Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-08 16:16
Vandaag het huurcontract getekend voor de nieuwe huurwoning.

Uiteraard komt daar een leuk onderdeel bij kijken - het aanleggen van een thuisnetwerk.
Nu heb ik over bovenstaande een puntje van twijfel, gezien ik nooit eerder een thuisnetwerk heb aangelegd.
spoiler:
Verder ben ik geen ICT'er, ik ben slechts een chemicus met veel interesse in (computer)technologie.

Ik ben van plan mijn internet af te nemen bij Ziggo, omdat ze monopolie hebben in de stad achter de duinen. Waarschijnlijk wordt het een 150/15 abbonnement.
Members only: sorry tim kuik
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
en verder bestaat het gebruik van het internet voornamelijk uit de gebruikelijke internetzaken.
Intern ben ik van plan om een NAS te gaan gebruiken voor de opslag van media om te streamen via een mediaspeler (nader te bepalen) naar de televisie.

Nu ben ik niet overtuigd van de kwaliteiten van de modem/router-combinatie die je geleverd krijgt van Ziggo, dus ik wil deze graag in Bridge modus zetten en een eigen (nog niet aangeschafte) erachter hangen. Hiervoor zat ik te denken aan pricewatch: TP-Link Archer C5.

Nu vraag ik mij af waar ik dit allemaal het beste neer kan zetten. Ik twijfel tussen de router direct achter de modem in de meterkast, gezien het WiFi-signaal dan waarschijnlijk niet heel sterk zal zijn in de woonkamer/de rest van het huis.
Een andere optie is om de router in de woonkamer te plaatsen (waar de tv staat op de plattegrond, onze tv zal hier hoogstwaarschijnlijk ook komen) en hier ook de NAS neer te zetten. Een nadeel hiervan is dat je een vrij lange kabel hebt liggen tussen je modem en je router. Ik vraag me dan ook af of dit een optimale positie is.
Nog een optie is om de router in de meterkast te zetten en het WiFi-signaal over te laten aan een AP (of is dit in de repeater-modus ook voldoende?).

Verder zat ik te denken om de internetkabels onder de vloer door te leggen tussen wat naden van de ondervloer. We hebben vloerverwarming, maar zal dit voor problemen zorgen? Anders moet ik kijken of ik het achter/onder de plakplinten kwijt kan.
Zijn er trouwens nog tips voor een goede Cat 6 kabel? Het liefst een flexibele.

Bij voorbaat dank!

Samenvattend:
-Wat is de meest optimale plaatsing van de router (met inachtneming van de plattegrond hierboven)
-Is de pricewatch: TP-Link Archer C5 een prima router voor iets-meer-dan-normaal gebruik (mediafiles downloaden, seedbox vanaf NAS, streamen vanaf NAS naar mediaplayer etc.)
-Kan je internetkabels onder de vloer (tussen de ondervloer door) leggen icm vloerverwarming?
-Tips voor een goede Cat 6 kabel?

plattegrond verwijderd omdat redenen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 13:43
ik zou eerst proberen om gewoon gebruik te maken van de modemrouter van ziggo, wanneer je hiermee problemen ondervind kun je gericht gaan kijken naar een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Inperiosus schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 17:08:
...
Zijn er trouwens nog tips voor een goede Cat 6 kabel? Het liefst een flexibele...
als je kabels gaat trekken neem je geen flexibele kabel maar massive

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inperiosus schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 17:08:
Vandaag het huurcontract getekend voor de nieuwe huurwoning.

Uiteraard komt daar een leuk onderdeel bij kijken - het aanleggen van een thuisnetwerk.
Nu heb ik over bovenstaande een puntje van twijfel, gezien ik nooit eerder een thuisnetwerk heb aangelegd.
spoiler:
Verder ben ik geen ICT'er, ik ben slechts een chemicus met veel interesse in (computer)technologie.

Ik ben van plan mijn internet af te nemen bij Ziggo, omdat ze monopolie hebben in de stad achter de duinen. Waarschijnlijk wordt het een 150/15 abbonnement.
Dus er is (V)DSL mogelijk op dit adres? Lijkt me in een stad - al dan niet achter de duinen - uitermate onwaarschijnlijk...
[...]

Nu ben ik niet overtuigd van de kwaliteiten van de modem/router-combinatie die je geleverd krijgt van Ziggo, dus ik wil deze graag in Bridge modus zetten en een eigen (nog niet aangeschafte) erachter hangen. Hiervoor zat ik te denken aan pricewatch: TP-Link Archer C5.
Welke denk je dan te krijgen? Meeste mensen krijgen tegenwoordig een Compal CH7465LG, die iig qua WiFi ronduit superieur is aan de Archer C5 die je noemt.
Nu vraag ik mij af waar ik dit allemaal het beste neer kan zetten. Ik twijfel tussen de router direct achter de modem in de meterkast, gezien het WiFi-signaal dan waarschijnlijk niet heel sterk zal zijn in de woonkamer/de rest van het huis.
Een andere optie is om de router in de woonkamer te plaatsen (waar de tv staat op de plattegrond, onze tv zal hier hoogstwaarschijnlijk ook komen) en hier ook de NAS neer te zetten. Een nadeel hiervan is dat je een vrij lange kabel hebt liggen tussen je modem en je router. Ik vraag me dan ook af of dit een optimale positie is.
Nog een optie is om de router in de meterkast te zetten en het WiFi-signaal over te laten aan een AP
Je appartement is niet bijzonder groot, maar op het plaatje is niet duidelijk welk van de ruimtes een meterkast is. Centraal zijn ze geen van allen, maar als het niet de 'berging' achter de badkamer (tegels = funest voor WiFi) is zou het kunnen dat je alles voldoende dekt vanuit meterkast. Zo niet moet je eerst een site survey doen voor je locatie voor AP('s) gaat bepalen.
(of is dit in de repeater-modus ook voldoende?).
Voldoende om de capaciteit van je WIFi-netwerk bij voorbaat te halveren, problemen te geven iedere keer dat je AP van kanaal wisselt en dan nog geen enkele garantie dat je overal dekking krijgt ermee.
[afbeelding]

