Surround systeem aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-06 20:57
Hoi,

Ik heb onlangs een (oud) surround systeem van zolder gepakt die ik graag weer ga gebruiken alleen nou krijg ik het niet helemaal aangesloten. Met dit systeem kun je ook bijvoorbeeld films afspelen.

Ik wil dit systeem echter alleen gebruik als audio en niet als input. Ik gebruik namelijk mijn pc om dingen op de tv af te spelen. Ik heb alvast de boxen en sub aangesloten op het systeem en nou dacht ik rood/wit tulp te gebruiken om in de tv te doen. Echter als ik bijvoorbeeld iets afspeel vanaf mijn pc dan hoor ik niks.

Als ik op de tv dat deze gebruik moet maken van extern audio gebeurt er nog niks.. Ik zag trouwens ook dat het systeem een HDMI poort heeft. Maar het lijkt me onlogisch als ik mijn pc moet aansluiten op het systeem en dan het beeld moet doorvoeren naar de tv..

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Het gaat om dit systeem

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Iemand enig idee hoe ik het moet aansluiten zodat het geluid via de stereo set loopt als ik m'n pc aan de tv heb aangesloten? Zou tof zijn! (of waar ik anders deze informatie kan vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 20:21

switchboy

-ruimte te huur-

Het meest hufterproof is HDMI van PC en eventueel setupbox naar de reciever (een van de 4 HDMI in poorten) en HDMI out door naar de TV.

Alternatief is optisch uit van tv naar je reciever

Indien niet aanwezig op TV rood en wit van audio out aansluiten op AUX. Deze laatste optie is analoog en in mijn ogen de slechtste optie. Meer interferentie en stooringsgevoelig en je reciever moet er een surround signaal uit destilleren. Met een digitale aansluiting heb je gewoon voor iedere speaker een los signaal. Dit is veruit supperieur.

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
switchboy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 08:44:
Het meest hufterproof is HDMI van PC en eventueel setupbox naar de reciever (een van de 4 HDMI in poorten) en HDMI out door naar de TV.

Alternatief is optisch uit van tv naar je reciever

Indien niet aanwezig op TV rood en wit van audio out aansluiten op AUX. Deze laatste optie is analoog en in mijn ogen de slechtste optie. Meer interferentie en stooringsgevoelig en je reciever moet er een surround signaal uit destilleren. Met een digitale aansluiting heb je gewoon voor iedere speaker een los signaal. Dit is veruit supperieur.
Hey,

Kun je je eerste optie misschien iets meer toelichten? Er loopt een HDMI kabel van de PC naar de TV en wat zou ik dan precies met de stereo set moeten doen? Vanaf het systeem nog een HDMI kabel naar de tv? Begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

Bedankt voor je reactie!

Ik had geprobeerd vanaf de stereo set een rood witte kabel naar de tv te laten lopen en instellen dat de tv gebruik moet maken van extern geluidssysteem maar dan wordt er niks herkend.. En zou ik dan niet m'n pc aan de stereo set moeten aansluiten met HDMI om hier gebruik van te maken? Of is HDMI op de stereo set een OUT poort..

[ Voor 15% gewijzigd door Hapkoek op 29-01-2017 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 20:21

switchboy

-ruimte te huur-

Afbeeldingslocatie: http://gamesdust.nl/uploads/e109f3d4e581a14cc95289079eb1d5b3.jpg

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Hey, beetje late reactie. Maar dat heb ik geprobeerd alleen zit er in het Phillips apparaat maar 1 HDMI poort.. Wat zou ik dan kunnen gebruiken?

Zou ik niet zo'n printer kabel kunnen gebruiken maar dan kleiner? Die aansluiting zit namelijk op TV met een rood lichtje erachter. Het Phillips apparaat heeft namelijk een USB aansluiting aan de voorzijde.

