Speedtest iPhone 6

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:42

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik denk dat mijn vraag met de iPhone te maken heeft...

Als ik thuis een snelheidstest doe op speedtest.net dan haal ik rond de 40 Mbit download op m'n iPhone. Op m'n laptop (draadloos) haal ik rond de 150 Mbit.

Op de WiFi van mn werk haal ik met mn iPhone een snelheid van 250 Mbit. Zie de screenshot hieronder. De bovenste is thuis, de onderste op mn werk.

Kennelijk kan ik draadloos wel thuis een snelheid van 150 Mbit halen. M'n laptop haalt dat immers. Kennelijk kan m'n iPhone deze snelheid ook halen. Op m'n werk haalt hij dat immers.
Upload is thuis overigens gelijk voor iPhone en laptop (rond de 15).

De logische vraag: waarom lukt dat thuis dus niet en is er zo'n groot verschil tussen laptop en iPhone?
Kan iemand dit (technisch) verklaren?

(uiteraard meerdere keren getest, vanaf dezelfde plekken, etc)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yEdRyED2dHpz4ZLlXil5lXlr/thumb.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Galois op 25-01-2017 09:23 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:25
Thuis op de 2.4ghz band, en op je werk op de 5ghz band ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:15

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Dat verschil zit 'm waarschijnlijk in de gebruikte frequentie (2.4 of 5 Ghz) en welk type WiFi je mee verbonden bent (wireless G / N / ac). Ook speelt de kwaliteit van Time Division Duplexing (TDD) een rol op het access point.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Oh ja, vergeten te vermelden.
Thuis op 2,4 GHz doet zowel laptop als iPhone 40 Mbit. En thuis op 5 GHz doet laptop 150 en iPhone blijft 40.
Heb thuis twee aparte WiFi. "Naam" en "Naam-5GHz".

Op m'n werk weet ik niet wat het is...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Wat voor internetsnelheid heb je thuis?

Vdsl?
Adsl?
Kabel?
Glasvezel?

Wat hebben ze op jou werk?

Wifikanaal al is nagekeken? Misschien zit je wel op een heel druk punt thuis.

[ Voor 27% gewijzigd door mAiden88 op 25-01-2017 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:27
mAiden88 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:51:
Wat voor internetsnelheid heb je thuis?

Vdsl?
Adsl?
Kabel?
Glasvezel?
Dit zou er niet toe moeten doen. Hij kan thuis blijkbaar 150Mbit/s met zn laptop halen. Dus de verbinding tussen hem en zijn ISP is in iedergeval 150Mbit/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Thuis Ziggo op m'n werk glasvezel.

Dat dit dus een verschil oplevert is logisch.

Maar ik ben nieuwsgierig waar het verschil tussen m'n laptop en iPhone vandaan komt op hetzelfde netwerk.

Kanaal wordt automatisch toegewezen (en is dus gelijk voor iPhone en laptop, aangezien ze op hetzelfde netwerk/router/modem zitten).
RobinF schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:57:
[...]

Dit zou er niet toe moeten doen. Hij kan thuis blijkbaar 150Mbit/s met zn laptop halen. Dus de verbinding tussen hem en zijn ISP is in iedergeval 150Mbit/s
Dat is dus ook mijn redenering.

[ Voor 32% gewijzigd door Galois op 25-01-2017 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit kan van zoveel factoren afhangen, onder andere of je wel of 2.4 GHz of 5 GHz gebruikt, of je router en computer MIMO ondersteund, welke kanalen er worden gebruikt, hoe breed de kanalen zijn, de buren, het weer, de plek waar je staat, hoeveel andere apparaten actief zijn.

De iPhone 6 ondersteund 802.11ac op 5 GHz met 80 MHz, zonder MIMO, wat betekent dat de maximale data rate 433 Mbps is. Dit haal je alleen onder ideale omstandigheden, dicht bij de router, met line-of-sight en geen andere apparaten of netwerken in de buurt. En dan nog zal Speedtest je een lagere snelheid laten zien, omdat er de nodige overhead in zit, en je ook nog verkeer de andere kant op wilt hebben. Je houdt in de praktijk ongeveer 215 Mbps over.

