HDMI versus optische audio: een wereld van verschil?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 200498

Topicstarter
Zojuist heb ik op mijn Raspberry 3 (eindelijk) mijn nieuwe Hifiberry Digi+ aan de praat gekregen onder OMSC.
Eerst deed ik het geluid via HDMI naar mijn oudere Samsung C550 televisie, via optisch naar mijn versterker.

Ik ben eigenlijk geschokt van het verschil met direct optisch naar de versterker toe. Er zit echt veel meer dynamiek in het geluid nu O+ . Ik denk dat de Samsung tv in dit geval het geluid volledig verprutste?

Het verschil is erg groot, ik versta bij wijze van spreken eindelijk teksten in de muziek.

Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied? Je zou eigenlijk verwachten dat HDMI omdat het digitaal is en 48 khz ondersteunt, niet veel zou moeten onderdoen voor optisch (tot 192khz).
De bron is meestal 48khz, dus je zou toch zeggen: dat kan de televisie 1:1 doorgeven naar de optische output?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 200498 op 24-01-2017 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 17:31
HDMI of Optisch zou eigenlijk geen merkbaar verschil mogen maken, ik denk dat de televisie inderdaad iets van signal-processing toepaste en dat het geluid hierdoor 'verpest' werd. EQ en/of compressie vermoed ik.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:48
Dit verschil komt waarschijnlijk door het feit dat de televisie alleen maar 2-channel LPCM ondersteund.
De optische uitgang van de TV zal dat dus als maximum uit kunnen geven.
De optische uitgang van de Raspberry geeft het volledige signal door, dus zeker als je een surround versterker hebt, zal het verschil groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:56

Dhrax

Prog Lord

Het zijn beide kabels die een digitaal signaal doorlaten, in beginne zou je geen verschil mogen ervaren.
Zoals aangegeven zit het verschil in de aansturing, en niet in de kabel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 12:50

Jag

Eens met eerdere opmerkingen. Wellicht eerder stereo signaal en nu 5.1 (of meer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Weet je zeker dat je Raspberry Pi het signaal via HDMI passthrough doorstuurde?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Grenco schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:42:
HDMI of Optisch zou eigenlijk geen merkbaar verschil mogen maken, ik denk dat de televisie inderdaad iets van signal-processing toepaste en dat het geluid hierdoor 'verpest' werd. EQ en/of compressie vermoed ik.
Dat maakt zeker wel uit, optisch heeft een erg beperkte bandbreedte en kan max DTS doorsturen, HDMI kan de nieuwere formaten aan.

The biggest difference is that HDMI can pass higher-resolution audio, including the formats found on Blu-ray: Dolby TrueHD and DTS HD Master Audio. These formats can't get transmitted across optical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Het is vaak zo dat de Optische uitgang TV's 'gewoon' DTS, Dolby 5.1 etc (géén HD!) ondersteunen als de TV zélf de bron van het geluid is.
Denk hierbij aan beeld/geluid via CI module of vanuit de Smart-apps (zoals netflix).

Laat je het geluid doorlussen van een HDMI input naar de Optische uitgang, dan zal het in veel gevallen omgezet worden naar 2 kanaals. Hierdoor verlies je dus wel wat aan kwaliteit.

*dit is op basis van mijn ervaringen met enkele samsung tv's :)

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
  • Laatst online: 15-05 17:31
Bierkameel schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:11:
[...]

Dat maakt zeker wel uit, optisch heeft een erg beperkte bandbreedte en kan max DTS doorsturen, HDMI kan de nieuwere formaten aan.

The biggest difference is that HDMI can pass higher-resolution audio, including the formats found on Blu-ray: Dolby TrueHD and DTS HD Master Audio. These formats can't get transmitted across optical.
Ja, dat klopt. Ik bedoelde het eigenlijk dan ook anders. In de situatie van TS, hij bemerkt verbetering nu hij is overgestapt van "HDMI naar tv daarna optisch naar versterker" > "optisch direct naar de versterker". Dus deze standaarden/formats kunnen hierin het verschil niet gemaakt hebben.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nnoitra schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:18:
*dit is op basis van mijn ervaringen met enkele samsung tv's :)
Ik ben nog geen TV's tegengekomen die dit niet doen.. Bij Philips en Sony werkt het net zo.

Ik vermoed dat het ook een vorm van copyright protection is. Veel HDMI verbindingen maken gebruik van HDCP en het zal wel een restrictie zijn dat er geen 5.1 geluid onbeveiligd de TV mag verlaten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1