NAS Aankoop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thom
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-06 21:09
Modbreak:Dit topic is gemerged met een dubbel topic; de topicstart begint daarom pas hieronder!

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2017 15:50 ]

Thom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thom
Ik zoek een NAS server voor thuis.
Hoopte eventueel een goede deal binnen te slepen tijdens de actiedagen bij mediamarkt, en wou al een tijdje een NAS.

Vereisten:
Makkelijk te vinden in windows explorer
Raid 1 ondersteuning
Minstens 2 TB opslag (met Raid 1 dus bijv 2x2TB, of 2x3TB.)
Per gebruiker controle over toegang tot mappen

Handig:
Makkelijk te verbinden vanaf android
Mogelijkheid om websites te hosten (kleine prive sites, 3. draaien nu op een Raspberry Pi)
VPN server mogelijkheid

Budget: Ik wil het liefst max 450 euro uitgeven.

Ik heb op dit moment 2 NAS systemen op het oog, maar andere opties zijn meer dan welkom!
Dat zijn momenteel:

WD My Cloud EX2 Ultra 4TB
en
Synology DiskStation DS216play

De Synology NAS in combinatie met deze schijf 2x:
WD Red WD30EFRX 3TB
in 2 of 3 TB uitvoering.

Alvast heel erg bedankt voor jullie tips/meedenken!

[ Voor 84% gewijzigd door Thom op 25-01-2017 12:08 ]

Thom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:08
Je wilt of een Qnap of een Synology.

Qnap:

pricewatch: QNAP Turbo Station TS-212P

pricewatch: QNAP TS-253A (4GB ram)

pricewatch: QNAP Turbo NAS TS-251+ (2GB ram)

Synology:

pricewatch: Synology DiskStation DS216j

pricewatch: Synology DiskStation DS216+II

pricewatch: Synology DiskStation DS216play

Hoe meer je betaalt hoe beter de NAS. Alle zijn echter wel geschikt voor het doel waarvoor jij het wilt. Qnap is goedkoper en heeft snellere hardware dan de Synology (bij vergelijkbare modellen). Synology heeft echt zeer stabiele software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Voor mij Synology, altijd goede ervaringen mee :)

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:48
Synology zou ik zeker voor gaan, heb zelf een pricewatch: Synology DiskStation DS216+II en die zou ik dan ook aanraden (als je dit binnen je budget weet te passen). Ervaring met NASsen: je stelt een eisenlijstje op en zodra je die nas hebt kom je erachter dat er nog veel meer leuke dingen op kunnen en zo ga je uiteindelijk meer draaien dan je van tevoren bedacht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Bartske schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:25:
Synology zou ik zeker voor gaan, heb zelf een pricewatch: Synology DiskStation DS216+II en die zou ik dan ook aanraden (als je dit binnen je budget weet te passen). Ervaring met NASsen: je stelt een eisenlijstje op en zodra je die nas hebt kom je erachter dat er nog veel meer leuke dingen op kunnen en zo ga je uiteindelijk meer draaien dan je van tevoren bedacht had.
Topmodel inderdaad, heb zelf de playvariant, werkt supermakkelijk met mijn Smart TV :Y

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 14:05
Ik heb zelf een synology nas thuis staan en een synology is ideaal voor wat jij wil. Ik zou wel inderdaad meteen 2 schijven kopen om raid 1 in te stellen. Hou er rekening mee dat raid 1 geen backup is. Wd red schijven raad ik ook aan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-09 10:52
Eens met de vorige posters.

Zelf zowel een WD cloud nas gehad en een Synology (meerdere types).
Zou altijd voor de Synology gaan als ik tussen deze 2 zou moeten kiezen.
Stabiele software, goede ondersteuning, werkt makkelijk en ook hardware gaat lang mee.

Mijn storage behoeftes zijn erg toegenomen en heb daarom een zelfbouw nas.
Maar voor wat jij beschrijft ga voor de Synology!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
Slavy schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:29:
[...]

Topmodel inderdaad, heb zelf de playvariant, werkt supermakkelijk met mijn Smart TV :Y
Zeker, ik zou wel voor een variant met minimaal 1gb geheugen gaan (dus de play of de +II), en niet voor de goedkopere varianten (de j serie). De +II heeft ook nog ondersteuning voor Docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elan
Bartske schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:26:
[...]

Zeker, ik zou wel voor een variant met minimaal 1gb geheugen gaan (dus de play of de +II), en niet voor de goedkopere varianten (de j serie). De +II heeft ook nog ondersteuning voor Docker.
Nee inderdaad zeker niet de J serie kopen. De J staat voor Jammer dat je deze hebt gekocht ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
elan schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:37:
[...]