[ Voor 23% gewijzigd door Hapkoek op 26-02-2017 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:36
Misschien kun je eens aangeven wat je nu precies wil. Om welke tv gaat het?
Wil je geluid van de pc naar dat philips geluidssysteem en beeld naar de tv? Of wil je gewoon gebruik maken van de dvd-speler-functie van dat philips geluidssysteem?

Een en ander zal afhangen van de aansluitingen op de pc en op de tv.

Uit de Handleiding (Welke nota-bene gewoon online te vinden is ;) )
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/joPFUgB.gif
De rood/witte tulpstekkers zijn een ingang en gebruik je voor audio vanaf de tv
de HDMI stekker is een uitgang en gebruik je voor beeld vanaf het philips geluidssysteem.

Wil je dus dvd's kijken, dan dien je het geluidssysteem via hdmi te verbinden met je tv.

Wil je films vanaf je pc afspelen, dan dien je de pc te verbinden met de tv, idealiter via hdmi. Vervolgens kun je de rood/witte tulpstekkers gebruiken om geluid uit het philips systeem te krijgen. Je bent dan wel beperkt tot 2.0 geluid. Voor surroundgeluid moet je een digitale coax-kabel gebruiken om het geluid van je tv naar het philips systeem te krijgen. Indien de geluidskaart van de pc een digitale coax uitgang heeft, zou je die wellicht beter kunnen gebruiken.

Die usb-aansluiting aan de voorzijde kan enkel gebruikt worden voor bestanden vanaf een usb-stick.

[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 26-02-2017 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
LA-384 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:03:
Misschien kun je eens aangeven wat je nu precies wil. Om welke tv gaat het?
Wil je geluid van de pc naar dat philips geluidssysteem en beeld naar de tv? Of wil je gewoon gebruik maken van de dvd-speler-functie van dat philips geluidssysteem?

Een en ander zal afhangen van de aansluitingen op de pc en op de tv.

Uit de Handleiding (Welke nota-bene gewoon online te vinden is ;) )
[afbeelding]
De rood/witte tulpstekkers zijn een ingang en gebruik je voor audio vanaf de tv
de HDMI stekker is een uitgang en gebruik je voor beeld vanaf het philips geluidssysteem.

Wil je dus dvd's kijken, dan dien je het geluidssysteem via hdmi te verbinden met je tv.

Wil je films vanaf je pc afspelen, dan dien je de pc te verbinden met de tv, idealiter via hdmi. Vervolgens kun je de rood/witte tulpstekkers gebruiken om geluid uit het philips systeem te krijgen. Je bent dan wel beperkt tot 2.0 geluid. Voor surroundgeluid moet je een digitale coax-kabel gebruiken om het geluid van je tv naar het philips systeem te krijgen. Indien de geluidskaart van de pc een digitale coax uitgang heeft, zou je die wellicht beter kunnen gebruiken.

Die usb-aansluiting aan de voorzijde kan enkel gebruikt worden voor bestanden vanaf een usb-stick.
Bedankt voor je reactie. Zoals ik in m'n begin post aangeef,

Ik wil dit systeem echter alleen gebruik als audio en niet als input. Ik gebruik namelijk mijn pc om dingen op de tv af te spelen.

is mijn wens om het als volgt te gebruiken:

Vanaf de PC loopt nu een HDMI kabel naar de TV. Ik wil dus vanaf mijn PC bijvoorbeeld films afspelen. Momenteel maak ik gebruik van de ingebouwde boxen van de TV en mijn wens is dus om het surround systeem te gebruiken. Ik wil het dus niet gebruiken om DVD's mee af te spelen oid. Ik wil het puur voor de audio, meer niet.

