Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuwe laptop voor 3D-Modelleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Al een tijd ben ik aan het zoeken naar een nieuwe laptop, ik twijfel echter over een aantal zaken vandaar dat ik gebruik wil maken van jullie kennis. Momenteel werk ik (vraag me niet hoe) op mijn 8 jaar oude 13inch Macbook (eind 2008), specs;

2,4 Ghz Intel Core 2 Duo
6 GB 1067 MHz DDR3
GF 9400m 256 MB

Mijn geduld is inmiddels op, en ik heb eindelijk genoeg gespaard om een nieuwe te kunnen kopen. Ik wilde eerst voor een nieuwe Apple gaan, na 8 jaar bouw je toch een relatie op. Maar die nieuwe apparaten zijn niet te betalen, en als ik dan toch een Macbook zou willen is het die Mid-2015 met dedicated videokaart (3000 euro nieuw - 2000 euro tweedehands):
https://tweakers.net/pric...)-2-komma-5ghz-512gb.html

Niet oke, een Windows dus.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
- 3D modelleren (REVIT, Autocad, Sketchup)
- Rendering
- Adobe Photoshop/Illustrator
- Klein beetje gamen (CS Source ofzo. Geen hele zware games)

Wat mag je laptop gaan kosten?
Max. 1800

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ja, eigenlijk altijd bij me. In de trein werken zou ook echt top zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet perse.. maar ik vind dat een laptop qua uiterlijk gewoon strak, dun en simpel mag zijn.

Mijn vraag:
In mijn laatste paar dagen aan de TUDelft kan ik nog gebruik maken van de laptop deal die zij daar hebben:
[url]https://https://tweakers.net/pricewatch/484059/hp-zbook-studio-g3-t7w01ea.html[/url]

Redelijke specs voor 1000 euro, incl. 3 jaar garantie. Waarschijnlijk ga ik voor 1000 euro geen betere deal krijgen. Maar stel dat ik 500 tot 800 extra uitgeef. Dan zou ik bijv. naar een nieuwe XPS 15 kunnen gaan of een ZenBook Pro. Ik weet niks van videokaarten, dus een GTX 960M tegen een GTX 1050 tegen een Quadro M1000M zegt mij helemaal niets. Dan is er nog zoiets als OpenGL vs. DirectX.

Vraag:
Om eerlijk te zijn twijfel ik gewoon enorm wat ik moet doen. Ik zou het niet erg vinden om extra geld uit te geven (ik heb het immers voor dit doel opzij gezet), echter alleen als het een goede investering is.

De nieuwe XPS:
- Betere videokaart?
- Betere batterij
- Betere SSD
- Beter Intern geheugen (16 GB)
- Strakker qua design

Welke keuze zouden jullie op dit moment maken?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Guido

Beste antwoord (via Verwijderd op 25-01-2017 17:25)

• ivostuldreher
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-11 07:28
Zelf ben ik in het bezit van de ZBook Studio. Het is een erg mooie laptop en veel betere prestaties krijg je denk ik niet in zo'n behuizing.

Het voordeel van de Quadro M1000M videokaart kan zijn dat die ondersteuning biedt voor professionele software, zoals (sommige) 3D-modelleer softwares. Bij Solidworks zorgt dat voor een enorm vloeiende ervaring. Met AutoCAD heb ik geen ervaring.

Een nadeel van de ZBook studio is inderdaad de koeling. De koeling op zich werkt, temperaturen kunnen oplopen, maar gaat niet ten koste van de prestaties. Het vervelende is echter de fan noise. Het geluid van de pulserende fans is erg irritant. Met elke BIOS update wordt het een stukje beter en heb er zelf niet heel veel last meer van. Echter, bij sommige programma's lijken de fans vrijwel meteen aan te springen, zoals tijdens een videocall met Skype. Ik heb de ZBook Studio van de TU trouwens ook gereviewed hier op Tweakers, misschien heb je daar wat aan. Mijn conclusie is dat de laptop, ondanks de fans, een erg goede deal is voor dat bedrag.

Alle reacties

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 23:43:
Mijn vraag:
In mijn laatste paar dagen aan de TUDelft kan ik nog gebruik maken van de laptop deal die zij daar hebben:
[url]https://https://tweakers.net/pricewatch/484059/hp-zbook-studio-g3-t7w01ea.html[/url]
Voor 1000 euro is het een koopje. De ZBook serie is zeer goed gemaakt en het zijn laptops waar je lang plezier van kan hebben. Ik zie wel dat dit het Studio model is, je kan beter de gewone 15 G3 versie nemen, die heeft betere koeling. Ook heeft deze een normaal toetsenbord, afhankelijk van of je dat prettiger vindt.

Een Quadro M1000M is een workstation kaart, maar er valt ook prima een spelletje op te doen. Hier kan je wat benchmarks vinden van deze kaart in games. De kaart presteert ongeveer gelijk aan een GTX 950M in games. Iets als CS: Source zal het denk ik prima doen op deze kaart. Recente games zal je genoegen moeten nemen met mindere grafische kwaliteiten. Indien je een workstation kaart zoekt die goed is in beiden moet je kijken naar een M2000M.

Indien je kiest tussen een GTX 960M of een GTX1050 zou ik de laatste sterk overwegen. De GTX 1xxx serie presteert veel beter dan de oude 9xx serie.

Verwijderd

Topicstarter
CMD-Snake schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 06:49:
[...]

Voor 1000 euro is het een koopje. De ZBook serie is zeer goed gemaakt en het zijn laptops waar je lang plezier van kan hebben. Ik zie wel dat dit het Studio model is, je kan beter de gewone 15 G3 versie nemen, die heeft betere koeling. Ook heeft deze een normaal toetsenbord, afhankelijk van of je dat prettiger vindt.
Bedankt voor je reactie. De TU Delft aanbieding biedt alleen het Studio model, niet de "gewone" G3.
Is bijv. de GTX 1xxx series beter dan de M1000M (vooral voor CAD/Renderings?