Nee inderdaad zeker niet de J serie kopen. De J staat voor Jammer dat je deze hebt gekocht ;-)
De J is echt een prima versie voor een gemiddeld huis. Die is ook prima als server te gebruiken. Voor zwaardere rekentaken loopt hij echter tegen beperkingen aan, maar voor het overgrote deel van de mensen is die voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elan
De J-serie is voor alleen het nas gebruik best oke.

Als je hem voor meer dingen tegelijk gebruikt, en ook nog eens een redelijke doorvoersnelheid naar je NAS wilt hebben, moet je deze laten liggen.
Als het budget het toelaat nooit de J gebruiken, dit omdat de Synology meerdere upgrades van het OS meegaat. Nu is het misschien redelijk, maar 2 versies verder merk je de beperkingen.

Mijn advies is dan ook neem niet de J maar eerdere een Play of een II+ variant.

PS als je voor de synology kiest ook goed opletten of de schijven compatible zijn met de Synology.

[ Voor 9% gewijzigd door elan op 25-01-2017 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
Lennyz schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:45:
[...]

De J is echt een prima versie voor een gemiddeld huis. Die is ook prima als server te gebruiken. Voor zwaardere rekentaken loopt hij echter tegen beperkingen aan, maar voor het overgrote deel van de mensen is die voldoende.
Voor alleen dataopslag en 1 of 2 packages draaien is dat idd prima. Maarja dan wil je je synology ook als downloadserver inzetten, spotweb draaien, mysql server voor kodi draaien, een beveiligingscam toevoegen, video station draaien, backups maken, cloud server installeren etc etc. Dan ben je blij dat je niet de j hebt gekocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
elan schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:48:
De J-serie is voor alleen het nas gebruik best oke.

Als je hem voor meer dingen tegelijk gebruikt, en ook nog eens een redelijke doorvoersnelheid naar je NAS wilt hebben, moet je deze laten liggen.
Als het budget het toelaat nooit de J gebruiken, dit omdat de Synology meerdere upgrades van het OS meegaat. Nu is het misschien redelijk, maar 2 versies verder merk je de beperkingen.

Mijn advies is dan ook neem niet de J maar eerdere een Play of een II+ variant.

PS als je voor de synology kiest ook goed opletten of de schijven compatible zijn met de Synology.
Bartske schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:22:
[...]

Voor alleen dataopslag en 1 of 2 packages draaien is dat idd prima. Maarja dan wil je je synology ook als downloadserver inzetten, spotweb draaien, mysql server voor kodi draaien, een beveiligingscam toevoegen, video station draaien, backups maken, cloud server installeren etc etc. Dan ben je blij dat je niet de j hebt gekocht ;)
Ja dat ben ik helemaal met jullie eens. Daar is de J ook niet voor bedoelt. Maar voor de vereisten van de TS voldoet een J wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 16:38

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Heb zelf sinds een maand of zeven de ds216play, echt een fantastisch apparaat! Kan het van harte aanbevelen, draait ontzettend veel services tegelijk en blijft snel.

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Synology is meestal de beste keuze zeker met de packages die je simpel kan installeren. Koop er wel eentje die meer mogelijkheden heeft met aantallen schijven omdat je altijd in de toekomst meer ruimte nodig zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camperen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-09 09:26
Je kan bijvoorbeeld denken aan een freenas systeem. Een goed jaar geleden ben ik begonnen aan een HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T, daar 16GB ecc ram ingezet. Het systeem zelf kan op een goede! usb stick van 8GB. Die kan n.l. op een plek IN de kast. Mocht je handig zijn, kan je 5 i.p.v. 4 disken erin plaatsen. Plek voor de 5e disk kan aan de zijkant van het frame waar de 4 zijn plek hebben. Ook zal je nog een voedingkabeltje moeten frotten daarvoor.
De prijs die ik voor deze set betaald heb, zonder de disken, was ongeveer 300 euro. Dat zal nu enkele tientjes minder zijn. Je houd dan geld over om disken aan te schaffen.