Mijn moederbord beschikt over:

Audio kanalen 8 (7.1)
Audio-uitgangen 6x Analoog (3,5mm)
Audiochip Realtek ALC1150

Ik denk niet dat jouw genoemde coax hier tussen zit? Maar goed, ik ga nog even kijken naar de handleiding en misschien kun jij op basis van mijn wens een advies geven hoe ik het beste kan laten lopen? Kabels etc. Zou top zijn! Bedankt voor je hulp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
LA-384 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:03:
Dat dus. Indien dat niet werkt, of de tv heeft niet die digitale coax uitgang, dan zal je een geluidskaart moeten kopen die dat wel heeft. Deze laatste optie is het meest trefzeker.

Het nadeel van oudere apparatuur willen aansluiten is dat je vaak extra stappen moet ondernemen om het werkend te krijgen.

Dus:
  1. Of je neemt genoegen met 2.0 geluid en gebruikt de rood/witte tulp aansluiting voor geluid van tv naar speakerset. Evt kun je ook met een splitter (jack->tulp) het geluid rechtstreeks van de pc naar de speakerset sturen.
  2. Of je wilt surround geluid en dan dien je dus de digitale coax te gebruiken, oftewel vanaf de tv, of vanaf de pc, maar dan dien je een geluidskaart te kopen die de aansluiting heeft.
Door te zoeken op de genoemde namen van aansluitingen, kun je makkelijk zelf de nodige kabeltjes/onderdelen vinden.

Overigens kunnen geen HD signalen verstuurd worden via die coax. Dts-hd en true-hd geven dan of geen geluid, of ze worden "gedownmixed" naar dts of dolby digital. Deze zit volgens mij gewoon in het HD signaal verweven (core genoemd) , maar ik weet zo niet of automatisch deze "core" wordt gebruikt, of dat je dit handmatig moet instellen in de driver/mediaspeler. Dvd's en blurays hebben doorgaans meerdere audio tracks, waaronder ook niet-hd surround, dus eigenlijk zou het geen probleem moeten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door LA-384 op 27-02-2017 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
LA-384 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:15:
[...]

Dat dus. Indien dat niet werkt, of de tv heeft niet die digitale coax uitgang, dan zal je een geluidskaart moeten kopen die dat wel heeft. Deze laatste optie is het meest trefzeker.

Het nadeel van oudere apparatuur willen aansluiten is dat je vaak extra stappen moet ondernemen om het werkend te krijgen.

Dus:
  1. Of je neemt genoegen met 2.0 geluid en gebruikt de rood/witte tulp aansluiting voor geluid van tv naar speakerset. Evt kun je ook met een splitter (jack->tulp) het geluid rechtstreeks van de pc naar de speakerset sturen.
  2. Of je wilt surround geluid en dan dien je dus de digitale coax te gebruiken, oftewel vanaf de tv, of vanaf de pc, maar dan dien je een geluidskaart te kopen die de aansluiting heeft.
Door te zoeken op de genoemde namen van aansluitingen, kun je makkelijk zelf de nodige kabeltjes/onderdelen vinden.

Overigens kunnen geen HD signalen verstuurd worden via die coax. Dts-hd en true-hd geven dan of geen geluid, of ze worden "gedownmixed" naar dts of dolby digital. Deze zit volgens mij gewoon in het HD signaal verweven (core genoemd) , maar ik weet zo niet of automatisch deze "core" wordt gebruikt, of dat je dit handmatig moet instellen in de driver/mediaspeler. Dvd's en blurays hebben doorgaans meerdere audio tracks, waaronder ook niet-hd surround, dus eigenlijk zou het geen probleem moeten zijn.
Nogmaals bedankt voor je uitgebreide uitleg. Wat ik op mijn TV wel heb gezien is de genoemde coax aansluiting. Deze heeft het rode licht erachter zitten toen ik het over de printer kabel had, die bedoelde ik dus alleen wist ik de naam niet. :+ Maar dat is dus een coax aansluiting. Deze ziet er echter zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.marmitek.com/inc/image.php?src=/product_images/Multi%20Media/Switchgear/Connect%20TC22/website_overig1_Connect_TC22.jpg&action=resize(800x800)
Zoals de Optical input/output.. Zo ziet die aansluiting er uit op de TV. Alleen ik moet dus even opzoek gaan naar de coax? Dan zou ik dus coax van TV naar surround systeem en vervolgens de TV vertellen externe speakers te gebruiken.. Dat zou moeten werken geloof ik. :)

Edit: Ik heb trouwens de TV proberen op te zoeken alleen aan de hand van het type nummer etc kwam ik nergens op uit.. Staat verder ook geen naam op ofzo, alleen wat info op een sticker aan de achterkant. Misschien dat ik wat kan vinden via het serienummer op de site van Samsung.

