Crashes (drivers) Radeon X470

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Mijn vraag
Enige tijd gelden een PC in elkaar gezet voor een vriend, de onderdelen waaruit de PC is opgebouwd heb ik hieronder vermeld. Punt is nu dat de grafische drivers lijken te crashen, in eerste instantie op random momenten.

Onlangs heb ik Furmark gedraaid voor een halfuur en daar was geen vuiltje aan de lucht, stabiele framerates, temperaturen keurig, geen crashes dus dacht ik het probleem te hebben verholpen. Nu hoor ik dat er toch weer crashes zijn die zich met name voordoen bij Minecraft en The Witcher 3. Ik heb het probleem zelf helaas maar één keer kunnen reproduceren en stom genoeg was dat na het updaten van de AMD drivers; ik wilde de settings van AMD openen en dat lukte, maar na een seconde of twee crashte het program. een reboot helpt altijd maar de vraag is steeds voor hoe lang.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 218,50€ 218,50
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 91,50€ 91,50
1Sapphire Radeon RX 470 4G D5€ 203,-€ 203,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Cooler Master K280€ 41,62€ 41,62
1BenQ GW2270H Zwart€ 98,90€ 98,90
1Logitech Z200 Zwart€ 26,99€ 26,99
2Crucial CT2K4G4DFS8213€ 51,70€ 103,40
1Cooler Master GM G450M€ 52,50€ 52,50
1Samsung 850 EVO 500GB€ 163,95€ 163,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.051,31

PC draait op windows 7 inclusief de laatste updates. AMD drivers die ik geprobeerd heb in volgorde van install;
- Originele driver van CD (ouderwets, i know)
- Crimson 16.9.2
- Crimson 16.12.1

Oude driver steeds met DDU verwijderd.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Nieuwe drivers installeren en de hotfixes in de hoop op verbetering
- BIOS moederbord geupdate naar de laatste versie (is van jan. dit jaar nog geloof ik)
- Temperaturen in de gaten houden tijden stresstest of game -- geen aanleiding gevonden tot problemen, warmer dan 70 graden wordt hij niet.
- GPU uit PC gehaald, boot, shutdown, opnieuw insteken en installeren.
- HDtune laten controleren of de SSD en HDD nog wel oke zijn, die heeft in de uitgebreide test geen problemen gevonden.

Tot slot heb ik internet gescout op vergelijkbare problemen, die zijn er wel maar mondjesmaat of niet vergelijkbaar (OS, andere graka, andere problemen). Ik heb een pagina gevonden van iemand die ongeveer dezelfde problemen dacht te hebben; hij heeft zich gered met een DDU van de oude driver en het installeren van een oudere versie van CCC. Ook dat pad heb ik bewandeld maar zonder oplossing.

Helaas heeft bovenstaande vooralsnog geen oplossing geboden voor het probleem en ik begin een beetje uit mijn opties te lopen. enige wat ik me nog kan bedenken is windows opnieuw installeren en het hele verhaal van de grond weer opbouwen. Omdat dit nogal een drastische stap is (alle games van die kerel moeten dan ook weer opnieuw geregeld worden en ik weet niet of steam ook savegames doet opslaan ergens lokaal).

Ik heb geen directe toegang tot het apparaat (is immers niet mijn PC) maar als er nog vragen zijn doe ik mijn best om die zo vlug mogelijk te beantwoorden. Ik hoop dat iemand hier ofwel de problematiek herkent en een oplossing heeft gevonden, ofwel iemand the obvious thing ziet wat ik kennelijk over het hoofd gezien heb..

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

Alle reacties

• PerfektOne
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-01 21:48

PerfektOne

Striving for Perfektion

Als ik zo even snel de specs kijk kan er (theoretisch gezien) een kloof zijn tussen de GPU en de PSU. De GPU wordt aanbevolen gebruikt te worden met een 500 watt voeding. Kan je een sterkere voeding proberen?

XBOX Live Gamertag: PerfektOne

• Pixeltje
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Dat is waar, maar als de voeding overbelast wordt zou de hele pc moeten uitslaan toch? En dat probleem zou zich dan ook moeten manifesteren bij een furmark stresstest?

• PerfektOne

PerfektOne

Striving for Perfektion

Pixeltje schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 22:27:
Dat is waar, maar als de voeding overbelast wordt zou de hele pc moeten uitslaan toch? En dat probleem zou zich dan ook moeten manifesteren bij een furmark stresstest?
Je geeft echter wel aan dat het zich oa voordoet bij games zoals Minecraft en The Witcher. Nu weet ik persoonlijk niet veel van synthetische benchmarks af, maar misschien leggen die minder stress op de gpu waardoor de gpu ook minder stroom vergt. Correct me if I'm wrong!

Verwijderd

Als het de voeding zou zijn dan is deze defect want een G450M kan probleemloos het gevraagde vermogen van het systeem, maximaal zo'n 220w, leveren. De voeding is zelfs voldoende voor een systeem met 2 videokaarten in CF.

• PerfektOne

PerfektOne

Striving for Perfektion

Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 23:13:
Als het de voeding zou zijn dan is deze defect want een G450M kan probleemloos het gevraagde vermogen van het systeem, maximaal zo'n 220w, leveren. De voeding is zelfs voldoende voor een systeem met 2 videokaarten in CF.
Dan zou hij dit best alsnog kunnen uitsluiten door een andere of krachtigere voeding te proberen lijkt me.

• Pixeltje
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Een andere voeding kan ik aansluiten, das niet zo'n punt maar is niet vandaag of morgen geregeld (zoals ik zei geen directe toegang). Blijf wel ziten met de vraag waarom een game meer vermogen zou trekken dan een bechmark, maar dat zou ik kunnen ondervangen door ondertussen ook Prime95 aan te zetten bijvoorbeeld.

Cpu en geheugen doen dan ook stroom nommen en dat komt mogelijk beter in de buurt van een game-situatie dan alleen de videokaart te laten werken.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dat zou kunnen door een voeding welke niet goed om gaat met snel wisselende belasting. Maar wat voor crash krijg je precies.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Pixeltje
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Het scherm gaat even op zwart, wordt weer wakker en dan geeft windows een melding over de grafische driver die niet of niet meer functioneert. Soms krijg je die melding ook zonder dat het scherm op zwart gaat, zoals bij het openen van de AMD software.

• Pixeltje
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Dat zou onfortuinlijk zijn. Denk je dat het de moeite loont om een nieuwe windowsinstallatie te overwegen of kan ik beter de RMA-procedure opstarten?

• PerfektOne

PerfektOne

Striving for Perfektion

Pixeltje schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:42:
Dat zou onfortuinlijk zijn. Denk je dat het de moeite loont om een nieuwe windowsinstallatie te overwegen of kan ik beter de RMA-procedure opstarten?
Als je nog garantie hebt zou ik er snel bij zijn. Door die foutmeldingen die je noemt duidt het inderdaad op een defecte kaart. Heb je ook al wat oudere, maar stabiele drivers geprobeerd van de fabrikant?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Nieuwe Windows installatie valt idd nog te proberen. Mooiste zou trouwens zijn als je de videokaart in een andere PC kunt testen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Pixeltje
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Kaart in een andere PC proberen gaat me niet vlug lukken, maar een verse windows installatie gaat 'm worden. Als de problemen aanhouden gaat'ie terug. Kaart is van november 2016 dus zit nog voldoende garantie op.

Bedankt zover, ik kom hier zeker terug als ik de oplossing gevonden heb..

[ Voor 15% gewijzigd door Pixeltje op 25-01-2017 18:03 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:53

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhonk. Schopje naar VB.
Pagina: 1