Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasje
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-12-2024
Gegroet beste tweaker,

Ik ben echt een beginneling in het bouwen van een pc, nu had ik na lang beraadslagen een lijstje opgesteld van componenten die me perfect leek en net binnen mijn budget paste. Het bevatte de i5-7600K en de ASrock Fatal1ty Z170. Ik had eerst geopteerd voor de i5-6600K, maar een vriend van mij raadde me aan om voor de nieuwe 7600K te gaan aangezien ik ging booten vanaf een M2 SSD en dat zou blijkbaar beter zijn met die nieuwe processor.

Nu hebben aandachtige lezers waarschijnlijk al opgemerkt dat een z170 moederbord niet meteen de 7600K support, er zou een update daarvoor nodig zijn, waarvoor je eerst een compatibele CPU voor nodig hebt en dan nog heb ik gelezen dat een z270 veel meer mogelijkheden biedt betreffende de 7600K. Wonder bij wonder zie ik dit nog net op tijd anders ging ik daar gestaan hebben met m'n blije bakkes. Ik ben dus gaan kijken voor de Z270 versie van het moederbord die ik op het oog had.

Die kostte uiteraard wat meer, en zo ben ik beginnen rekenen. De totale upgrade van 6600K naar 7600K zou me 70euro kosten. Hiervoor krijg ik een iets modernere chipset en 1 M2 slot extra (wel slechts SATA). Nu is mijn vraag natuurlijk: is het dit bedrag waard? Of zullen dit slechts enkele frames schelen tijdens het gamen? Of zal de Z270 chipset mijn systeem veel meer futureproof maken dan de Z170, is het hiervoor alleen al het bedrag waard?

Wat achtergrond informatie van het systeem die ik op het oog heb:
- RAM: 16GB 3000Mhz
- GPU: Sapphire Nitro R9 Fury
- Scherm is een 1440p ultrawide 75Hz met freesync (vandaar de AMD GPU)
- CPU-koeler: Cryorig H7 (geen super deluxe koeler dus)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-06 13:19
Hangt er vanaf. Hoe graag wil je dat extra m.2 slot?

In de meeste games zul je ongeveer 0fps verschil hebben, omdat cpu's meestal niet de bottleneck zijn. Zeker op 1440p is het verschil minimaal in 99% van de spellen vandaag de dag (op uitzonderingan als cities:skylines na, daar zal het verschil een paar % kunnen zijn...misschien)
De harde schijf zal het verschil in games ook niet maken, zolang je maar wegblijft van de oude mechanische HDD's.

Tja verder... kun je 4k netflix kijken omdat ze daar zo'n stompzinnige DRM in hebben gedaan die alleen door kaby lake gedecode kan worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle.v.A
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-06 08:40
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
GromuhlDjun schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:18:
Hangt er vanaf. Hoe graag wil je dat extra m.2 slot?

In de meeste games zul je ongeveer 0fps verschil hebben, omdat cpu's meestal niet de bottleneck zijn. Zeker op 1440p is het verschil minimaal in 99% van de spellen vandaag de dag (op uitzonderingan als cities:skylines na, daar zal het verschil een paar % kunnen zijn...misschien)
De harde schijf zal het verschil in games ook niet maken, zolang je maar wegblijft van de oude mechanische HDD's.

Tja verder... kun je 4k netflix kijken omdat ze daar zo'n stompzinnige DRM in hebben gedaan die alleen door kaby lake gedecode kan worden....
Idd enige echte nut is h265 support.

Je koopt een K-processor, dus neem aan dat je wil overclocken. Dan valt het snelheidsvoordeel ook volledig weg.
En Optane, dat moeten we allemaal nog maar zien en de vraag is wanneer het betaalbaar gaat worden.

