Beeldscherm geeft na enige tijd pas beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:26
Mijn vraag
Sinds ergens vorige week geeft mijn PC wat problemen, na het aanzetten of het wakker laten worden uit de slaapstand. Het beeld blijft enige tijd (enkele minuten) volledig zwart of het lijkt alsof de kabel niet correct is aangesloten waardoor er wit / gele horizontale strepen op het beeldscherm staan. Na enige tijd wachten is er 'opeens' correct beeld en blijft de pc + beeldscherm werken zoals ik verwacht. Het opeens beeld geven kan ook in stapjes gedaan worden, bijv. eerst bovenste helft correcte weergave.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn pc is n.a.v. een best buy guide samengesteld en echt budget. Het moederbord is een ASRock H81M-HDS welke via DVI is aangesloten op een 19" Belinea monitor.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Tja eigenlijk niets, het probleem is al dusdanig vreemd in de omschrijving dat ik geen vergelijkbare problemen kan vinden. Hooguit problemen waarbij het beeldscherm alleen zwart blijft, of monitor alleen maar wit/gele strepen geeft. Het opeens weer volledig en correct beeld geven staat nergens beschreven.

Helaas heb ik niet de beschikking over een secundaire monitor, of een andere pc welke ik op dit beeldscherm kan aansluiten. Zijn er tooltjes beschikbaar om te checken waaraan het zou kunnen liggen, het lijkt haast dat de monitor eerst moet warm draaien voordat het beeld kan genereren.

LOETKE

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:37

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Doet het probleem zich alleen voor bij een 'koude' start? Zo ja, dan is de kans groot dat de monitor niet meer lekker is en even moet opwarmen voordat ie beeld kan geven.

Als je reboot heb je het probleem dan ook?
Eventueel zou je nog met hdmi je tv erop kunnen aansluiten (is in feite ook een monitor ;))

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:15
Hmm... Klinkt eigenlijk een beetje als backlight of iets dergelijke van het scherm.

Zoals JGoeij, vraagt, is het alleen bij cold boot? Zo niet dan moeten we verder zoeken
Zo wel, welk scherm heb je + leeftijd ervan? Mijn voormalige Samsung 226BW heeft dit ook meermaals gehad, daar waren het matige condensatoren die het probleem vormden. Na vervangen kon hij weer een paar jaar mee, nog een keer vervangen en sindsdien draait hij als schermpje elders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
Het lijkt inderdaad op een koude start probleem, als tenminste ontwaken uit slaapstand daar ook bij hoort. Heb zojuist geprobeerd om te kijken of VGA beter gaat, of de laptop via VGA erop aan te sluiten. Vergelijkbaar probleem indien ik dat doe.

Het is een Belinea 1930 S1, kon nog wel eens in guldens zijn betaald ;)

Ik zal straks eens proberen of het daadwerkelijk in de monitor zit door de pc aan te sluiten op de tv. Lijkt in ieder geval erop dat jullie wel gelijk gaan krijgen.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
RudyL schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:34:
Het lijkt inderdaad op een koude start probleem, als tenminste ontwaken uit slaapstand daar ook bij hoort.
Een koude start is wanneer de computer helemaal uit staat, afgesloten, en dan opgestart wordt. Dus niet vanuit de slaapstand.
RudyL schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:34:
Het is een Belinea 1930 S1, kon nog wel eens in guldens zijn betaald ;)
In dit geval lijkt het er op alsof een (paar)condensator(en) brak zijn... Wanneer dat zo is zijn die relatief makkelijk en goedkoop te vervangen en kan je scherm uit de vorige eeuw nog prima een tijdje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
sypie schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:41:
[...]
Een koude start is wanneer de computer helemaal uit staat, afgesloten, en dan opgestart wordt. Dus niet vanuit de slaapstand.

[...]
In dit geval lijkt het er op alsof een (paar)condensator(en) brak zijn... Wanneer dat zo is zijn die relatief makkelijk en goedkoop te vervangen en kan je scherm uit de vorige eeuw nog prima een tijdje mee.
Het komt in ieder geval altijd voor na opstarten, voor zover ik weet ook na proberen wakker te krijgen uit de slaapstand. Het witte van tweakers, google, is dan ook makkelijker weergeven dan de startfoto van windows 10.

Ik ben zeker geen held in het vervangen van condensator(en), dan weet ik in ieder geval dat die stuk is. Ga maar op zoek naar een vervangend scherm, dat lijkt mij beter. Dank voor jullie hulp.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
In welke omgeving woon je ergens? Misschien is er een meelezende Tweaker die je uit de brand wil helpen. (als het dicht bij Zwolle/Hengelo is dan mag je ook bij mij aankloppen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
sypie schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 23:00:
In welke omgeving woon je ergens? Misschien is er een meelezende Tweaker die je uit de brand wil helpen. (als het dicht bij Zwolle/Hengelo is dan mag je ook bij mij aankloppen)
Zo ongeveer tussenin, als je tenminste Hengelo (Ov) bedoeld. Bedankt voor het aanbod, maar de wens om de monitor te vernieuwen bestond al langer, dat die nu defect gaat is de reden om eindelijk tot aanschaf over te gaan. Heb nu de BenQ GW2470H besteld, vooral de breedte is voor de plek waarop die staat beter (2x 19" niet mogelijk, dit de max).

Wellicht ga ik mijn huidige wel gebruiken als test soldeer klusje, of beland die ergens op een zolderkamertje ;)

Trouwens, bij koude start geeft het beeld vooral strepen weer en duurt het enige tijd voordat er normaal beeld is ontstaan. Het ontwaken uit de slaapstand, blijft het beeld veel langer zwart dan hoort en geeft opeens vol normaal beeld.

[ Voor 13% gewijzigd door RudyL op 25-01-2017 23:09 ]

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik bedoelde inderdaad Hengelo (Ov). Daar rijd ik dagelijks heen vanuit Zwolle.

Als je de monitor eerst eens open schroeft en wat duidelijke foto's van de condensatoren kunt plaatsen is het waarschijnlijk zo al te zeggen wat er mis is met welke condensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
sypie schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 23:09:
Ik bedoelde inderdaad Hengelo (Ov). Daar rijd ik dagelijks heen vanuit Zwolle.

Als je de monitor eerst eens open schroeft en wat duidelijke foto's van de condensatoren kunt plaatsen is het waarschijnlijk zo al te zeggen wat er mis is met welke condensator.
Dat zal ik eens proberen, foto's volgen.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:15
Wat ik in het verleden heb gedaan is het controllerbord uit de monitor halen en dan langs een elektronicawinkel gaan, die vervangen ze zonder problemen voor je.
Dan denk ik in Zwolle bijvoorbeeld aan Fakkert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
In dit geval wordt dan de lak duurder dan de brief. Dat is dat scherm uit de vorige eeuw niet meer waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heemels
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-12-2024
Hoi dit lijkt inderdaad heel erg op mijn huidige probleem. Beeldscherm doet het niet goed & na enige tijd (als die langzaam beetje warm loopt dan is er kans dat hij normaal gaat functioneren.

Monitor was nogal prijzig en wil daarom niet weer een nieuwe kopen. Garantie is helaas verlopen.
Weet iemand in de buurt van Roermond een winkel die dit volgens mij relatief gemakkelijke euvel kunnen verhelpen? _/-\o_
Pagina: 1