (overheid) kreeg je voor woon-werk 19 ct / km en voor zakelijke kilometers 28 ct / km. Reisde je van huis naar een zakelijke afspraak dan kreeg je over het meer dan normaal gemaakte kilometers 28 ct / km.

Belastingtechnisch is het ook zeker geen overduidelijke "Ja". Om het ingewikkeld te maken de Belastingdienst vind woon-werkverkeer privé kilometers als het om de BTW gaat. Ziehier een linkje naar de Belastingdienstwebsite...

Over het woon-werkverkeer wat de werknemer met de (lease)auto van de zaak reist moet de werkgever aan het eind van het jaar een BTW correctie betalen van 2,7% van de catalogusprijs (incl btw/bpm).

Leuker kunnen... ach stik.

Oh en wat betreft je salaris: eenmaal verworven rechten kunnen niet zomaar ontnomen worden. Gemaakte afspraken kunnen alleen door nieuwe afspraken ongedaan gemaakt worden (mits tenzij etc). Ik zou die € 2500 gewoon (proberen te) houden. Die € 5000 is dan puur voor je promotie. Anders maak je promotie en ga je er circa € 100 (netto) op vooruit, dat vind ik nogal karig voor een promotie naar seniorfunctie.

[ Voor 8% gewijzigd door Tehh op 26-01-2017 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
De belastingdienst heeft hier niets mee te maken.

De overheid stelt een forfaitair bedrag vast en daar moet je het mee doen. Alles wat daar boven komt is salaris en terecht. Een enkeling die geen auto heeft dus je hebt altijd privé-voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 09:59
Wat ik als gebruik heb gezien is inderdaad een netto dekking van 0.19ct per kilometer, waarbij een aantal bedrijven een max afstand enkele reis afspreekt. Bij mijn vorige werkgever was 60km, nu krijg ik niks (<10km).

Bij twee werkgevers heb ik een max bedrag gehad van 160 euro netto i.t.t. kilometers. Mijn eerste baan bood toen ook een extra vergoeding (bruto) ter compensatie. Mits ze niet van plan zijn het kilometerlimiet te verwijderen is dit al een extra toezegging die fair is.

W.m.b. heb je dus eenmalig die 2500 bruto per jaar gekregen en behoud je die. Enige groei moet hier gewoon bovenop. Dus met je senior+salaris heb je +7500 boven normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 22:58
Bobo221 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:09:In hoeverre is het eerlijk om nog de tegemoetkoming van 2.500 euro vanwege de reiskosten erbij te vragen?
Dat ligt aan de afspraken die je maakt. Het is niet onredelijk dat je deze tegemoetkoming mag houden. Je werkplek wordt niet anders, alleen je functie. Bij je functie hoort het salaris, bij de afstand de vergoeding. (Edit: dat is mijn mening over de situatie)
Elk bedrijf kan daar eigen invulling aan geven of wordt door een CAO ingevuld. Bij sommige bedrijven krijg je geen vergoeding als je binnen 10km woont, bij anderen maximaal 100km enkele reis en bij anderen weer alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
Bij mijn werkgever krijg ik netto 39cent in plaats van 19cent zonder limiet qua gereden kilometers.

Ik vraag mij af waarom sommige bedrijven hier zo beperkt in zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Laatst online: 06-06 13:18

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Sakesushi schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 17:50:
Bij mijn werkgever krijg ik netto 39cent in plaats van 19cent zonder limiet qua gereden kilometers.

Ik vraag mij af waarom sommige bedrijven hier zo beperkt in zijn.
Omdat bij 19 cent het ze 19 cent kost om te betalen, en bij 39 cent kost het ze 59 cent om dat te betalen. Belastingdienst wil dan ook een graantje meepikken.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Laatst online: 20:15

Snuffel

Vroem!

19 ct is onbelast, alles wat meer is belast :)

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-06 16:04
Je zou overigens ook nog kunnen kijken naar het fiscaal uitruilen van salaris voor woon-werk vergoeding. Daar worden zowel jij als je werkgever beter van. Dan zou je de resterende 35 km die je niet vergoed krijgt van je werkgever, maar waar je fiscaal gezien wel aanspraak op kan maken. Mijn werkgever ondersteunt dit sinds dit jaar ook, waardoor we of onze vakantiedagen hiervoor kunnen inruilen of ons maandsalaris. Let wel op, als je je bruto maandsalaris hiervoor gebruikt heeft dit impact op je loon voor loonheffing, waardoor je bijv. ook bij ontslag recht hebt op een lagere WW uitkering. Je belastbaar inkomen voor toeslagen vanuit de overheid daalt echter ook, dus je zou mogelijk daar juist een hogere uitkering kunnen krijgen.

Zie meer informatie op http://financieel.infonu....ten-woon-werkverkeer.html.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Pagina: 1