Inductiekookplaat defect

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 11:55
Beste medeforummers,

Gisteren tijdens het koken vloog opeens de (kook)groep van de kookplaat eruit. Op dit moment stond er 1 van de 2 linker pitten aan (5 pits, linker 2 op 1 fase, rechter 3 op 1 fase).

Na het openen ervan tref ik de volgende print aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D1zhMtn6K1WFIMr2K1XnnL2D/thumb.jpg

De 2e IGBT lijkt in elk geval de geest te hebben gegeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KcX3r0qm1gLoPcqve1HNr4TZ/thumb.jpg

Tussen alle pinnen van de 1e en 2e IGBT meet ik een short.

Het betrefd hier de G80N60, voor zover ik kan vinden gaat het om deze:
http://pdf.datasheetcatal...fairchild/SGH80N60UFD.pdf

Deze is helaas niet te vinden bij Farnell en daarnaast weet ik niet of er nog meer stuk gegaan zal zijn. Heeft iemand hier misschien verstand van inductiekookplaten? Daarnaast zou ik graag weten of er een alternatieve transistor is die wel bij farnell te bestellen is. Ik heb zelf nog nooit een IGBT gebruikt en weet dus eigenlijk niet waar ik op moet leggen. (Zelfde package, zelfde max stroom, max spanning en snelheid?).
Zou het vervangen van de IGBT genoeg zijn? Of zijn er meer onderdelen die ik door kan/moet meten?

BVD,

Tim Leferink

[ Voor 3% gewijzigd door timleferink op 25-01-2017 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:44

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op Ebay en AliExpress worden ze massaal aangeboden....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
memphis schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:42:
Op Ebay en AliExpress worden ze massaal aangeboden....
Daar heb ik ze dan ook besteld, maar aangezien het chinees nieuwjaar is tot 6feb en het verzenden dan nog een paar weken duurt, heb ik er liever 1 die snel leverbaar is. Met een kookplaat namelijk wel zo fijn. Daarnaast twijfel ik ook een beetje aan de kwaliteit van chineze componenten, aangezien deze wel enorme stromen moet schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:20

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ze worden ook verkocht vanuit de UK / Italië:

http://www.ebay.nl/sch/i....1313&_nkw=G80N60&_sacat=0

Dat zal vast schelen in de snelheid

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-06 13:21
Misschien dat Frits van "Elektrohandel Frits" uit Heemskerk ze op voorraad heeft. Hij repareert ze namelijk ook (zie MP). Of een alternatief bestellen bij Muxtronics :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
Mattie112 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:59:
Ze worden ook verkocht vanuit de UK / Italië:

http://www.ebay.nl/sch/i....1313&_nkw=G80N60&_sacat=0

Dat zal vast schelen in de snelheid
Deze zijn dan wel weer heel erg duur (significant meer dan nieuwe van Farnell), maar ik zal het overwegen.
Puch-Maxi schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 17:16:
Misschien dat Frits van "Elektrohandel Frits" uit Heemskerk ze op voorraad heeft. Hij repareert ze namelijk ook (zie MP). Of een alternatief bestellen bij Muxtronics :)
Dat is inderdaad nog niet eens zo'n gek idee! Hij noemt het type zelfs in z'n advertentie.

Weet iemand of er behalve de IGBT vervangen, er verder vaak nog componenten mee stuk gaan die ik ook moet vervangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Let op met dit soort onderdelen van eBay/uit China, er is een significante kans dat je nep onderdelen krijgt. Verder verwacht ik dat de meeste 600V 80A IGBTs wel compatible zullen zijn: http://nl.farnell.com/web...8,111959511,112049068&vw=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 17:31
TommyboyNL schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 18:44:
Let op met dit soort onderdelen van eBay/uit China, er is een significante kans dat je nep onderdelen krijgt. Verder verwacht ik dat de meeste 600V 80A IGBTs wel.....
Precies. Veel componenten via deze kanalen zijn nep of afgekeurde batches. Ik zou ook een vergelijkbare IGBT zoeken en ze alle 4 vervangen.

