Elektrostaten en dynamische speakers op één versterker.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnielox
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09-2023
Kan het veel kwaad elektrostaten en dynamische speakers op één versterker aan te sluiten? Ik heb nu namelijk de basspeakers (conusspeakers) en elektrostaten op m'n Onkyo surround versterker aangesloten. De basspeakers zijn zeg maar aangesloten op het bi-amp kanaal (surround rear). De elektrostaten op front.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Elektrostaten hebben toch altijd een 'eigen' versterker ivm de hoge voltages waar ze mee werken? Of zit ik er naast?

Aangezien je Bi-Amp doet op de versterker gebruik je een eigen eindtrap op de versterker per kanaal, dus hebben ze in principe niets met elkaar te maken, los van het feit dat ze de voeding van de versterker delen.

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 25-01-2017 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnielox
Nee elektrostaten hebben een hoogspanning unit om de elementen te laten werken (folie strak houden ofzo). Daar komt uiteindelijk gewoon een geluidssignaal op om muziek te creëren. Er zit geen eigen versterker in. Maar ik weet dat elektrostaten zich anders gedragen dan een dynamische speaker. Ik denk misschien vindt de versterker die verschillende manieren van aansturen niet leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ronnielox schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:39:
Kan het veel kwaad elektrostaten en dynamische speakers op één versterker aan te sluiten? Ik heb nu namelijk de basspeakers (conusspeakers) en elektrostaten op m'n Onkyo surround versterker aangesloten. De basspeakers zijn zeg maar aangesloten op het bi-amp kanaal (surround rear). De elektrostaten op front.
In principe hoeft dat geen probleem te zijn, mijn eigen elektrostaten hebben ook een eigen geintegreerde sub en dat komt ongeveer op hetzelfde neer als wat je nu van plan bent.
Of je versterker deze belasting aankan merk je snel genoeg als je vervorming begint te horen. ;)
Ronnielox schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:13:
Nee elektrostaten hebben een hoogspanning unit om de elementen te laten werken (folie strak houden ofzo). Daar komt uiteindelijk gewoon een geluidssignaal op om muziek te creëren. Er zit geen eigen versterker in. Maar ik weet dat elektrostaten zich anders gedragen dan een dynamische speaker. Ik denk misschien vindt de versterker die verschillende manieren van aansturen niet leuk
Het folie zit al default strak opgespannen, het hoge voltage heeft daar verder niets mee te maken. ;)

De hoogspanning dient er enkel toe om een effectief spanningsverschil op te wekken (condensator) tussen het beweeglijke, elektrisch geleidende folie en een "stator".
Voeg aan deze spanning een muzieksignaal toe en het folie zal overeenkomstig gaan trillen met als gevolg "geluid".

Als de versterker/receiver de totale belasting niet prettig vindt, dan moet je dat snel genoeg gaan horen.
Het kan ook zijn dat de receiver (te) heet zal worden of in beveiliging zal springen.

Zo bleken buizenversterkers niet altijd een fijne match te zijn voor mijn elektrostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnielox
Dank je wel voor je reactie, het klinkt goed, dus ik mag er vanuit gaan dat m'n ampie het (nog) niet zo erg vindt.

Zoals altijd zijn de oren degenen die problemen moeten opmerken, en ik heb nog niets raars waargenomen.

Groetjes Ronald