Dus, om te weten of het sneller kan, is het handig om te vermelden wat voor een router je precies hebt, welke computer (en vooral welke Wi-Fi adapter) je precies hebt, wat de huidige instellingen zijn (802.11a/b/g/n/ac? 5 GHz? 2.4 GHz? Kanalen, ook als de router ze automatisch kiest), hoeveel en wat voor netwerken er in de buurt zijn, wat de router en je computer vermelden over de verbinding (RSSI, noise, Tx rate etc.), hoeveel andere apparaten er actief zijn, en op welke frequentie en Wi-Fi standaard (802.11b?).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Gebruik je trouwens wel exact dezelfde mirror voor alle tests? Anders schiet het geen bal op natuurlijk. :)
Als de iPhone met dezelfde mirror een lagere snelheid haalt op hetzelfde 5Ghz netwerk, dan zou ik inderdaad toch eens kijken naar je kanalen - dus ook wide.
Dat je laptop het wél goed doet wil niet zeggen dat de instellingen optimaal zijn.

Net een iPhone 6 erbij gepakt, die pakt hier op 802.11ac rustig 399/341 MBit/sec bij de eerste random mirror test; en 491/437 bij de 2e, blijkt compatible en idd no problemo.

[ Voor 5% gewijzigd door WhatsappHack op 30-01-2017 04:41 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
WhatsappHack schreef op maandag 30 januari 2017 @ 04:38:
Gebruik je trouwens wel exact dezelfde mirror voor alle tests? Anders schiet het geen bal op natuurlijk. :)
Als de iPhone met dezelfde mirror een lagere snelheid haalt op hetzelfde 5Ghz netwerk, dan zou ik inderdaad toch eens kijken naar je kanalen - dus ook wide.
Dat je laptop het wél goed doet wil niet zeggen dat de instellingen optimaal zijn.

Net een iPhone 6 erbij gepakt, die pakt hier op 802.11ac rustig 399/341 MBit/sec bij de eerste random mirror test; en 491/437 bij de 2e, blijkt compatible en idd no problemo.
Geen idee... ik ga naar speedtest.net op zowel mijn iPhone als mijn laptop... En beide op 5GHz netwerk aangemeld. Uiteraard meerdere testen gedaan op verschillende momenten. En beide op dezelfde afstand van de modem...

Waar het aan kan liggen... ik heb geen idee. Zeker niet omdat op mijn werk mijn iPhone wel zulke snelheden kan halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garret1410
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:17
Niet dat je er wat aan hebt maar ik had thuis met de ubee modem van ziggo ook ongeveer 40mbit met een iphone 6. Later had ik een Galaxy S6 die ongeveer 80mbit haalde (120mb abbo)

Dit jaar met S7 haalde ik ook maar grofweg 80mbit terwijl ik nu een 200mbit verbinding had. Nieuwe router er achter gezet en snelheid ging van 80 naar 130mbit. Nog steeds de volle poet niet maar met iphone 6s haalde ik wel 190mbit dus dat was toch wel vreemd.

Ziggo modem gebridged en nu haal ik op S7 als iPhone de volle snelheid. Waar het aan ligt weet ik niet want ik ben er niet zo in thuis maar volgens mij heeft het toch met compatibiliteit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Galois schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:10:
[...]

Geen idee... ik ga naar speedtest.net op zowel mijn iPhone als mijn laptop... En beide op 5GHz netwerk aangemeld. Uiteraard meerdere testen gedaan op verschillende momenten. En beide op dezelfde afstand van de modem...
Op je laptop kan je in de browser de mirror kiezen.
Op je iPhone kan je in de app de mirror kiezen.

Ik zou die even gelijk aan elkaar zetten en dan nog eens testen.
Ik haal zelf met KPN vaak erg goede resultaten met de mirror van OSSO Networks in Groningen. (Je kan kijken per stad welke mirrors er zijn.)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-09 22:32

Nyana

Who?!

Probeer net Analyzer van de app store. Geeft ook een beter beeld.
De speedtest app geeft sowieso niet echt een goed beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annoyingmouse
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-03 11:37
Dat klinkt als een prioriteit setting?

Misschien heb je jou Laptop meer prioriteit gegeven zodat andere apparatuur niet de zelfde snelheid kan halen als jou laptop.

Gebruik je de modem/router van provider of heb je zelf een router aangesloten?
Pagina: 1