Verder zat ik te denken om de internetkabels onder de vloer door te leggen tussen wat naden van de ondervloer.
Heb je geen (loze) leidingen om het gewoon door de muren te doen?
We hebben vloerverwarming, maar zal dit voor problemen zorgen? Anders moet ik kijken of ik het achter/onder de plakplinten kwijt kan.
Je zult UTP moeten nemen dat geschikt is voor de maximale temperatuur van je vloerverwarming (ook als je ze achter de plinten zet). Als dat in orde is hoef je geen bijzondere problemen te verwachten. Wel is het sterk aan te raden de kabels zodanig te leggen dat ze bij problemen gecontroleerd/vervangen kunnen worden.

Tip voor zooi onder/achter plinten e.d. is flat UTP; dat heb je zelfs tot Cat6a en is veel makkelijker tussen vloerdelen kwijt te kunnen dan reguliere bolronde.
Zijn er trouwens nog tips voor een goede Cat 6 kabel? Het liefst een flexibele.
Eens met hierboven: je wilt juist stugge voor installatiedraad. Alleen de patchcables (van contactdoos naar je apparaat) mogen/moeten flexibel zijn.

Zorg sowieso voor pure koperen aders (CU, *geen* CCA), ongeacht of je gaat voor stug of flexibel danwel plat of rond.
-Wat is de meest optimale plaatsing van de router (met inachtneming van de plattegrond hierboven)
-Is de pricewatch: TP-Link Archer C5 een prima router voor iets-meer-dan-normaal gebruik (mediafiles downloaden, seedbox vanaf NAS, streamen vanaf NAS naar mediaplayer etc.)
Dat is een lower mid-range Broadcom-based apparaat (althans de v2, de v1 was een Archer C7 met andere firmware erop, maar die kom je anno 2017 niet meer tegen). Meerwaarde zowel qua routing als qua WiFi tov de standaard providerapparaten is IMHO afwezig.

Gezien wat je hier noemt allemaal routing-zaken zijn zou ik sterk aanraden die twee dingen (router en WiFI) los van elkaar te beschouwen. Voor beide zou ik eerst kijken hoe het door de provider geleverde functioneert. Qua router heb je redelijk wat eisen. Als de modemrouter niet voldoet wil je een stevig apparaat. Allicht is de TP-Link WR1043ND (met de nutteloze, verouderde 2.4GHz WiFi uit) een optie, anders zou ik kijken naar zelfbouw cq naar een NAS met custom OS die zelf voor router kan spelen.

Voor WiFi hangt het af van of je probleem is dat de modemrouter op de verkeerde plek staat (meterkast niet centraal in woning) of dat de bouwmaterialen zodanig zijn dat je sowieso twee of meer nodig hebt.

In dat eerste geval heb je vooral een fatsoenlijke AP op juiste plek (ws in de gang tussen slaapkamer 2 en berging, of iets verderop langs zelfde muur tegenover keuken met zicht op woonkamer en de deuren van de laapkamers). Dat hoeft niet duur te zijn, de Arcadyan AP die KPN levert voor EUR 50 is out-of-the-box prima, en is uitstekend geschikt voor wand- of plafondmontage. Ziggo levert een AP met marginaal betere WiFi, maar mist out-of-the-box een paar features (DFS!). Met eigen firmware kun je hier meer mee, maar dan moet je willen hobbyen. En het kost EUR 10 meer (en is minder geschikt voor plafondmontage).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
dion_b schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 20:52:
[...]

Dus er is (V)DSL mogelijk op dit adres? Lijkt me in een stad - al dan niet achter de duinen - uitermate onwaarschijnlijk...
Ik was wat voorbarig met een aantal uitspraken hier, hoogstwaarschijnlijk wordt het inderdaad geen (V)DSL en geen 150/50. Ook wordt het hoogstwaarschijnlijk geen Ziggo, sinds ik erachter ben gekomen dat er ook andere aanbieders (Tele2, Telfort, NLEx (waar ik niet echt goede verhalen over lees?)) in die regio zijn.
[...]
Welke denk je dan te krijgen? Meeste mensen krijgen tegenwoordig een Compal CH7465LG, die iig qua WiFi ronduit superieur is aan de Archer C5 die je noemt.
Dat is goed om te weten, ik zal allereerst afwachten welke ik krijg en hoe deze presteert.
[...]
Je appartement is niet bijzonder groot, maar op het plaatje is niet duidelijk welk van de ruimtes een meterkast is. Centraal zijn ze geen van allen, maar als het niet de 'berging' achter de badkamer (tegels = funest voor WiFi) is zou het kunnen dat je alles voldoende dekt vanuit meterkast. Zo niet moet je eerst een site survey doen voor je locatie voor AP('s) gaat bepalen.
De plattegrond is niet exact hetzelfde als mijn woning, want de badkamer/berging zitten omgedraaid. Er zit een berging (volgens mij is dat de meterkast, maar dit moet ik nakijken) aan het einde van de gang en een tegenover de badkamer vlakbij de slaapkamers.
[...]
Voldoende om de capaciteit van je WIFi-netwerk bij voorbaat te halveren, problemen te geven iedere keer dat je AP van kanaal wisselt en dan nog geen enkele garantie dat je overal dekking krijgt ermee.
Check! Gaat 'm niet worden dus. Was slechts een idee waarover ik al mijn twijfels had.
[...]
Heb je geen (loze) leidingen om het gewoon door de muren te doen?
Ik heb deze niet kunnen ontdekken tijdens de bezichtiging. Ik zal, wanneer ik de sleutel heb ontvangen, eens een grondige inspectie doen.

