Windows 10 (Wifi) DHCP renew probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shiptronic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-12-2021
Heb bijna het hele internet al afgezocht , maar ie weet een oplossing voor het volgende probleem:

Bij het wisselen tussen 2 verschillende Wifi netwerken blijft het oude IP adres behouden, resulterende in wel een connectie met betreffende netwerk, maar geen bij behorend IP adres , en dan kan je dus niets, bij de verbinding staat dan ook ; Geen internet.

beide netwerken zijn bekend en opgeslagen, alles staat op DHCP.

Wat werkt:
na connectie de computer opnieuw opstarten.
Met ip cofig de boel forceren, dhcp release, of iets van IP renew

ik krijg het wel werkend , das geen probleem, maar je zou toch zonder al te veel moeite gewoon tussen 2 of meerdere netwerken moeten kunnen switchen. Normaal zou bij elke nieuwe connectie een DHCP verzoek moeten volgen en de juiste gegevens opgehaald moeten worden.

(ik mis ook het simpele knopje wat bij XP nog bestond, DHCP renew) maar afgezien daarvan het zou automagisch moeten werken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

shiptronic schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 19:28:
...beide netwerken zijn bekend en opgeslagen,...
En als je beide netwerken "vergeet"?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shiptronic
heb ik al geprobeerd = geen oplossing:( dit weekeind was ik ergens op bezoek, en mocht daar ook gebruikmaken van de WiFi, netwerk uit de lijst geselecteerd (SSID huize jansen) daarna wachtwoord ingevuld. Dan heb ik wel connectie met huize jansen en kan zelf zien dat het een fritzbox is, maar hij krijgt geen nieuw IP-adres wat bij dat net werk hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 13:22
Zijn het gescheiden wifi?(met eigen dhcp en gateway?)
of delen ze samen een DHCP scope?

Je geeft aan dat je wel 'connectie' hebt maar geen internet. Dan denk ik, zelfde IP range maar andere gateway?
Heb je al eens de 2 adapters verwijderd en opnieuw geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shiptronic
2 compleet verschillende systemen,

zie het zo , je ziet thuis waarschijnlijk ook wel verschillende netwerken van (al) de buren, als je het WW weet zou je zonder problemen moeten kunnen switchen tussen alle netwerken, helaas werkt dit niet. Het IP adres van de vorige connectie blijft bewaard. Heb je middels dhcp release en renew dan eindelijk een nieuw ip adres van de router van de buren gekregen , kan je daarna niet weer terug switchen naar je eigen netwerk. Ja hij verbind wel en je hebt ook weer connectie met net werk thuis, maar dan blijk je nog steeds het IP-adres te hebben wat de router van de buren erin gezet heeft. dus of weer klussen met DHCP relaese renew, of de computer een keer opnieuw opstarten , dan word wel een nieuw IP-aders opgehaald.

Testen doe ik op dit moment door proberen te schakelen tussen thuis netwerk en een hotspot op de mobile telefoon. (windows netwerk probleem oplosser kan het ook niet forceren)

Bestaande werkende verbinding:

SSID: Jhondoe
Protocol: 802.11n
Beveiligingstype: WPA2-Personal
Netwerkband: 2,4 GHz
Netwerkkanaal: 7
IPv4-adres: 192.168.2.102
Fabrikant: Intel Corporation
Beschrijving: Intel(R) Dual Band Wireless-AC 3160
Stuurprogrammaversie: 18.33.2.2
Fysiek adres (MAC): ‎A0-88-69-63-AD-2B

Nu selecteer ik mijn hotspot: geen verbinding

SSID: Johndoe mobiel
Netwerkkanaal: 11

Na opnieuw opstarten word het: wel verbinding

SSID: Jhondoe mobiel
Netwerkkanaal: 11
IPv4-adres: 192.168.137.199

Als ik nu weer terug schakel naar het netwerk waarmee ik begonnen was staat er :

IPv4-adres: 192.168.137.199

Je ziet dus dat het IP aders van mobiel er nog instaat, en ik moet dus weer handmatig een dhcp renew doen om weer dit te krijgen:

Hoop dat het nu iets duidelijker is :)

