Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dino_Martino
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-07 16:09
Hoi iedereen,

Ik ben op zoek naar een relatief compacte CPU koeler die toch veel warmte kan verzetten.
Ik wil deze gebruiken om een 100W LED te koelen in een projectje, niet voor een CPU (maar dat zou weinig mogen uitmaken qua advies).

Algemene eisen:
  • liefst top-down cooling (ventilator parallel aan moederbord).
  • Het koelblok gecentreerd over de CPU. Veel top-down coolers zijn asymmetrisch ontworpen voor betere clearance, dit is geen optie, past niet in het ontwerp.
    Voorbeeldje (van wat dus niet goed is): http://cmu.coolermaster.c.../top_down_cooling_003.jpg
  • Moet er goed uit zien.
    Komt niet in een PC kast terecht maar in een lamp waar ik alle dagen naar zal moeten kijken.
  • Moet goed koelen: zou een CPU met TDP van 100W onder 65° moeten houden. (het gaat hier om een LED, geen CPU maar het principe is hetzelfde).
Mijn oog is gevallen op de Scythe Kozuti SCKZT-1000. Het leuke daaraan is dat de fan ONDER het koelblok zit. Veilig en mooi.
https://www.alternate.be/...oeler/html/product/792194
Helaas koelt die net niet goed genoeg. Bestaan er nog koelers die de ventilator op die manier monteren? Mag gerust wat groter zijn dan de Kozuti.
De enige koelers die ik vond met de ventilator onder het koelblok waren asymmetrisch ontworpen.

Alternatieven die ik al vond zijn de Scythe Big shuriken 2 (http://www.scythe-eu.com/...ig-shuriken-2-rev-b.html/)
of Coolermaster GeminII M4 (Cooler Master: GeminII M4)
maar die zijn ook op het randje qua koeling, en minder ideaal qua design dan de kozuti omdat ze de fan langs de buitenkant hebben gemonteerd.
Iets gelijkaardig aan een Noctua NH-D9L (NH-D9L) is misschien ook een optie. Geen top-down maar eventueel compact genoeg en interessant omdat de fan tussen de radiators zit.
Scythe Grand Kama Cross 3 is misschien wat bombastisch. http://www.scythe-eu.com/...r/grand-kama-cross-3.html

Alle ideeën welkom dus! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:09
Ik weet niet hoe asymetrisch nog "mag" en hoeveel ruimte je hebt, maar de Dark Rock TF is wel top-down en kan het qua vermogen aan. Je zou de bovenste van de twee fans gewoon weg kunnen laten, met alleen de middelste fan is ie geschikt voor TDP van 150 W.

Fraaie zwarte afwerking, ook. Wel wat prijziger, gelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Twam op 24-01-2017 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dino_Martino
Twam schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 16:35:
Ik weet niet hoe asymetrisch nog "mag" en hoeveel ruimte je hebt, maar de Dark Rock TF is wel top-down en kan het qua vermogen aan. Je zou de bovenste van de twee fans gewoon weg kunnen laten, met alleen de middelste fan is ie geschikt voor TDP van 150 W.

Fraaie zwarte afwerking, ook. Wel wat prijziger, gelijk.
Bedankt voor je suggestie!
Ziet er inderdaad goed uit, maar asymmetrisch is geen optie. De symmetrie is eigenlijk de enige eis die "non-negotiable" is. De rest van het "ontwerp" is volledig symmetrisch/concentrisch, asymmetrische koeling zou dus echt wel misstaan vrees ik.
Dan ga ik liever voor een symmetrische koeler met de fan aan de buitenkant, of voor iets als de NH-D9L, want die dark rock zal zeker niet kleiner zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Dino_Martino op 24-01-2017 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:09
Dino_Martino schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 16:45:
[...]

Bedankt voor je suggestie!
Ziet er inderdaad goed uit, maar asymmetrisch is geen optie. De symmetrie is eigenlijk de enige eis die "non-negotiable" is. De rest van het "ontwerp" is volledig symmetrisch/concentrisch, asymmetrische koeling zou dus echt wel misstaan vrees ik.
Dan ga ik liever voor een symmetrische koeler met de fan aan de buitenkant, of voor iets als de NH-D9L, want die dark rock zal zeker niet kleiner zijn.
Ok, duidelijk. Dan is dat 'm inderdaad niet.

Het is zonde dat de grotere koelers van Nofan (zoals de Black Pearl net op aangeraden max TDP van 95 W blijven steken. Wellicht dat je daar met die gaatjes onderin toch nog een fan in kan knutselen? Dat ziet er wel fraai uit, als het in het oog zit, meer designy dan de gemiddelde CPU-koeler. Betaal je helaas ook naar, zie ik nu.