[quote]
Eens met hierboven: je wilt juist stugge voor installatiedraad. Alleen de patchcables (van contactdoos naar je apparaat) mogen/moeten flexibel zijn.
Puur vanuit interesse, waarom is dit? Alleen omdat de stugge kabels sterker zijn en dus minder vatbaar voor breuk e.d.?

[...]

Gezien wat je hier noemt allemaal routing-zaken zijn zou ik sterk aanraden die twee dingen (router en WiFI) los van elkaar te beschouwen. Voor beide zou ik eerst kijken hoe het door de provider geleverde functioneert. Qua router heb je redelijk wat eisen. Als de modemrouter niet voldoet wil je een stevig apparaat. Allicht is de TP-Link WR1043ND (met de nutteloze, verouderde 2.4GHz WiFi uit) een optie, anders zou ik kijken naar zelfbouw cq naar een NAS met custom OS die zelf voor router kan spelen.

Voor WiFi hangt het af van of je probleem is dat de modemrouter op de verkeerde plek staat (meterkast niet centraal in woning) of dat de bouwmaterialen zodanig zijn dat je sowieso twee of meer nodig hebt.

In dat eerste geval heb je vooral een fatsoenlijke AP op juiste plek (ws in de gang tussen slaapkamer 2 en berging, of iets verderop langs zelfde muur tegenover keuken met zicht op woonkamer en de deuren van de laapkamers). Dat hoeft niet duur te zijn, de Arcadyan AP die KPN levert voor EUR 50 is out-of-the-box prima, en is uitstekend geschikt voor wand- of plafondmontage. Ziggo levert een AP met marginaal betere WiFi, maar mist out-of-the-box een paar features (DFS!). Met eigen firmware kun je hier meer mee, maar dan moet je willen hobbyen. En het kost EUR 10 meer (en is minder geschikt voor plafondmontage).
In ieder geval bedankt voor al deze informatie! Ik merk dat ik de algemene kennis an sich wel heb, maar de specifieke kennis van het netwerken en dit aanleggen toch iets minder heb dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inperiosus schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 08:39:
[...]

Ik was wat voorbarig met een aantal uitspraken hier, hoogstwaarschijnlijk wordt het inderdaad geen (V)DSL en geen 150/50. Ook wordt het hoogstwaarschijnlijk geen Ziggo, sinds ik erachter ben gekomen dat er ook andere aanbieders (Tele2, Telfort, NLEx (waar ik niet echt goede verhalen over lees?)) in die regio zijn.
Geen VDSL en geen kabel? Is er glas aanwezig? Zo ja lijkt dat me een eenvoudige keuze (althans, tenzij je erg veel televisie wilt, dan is Ziggo doorgaans interessantere optie).

Geen glas? En geen (V)DSL? En geen kabel? Ga je dan inbellen ofzo?

Aangezien je doorgaans een jaar vast zit aan abonnement zou ik hier toch echt wat meer in verdiepen. Er zijn tig providers, maar muv het kastje wat ze leveren en de (nooit goede) helpdesk die ze leveren is het op prijs na één pot nat. Dat geldt nadrukkelijk niet voor de infra waarover geleverd wordt.

Even kort door de bocht van wenselijk naar minder wenselijk:
Glas
VVDSL
Coax
VDSL
ADSL2+
ADSL2
ADSL

Nu, geen provider die deze info op z'n verkooppagina heeft staan, maar wat je technisch krijgt bepaalt wel wat je daadwerkelijk kunt krijgen. Je hebt niets aan een provider met goede naam die je hooguit "tot 20Mbps" ADSL2 kan leveren waar je vervolgens door afstand tot centrale misschien 11Mbps van overhoudt.

Kijk dus op een goede postcodecheck wat echt geleverd kan worden. Indien geen glas is coax snel beste optie, tenzij je VVDSL hebt (vooralsnog zeldzaam).
[...]

Dat is goed om te weten, ik zal allereerst afwachten welke ik krijg en hoe deze presteert.
Doen. De dagen dat ze bij voorbaat shit zijn, is bij de meeste providers al enige tijd voorbij. Wel relevant is om te kijken *of* je een eigen modem cq router kunt plaatsen. Bij Ziggo kun je niet eigen modem plaatsen, maar je kunt de modem die je krijgt in bridge mode laten zetten en dan eigen router erachter hangen. Bij DSL verschilt het per provider. Soms kun je eigen modem gebruiken, vaak niet. En bridge mode is erg zeldzaam.
[...]

De plattegrond is niet exact hetzelfde als mijn woning, want de badkamer/berging zitten omgedraaid. Er zit een berging (volgens mij is dat de meterkast, maar dit moet ik nakijken) aan het einde van de gang en een tegenover de badkamer vlakbij de slaapkamers.
Relevant is ook om te weten of je infra in de meterkast binnenkomt. Glas komt binnen bij een NTU, coax bij een AOP en koperpaar (voor DSL) bij een ISRA-punt. Bij nieuwbouw vanaf ~1980 vind je die laatste twee in de meterkast, bij oudere woningen kan het overal in huis zijn, vaak maar niet altijd in de buurt van de voorgevel. Als AOP en ISRA niet op zelfde plek staan, kan locatie ervan relevant zijn om mee te nemen in je providerkeuze. Ik zou aanraden om voorkeur te geven aan infra in de meterkast, maar dat blijft een persoonlijke keuze.
[...]