Acties:
  • Beste antwoord

• ivostuldreher
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-11 07:28
Zelf ben ik in het bezit van de ZBook Studio. Het is een erg mooie laptop en veel betere prestaties krijg je denk ik niet in zo'n behuizing.

Het voordeel van de Quadro M1000M videokaart kan zijn dat die ondersteuning biedt voor professionele software, zoals (sommige) 3D-modelleer softwares. Bij Solidworks zorgt dat voor een enorm vloeiende ervaring. Met AutoCAD heb ik geen ervaring.

Een nadeel van de ZBook studio is inderdaad de koeling. De koeling op zich werkt, temperaturen kunnen oplopen, maar gaat niet ten koste van de prestaties. Het vervelende is echter de fan noise. Het geluid van de pulserende fans is erg irritant. Met elke BIOS update wordt het een stukje beter en heb er zelf niet heel veel last meer van. Echter, bij sommige programma's lijken de fans vrijwel meteen aan te springen, zoals tijdens een videocall met Skype. Ik heb de ZBook Studio van de TU trouwens ook gereviewed hier op Tweakers, misschien heb je daar wat aan. Mijn conclusie is dat de laptop, ondanks de fans, een erg goede deal is voor dat bedrag.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 08:53:
Is bijv. de GTX 1xxx series beter dan de M1000M (vooral voor CAD/Renderings?
Het varieert per pakket, maar je zit ook met de beperking dat sommige leveranciers alleen ondersteuning geven op hun pakket als je werkt met FirePro of Quadro kaarten.

Indien je meer 3D ontwerp/CAD doet dan zou ik een workstation kaart nemen en de iets mindere game prestaties accepteren. Een game als CS Source zal uitstekend werken op elke kaart gezien de leeftijd van het spel.

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Je gaat inderdaad geen betere deal vinden dan deze. Ik heb zelf de gewone 15" g3 en die is inderdaad ietsje beter kwa fan noise. Zeker na de laatste bios update. Ik heb ook lange tijd naar de studio gekeken omdat die net ietsje dunner etc is dan de gewone. Echter heeft de gewone een fullsize keyboard mét numeriek deel en dat gaf voor mij de doorslag. Het is een super laptop en ik denk zelfs de beste die ik tot nu toe gehad heb. Heb hiervoor veel met MBP's gewerkt en ook Lenovo workstations. Ja aan de fans ergerde ik me wel eens maar ach dat is nu dus een heel stuk beter. Zoals ik nu zit te typen hoor ik echt helemaal niks. Heb enkel spotify aan staan via wat via kabel naar externe boxen loopt.

Ik heb de i7 6700HQ 16GB Ram en kan prima Planet coaster spelen. Oké, ik heb hem op Low settings gezet maar dat spel ziet er nog altijd goed uit en speelt heerlijk vlot. Tot een 5000 bezoekers, dan begint het toch wel te zeuren. Maar dat is best goed.

Ik heb een goede rugzak ervoor en neem hem elke dag mee of ik nu fiets/OV of met de auto ga maakt echt niet uit. Het zijn zeer degelijk gebouwde laptops met prima specs voor de prijs. Je kunt oko heel makkelijk het RAM uitbreiden. Voor mijn model kan ik er 2 M.2 NVME SSD's inprikken en nog een SATA plaats. Hoe dat met deze zit weet ik niet uit mijn hoofd. Maar je kunt hier nog wel een paar jaar mee vooruit.

Edit, De G2 versie had schuifknoppen waardoor je er heel snel bij kon komen. Deze versies moet je open schroeven met torx.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel_Elessar op 25-01-2017 11:16 ]

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Verwijderd

Topicstarter
Die extra 600 euro voor bijv. een XPS 15 is eigenlijk dus een "no-brainer"?

• Daniel_Elessar
Eigenlijk niet. De XPS is eigenlijk eerder een consumenten laptop. Een heel goede, dat zeker. Maar koop een goede rugtas en die zbook neem je fluitend overal mee naartoe.

Het is een zeer degelijk workstation laptop die je aan de tand kunt voelen en die veel kan hebben vanwege de bouwkwaliteit.

Edit

" Under the hood, a single fan exhausts heat out the rear of the machine from two heat pipes covering the CPU and GPU. Two DDR4L DIMMS support up to 32 GB (2 x 16 GB) of RAM, and a Z Turbo M.2 SSD is easily accessible. A flap covers an additional M.2 slot, enabling dual Z Turbo configurations. "
o

Ik zou dus dat geld investeren in extra RAM en SSD voor deze machine. Er kunnen als ik het dus goed lees ook 2 M.2 ssd's in deze machine :)

[ Voor 47% gewijzigd door Daniel_Elessar op 25-01-2017 15:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heren bedankt, u heeft mijn twijfels weggenomen.

• Daniel_Elessar
Ik zou enkel wel proberen om origineel geheugen te vinden bij een winkel. Omdat ze toch wel eens zeer kinderlijk kunnen zijn met wat ze eten en wat niet. Of dat het gewoon toch niet helemaal werk zoals zou moeten.
Ik kon nu ook niet direct vinden hoeveel GB's aan opslag er nu in gaan. Van de normale 15" weet ik dat dit 1TB SSD is(officieel) moet nog eens gaan kijken of dit niet meer kan zijn. Gezien je nu al sata ssd's hebt van 1TB en dan nog de twee M.2 aansluitingen.. Nu ben ik niet van plan om totaal nog eens bijna 2000 uit te leggen aan opslag erin. Maar het is leuk om te weten xD

Pagina: 1