Was het zwarte puntje op de het kleine transformatortje (linksonder op je foto) je ook al opgevallen? Ik kan op de foto niet goed inschatten of dit schade is.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Oh, en als je gaat bestellen: Bestel er enkele extra, je weet maar nooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:07

BasilFX

BasilFX

Ik zou ook eens zoeken naar een service manual. Dat er duidelijk zichtbare schade is aan één onderdeel, betekent niet dat dit het enige onderdeel is dat de geest gegeven heeft. Voor een apparaat dat een hoog vermogen schakelt, zou ik er zeker van willen zijn dat er geen andere dingen defect zijn.

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
Grenco schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 18:53:
[...]
Precies. Veel componenten via deze kanalen zijn nep of afgekeurde batches. Ik zou ook een vergelijkbare IGBT zoeken en ze alle 4 vervangen.

Was het zwarte puntje op de het kleine transformatortje (linksonder op je foto) je ook al opgevallen? Ik kan op de foto niet goed inschatten of dit schade is.
Ik twijfelde hier ook even aan, maar volgens mij is het een markering voor hoe om de trafo geplaatst moest worden.
BasilFX schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:32:
Ik zou ook eens zoeken naar een service manual. Dat er duidelijk zichtbare schade is aan één onderdeel, betekent niet dat dit het enige onderdeel is dat de geest gegeven heeft. Voor een apparaat dat een hoog vermogen schakelt, zou ik er zeker van willen zijn dat er geen andere dingen defect zijn.
Deze heb ik inderdaad gezocht, maar helaas niet kunnen vinden. De print ziet er gelukkig niet heel ingewikkeld uit, dus ik ga nog even kijken of ik uit kan vogelen of er logischerwijs nog meer stuk zou gaan. Volgens mij zijn de meeste inductie platen wel redelijk vergelijkbaar qua structuur, vandaar dat ik vroeg of iemand toevallig wist of er logischerwijs nog meer stuk zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Zitten er niet ook nog SMD onderdelen op de onderkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
TommyboyNL schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:18:
Zitten er niet ook nog SMD onderdelen op de onderkant?
Onderkant heeft alleen maar traces, er is wel een los controller bordje die op deze print klikt om 4 chips aan te sturen (neem aan pwm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Daar heb je mazzel mee. De inductiekookplaat in mijn vorige huis die dood ging zat vol met SMD, plus daar was geen zichtbare schade. Toen ben ik maar verhuisd in plaats van de kookplaat te repareren :P. (Okee, wel nog een jaar met 2 in plaats van 4 pitten gewerkt, en het was bovendien een studentenwoning waar ik toch eindelijk wel eens weg moest :P)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timleferink
Heb de 2 IGBT's vervangen (voor een ander type) en de kookplaat doet het weer! Heb er nog 2 op voorraad mocht de andere ook gaan (tnx Mux voor de Farnell bestelling). Bedankt voor het meedenken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
TommyboyNL schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:41:
Daar heb je mazzel mee. De inductiekookplaat in mijn vorige huis die dood ging zat vol met SMD, plus daar was geen zichtbare schade. Toen ben ik maar verhuisd in plaats van de kookplaat te repareren :P. (Okee, wel nog een jaar met 2 in plaats van 4 pitten gewerkt, en het was bovendien een studentenwoning waar ik toch eindelijk wel eens weg moest :P)
Moet trouwens wel even opmerken dat deze schade ook pas opviel nadat ik even de multimeter op continuïteit had gezet en de grootste componenten even ging proben;). Als het inderdaad niet iets simpel was geweest had ik het ook wel overleeft met 3 pitten :p .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ano11
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-06-2023
Natuurlijk een beetje laat...
Maar deze lijkt me geschikt als vervanger: https://nl.farnell.com/on...4d/igbt-to-247/dp/1057679
Pagina: 1