Ik heb deze niet kunnen ontdekken tijdens de bezichtiging. Ik zal, wanneer ik de sleutel heb ontvangen, eens een grondige inspectie doen.
Doe dat - en voor die tijd geen onherstelbare keuzes mbt provider of apparatuur doen :o

Ik heb toen wij 2 jaar terug verhuisden voor exact dit doel een extra bezichtiging gevraagd na ondertekenen contract maar voor formeel overhandigen sleutel. Onze maisonette uit 2004 had iig zowel AOP als ISRA in de meterkast en zeven al dan niet loze leidingsbuizen, waarvan ik zes heb kunnen vinden ( :') ). Daarmee kon ik voor verhuizing al de juiste keuzes maken en direct bij verhuizing alles op orde brengen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
dion_b schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:53:
[...]

Geen VDSL en geen kabel? Is er glas aanwezig? Zo ja lijkt dat me een eenvoudige keuze (althans, tenzij je erg veel televisie wilt, dan is Ziggo doorgaans interessantere optie).

Geen glas? En geen (V)DSL? En geen kabel? Ga je dan inbellen ofzo?
Inbellen lijkt me een prachtige optie.
Zonder gekkigheid, door alle heisa van de afgelopen tijd zie ik door de bomen het bos niet meer. Daarom bedankt voor je overzichtje van hieronder.
Ik weet niet precies welke aansluiting er in de woning zit, ik zal dit checken wanneer ik de sleutel krijg. Voor de rest vind ik via internetpostcodecheck.nl dat ik 100 MB/s zou moeten kunnen krijgen via ADSL, wat me sterk lijkt? Verder kan, via de kabel, een snelheid tot 200 MB/s gehaald kunnen worden bij Ziggo. Glas ligt er niet.
Aangezien je doorgaans een jaar vast zit aan abonnement zou ik hier toch echt wat meer in verdiepen. Er zijn tig providers, maar muv het kastje wat ze leveren en de (nooit goede) helpdesk die ze leveren is het op prijs na één pot nat. Dat geldt nadrukkelijk niet voor de infra waarover geleverd wordt.

Even kort door de bocht van wenselijk naar minder wenselijk:
Glas
VVDSL
Coax
VDSL
ADSL2+
ADSL2
ADSL

Nu, geen provider die deze info op z'n verkooppagina heeft staan, maar wat je technisch krijgt bepaalt wel wat je daadwerkelijk kunt krijgen. Je hebt niets aan een provider met goede naam die je hooguit "tot 20Mbps" ADSL2 kan leveren waar je vervolgens door afstand tot centrale misschien 11Mbps van overhoudt.

Kijk dus op een goede postcodecheck wat echt geleverd kan worden. Indien geen glas is coax snel beste optie, tenzij je VVDSL hebt (vooralsnog zeldzaam).
Dit is dus het probleem. Er zijn tig websites die adverteren dat ze een goede postcodecheck hebben, maar ik betwijfel hun authenticiteit. Volgens overstappen.nl is het mogelijk om te kiezen tussen zowel kabel (150 MB/s, Ziggo voor 49,95/maand) en VDSL (80 MB/s, Vodafone voor 44,50/maand), maar gaan deze snelheden in de praktijk ook echt werken?
Relevant is ook om te weten of je infra in de meterkast binnenkomt. Glas komt binnen bij een NTU, coax bij een AOP en koperpaar (voor DSL) bij een ISRA-punt. Bij nieuwbouw vanaf ~1980 vind je die laatste twee in de meterkast, bij oudere woningen kan het overal in huis zijn, vaak maar niet altijd in de buurt van de voorgevel. Als AOP en ISRA niet op zelfde plek staan, kan locatie ervan relevant zijn om mee te nemen in je providerkeuze. Ik zou aanraden om voorkeur te geven aan infra in de meterkast, maar dat blijft een persoonlijke keuze.
Het is een appartement uit 2010, dus ik verwacht dat het in de meterkast zit. Zal dit checken. Ik had niet gekeken naar (loze) leidingen die er konden liggen, maar dit zal ik ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inperiosus schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:43:
[...]

Inbellen lijkt me een prachtige optie.
Zonder gekkigheid, door alle heisa van de afgelopen tijd zie ik door de bomen het bos niet meer. Daarom bedankt voor je overzichtje van hieronder.
Ik weet niet precies welke aansluiting er in de woning zit, ik zal dit checken wanneer ik de sleutel krijg. Voor de rest vind ik via internetpostcodecheck.nl dat ik 100 MB/s zou moeten kunnen krijgen via ADSL, wat me sterk lijkt? Verder kan, via de kabel, een snelheid tot 200 MB/s gehaald kunnen worden bij Ziggo. Glas ligt er niet.
100MB/s lijkt me erg onwaarschijnlijk, denk dat je max 100Mb/s kunt krijgen. Scheelt alvast factor 8 ;)
[...]

