Vraag over server locatie m.b.t. SEO ranking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jirad
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:02
Beste mede Tweakers,
Heb momenteel twee kleine vragen over server hosting en effect hiervan op SEO gebied. Heb verschillende berichten gevonden via Google, alleen stammen de meeste van de periode rond 2013. Aangezien Google 100+ wijzigingen doorvoert aan het algoritme, ga ik er niet van uit dat alle informatie online nog volledig klopt.
Momenteel heb ik meerdere co.uk webshops draaien bij een Engelse hosting provider. Deze websites zullen naar een andere host verhuisd moeten worden. Als eventuele optie wordt er gekeken om deze sites in Nederland onder te brengen.

Door deze wijziging van het land zal de fysieke server locatie veranderen van UK maar NL. Hecht Google anno 2017 hier nog veel waarde aan? En kan het mijn huidige ranking beïnvloeden?

Wat ik online zo lees, was dit voornamelijk enkele jaren terug een belangrijk punt. Echter Door de komst van grote partijen met velen geavanceerde technieken en de mogelijkheid tot het gebruik van een CDN, worden sites overal gehost en is de locatie minder belangrijk geworden.

Klopt dit bovenstaande? Of heeft het nog wel degelijk een merkwaardig effect of de ranking?
Tevens zal ook het IP-adres veranderen van de server. Maakt dit nog wat uit? Het IP-adres blijft nog steeds een IP-adres van een eigen server. Hierbij ben ik voornamelijk van mening dat SEO voornamelijk plaatsvind voor het domein en niet voor het IP-adres omdat IP natuurlijk altijd kan veranderen zodra een site gaat groeien.

Ook graag hierover hoor ik jullie mening.

Wat misschien ook belangrijk om te melden is, dat alle webshops waarschijnlijk over de gehele sites een SSL certificaat krijgen. Weet hier alleen nog niet precies welke, maar volgensmij maakt het type SSL certificaat niet uit zolang het maar een erkende is.

Tevens zal er bij de nieuwe omgeving meer gebruik gemaakt worden van caching methodes om de site sneller te maken.
Kort samengevat veranderen dus de volgende dingen:
- Fysieke server locatie veranderd
- IP adres veranderd
- Wordt SSL toegevoegd over de hele site
- Wordt meer gebruik gemaakt van technieken om de site sneller te laten laden

Mvg Jirad

Beste antwoord (via jirad op 15-03-2017 13:51)

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Om even wat dingetjes te weerleggen / benadrukken. Wanneer je klanten in UK zitten? Moet je niet je hosting in NL neerzetten. Je moet Google's zoekmachine algoritme anno 2017 echt zien als 1 van je klanten. Of de server nu in Amsterdam of London staat? Slechts paar milliseconden verschil, maar het is een verschil.

Daarbij is het handig om veel tijd te besteden aan analyseren & verhelpen van bottlenecks (qua laadtijden, pageranking, enz) pingdom is daar een goede (gratis) tool voor. Gebruik van 1 of meerdere CDNs is dan ook niet altijd een verbetering; vaak kan je beter alles op 1 VPS zetten (b.v. Digital Ocean als hosting provider) en kiezen voor generic CDN via subdomein constructie (betere waterfall flow); levert niet alleen enorm veel snelheid op maar bespaar wederom geld ... wat je dan b.v. beter in Adwords campagnes of social media awareness increasing kan gebruiken.

Type SSL certificaat maakt inderdaad niet uit (zijn er zelfs die het gratis doen), anders is SSLcertificaten.nl een goede aanbieder met mooie prijzen. Zou zelf b.v. nooit SSL certificaat afnemen bij dezelfde partij als de hosting (betaal je je over het algemeen scheel namelijk).

[ Voor 4% gewijzigd door Rhy op 15-03-2017 06:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 16:54

André

Analytics dude

Dat maakt tegenwoordig niet meer uit, veel sites worden op een cloud gehost, en dan kan hij in principe overal vandaan geserveerd worden. Het belangrijkste in dit hele proces is de snelheid. Ervaren mensen vanuit de UK een even snelle site wanneer jij hem vanuit NL laat hosten. Is de response tijd even snel tijdens het crawlen,enz. Als je dat kunt garanderen zal er niet veel aan de hand zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:20
Het maakt weinig uit waar de server staat.

Ik geloof dat SSL tegenwoordig zeker een positieve invloed heeft op SEO, net als de laadsnelheid van je webpagina. Dat meegenomen moet het een vooruitgang zijn.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold45
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:10

cold45

101101

De snelheid is inderdaad het belangrijkste. Let dus op dat de locatie die je kiest goed (niet via allerlei rare hops) te benaderen is vanuit de klantlocatie (UK).

Grotere afstand, fysieke moeilijkheden (oceanen) zorgen voor langzamere verbindingen.

Google hecht inderdaad ook waarde aan SSL (https). Je bent betrouwbaarder en het is een teken van zorgvuldig omgaan met de gegevens van je gebruikers.

Let wel op dat je zorgt dat je redirects goed zijn, zodat al je oude pagina's verwijzen naar je nieuwe pagina's. Als de inhoud niet verandert dus zorgen dat alle http netjes wordt vervangen door https. En niet alles naar je homepage verwijzen. E.g. http://example.com/mijn-pagina.html gaat naar https://example.com/mijn-pagina en niet naar https://example.com .

Een wijziging van IP adres heeft geen invloed. Grotere sites gebruiken diverse ip adressen.

Misschien ver gezocht, maar als je werkt met verwijzende sites die op hetzelfde ip adres staan, dan kan dit een indicatie zijn dat de sites van dezelfde eigenaar zijn. Dat zou de waardering van de verwijzing kunnen verlagen. En terecht overigens ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Om even wat dingetjes te weerleggen / benadrukken. Wanneer je klanten in UK zitten? Moet je niet je hosting in NL neerzetten. Je moet Google's zoekmachine algoritme anno 2017 echt zien als 1 van je klanten. Of de server nu in Amsterdam of London staat? Slechts paar milliseconden verschil, maar het is een verschil.

Daarbij is het handig om veel tijd te besteden aan analyseren & verhelpen van bottlenecks (qua laadtijden, pageranking, enz) pingdom is daar een goede (gratis) tool voor. Gebruik van 1 of meerdere CDNs is dan ook niet altijd een verbetering; vaak kan je beter alles op 1 VPS zetten (b.v. Digital Ocean als hosting provider) en kiezen voor generic CDN via subdomein constructie (betere waterfall flow); levert niet alleen enorm veel snelheid op maar bespaar wederom geld ... wat je dan b.v. beter in Adwords campagnes of social media awareness increasing kan gebruiken.

Type SSL certificaat maakt inderdaad niet uit (zijn er zelfs die het gratis doen), anders is SSLcertificaten.nl een goede aanbieder met mooie prijzen. Zou zelf b.v. nooit SSL certificaat afnemen bij dezelfde partij als de hosting (betaal je je over het algemeen scheel namelijk).

[ Voor 4% gewijzigd door Rhy op 15-03-2017 06:15 ]