Zou die € 70,- lekker in je gpu/monitor/goede randapparatuur stoppen. Heb je er veel meer plezier van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Als ik je 6600K wenslijst bekijk valt er nog wat aan te schaven. Je kunt je beter afvragen of de behuizing een verstandige keuze is. Deze heeft slechts één casefan wat te weinig is om een OC systeem met Fury koel te houden.
De voeding is ook geen verstandige keuze. Erg matige kwaliteit en met 700w veel te zwaar. Beter een heel goede 450w dan een matige 700w. Daarbij zal de Masterwatt Lite geen ondersteuning bieden aan C6/C7 Voeding advies en informatie topic - Deel 33
Deze 2 onderdelen zijn belangrijker dan de keuze tussen 6600K of 7600K of wel/niet overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasje
Anoniem: 660294 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:46:
Als ik je 6600K wenslijst bekijk valt er nog wat aan te schaven. Je kunt je beter afvragen of de behuizing een verstandige keuze is. Deze heeft slechts één casefan wat te weinig is om een OC systeem met Fury koel te houden.
De voeding is ook geen verstandige keuze. Erg matige kwaliteit en met 700w veel te zwaar. Beter een heel goede 450w dan een matige 700w. Daarbij zal de Masterwatt Lite geen ondersteuning bieden aan C6/C7 Voeding advies en informatie topic - Deel 33
Deze 2 onderdelen zijn belangrijker dan de keuze tussen 6600K of 7600K of wel/niet overklokken.
Ow ja nice om mijn hele set-up eens na te kijken, ik stond er niet bij stil dat die wenslijst openbaar is. Over de voeding was ik inderdaad wat onzeker aangezien er heel weinig reviews over te vinden zijn, ook leek de prijs te mooi om waar te zijn voor de capiciteit. Zal mij eens verdiepen in die link die je hebt doorgestuurd.

Over de case had ik eigenlijk niet echt twijfels, ok het is niet super high-end en het heeft maar 1 fan, maar de R9 Fury blijft normaal gezien vrij koel heb ik gelezen in verschillende reviews. Ook zou ik de CPU wel durven overclocken, maar de Fury is normaal niet echt geschikt voor veel OC. Zou ik dan niet beter een extra fan aanschaffen wanneer het toch te warm blijkt met OC?

Ik ben trouwens volledig overtuigd om voor te 6600K te gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

De S340 die je nu in de lijst hebt is een veel betere keuze dan de Spec-01.

Een RM650x is veel te zwaar. Het systeem verbruikt incl flinke overklok op de cpu 300 - 350w. Een high-end 450w is dan ruim voldoende. De pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M is zo'n voeding en voor iets meer heb je eventueel de 550w pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M.

Blijkbaar zit er nog iets ruimte in je budget aangezien je voor een vrij prijzige voeding had gekozen. De 450w voeding is bijna €30,- goedkoper. Dat bedrag zou je kunnen besteden aan toch een 7600K pricewatch: Intel Core i5-7600K Boxed en Z270 pricewatch: ASRock Fatal1ty Z270 Gaming K4. Kost je €20,- extra maar daar krijg je een stock iets hoger geklokte cpu voor terug welke verder is over te klokken. en een iets beter uitgerust moederbord welk als grootste voordeel een Intel NIC heeft ipv een Killer.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 660294 op 26-01-2017 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 792093

Fury is wel geschikt voor overclocken het is gewoon zo dat je niet zulke hoge nummers hebt als andere amd kaarten of nvidia, alleen een fury is wel sneller dan een rx 480 of 1060 hoewel die lagere nummers heeft :) ( heeft ook met hbm wat te maken )

Wat ik je ook zou aanraden is om de fury juist is te undervolten ( meeste fury's draaien vanzich zelf op een te hoge voltage wat echt nodig is )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasje
Anoniem: 660294 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 08:04:
De S340 die je nu in de lijst hebt is een veel betere keuze dan de Spec-01.

Een RM650x is veel te zwaar. Het systeem verbruikt incl flinke overklok op de cpu 300 - 350w. Een high-end 450w is dan ruim voldoende. De pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M is zo'n voeding en voor iets meer heb je eventueel de 550w pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M.

Blijkbaar zit er nog iets ruimte in je budget aangezien je voor een vrij prijzige voeding had gekozen. De 450w voeding is bijna €30,- goedkoper. Dat bedrag zou je kunnen besteden aan toch een 7600K pricewatch: Intel Core i5-7600K Boxed en Z270 pricewatch: ASRock Fatal1ty Z270 Gaming K4. Kost je €20,- extra maar daar krijg je een stock iets hoger geklokte cpu voor terug welke verder is over te klokken. en een iets beter uitgerust moederbord welk als grootste voordeel een Intel NIC heeft ipv een Killer.
Als ik mijn systeem in een power calculator steek dan kom ik inderdaad iets uit rond de 450W. Probleem is dat de aangeraden voeding voor de R9 Fury 750W is, uiteraard veel te hoog, maar ik denk dat ik toch beter slaap met een voeding van minstens 550W dan? Zoals deze?

