Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ruim 4 jaar geleden heb ik met behulp van jullie behulpzame tweakers een PC samengesteld voor een keet. Deze draait op zich prima.

De hardware waarover de volgende vraag gaat:
pricewatch: AMD Fusion A6-3500 Boxed
pricewatch: ASRock AMD A75 A75M-ITX
pricewatch: XFX Radeon HD 6450

Eergisteren een nieuwe SSD gekocht (pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB want 64GB werd wel een beetje klein. De oude SSD ga ik kopiëren naar de nieuwe. (Nieuwe Windows installatie heb ik geen zin in in verband met Windows licentie en geïnstalleerde programma's e.d.)

Maar in die keet hebben ze zowel een monitor (Acer AL1916w met resolutie 1440*900) en een non-HD TV (JVC maar type onbekend; resolutie zal dus wel 1366*768 zijn).
Beiden met VGA aansluiting.

Met dit moederbord (zie handleiding hier) en deze CPU/GPU zou ik met de juiste BIOS en software instellingen zowel de video-outputs van de videokaart als de moederbord tegelijk moeten kunnen gebruiken.
Op deze manier zou ik de VGA van moederbord en VGA van videokaart kunnen gebruiken om beide schermen tegelijk aan te sturen.
Als ik de resolutie van monitor omlaag zou halen naar de resolutie van de TV zouden de schermen gedupliceerd kunnen worden.

Nou is de vraag; dit is ons/mij nog nooit gelukt.
Haal ik de videokaart eruit dan kan ik prima HDMI en VGA van moederbord tegelijk gebruiken.

Zet ik videokaart in het systeem dan:
- HDMI en VGA van GPU tegelijk: werkt.
- HDMI en DVI-D van GPU tegelijk: werkt
- Ik heb hier een HDMI naar VGA adapter maar heb helaas geen 2e VGA-kabel kunnen vinden dus kan niet testen of VGA + HDMI (naar VGA) tegelijk werkt op de GPU.
Huisgenoten gaan zometeen even bij de Action kijken of die een VGA-kabel hebben liggen zodat ik dat eventueel kan testen.
EDIT: de HDMI naar VGA-adapter zèlf werkt ook niet dus dat valt ook niet te testen/gebruiken.

Maar met de juiste instellingen zou ik met dit moederbord zowel de video-uitgangen van de GPU als de moederbord tegelijk moeten kunnen gebruiken; aldus bovenstaande handleiding:
Surround Display Feature

This motherboard supports surround display upgrade. With the internal VGA output
support (D-Sub and HDMI) and external add-on PCI Express VGA cards, you can
easily enjoy the benefits of surround display feature.
Please refer to the following steps to set up a surround display environment:
1. Install the PCI Express VGA cards on PCIE1 slot. Please refer to page 18 for
proper expansion card installation procedures for details.
2. Connect D-Sub monitor cable to D-Sub port on the I/O panel, or connect
HDMI monitor cable to HDMI port on the I/O panel. Then connect other monitor
cables to the corresponding connectors of the add-on PCI Express VGA cards on
PCIE1 slot.
3. Boot your system. Press <F2> or <Del> to enter UEFI setup. Enter “Share
Memory” option to adjust the memory capability to [32MB], [64MB], [128MB],
[256MB] or [512MB] to enable the function of D-sub. Please make sure that
the value you select is less than the total capability of the system memory. If you
do not adjust the UEFI setup, the default value of “Share Memory”, [Auto], will
disable D-Sub function when the add-on VGA card is inserted to this
motherboard.
4. Install the onboard VGA driver and the add-on PCI Express VGA card driver to
your system. If you have installed the drivers already, there is no need to install
them again.
5. Set up a multi-monitor display.

