Advies gevraagd over audio in woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
We zijn onlangs verhuisd en daarom ben ik bezig met het opnieuw inrichten van de woonkamer en het geluid.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/10ndvms.jpg

Voor ons zijn de volgende zaken van belang:
- minimaal 2.0 bij de TV voor het kijken van TV (ZONE A op de foto)
- de optie om op termijn een 5.0 set bij de TV te plaatsen (in het verleden verkocht omdat we het nooit gebruikten maar blijf het wel mooi vinden om 5.0 te hebben bij het kijken van series, films kijken we niet). Een subwoofer is een optie maar voor ons niet per definitie noodzakelijk

Mijn idee is om bij de BTW-vrije dagen een van de volgende receivers te kopen voor bovenstaande:
pricewatch: Denon AVR-X1300W
pricewatch: Onkyo TX-NR656 Zwart

Daarnaast wil ik muziek kunnen luisteren die in de gehele woonkamer prima klinkt. Mijn gevoel is dat dit niet lekker gaat klinken door de speakers van de 5.0/5.1 set te gebruiken vanwege de akoestiek. Daarom overweeg ik om een tweede opstelling te kopen die ik in ZONE B neer zet. Bij muziek vind ik voldoende laag belangrijk, daarom overweeg ik een 2.1 set met Bookshelf speakers of een 2.0 set met flinke zuilen.

Wat ik wel erg jammer vind is dat ik dan 2x een receiver moet kopen en eigenlijk ook 2x speakers. Daarom ben ik op zoek naar alternatieve oplossingen. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld een HEOS systeem gekoppeld aan de X1300W waarmee ik dan draadloos 2 speakers in ZONE B kan plaatsen die werken met dezelfde versterker als in ZONE A. De vraag is wel hoe de muziek uit dergelijke kleine speakers klinkt en of dit voldoende laag produceert zonder subwoofer.

Een ander alternatief is goede front speakers bij de TV met een lange draad en deze met de hand verplaatsen als ik muziek wil luisteren :+

Hebben jullie advies over wat ik het beste kan doen?

Het budget is ongeveer 1000 euro, waarvan ik zo'n 350 euro ga besteden aan de receiver.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:07
Heb je eerder een topic over akoestiek geopend? De kamer indeling komt me bekend voor. Het probleem uit dat topic was vooral de onverstaanbaarheid van de tv wanneer er mensen aan het praten waren in het eetkamer gedeelte. Misschien waren het wel de vorige bewoners? :+

Het is wel iets wat wellicht een probleem gaat zijn. Het B gedeelte wil snel als klankkast gaan werken. Vloerkleden zijn dan wel aan te raden.

Verder zou ik eerst nagaan of er in de toekomst nog budget vrij komt, want een deftige 2.0 of 2.1 set en daarbij nog een nette 5.0 of 5.1 set is niet te realiseren met het huidige budget. Ik zou dan ook eerst met een deftige 2.0 beginnen. Bij 2.1 zou ik een prijsverhouding van Max 300 voor speakers en min 400 voor subwoofer aanhouden. Een goede subwoofer is vaak een meerwaarde voor speakers, zeker bij series met 5.1 geluid.

Kijk dan even hoe het zit met de akoestiek en ga daar aan werken (test op beide mogelijke locaties). Als het budget dan weer gegroeid is, kun je kijken of je gaat uitbreiden of een extra 5.0 of 5.1 gaat aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
LA-384 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 00:10:
Heb je eerder een topic over akoestiek geopend? De kamer indeling komt me bekend voor. Het probleem uit dat topic was vooral de onverstaanbaarheid van de tv wanneer er mensen aan het praten waren in het eetkamer gedeelte. Misschien waren het wel de vorige bewoners? :+

Het is wel iets wat wellicht een probleem gaat zijn. Het B gedeelte wil snel als klankkast gaan werken. Vloerkleden zijn dan wel aan te raden.

Verder zou ik eerst nagaan of er in de toekomst nog budget vrij komt, want een deftige 2.0 of 2.1 set en daarbij nog een nette 5.0 of 5.1 set is niet te realiseren met het huidige budget. Ik zou dan ook eerst met een deftige 2.0 beginnen. Bij 2.1 zou ik een prijsverhouding van Max 300 voor speakers en min 400 voor subwoofer aanhouden. Een goede subwoofer is vaak een meerwaarde voor speakers, zeker bij series met 5.1 geluid.

Kijk dan even hoe het zit met de akoestiek en ga daar aan werken (test op beide mogelijke locaties). Als het budget dan weer gegroeid is, kun je kijken of je gaat uitbreiden of een extra 5.0 of 5.1 gaat aanschaffen.
Nee dat was ik niet maar ik herinner me wel een vergelijkbaar topic volgens mij.

Bedankt voor je antwoord. Een paar punten van mij hierop:
- budget is geen probleem maar het is meer dat ik dit bedrag er max voor uit wil geven
- ik heb voor films/series/TV geen subwoofer nodig (kijk 2 films per jaar en meestal geen actie series)
- de eventuele sub is echt voor muziek: ik lees dat veel subs juist de punch geven voor actie in films/series, bereik ik dan wel het gewenste effect met een subwoofer als ondersteuning voor een stereo set?

Had zelf de hoop dat ik op de X1300W direct HEOS speakers kon aansluiten zodat ik in zone B bijvoorbeeld 2 draadloze speaker kon hangen. Helaas is daar de HEOS Link voor nodig wat het totaal dan weer behoorlijk prijzig maakt. Dan is een oplossing als de product: Denon Ceol N9 met 2 stereo speakers voor Zone B bijna net zo interessant.