[ Voor 54% gewijzigd door shiptronic op 24-01-2017 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-04 15:17
Blinde gok: Stuurprogramma issue

Hoe heb je het huidige stuurprogramma verkregen?
  • Overgenomen van vorige Windows versie, na Upgrade naar W10
  • Na een schone installatie Windows deze zelf via Windows Update laten binnenhalen
  • Stuurprogramma handmatig gedownload van de Intel website
Tot op heden heeft de 2e manier mijn voorkeur. Alle stuurprogramma's die via deze weg aangeboden worden, zijn vaak stabiel bevonden. (op enkele nVidia en ATi/AMD stuurprogramma's na, maar dat vaak in combinatie met nieuwe spellen.) Zelf voornamelijk ervaring in zakelijke omgeving of bij mensen thuis waar geen spellen gespeeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shiptronic
De computer is geleverd met win8 en uit de doos gelijk geupdate naar W8.1 , daar bleek er geen blaue tand op te zitten en met veel moeite (HP laptop) een kaart gevonden die wifi en Bluetooth heeft, en op de whitelist van HP staat. driver geen idee hoe ik daar toe aan ben gekomen , kan windows automatisch gedaan hebben maar ik kan het ook van de site gehaald hebben, misschien zat er wel een CD bij geen idee te lang geleden.

Daarna geupdate naar W10 en weer verder gegaan. zojuist nog even apparaat beheer --> online naar drivers zoeken en verhip er is een nieuwe driver. gedownload en geinstalleerd, geen verschil zelfde probleem :(

kaart = Intel(R) Dual Band Wireless-AC 3160 driver = 18.33.3.2

bij intel vind in verzie 19.30.0 ? http://www.intel.nl/conte...wireless-3100-series.html

[edit] er blijkt dus ook een nieuwere verzie van Intel® Driver Update Utility te zijn, en die vind dus wel nieuwere drivers, moment even proberen

[ Voor 23% gewijzigd door shiptronic op 24-01-2017 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-05 13:24
Zet je toevallig je laptop altijd in slaapstand of klap je hem dicht? (waardoor ie in slaapstand gaat)

Slaapstand en hp laptops wil nog wel eens wat onverklaarbaar gedrag veroorzaken, is mijn ervaring.
Als je laptop uit de slaapstand komt ziet windows wel een ander wifi netwerk en verbind ermee, maar je wifi-kaart heeft dit blijkbaar niet door en gaat dus ook niet om een nieuw ip-adres vragen.
Bij een reboot heeft je wifi-kaart het dus wel door en gaat brullen om een ip-adres.

Download ook even de HP support assistent. Deze zoekt automatisch naar de nieuwste drivers van je laptop, en ook je bios. Een bios update wil in dit geval soms ook nog wel eens helpen.

http://www8.hp.com/nl/nl/...support.html#.WIhYPFx0yvQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:20
Heb je ook alle nieuwe Windows updates? In verband met de DHCP 'bug' van laatst. Forceer het zoeken naar updates, dan weet je zeker dat je de nieuwste updates hebt.

Mocht dit niet werken (was bij mijn PC ook zo), dan helpt misschien een reset van de TCP/IP stack.

in CMD:
code:
1
netsh int ip reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shiptronic
@MrTre, zo ver kom je niet eens, gewoon een werkende laptop, niets aan of uit zetten of sleep, je zit gewoon lekker te browsen. Dan kies je een ander wifi netwerk, en gaat het fout. ( het vinkje bij: dit apparaat mag uit gezet worden om energie te besparen heb ik weg gehaald, maar heeft geen relatie met het probleem)

@maarud, Ja alle updates, zowel van Windows, PH en Via Intel driver hulp. Het lijkt idd op de DHCP bug maar opgelost krijg ik het niet .

HP bios nog niet zal daar even naar kijken, en die tip van nets int ip reset ook even uitvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JFTE
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-07-2024
Heb ik ook gehad (W10). Oorzaak was een windows update met een probleem. Als je hem aan de praat hebt met "ipconfig /release" "ipconfig /renew", updates binnen halen. Is namelijk weer een patch voor.

https://blogs.microsoft.n...ndows-10-november-update/
Pagina: 1