Imagick na php7 update werkt niet meer op webserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:59
We draaien een webserver met directadmin, we gebruiken imagick php plugin voor het verwerken van fotos op sommige sites. De server is geupdated na php7.0.14 via de custombuild functie van directadmin. Helaas is de imagick plugin niet goed mee geupdated en wordt niet meer ingeladen bij het opstarten van php.

Vervolgens begonnen een poging om imagick opnieuw te instaleren, hiervoor miste de package php-devel centos 6.8 deze hebben we via andere repostorys proberen binnen te halen, ius, remi. Alleen deze packages zijn niet compitabel met de verzie die geinstaleerd is door directadmin. Nu zit ik een beetje met de handen in het haar, want ik wou vervolgens php-devel via source instaleren. Ik kon hier nergens iets over vinden.

Nu mijn vraag hoe krijg imagick weer aan de bak op php 7.0? of desnoods wat is de veiligste manier om terug te gaan na php 5.6?

Software op de server die van toepassing is:
Apache 2.4.25
DirectAdmin 1.50.1
MySQL 5.5.31
Php 7.0.14
CentOS 6.8

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat was je reden om naar PHP7 te gaan? En waarom dan via DirectAdmin (van alle mogelijkheden, waarom dit pakket?) ipv zelf een repo toevoegen die PHP7 aanbied met de bijbehorende security updates? Want nu heb je PHP van broncode op je systeem gezet en krijg je geen updates hiervan.

Nu is CentOS 6 nog wel ondersteund, maar persoonlijk geef ik dan de voorkeur aan CentOS 7 en daar dan de juiste software op zetten via repositories. DA is leuk voor als je er weinig vanaf weet, maar als je tegen dit soort problemen aanloopt, wil je het liever niet omdat het oplossen gewoon een stuk ingewikkelder is.

Wat zie je in de logs eigenlijk?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:59
De voornaamste reden was de extra snelheid die php7 geeft. Nu zagen we zo 1,2,3 geen complicaties dus hebben we besloten over te gaan tot de update. Directadmin is destijds gekozen omdat er niemand was die er wat vanaf wist. Het plan is om binnenkort over te gaan na een Ubuntu server gebaseerde omgeving omdat we hier en daar nog wel meer beperkingen van directadmin tegenkomen.

Directadmin adviserde om het op deze manier te updaten zelf ben ik ook niet helemaal overtuigd dat dit de beste manier is geweest.

Dit staat er in de logs:
PHP Warning: PHP Startup: Unable to load dynamic library '/usr/local/lib/php/extensions/no-debug-non-zts-20151012/imagick.so' - /usr/local/lib/php/extensions/no-debug-non-zts-20151012/imagick.so: cannot open shared object file: No such file or directory in Unknown on line 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, die error lijkt toch redelijk duidelijk. Het zoekt naar een bestand die daar niet te vinden is. De vraag is dan waar dat bestand wel staat en waar het wordt aangeroepen.

Als je PHP7 zoals deze door DA is geïnstalleerd nog kan verwijderen, zou dat al een hoop kunnen oplossen. Dan lees je https://webtatic.com/packages/php70/ door zodat je een repo hebt waar netjes packages in staan die volledig compatible zijn met jouw distro.

Commandline FTW | Tweakt met mate