Dit is dus het probleem. Er zijn tig websites die adverteren dat ze een goede postcodecheck hebben, maar ik betwijfel hun authenticiteit. Volgens overstappen.nl is het mogelijk om te kiezen tussen zowel kabel (150 MB/s, Ziggo voor 49,95/maand) en VDSL (80 MB/s, Vodafone voor 44,50/maand), maar gaan deze snelheden in de praktijk ook echt werken?
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Dan krijg je overzicht als dit:
Wat
Koper
Beschikbaar
Small green check
Distributiepunt(en)
Asd-Blm
Internet Snelheid
55 Mbit/s
iTV
2 HD
Wat
FttH
Beschikbaar
Small red cross
Distributiepunt(en)
Internet Snelheid
-
iTV
-
Technologie
Internet Snelheid
ADSL2+
11 Mbit/s
VDSL2*
28 Mbit/s
Bonding*
55 Mbit/s
Oftewel op mijn adres kan ik max 55Mbps halen met VDSL2 incl bonding en is er geen glas bezichkbaar (small red cross...). Niet rampzalig, maar met de kabel haal ik 300Mbps. In mijn situatie is kabel dus de snelste optie. Bij coax haal je ongeacht afstand tot centrale de opgegeven snelheid, maar is er kans op drukte in de avonduren (want gedeelde verbinding) - hoeveel verschilt, maar het wordt bij mij iig nooit zo traag als 55Mbps, sterker nog, ik merk het nooit en als ik het meet is het hooguit paar Mbps lager dan 's nachts of 's ochtends.

Vul jouw postcode in en kijk wat haalbaar is. Volgende vraag is welke abonnementen je daarbij kunt/wilt kiezen en wat prijstechnisch en qua geleverde apparatuur het handigste is. Ik ben redelijk te spreken over de Compal CH7465LG die Ziggo mij geleverd heeft en het kan in bridge mode als ik eindelijk m'n zelfbouwrouter op orde heb. Ding staat in de (uitpandige) meterkast en doet modem zijn en NAT router, maar ivm beroerde locatie heb ik twee Ubiquiti UniFi AP's voor WiFi in woonkamer en 5e slaapkamer.

Mbt welke apparaten geleverd worden en wat er kunt: kijk naar topics over de provider in Internetproviders en Hosting
[...]
Het is een appartement uit 2010, dus ik verwacht dat het in de meterkast zit. Zal dit checken. Ik had niet gekeken naar (loze) leidingen die er konden liggen, maar dit zal ik ook doen.
Met oplevering in 2010 zou ik inderdaad heel erg verwachten dat zowel AOP als ISRA in de meterkast staan. En dat je in ieder geval loze leidingen naar woonkamer en mogelijk een van de slaapkamers gaat hebben.

Bedenk dat je andere leidingen loos kunt maken ;)

Als je bijv geen vaste telefonie gebruikt kun je een evt telefoonkabel naar andere kamer vervangen door UTP (of glas trouwens :P ). Idem met coax.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 25-01-2017 13:08 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
dion_b schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:04:
[...]

100MB/s lijkt me erg onwaarschijnlijk, denk dat je max 100Mb/s kunt krijgen. Scheelt alvast factor 8 ;)
Het belangrijkste van een fout maken, is dat je het consequent doet... Dan lijkt het eerder alsof je gelijk hebt :X Dit is natuurlijk een typo; ik zou willen dat ik 100 MBps kon halen (:
[...]
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Dan krijg je overzicht als dit:
[...]
Oftewel op mijn adres kan ik max 55Mbps halen met VDSL2 incl bonding en is er geen glas bezichkbaar (small red cross...). Niet rampzalig, maar met de kabel haal ik 300Mbps. In mijn situatie is kabel dus de snelste optie. Bij coax haal je ongeacht afstand tot centrale de opgegeven snelheid, maar is er kans op drukte in de avonduren (want gedeelde verbinding) - hoeveel verschilt, maar het wordt bij mij iig nooit zo traag als 55Mbps, sterker nog, ik merk het nooit en als ik het meet is het hooguit paar Mbps lager dan 's nachts of 's ochtends.
Volgens die website kan ik maximaal 100 Mbps halen met VDSL2. Er ligt koper, maar geen glas.
Vul jouw postcode in en kijk wat haalbaar is. Volgende vraag is welke abonnementen je daarbij kunt/wilt kiezen en wat prijstechnisch en qua geleverde apparatuur het handigste is. Ik ben redelijk te spreken over de Compal CH7465LG die Ziggo mij geleverd heeft en het kan in bridge mode als ik eindelijk m'n zelfbouwrouter op orde heb. Ding staat in de (uitpandige) meterkast en doet modem zijn en NAT router, maar ivm beroerde locatie heb ik twee Ubiquiti UniFi AP's voor WiFi in woonkamer en 5e slaapkamer.
Toen ik Ziggo voorstelde aan vriendinlief (incl. de prijs) was ze verontwaardigd omdat ze nu de helft betaalt (heeft volgens mij een 40/4 abonnement voor 30-35 euro oid), maar voor 40/4 betaal je bij Ziggo 45/maand (voor internet+tv). Bij Telfort heb je dan voor 2,50 minder een 50/5 abonnement. Bij Tele2 heb je voor 37 euro/maand 50 Mbps down en een onbekende hoeveelheid up. Tele2 adverteert dan ook dat ze geen snelheden aangeven 'tot x Mbps' , maar de daadwerkelijke snelheden die ze verwachten bij je.

[...]
Met oplevering in 2010 zou ik inderdaad heel erg verwachten dat zowel AOP als ISRA in de meterkast staan. En dat je in ieder geval loze leidingen naar woonkamer en mogelijk een van de slaapkamers gaat hebben.

Bedenk dat je andere leidingen loos kunt maken ;)
Check!

edit: Hetgeen wat ik zo bizar vind, i dat vrijwel iedere website een ander aanbod geeft. Zo zie ik op breedbandwinkel.nl weer andere pakketten dan bij de rest van de sites. Tele2 en Telfort pakt hij bijvoorbeeld helemaal niet op mijn postcode, terwijl hun eigen sites aangeven dat ze wel op mijn postcode aanbieden.

