Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 20:24
Dit is weer eens zo'n topic waar er om lay-out advies voor 5.1 wordt gevraagd. Daar de betreffende kamer en eisen eerder uniek zijn, vind ik dat het wel zijn eigen topic verdient.

Dit jaar gaan we ons eigen huisje bouwen (joepie voor de bank, minder voor de portemonnee). Een eigen stek betekent ook een eigen woonkamer met een inrichting waarover nagedacht is; momenteel zijn we bezig met het lichtplan en andere nutsvoorzieningen. Waar ook moet over nagedacht worden, is de tv-hoek. Ikzelf kijk weinig 'direct' tv, uitgezonderd een film of serie (op aanvraag). De vrouw kijkt wel regelmatig. Wel wordt er op tijd een muziekje geluisterd of gestreamt.

Hoe ziet de kamer er uit?

Ik ben zo vrij geweest de 2 mogelijkheden die we overwegen uit te tekenen. Het zijn allemaal volle muren; geen voorzetwandjes. Daarom zijn we bereid beide opties te voorzien bij het slijp- en kapwerk, wachtleidingen.

1: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hRilT10iNNMRLpd0yo4XNjUQ/thumb.jpg
2: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RnDdr3fbL1sl7FC5O3u7o1RH/thumb.jpg

Waarbij de rode lijnen loodrecht danwel onder 20° staan tov de kijklijn. De cirkeltjes wijzen zichzelf uit.
Misschien goed om te weten dat de ramen kamerhoog zijn en alle deuren 250 (kamer 270) hoog zijn.

Wat heb je al gevonden?
Speakerspec's overweeg ik nog niet. Enkel de layout om deze dan doorheen de jaren te kunnen benutten zonder kapwerk. Aanvankelijk start ik met wat ik heb: 2.0 setup met een Pioneer VSX-527 en anonieme Philips boekenplankspeakers.
  • De vrouw wilt geen speakerzuilen (zij is vast de eerste vrouw die dit zegt?)
  • De vrouw overweegt enkel melkdoosjes voor de satellieten (RL & RR).
  • We overwegen geen >5000EUR oplossingen; doorsnee gebruikers.
  • Het oog wil ook wat: wat symmetrie en/of uit het zicht geplaatste speakers zijn een plus
Vooral dat laatste icm de speaker vlak voor het raam (tegen het plafond dan?) is een moeilijke?

Wat is je vraag nu eigenlijk?
  • Blijf ik beter bij een soundbar (met SUB) of 2-3.1 oplossingen?
  • Is er een logische 5.1 oplossing mogelijk in beide situaties?
  • Mogelijke ervaringen met een assymetrische set-up?
  • Of een 4-6-7.1 setup?
Mijn dank is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
surround layout

Surround the right way.

Misschien de TV verplaatsbaar/oprolbaar/oplosbaar te maken ?

[ Voor 13% gewijzigd door enchion op 25-01-2017 17:57 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:57

blaatschaaap

schaap

De trap en ramen maken het naar mijn inziens erg lastig om een nette 5.1 opstelling neer te zetten. Ik heb wel wat geprobeerd te maken:

http://i.imgur.com/rzKczsb.png (gelijk even een lege versie toegevoegd, makkelijk voor mensen die ook even snel een indeling willen maken :) )

Ik bedoel uiteraard niet dat je 3 subwoofers moet neerzetten, maar dat zijn de 3 plekken waar ik uit zou kiezen.

De speakers en de tv zou ik aan de muur bevestigen, satteliet speakers zijn niet heel groot dus dan hou je ook genoeg ruimte voor doorloop de trap op/af. Ik zou als je een tv meubel neemt dan ook niet een te diepe doen.

De speakers bij de bank kan je op subtiele stands doen, rechtsachter zou ook aan de muur kunnen.

Als je zelf niet veel tv kijkt, en je vrouw geeft niet heel veel om surround sound, dan zou ik het lekker op een 2.1 opstelling houden. Kleine subtiele speakers om de vrouw gelukkig te houden, en een mooie subwoofer (die je eventueel wegwerkt in een kast?) om voor de lage tonen te zorgen? :)

blaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
Optie 2 en dan de bank wel gewoon in de hoek waar nu een kast(?) ingetekend staat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
btw waarom staat in je opties in de startpost de bank met de rug naar het raam, als je vrouw al bekend heeft gemaakt eigenlijk bijna geen entertainment te willen hebben en niks voor het raam wil hebben zodat ze met haar rug naar buiten kan kijken ?

Er zit hier ergens een hiaat in de logica imho.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:00
enchion schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 17:43:
[afbeelding]

Surround the right way.

Je oplossing is de tv tegen het raam plakken? Of ik lees de bouwtekening verkeerd.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 20:24
Blaatschaap's voorstel geniet eerder mijn voorkeur.
Helaas is het niet zo eenvoudig: de vrouw wil af en toe de boel ook eens omdraaien en de tv tegen de zuidmuur kunnen zetten. (Zuidmuur op het plan ligt stiekem niet in het zuiden.) Dat is voor mij net het moeilijke; een ongebruikte aansluiting kan ik nog mooi wegwerken achter een dekseltje, maar het moet binnen de perken blijven. Zo zou Blaatschaap's voorstel een wildgroei aan dekseltjes tegen de muur geven en vandaar mijn overweging voor een Soundbar voor de FR, FC, FL. Dat of FR, FL, RR, RL tegen het plafond zetten, volgens Blaatschaap's voorstel.
4 satellieten tegen het plafond, is dit een kans op slagen of geeft dit nooit een goede klank?
Dan rest me nog een optimale layout voor het zuidmuur-scenario...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:57

blaatschaaap

schaap

enchion schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 17:43:
[afbeelding]

Surround the right way.

Deze opstelling in combinatie met een uitrolbaar beamerscherm aan het plafond en een ultra short throw projector?
( suprememaster90 in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49" )

Tijdens het tv kijken kan je dan eventueel de gordijnen dichtdoen, en als je geen tv kijkt heb je mooi uitzicht door de grote ramen.

*Edit: Ik zie net wel dat de lichtopbrengst van zo'n beamer (in het geval van de post waar ik naar link een LG PF1000U) wel een stuk minder is. 1000 ANSI lumen, normale beamers hebben toch meestal wel 2000+

[ Voor 24% gewijzigd door blaatschaaap op 27-01-2017 10:36 ]

blaap

Pagina: 1