Rx480 kopen? Freesync monitor met Gtx1060

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Amrezy
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-11-2025
Mijn vraag;

Ik heb dus een Iiyama G Master GB2488HSU gehaald voor €200 (coolblue tweedekans, stond dat er dode pixels waren, heb nog niks gezien)

Ik heb alleen een Gtx1060 van Gigabyte in mijn pc. Is het verstandig om dit te verkopen/inruilen voor een Rx480?

Ik speel alleen competitive Overwatch op master rank.

edit; Ik speel alles op low settings en haal altijd gemiddeld rond de 250 fps

PC specs;
i7-6700K

excuses als ik niet in het goede subforum zit!

[ Voor 9% gewijzigd door Amrezy op 24-01-2017 17:21 ]

Beste antwoord (via Amrezy op 24-01-2017 17:41)

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 12:33
Als je alleen overwatch speelt en een FPS van meer dan 120hz haalt (dit is de maximum van freesync op jouw monitor) zul je het dus niet nodig hebben.

Qua prestaties zijn de rx480 en GTX1060 afhankelijk van de game redelijk gelijk.

Dus, tenzij je andere games wil spelen met freesync zou ik niet je videokaart inruilen. Zeker niet als je er geld op zal verliezen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Raphire
Als je alleen overwatch speelt en een FPS van meer dan 120hz haalt (dit is de maximum van freesync op jouw monitor) zul je het dus niet nodig hebben.

Qua prestaties zijn de rx480 en GTX1060 afhankelijk van de game redelijk gelijk.

Dus, tenzij je andere games wil spelen met freesync zou ik niet je videokaart inruilen. Zeker niet als je er geld op zal verliezen.

• Amrezy
Oke thanks!

• SipSip
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10-2024
Raphire schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 17:37:

Volgens mij, ik kan dit verkeerd hebben, is freesync meer dan alleen maar frames ranges halen op mindere kaarten. Freesync zorgt er ook voor dat je minder screen tearing krijgt, als het goed is gebeurt dit ook wanneer je fps boven je refreshrate zit.

Goeie uitleg in deze reddit:

https://www.reddit.com/r/...at_causes_screen_tearing/

Standaard verhaal van Asus:

https://www.asus.com/nl/support/faq/1011625/

Ik denk dus zeker wel dat je baat hebt bij het gebruiken van freesync. Freesync op 120hz krijg je toch soepelere gameplay dan dat je zonder freesync 240hz haalt, je scherm kan toch maximaal maar 120hz refreshen.

Zoals ik al zei: Ik kan dit mis hebben, maar volgens mij klopt het wel aardig wat ik zeg. Heb al aardig wat onderzoek gedaan omdat ik zelf ook zat te twijfelen.

Mijn advies: Probeer de 1060 te ruilen voor een RX 480, zijn genoeg mensen die liever nvidea willen dan een RX en andersom. Mocht dit echt niet lukken, kijk wat je kwijt bent door een switch en beslis of jij het dit zelf waard vindt.

• Amrezy
Ah oke! Ik kijk nog wat andere mensen te zeggen hebben hierover. Ik ga alvast opzoek naar een rx480!

Anyway even off-topic; Moet ik in overwatch nou mijn refreshrate op 144hz zetten of op 120hz? Of maakt dit niet uit?

• SipSip
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10-2024
Amrezy schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 18:17:
Ah oke! Ik kijk nog wat andere mensen te zeggen hebben hierover. Ik ga alvast opzoek naar een rx480!

Anyway even off-topic; Moet ik in overwatch nou mijn refreshrate op 144hz zetten of op 120hz? Of maakt dit niet uit?
Ik zou hem op de refreshrate van je monitor zetten, dan heb je het minste last van tearing. Want hoger dan je refreshrate heeft geen nut aangezien je monitor het niet sneller kan refreshen. Lager is ook niet gewenst.

Ik zet hem zelf altijd op display limited als ik overwatch speel.

• Raphire
SipSip schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 18:14:
[...]

Volgens mij, ik kan dit verkeerd hebben, is freesync meer dan alleen maar frames ranges halen op mindere kaarten. Freesync zorgt er ook voor dat je minder screen tearing krijgt, als het goed is gebeurt dit ook wanneer je fps boven je refreshrate zit.

Goeie uitleg in deze reddit:

https://www.reddit.com/r/...at_causes_screen_tearing/

Standaard verhaal van Asus:

https://www.asus.com/nl/support/faq/1011625/

Ik denk dus zeker wel dat je baat hebt bij het gebruiken van freesync. Freesync op 120hz krijg je toch soepelere gameplay dan dat je zonder freesync 240hz haalt, je scherm kan toch maximaal maar 120hz refreshen.

Zoals ik al zei: Ik kan dit mis hebben, maar volgens mij klopt het wel aardig wat ik zeg. Heb al aardig wat onderzoek gedaan omdat ik zelf ook zat te twijfelen.

Mijn advies: Probeer de 1060 te ruilen voor een RX 480, zijn genoeg mensen die liever nvidea willen dan een RX en andersom. Mocht dit echt niet lukken, kijk wat je kwijt bent door een switch en beslis of jij het dit zelf waard vindt.
SipSip schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 18:37:
[...]

Ik zou hem op de refreshrate van je monitor zetten, dan heb je het minste last van tearing. Want hoger dan je refreshrate heeft geen nut aangezien je monitor het niet sneller kan refreshen. Lager is ook niet gewenst.

Ik zet hem zelf altijd op display limited als ik overwatch speel.
Dit is niet helemaal waar, een beeldscherm scant een beeld lijn voor lijn van boven naar beneden. Dus wanneer je halverwege de weergave van je scherm (laten we zeggen je haalt 288 fps bij een 144hz scherm) de videokaart een nieuwe frame uitspuugt; Zal het scherm de andere helft invullen met de nieuwe frame. Dit veroorzaakt tearing, omdat deze twee frames niet helemaal overeen komen. Een hogere framerate is zal je dus altijd een voordeel geven in games waar je reactievermogen telt, zelfs op een 60hz scherm al zal het voordeel groter zijn wanneer je monitor een hogere refreshrate heeft omdat je dan meer van elke frame ziet.

Tearing gebeurd trouwens ALTIJD tenzij je freesync, gsync of vsync gebruikt ook als je op of boven de refreshrate van je monitor zit, al is het niet altijd zichtbaar. zeker niet als je het hebt over 144 of zelfs 250fps in games.

Dus: Hogere framerate altijd beter voor smoothere gameplay, freesync of gsync helpt om lagere FPS smoother te laten voelen. Je ziet dat sommige CSGO prospelers alle settings op low spelen om een zo hoog mogelijke FPS te halen regardless van hun scherm.

EDIT: verhaal aangepast zodat het beter leest.

[ Voor 32% gewijzigd door Raphire op 25-01-2017 03:32 ]

Pagina: 1