[ Voor 5% gewijzigd door Inperiosus op 25-01-2017 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inperiosus schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:46:[...]

Volgens die website kan ik maximaal 100 Mbps halen met VDSL2. Er ligt koper, maar geen glas.

[...]

Toen ik Ziggo voorstelde aan vriendinlief (incl. de prijs) was ze verontwaardigd omdat ze nu de helft betaalt (heeft volgens mij een 40/4 abonnement voor 30-35 euro oid)
NOFI, maar ik vraag me af of je deze vraag bij vriendinlief moet neerleggen. Jouw eisen zoals in topicstart gemeld zijn flink bovengemiddeld. Zij gaat uit van een redelijk gangbaar low-end abonnement. Dat is appels en peren vergelijken.
, maar voor 40/4 betaal je bij Ziggo 45/maand (voor internet+tv). Bij Telfort heb je dan voor 2,50 minder een 50/5 abonnement. Bij Tele2 heb je voor 37 euro/maand 50 Mbps down en een onbekende hoeveelheid up. Tele2 adverteert dan ook dat ze geen snelheden aangeven 'tot x Mbps' , maar de daadwerkelijke snelheden die ze verwachten bij je.
Uhuh, WC-Eend roept ook zoveel :P

Op mijn vorig adres had ik op enig moment een Tele2-abo die 25Mbps beloofde, maar geleverd werd op apparatur dat max 24Mbps aankon (logisch, dat is de max van ADSL2+) en waar ik in werkelijkheid in de meterkast 16Mbps - wat ook klopte met FPI berekening - haalde (en in de woonkamer 11Mbps - zie hier waarom je echt op ISRA / AOP wilt aansluiten en niet elders in huis).

Je kunt er redelijkerwijs vanuit gaan dat de beloofde snelheid ook behaald gaat worden als het lager ligt dan de maximale snelheid die je op basis van combo afstand+technologie zou kunnen halen, dus de genoemde (lage) snelheden zouden allemaal haalbaar moeten zijn.

Wel kanttekening: bij DSL + ITV gaat TV-signaal over de DSL-verbinding en gaat dus ten koste van je internetbandbreedte. Dus als je TV kijkt is minder bandbreedte beschikbaar voor je downloads. Reken dat mee. Exacte bitrates waarmee gewerkt wordt achterhalen is een crime (hangt af van provider, bron en zo nog wat dingen), maar als je uitgaat van 10Mbps meer nodig zit je voorlopig ws veilig. Bij coax zitten ze in andere kanalen en beinvloeden elkaar niet. Bij glas (hier niet van toepassing) zijn beide opties mogelijk, afhankelijk van hoe het glasnetwerk op locatie ingericht is...

Iig, als je kosten berekent, neem vooral intenet en TV beide mee (als je tenminste TV kijkt...), en hou rekening met impact op performance. Mogelijk is het ook interessant om beeldkwaliteit mee te nemen (als een van jullie dat relevant vindt), maar dat moet je echt per provider uitzoeken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
dion_b schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:59:
[...]

NOFI, maar ik vraag me af of je deze vraag bij vriendinlief moet neerleggen. Jouw eisen zoals in topicstart gemeld zijn flink bovengemiddeld. Zij gaat uit van een redelijk gangbaar low-end abonnement. Dat is appels en peren vergelijken.
No offense taken :9 Ze weet dat ik aardige eisen stel aan het internet, dus uiteindelijk moet dat wel goed komen. Daarentegen betaalt zij wel mee aan het abonnement, dus heeft ze m.i. er wel wat over te zeggen.

[...]
Uhuh, WC-Eend roept ook zoveel :P
Touché
Iig, als je kosten berekent, neem vooral intenet en TV beide mee (als je tenminste TV kijkt...), en hou rekening met impact op performance. Mogelijk is het ook interessant om beeldkwaliteit mee te nemen (als een van jullie dat relevant vindt), maar dat moet je echt per provider uitzoeken.
Van mij hoeft het hele tv-abonnement eigenlijk niet, het enige wat ik kijk zijn series en films die ik netjes vanaf de NAS richting de mediaplayer wil sturen. Zit er veel verschil tussen de HD kwaliteit van zenders tussen providers?

Ik denk dat ik aan dit laatste niet al te veel eisen wil gaan stellen. Ik kijk zelf bijzonder weinig tv (buiten series en films om) en de kwaliteit van de programma's die gekeken worden, maken niet denderend veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inperiosus schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:11:
[...]

No offense taken :9 Ze weet dat ik aardige eisen stel aan het internet, dus uiteindelijk moet dat wel goed komen. Daarentegen betaalt zij wel mee aan het abonnement, dus heeft ze m.i. er wel wat over te zeggen.
Goed, dat moeten jullie vooral onderling uitvechten >:)
[...]

Van mij hoeft het hele tv-abonnement eigenlijk niet, het enige wat ik kijk zijn series en films die ik netjes vanaf de NAS richting de mediaplayer wil sturen. Zit er veel verschil tussen de HD kwaliteit van zenders tussen providers?
Ja.

HD wordt vrijwel overal in MPEG4 geleverd, en dan kun je stellen dat bitrate = kwaliteit. Ziggo (en satelliet) doen ~12Mbps per kanaal. Over ADSL levert KPN ~6Mbps. Dat betekent meer compressie-artefacten (kleurvlakken) en slechter gedrag bij panning (camera draaien, bijv bij sportwedstrijden). Over glas levert KPN op sommige locaties zelfde als Ziggo/satelliet, op andere zelfde als ADSL. Hoe het bij VDSL is, of bij andere xDSL providers weet ik niet exact.