For Windows® 7 / 7 64-bit / VistaTM / VistaTM 64-bit OS:
Right click the desktop, choose “Personalize”, and select the “Display
Settings” tab so that you can adjust the parameters of the multi-monitor
according to the steps below.
A. Click the number ”2” icon.
B. Click the items “This is my main monitor” and “Extend the desktop onto
this monitor”.
C. Click “OK” to save your change.
D. Repeat steps A through C for the
Echter lukt mij dit niet; dit zijn de relevante BIOS settings:
(in de handleiding vanaf pagina 37 staat ook BIOS informatie)

https://www.dropbox.com/s...01-25%2013.29.56.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...01-25%2013.30.28.jpg?dl=0

Met andere woorden; hoe krijg ik die HDMI en VGA poorten van het moederbord werkende wanneer de GPU ook in het systeem zit?
Dit zodat ik twee keer VGA heb (voor monitor en tv) of later twee keer HDMI (nieuwe monitor en tv)

EDIT: als ik in de BIOS de Primary Graphics Adapter op 'onboard' zet en een scherm op VGA van moederbord aansluit en tweede scherm op HDMI van GPU dan krijg ik eerst over moederbord VGA het bootscherm van het moederbord maar dan gaat dit scherm uit en gaat het tweede scherm (dat aan GPU zit) pas aan en blijft alleen die tweede aan.
Zet ik in BIOS 'Dual Graphics/Surround View' op 'Enabled' dan gebeurd er hetzelfde.

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 25-01-2017 17:35 ]

Beste antwoord (via Piet91 op 09-02-2017 13:13)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Dupliceren kan gewoon met de beeldscherminstellingen binnen Windows.

Dat dual graphics uit moet is logisch, dat is namelijk crossfire tussen IGP en GPU. Bij elke crossfire opstelling kan je maar van 1 GPU de outputs gebruiken.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ondertussen heb ik Catalyst Control Center gedowngrade van 15.7.1 naar 13.12 in de hoop dat bij die oudere versie wel de mogelijkheid was om CrossFire te disablen.
Maar daar is het ook niet te vinden.

Maar nu komt het vreemde; in CCC heb ik Dual Graphics uitgeschakeld(!) en...nu werkt het wel.
Hoe ik de VGA- en HDMI-kabels nu ook verdeel over moederbord en/of GPU; het werkt elke keer.
Dus in plaats van Dual Graphics juist aan te zetten moet het dus blijkbaar uit.

GPU-Z geeft nu ook aan dat AMD CrossFire is disabled.

Heel raar.

Het dupliceren werkt echter (nog?) niet; iets wat ik eigenlijk ook nog aan de praat wil krijgen.
De monitor heeft een eigen resolutie van 1280*1024 en de AiO 1920*1080.
De AiO naar beneden halen (Bureaublad -> Schermresolutie) naar ook 1280*1024 helpt niet, ook niet als ik beide schermen naar een nóg lagere resolutie breng.

Eens kijken hoe dat nou zit. Want mooiste is als ze in die keet op beide schermen hetzelfde tonen en eventueel 2 apart. Dat ze in ieder geval de keus hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Piet91 op 25-01-2017 19:46 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat dual graphics uit moet is logisch, dat is namelijk crossfire tussen IGP en GPU. Bij elke crossfire opstelling kan je maar van 1 GPU de outputs gebruiken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
nelizmastr schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:44:
Tot dusver dus nog niet. ;(
Zit wat in, maar dat had Asrock/AMD wel even duidelijker mogen neerzetten.

Anywho; beide poorten werken nu dus. Nu nog dupliceren werkend krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Overigens ondertussen zowel een nieuwe monitor als TV gekocht en opgehangen. Beiden 1080p dus ik dacht dat dupliceren mogelijk was.
Kom je erachter dat display uitbreiden e.d. prima kan als je de een aan de moederbord hebt hangen en de andere aan videokaart maar dupliceren alleen kan als beide schermen aan dezelfde GPU (dus óf moederbord óf videokaart) aangesloten zijn. |:(

Eigenlijk dus voor niets zitten prutsen om video-outputs op beide tegelijk werkend te krijgen. :/
Maar goed; dadelijk even een DVI-D -> HDMI adapter zien te vinden in de winkel en deze gebruiken bij een van de displays. Dit zou naar mijn weten moeten werken en dan zou dupliceren ook moeten werken...

EDIT: het werkt! Mooi dezelfde output op zowel de monitor als TV en indien gewenst uitbreiden i.p.v. dupliceren. Blij! *O*

Alleen niet nagedacht bij de audio-output van de TV: dacht 2x tulp aansluiting maar dat is gewoon 3.5mm.
Voor niets 10 meter tulp -> tulp kabel gekocht. |:(
(Ze hebben daar ook een audio-setje staan waar we geluid van TV ook naar toe willen sturen)

Soms voel ik me echt incapabel...

[ Voor 22% gewijzigd door Piet91 op 09-02-2017 23:08 ]