[ Voor 12% gewijzigd door Hapkoek op 27-02-2017 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Beiden noemen ze volgens mij spdif, maar de linker is dan de optische versie, de rechter de coax versie. Het zijn twee verschillende connectors. Als de tv de optische versie heeft, kun je die dus niet gebruiken omdat het speakersysteem de coax versie heeft. Dan moet er weer een converter tussen. Beter is om met rechtstreekse verbindingen te werken. Je beste optie lijkt mij toch een losse geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
LA-384 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:36:
Beiden noemen ze volgens mij spdif, maar de linker is dan de optische versie, de rechter de coax versie. Het zijn twee verschillende connectors. Als de tv de optische versie heeft, kun je die dus niet gebruiken omdat het speakersysteem de coax versie heeft. Dan moet er weer een converter tussen. Beter is om met rechtstreekse verbindingen te werken. Je beste optie lijkt mij toch een losse geluidskaart.
Ik zal ff kijken of de TV coax heeft. Kan me namelijk wel zoiets herinneren.. Trouwens even de reden dat ik neig naar de coax tussen speakersysteem en tv is omdat de pc 8 meter verderop staat. :P Dus het zou mooi zijn als ik het geluid kan laten lopen tussen het speakersysteem en tv maar dat wordt nog even kijken dus. Heb nu gewoon een HDMI kabel liggen van 10 meter van m'n pc naar de tv en het liefst hou ik het daarbij qua kabels. :+

Edit: het gaat om deze TV

[ Voor 4% gewijzigd door Hapkoek op 27-02-2017 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
LA-384 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:36:
Ik heb vandaag de kabel aangesloten alleen helaas zonder succes. Ik denk dat het probleem is dat beide ingangen in zijn en niet in/out. Hier 2 foto's ter verduidelijking. Heb het surround systeem trouwens op AUX staan.

Dit is het surround systeem.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g4eNQQ2.jpg?1

Dit is de TV.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Resogo8.jpg
De TV heeft een speciale kabel om 3 kabels om te zetten in 1 zoals je ziet. Maar volgens mij is het probleem dus dat de tv geen out heeft maar in..

[ Voor 3% gewijzigd door Hapkoek op 01-03-2017 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Haha, nee dan houd het inderdaad op. Enige wat je dan kunt doen is dus het geluid van de pc naar het philips kastje sturen. Het werkt ook wel via de hoofdtelefoon uitgang van de tv, maar dan zit je nog steeds met 2.0 geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
LA-384 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 19:41:
Haha, nee dan houd het inderdaad op. Enige wat je dan kunt doen is dus het geluid van de pc naar het philips kastje sturen. Het werkt ook wel via de hoofdtelefoon uitgang van de tv, maar dan zit je nog steeds met 2.0 geluid.
Als ik dan toch een kabel vanaf de pc moet laten komen kan het net zo goed de coax zijn. Ik moet dan dus een geluidskaart aanschaffen met een coax out poort neem ik aan? Gaat deze coax dan uit eindelijk de TV in? Want hoe verbinden we het dan met het surround systeem? Als je misschien een voorbeeld van een geluidskaart kan laten zien dan weet ik wat ik moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik ga niet alles voor je opzoeken. In de pricewatch kun je filteren op digitaal coax out. De andere vraag heb ik eerder al beantwoord.
Pagina: 1