Oh, en ter vergelijking, bij Netflix gaat 3Mbps door voor "HD" :')
Ik denk dat ik aan dit laatste niet al te veel eisen wil gaan stellen. Ik kijk zelf bijzonder weinig tv (buiten series en films om) en de kwaliteit van de programma's die gekeken worden, maken niet denderend veel uit.
En wat vindt zij? :P

Als je helemaal geen TV wilt kun je overwegen om gewoon geen TV-abo te nemen (of iig de TV-component van abo negeren bij keuze) en alles wat je wel wilt Over-The-Top (OTT) te doen, dus via Netflix, Uitzendinggemist.nl enz.

Bij Ziggo krijg je altijd een of andere vorm van televisie (iig analoog en FTA DVB-C) bij je internet. Ik gebruik er niets van, maar heb er ook geen last van, ik wilde simpelweg de meest performante internetabo op mijn locatie en dat heb ik. In jouw geval kun je twee keer zoveel bandbreedte krijgen over DSL als hier, maar nog steeds is het maar 1/3 van wat je over kabel kan krijgen. Keerzijde: voor die extra bandbreedte (en voor de TV waar je niet naar gaat kijken) moet je aardig bijbetalen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
Sowieso moet je bij DSL altijd rekening houden dat je nooit de snelheid haalt als ze beloven als max... Het ligt erg aan hoe ver je van de wijkkast zit, en hoeveel mensen ook DSL hebben vanuit die kast.
Kabel is daarintegen een stuk stabieler en zal flink minder afwijken van de beloofde snelheid. Dat is ook de reden waarom ik in mn appartement gekozen heb voor kabel.. Van buren hoor ik vaak dat het internet gewoon niet meer te doen is, zo haperent 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik woonde 300 meter van de DSLAM, en haalde 49 Mbps met ADSL2, van de beloofde 50 Mbps. Is heel netjes. Nu ben ik 1,5 km verder verhuisd, en zit nog steeds op dezelfde centrale, en haal nu een "schamelijke" 8 Mbps....

Heb dus niet gedaan, vanwege kantoor aan huis. Dan maar Ziggo (wat vreselijk instabiel is). Morgen komt de monteur langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
dion_b schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:50:

HD wordt vrijwel overal in MPEG4 geleverd, en dan kun je stellen dat bitrate = kwaliteit. Ziggo (en satelliet) doen ~12Mbps per kanaal. Over ADSL levert KPN ~6Mbps. Dat betekent meer compressie-artefacten (kleurvlakken) en slechter gedrag bij panning (camera draaien, bijv bij sportwedstrijden). Over glas levert KPN op sommige locaties zelfde als Ziggo/satelliet, op andere zelfde als ADSL. Hoe het bij VDSL is, of bij andere xDSL providers weet ik niet exact.

Oh, en ter vergelijking, bij Netflix gaat 3Mbps door voor "HD" :')

[...]

En wat vindt zij? :P
Zij is niet echt een purist, maar kan goede kwaliteit van media zeker waarderen. Voor de televisieprogramma's die gekeken worden (voornamelijk door haar), zal de kwaliteit niet gigantisch veel uitmaken. De rest accumuleer ik zelf en wordt gestreamd.
Als je helemaal geen TV wilt kun je overwegen om gewoon geen TV-abo te nemen (of iig de TV-component van abo negeren bij keuze) en alles wat je wel wilt Over-The-Top (OTT) te doen, dus via Netflix, Uitzendinggemist.nl enz.

Bij Ziggo krijg je altijd een of andere vorm van televisie (iig analoog en FTA DVB-C) bij je internet. Ik gebruik er niets van, maar heb er ook geen last van, ik wilde simpelweg de meest performante internetabo op mijn locatie en dat heb ik. In jouw geval kun je twee keer zoveel bandbreedte krijgen over DSL als hier, maar nog steeds is het maar 1/3 van wat je over kabel kan krijgen. Keerzijde: voor die extra bandbreedte (en voor de TV waar je niet naar gaat kijken) moet je aardig bijbetalen.
Exact. Hier heb ik het dus al wel over gehad maar TV is klaarblijkelijk toch wel fijn (ik zie nog steeds niet in waarom), dus dan maar die 1-2 euro in de maand erbij.
Neal schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:03:
Sowieso moet je bij DSL altijd rekening houden dat je nooit de snelheid haalt als ze beloven als max... Het ligt erg aan hoe ver je van de wijkkast zit, en hoeveel mensen ook DSL hebben vanuit die kast.
Kabel is daarintegen een stuk stabieler en zal flink minder afwijken van de beloofde snelheid. Dat is ook de reden waarom ik in mn appartement gekozen heb voor kabel.. Van buren hoor ik vaak dat het internet gewoon niet meer te doen is, zo haperent 8)7
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 23:55:
Ik woonde 300 meter van de DSLAM, en haalde 49 Mbps met ADSL2, van de beloofde 50 Mbps. Is heel netjes. Nu ben ik 1,5 km verder verhuisd, en zit nog steeds op dezelfde centrale, en haal nu een "schamelijke" 8 Mbps....

Heb dus niet gedaan, vanwege kantoor aan huis. Dan maar Ziggo (wat vreselijk instabiel is). Morgen komt de monteur langs.
Volgens providercheck zit ik zo'n 1903m van de centrale af.

Overigens is er nu nog een internetabonnement actief wat overgezet is op ons nieuwe adres. Ik weet niet exact wanneer deze afloopt (abo van vriendin in haar huidige woning), maar ik heb dus nog even de tijd om me te bedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
Inperiosus schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 08:10:
[...]