De software is gratis en er kan heel veel mee. Zelf vind ik de data transport nog steeds fenomenaal. Als de bestanden groot zijn zal je zien dat een gigabit netwerk naar 100% gaat. Dit en de behandeling van je data vind ik het belangrijkst. Daar gaat het tenslotte om. En die is veiliger dan door een een Qnap of Synology gebruikte systemen. Wat freenas ook heeft is het kunnen groeien van de dataset grootte. Zelf begon ik met een aantal 2 en 4GB disken. Nadat alle disken 4GB waren, floepte de grootte naar een groter toegangkelijke opslag. Dat rebuilden ging veilig en snel (iets minder dan een dag). Een waarschuwing: een backup zal altijd nodig zijn. En het systeem is erg kritisch in de status van de disk zelf. Die status wordt ook met regelmaat gecontroleerd. Alles instelbaar.

De site van freenas kan je lezen welke hardware aanbevolen wordt, en veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thom
Dank voor al jullie reacties, het is heel veel en ik heb het momenteel druk dus kan niet op alles een 1 op 1 antwoord geven.

Ik twijfel nu tussen de DS216play en DS216+II. Kan iemand mij de precieze voordelen vertellen van de duurdere, want die zie ik niet echt terug in de specs.

Thom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperEgo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-07-2024
Het grote verschil tussen de DS216+II en de DS216play is het feit dat de +II een x86 (intel) processor heeft en de play een ARM. De x86 is krachtiger, maar vooral, ondersteunt extra's die de play niet doet. Zo heeft die ondersteuning voor Docker en zal die Plex kunnen draaien met transcoding. Er zullen nog dingen zijn maar die kan je opzoeken, en bovenal ook: afwegen of dat ook maar enigszins belangrijk is voor jou.

Ik wil ook nog even de aandacht vestigen op de DS214+ die momenteel ook een te overwegen keuze is, vanwege de prijs dan: pricewatch: Synology DiskStation DS214+

Deze vergelijking kan ook nog helpen: YouTube: What is the best 2 Bay NAS of 2016? The DS216PLAY vs DS716+ vs DS21...
Wel zien dat je de relevante dingen er uit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thom
Ik denk dat het de DS216+II word, voor de Plex support, en zodat ik daar langer mee vooruit kan.
Tips zijn nog steeds welkom, ook wat betreft setup e.d.

Iemand die mij meer kan vertellen over Plex trouwens? beetje gegoogled maar wat ervaring van jullie zou nice zijn.

En de disks; pricewatch: WD Red WD30EFRX, 3TB
Is dat een goede keuze?

[ Voor 21% gewijzigd door Thom op 30-01-2017 11:55 ]

Thom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thom
Nog een vraag, welke winkel raden jullie aan om de aankoop bij te doen?
Liefst disks en NAS bij zelfde winkel.

Thom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:32
Th0m14 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 20:55:
Ik denk dat het de DS216+II word, voor de Plex support, en zodat ik daar langer mee vooruit kan.
Tips zijn nog steeds welkom, ook wat betreft setup e.d.

Iemand die mij meer kan vertellen over Plex trouwens? beetje gegoogled maar wat ervaring van jullie zou nice zijn.
Wat zou je graag willen weten? Ik heb t draaien op een zelfbouw NAS en bij schoonouders op een 416play. Doet wat t moet doen en t werkt best prima, afhankelijk van wat je wensen zijn uiteraard. Tegenwoordig gebruik ik het niet meer, ik laat de mediaspelers tegenwoordig zelf het werk doen en lever de bestanden aan via NFS en FTP (= sneller, zeker als je met meerderen tegelijk afspeelt). Afhankelijk van je TV kan deze dat ook voor je doen, dan voert je NAS gewoon een domme data-stream en heb je amper belasting van je CPU.
En de disks; pricewatch: WD Red WD30EFRX, 3TB
Is dat een goede keuze?
Ik heb zelf de 4 TB varianten. Doen t al geruime tijd zeer goed. Voor zover mijn mening representatief is, zijn het betrouwbare schijven.
Th0m14 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:44:
Gewoon in de pricewatch kijken, staan genoeg (web)shops met goede en slechte reviews. Ik kom graag bij Coolblue (vooral omdat ik er om de hoek woon en er nog nooit gezeikt is over garantie bij defecten), maar er zijn zat andere winkels met goede service.

[ Voor 16% gewijzigd door gastje01 op 01-02-2017 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Th0m14 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:44:
Coolblue of 4launch de laatste heb ik (helaas slechte schijven uitgekozen 3tb seagate :() goede ervaringen mee met garantie op mijn schijven. Helemaal top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 08:43
Wifimedia in Arnhem vind ik ook wel een goede winkel. Staat ook vaak tussen de goedkopere winkels in de pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thom
Thanks, ik ga even goed rondkijken!

Thom

Pagina: 1