En het verschil in verkoopprijs tussen de 6600K en de 7600K bedraagt €50 (EDIT: €25). Het prijsverschil tussen de z170 en de z270 bedraagt €30. €80 (EDIT: €55) heb ik nu echt niet over voor deze upgrade, zeker op basis van de reacties hier en ook op het internet heb ik gelezen dat de 7600K quasi een overclocked versie is van de 6600K en dat ze op zelfde clockspeed gelijk presteren.

€30 voor een beter moederbord zou ik misschien wel zien zitten (of is dat een beetje te gek met een 6600K processor?). Dat extra M2 slot laat me koud, maar als de internet-poort zoveel beter is en de audio even goed als de purity 3 dan is het het misschien wel waard? Ook meer futureproof dan. Alvast bedankt voor alle hulp trouwens! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasje
Ik heb het over de "tray" versies, de versies zonder intel cpu-koeler. Aangezien ik wil overclocken dacht ik dat een custom cpu-koeler wel op zijn plaats was.
6600K
7600K

De 7600K kost in totaal €275 ipv de weergegeven basisprijs €265, maar ok dat is nog steeds maar een verschil van €25 inderdaad, blijkbaar wat te vroeg in de ochtend 8)7

Dan is het natuurlijk wel verleidelijk als ik toch m'n moederbord upgrade voor "maar" €30 om de processor ook te upgraden voor "maar" €25. Maar op den duur maak je steeds van die kleine upgrades en zit je echt honderden euro's over je budget heb ik al gemerkt haha.

[ Voor 16% gewijzigd door Faasje op 26-01-2017 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Tray versies zijn sowieso niet interessant als je ze niet voor een paar tientjes minder kan krijgen. Je krijgt de CPU dan niet in een mooi Intel doosje met handleiding en sticker geleverd en je hebt er ook minder lang garantie op en alleen via de winkel waar je hem koopt (dus 1-2 jaar). Bij boxed heb je daarnaast ook nog eens 3 jaar garantie bij Intel. De i5 7600k Tray heeft dan ook al die nadelen tegenover de boxed versie terwijl hij ook nog eens duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasje
Anoniem: 683497 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:38:
Tray versies zijn sowieso niet interessant als je ze niet voor een paar tientjes minder kan krijgen. Je krijgt de CPU dan niet in een mooi Intel doosje met handleiding en sticker geleverd en je hebt er ook minder lang garantie op en alleen via de winkel waar je hem koopt (dus 1-2 jaar). Bij boxed heb je daarnaast ook nog eens 3 jaar garantie bij Intel. De i5 7600k Tray heeft dan ook al die nadelen tegenover de boxed versie terwijl hij ook nog eens duurder is.
Zie net dat de 6600K boxed nog geen 3euro duurder is dus goede tip! :)

Zal wel denk ik gewoon voor de Z170 gaan met 6600K, ik moet ergens geconfronteerd worden met het feit dat ik eerder voor een value-build ga en dat ik waarschijnlijk niet snel van processor ga veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasje
Ok nu ben ik toch weer aan het twijfelen, heb alles (deze keer correct) uitgerekend en het verschil tussen de 6700K met Z270 en de 6600K met Z170 zou maar €42,90 zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vatos
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-03-2024
Faasje schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:17:
Ok nu ben ik toch weer aan het twijfelen, heb alles (deze keer correct) uitgerekend en het verschil tussen de 6700K met Z270 en de 6600K met Z170 zou maar €42,90 zijn...
Als het maar zo weinig scheelt... waarom zou je het niet doen dan? 8)7

I7 7700K 4.5GHz / Kraken X52 - EVGA GTX1080 SC - Asus ROG Strix Z270F - M.2 Samsung Evo 960 500GB - Corsair 32GB 3000Mhz - Phanteks Enthoo Evolv Tempered Glass - Asus PG348Q 100hz 3440x1440 GSync - Razer Huntsman Elite - Razer Mamba - Razer Firefly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faasje
Vatos schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:09:
[...]