Volgens providercheck zit ik zo'n 1903m van de centrale af.
Met bijna 2km afstand zou ik voor kabel gaan... met DSL zul je (gok ik althans) maximaal de helft halen van wat ze beloven (en waar je dus voor betaalt!)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd, dat is een roteind.

Maar goed, als je een tijdelijke situatie hebt, zorg iig dat alles wat je bij inrichten doet berekend is op overstap tzt. Als ISRA en AOP naast elkaar staan in de meterkast is dat simpel, zit een van de twee (of beide) ergens anders, zorg voor UTP tussen die twee locaties om zonder al teveel moeite om te kunnen prikken. Is sowieso een goed idee, ook voor de toekomst mocht DSL aantrekkelijker worden (aanleg FttC bijv).

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 27-01-2017 09:27 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
Als je ook TV bij Ziggo afneemt dan kun je een Horizon krijgen, Dat is een TV tuner met ingebouwde router/ switch/ wifi functies . Hou daar rekening mee omdat je dan wellicht geen extra AP meer nodig hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Bigfoot op 27-01-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
dion_b schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:26:
Idd, dat is een roteind.

Maar goed, als je een tijdelijke situatie hebt, zorg iig dat alles wat je bij inrichten doet berekend is op overstap tzt. Als ISRA en AOP naast elkaar staan in de meterkast is dat simpel, zit een van de twee (of beide) ergens anders, zorg voor UTP tussen die twee locaties om zonder al teveel moeite om te kunnen prikken. Is sowieso een goed idee, ook voor de toekomst mocht DSL aantrekkelijker worden (aanleg FttC bijv).
Zo, afgelopen vrijdag en zondag even naar het appartement geweest om het een en ander te bekijken. Het komt erop neer dat het aansluitpunt (ISRA 2) in de meterkast op de gang zit, en dat er een aantal loze leidingen naar de woning zelf loopt. Ook loopt er vanaf het aansluitpunt een UTP kabel naar een loze leiding toe. In de woning zelf zit een wandcontactdoos in de vorm van een telefoonaansluiting, dus ik ga er vanuit dat deze twee op elkaar aangesloten zijn.

Nu is de situatie als volgt: het huidige abonnement bij Telfort loopt tot 27 april en is een 50/5 abonnement. Hiermee zullen we dus nog tot die datum doen. Vanaf dan zit ik er sterk aan te denken om een 150/15 abonnement te nemen bij Ziggo (internet+TV) en het lijkt erop dat ik de freule er aardig van heb kunnen overtuigen.
De loze leidingen die er nog lopen komen overigens volgens mij alleen in de "grote" slaapkamer uit.
Mijn idee: de modem/router komt dan in de woonkamer, aangesloten op de telefoonlijn (kan dit met koper?) waarna alles wordt verdeeld over de woning achter de plinten langs met een platte UTP kabel. Zo heb ik waarschijnlijk ook geen extra AP nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Inperiosus schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:46:
[...]

Als op netco staat dan 100Mbit/s mogelijk is dan is dat in 99% van de gevallen ook zo.

Als breedbandwinkel/providercheck dan zegt dat je op 2 kilometer van de centrale zit, dan zitten zij fout want die 100Mbit/s wordt vanuit de straatkast geleverd en als die op 2 kilometer staat dan zal netco nooit aangeven dat er 100Mbit/s mogelijk is.

Als er 100 mogelijk is, en je neemt 100 af zullen de TV streams voor het grootste deel van je snelheid af gaan.
Qua TV is de bitrate zo'n 9Mbit/s maar het verschil met Ziggo is nihil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damashi
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-08 06:54
graag een eigen topic starten, ipv een ander topic hiervoor te 'kapen'

[ Voor 90% gewijzigd door Koffie op 02-03-2017 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
We zijn intussen enige tijd verder en zo ook hebben we al flink geklust.

Uiteraard ben ik langzaam maar zeker begonnen met het aanleggen van het netwerk, ik heb gekozen voor een platte cat6 kabel omdat deze gemakkelijk achter de plinten te krijgen is. Momenteel maken we nog gebruik van het oude abonnement van mijn vriendin (Telfort DSL) en dit lijkt verassend goed te werken. Ik krijg prima snelheden gedurende de dag (50/30 ongeveer), alleen ik heb mijn desktop hier nog niet op aangesloten dus ik heb nog niet gecheckt of het netwerk het zwaar gaat krijgen als de TV aanstaat en ik aan het torrenten ben bijvoorbeeld.

Internet via de kabel lijkt voor nu even van de baan te zijn, en mocht het dit toch worden, dan is dat allemaal geen probleem om de hele bende om te leggen. Ik hoef me overigens helemaal geen zorgen te maken over loze leidingen o.id. In de woonkamer (tegen de muur waar de tv komt) zit een wandcontactdoos met een coaxaansluiting, dus dit is voor in de toekomst als er kabel komt. Nu staat de modem aangesloten op de telefoonaansluiting op een andere plek in de woonkamer.

Het enige probleem waar ik nu tegenaan loop is de Experiabox V8. Ik kan geen gastnetwerk instellen en ook kan ik WPS niet uitschakelen. Hier word ik toch een klein beetje verdrietig van.

Nu ben ik stiekem naar twee totaal andere dingen aan het kijken:
1. Raspberry Pi voor pihole + PiVPN + overige dingen
2. Synology NAS (2-bay) + een minix neo x8-h plus om alle media content op te slaan en te consumeren.
Pagina: 1