Als het maar zo weinig scheelt... waarom zou je het niet doen dan? 8)7
Omdat ik nog steeds niet goed begrijp wat voor voordelen ik krijg voor die €43 aangezien ik overal lees dat de 7600K en 6600K zeer gelijkaardig presteren, zeker wanneer overclocked.

Het scherm dat ik op het oog had is nu wel plots voor €100 gezakt, heb die onmiddellijk besteld dus dat schept misschien wat extra ruimte binnen het budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vatos
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-03-2024
Faasje schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:29:
[...]

Omdat ik nog steeds niet goed begrijp wat voor voordelen ik krijg voor die €43 aangezien ik overal lees dat de 7600K en 6600K zeer gelijkaardig presteren, zeker wanneer overclocked.

Het scherm dat ik op het oog had is nu wel plots voor €100 gezakt, heb die onmiddellijk besteld dus dat schept misschien wat extra ruimte binnen het budget :)
Aan de processor zitten zo goed als geen extra voordelen, enkel de chipset is vooral verbeterd.
De voordelen kan je op internet gemakkelijk vinden (z170 / z270)

Al met al, als ik mijn PC zou upgraden, zou ik die 43 euro extra uitgeven zodat ik de nieuwste chipset zou hebben. Overigens is dit ook wat ik heb gaan :)

I7 7700K 4.5GHz / Kraken X52 - EVGA GTX1080 SC - Asus ROG Strix Z270F - M.2 Samsung Evo 960 500GB - Corsair 32GB 3000Mhz - Phanteks Enthoo Evolv Tempered Glass - Asus PG348Q 100hz 3440x1440 GSync - Razer Huntsman Elite - Razer Mamba - Razer Firefly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasje
Vatos schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:32:
[...]

Aan de processor zitten zo goed als geen extra voordelen, enkel de chipset is vooral verbeterd.
De voordelen kan je op internet gemakkelijk vinden (z170 / z270)

Al met al, als ik mijn PC zou upgraden, zou ik die 43 euro extra uitgeven zodat ik de nieuwste chipset zou hebben. Overigens is dit ook wat ik heb gaan :)
Die Intel Optane Technology zou dan het enigste opmerkelijke verschil zijn, buiten het feit dat het de nieuwe processoren ondersteund, maar ik zal normaal niet snel kijken voor een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Als upgrade is het het niet waard.
In jou geval van compleet nieuwe aanschaf zou ik inderdaad die tientjes extra uitgeven zodat je helemaal up to date bent.
Wat ook meespeelt is dat 4K content voor pc van Netflix alleen op de 7xxx serie van intel gaat werken.
http://www.theverge.com/2...lix-4k-pc-windows-support
En dat zal weer meer volgers in medialand krijgen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasje
arbraxas schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:47:
Als upgrade is het het niet waard.
In jou geval van compleet nieuwe aanschaf zou ik inderdaad die tientjes extra uitgeven zodat je helemaal up to date bent.
Wat ook meespeelt is dat 4K content voor pc van Netflix alleen op de 7xxx serie van intel gaat werken.
http://www.theverge.com/2...lix-4k-pc-windows-support
En dat zal weer meer volgers in medialand krijgen.
Ja dat vind ik ook iets heel raars eigenlijk. Ik heb wel geen Netflix en ook geen 4K (enkel 1440p). Maar inderdaad misschien dan een paar tientjes om het systeem wat futureproof te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:55
Tussen welke moederborden twijfel je precies? Als de boel even duur is zou ik altijd voor de nieuwste generatie gaan. Maar ik denk niet dat je uit die 40 euro veel prestatiewinst haalt.

Wellicht kan je met een eenvoudiger moederbord toch hetzelfde prijspunt behalen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Maar ik denk niet dat je uit die 40 euro veel prestatiewinst haalt.
Eerst even bovenstaand lezen? Er zijn meer redenen om toch voor een 7000 / 270 combo te kiezen als alleen de prestaties.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Faasje schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:40:
[...]

Die Intel Optane Technology zou dan het enigste opmerkelijke verschil zijn, buiten het feit dat het de nieuwe processoren ondersteund, maar ik zal normaal niet snel kijken voor een nieuwe.
+ Netflix 4K wordt alleen ondersteund op de nieuwste Intels én Windows 10, én Edge. Mocht je dat belangrijk vinden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Psst: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1