Als ik nog andere ingevingen heb, laat ik nog van me horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:22
Geluidsproductie is niet heel belangrijk?
Zalman heeft dan nog wel een paar koelers die eventueel zouden passen. De pricewatch: Zalman CNPS8900 Quiet of pricewatch: Zalman CNPS8900 Extreme. De Extreme heeft een andere fan, maar is niet meer in de PW te vinden.
Temperaturen bij verschillend wattage: https://nl.hardware.info/...8900-quiet/testresultaten. Geen garantie over de juistheid van de meting, maar ogenschijnlijk genoeg marge om aan te kunnen nemen dat het prima zou werken.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dino_Martino
Crahsystor schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 17:11:
Geluidsproductie is niet heel belangrijk?
Zalman heeft dan nog wel een paar koelers die eventueel zouden passen. De pricewatch: Zalman CNPS8900 Quiet of pricewatch: Zalman CNPS8900 Extreme. De Extreme heeft een andere fan, maar is niet meer in de PW te vinden.
Temperaturen bij verschillend wattage: https://nl.hardware.info/...8900-quiet/testresultaten. Geen garantie over de juistheid van de meting, maar ogenschijnlijk genoeg marge om aan te kunnen nemen dat het prima zou werken.
Hmm interessant. Maar iets als een Scythe Big shuriken 2 zou dan toch beter koelen, niet?
Twam schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 16:57:
[...]
Ok, duidelijk. Dan is dat 'm inderdaad niet.

Het is zonde dat de grotere koelers van Nofan (zoals de Black Pearl net op aangeraden max TDP van 95 W blijven steken. Wellicht dat je daar met die gaatjes onderin toch nog een fan in kan knutselen? Dat ziet er wel fraai uit, als het in het oog zit, meer designy dan de gemiddelde CPU-koeler. Betaal je helaas ook naar, zie ik nu.

Als ik nog andere ingevingen heb, laat ik nog van me horen!
Kwam ik ook al tegen! Interessant concept. Eventueel combineren met centrifugale ventilator zou wel cool zijn. 95W TDP zou misschien nog net gaan, een 100W LED kan geen 100W aan warmte afgeven. (en zal meestal toch niet in de buurt van 100% draaien).
Helaas ook aan de grote kant (18cm diameter). Dan liever iets kleiner met actieve koeling. Ik moet toch regelbare stroom voorzien voor de LED, dus...

[ Voor 32% gewijzigd door Dino_Martino op 24-01-2017 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:22
Dino_Martino schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 17:11:
[...]
Hmm interessant. Maar iets als een Scythe Big shuriken 2 zou dan toch beter koelen, niet?
Volgens HWI scheelt het niet zoveel als je zou denken: https://nl.hardware.info/...lers-vergelijkingstabel-1
Geluidsproductie echter wel.

Wat wel lastig is om een passende koeler te vinden is dat je nog niet aangegeven hebt wat de afmetingen mogen/moeten zijn en welke geluidsproductie acceptabel is. Acceptabel voor mij is idle onhoorbaar, load licht aanwezig, maar voor veel anderen is het prima als je een fan altijd hoort bijvoorbeeld.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op een licht overklokte Athlon X4 640 heb ik een tijdje een pricewatch: Gelid Solutions SlimHero Low-Profile gehad. Een goed presterende stille koeler voor een lage prijs. De pricewatch: Thermalright AXP-200 Muscle en pricewatch: Raijintek Pallas doen het nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dino_Martino
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 18:02:
Op een licht overklokte Athlon X4 640 heb ik een tijdje een pricewatch: Gelid Solutions SlimHero Low-Profile gehad. Een goed presterende stille koeler voor een lage prijs. De pricewatch: Thermalright AXP-200 Muscle en pricewatch: Raijintek Pallas doen het nog beter.
Bedankt voor je input, maar die zijn helaas allemaal asymmetrisch/ "off-center".
Crahsystor schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 17:22:
[...]
Wat wel lastig is om een passende koeler te vinden is dat je nog niet aangegeven hebt wat de afmetingen mogen/moeten zijn en welke geluidsproductie acceptabel is.
Afmetingen steken niet super nauw... De rest van m'n lamp ontwerp ik dan wel rond de koeler. Compacter is beter, maar ik heb niet een super specifieke norm. Ik had in gedachten om het zo plat mogelijk te houden (zo weinig mogelijk uitsteken boven het moederbord), de andere dimensies (fan size in een top-down ontwerp) mogen groot zijn.

Ideaal zou zijn om iets te vinden wat qua concept hetzelfde is als Scythe Kozuti SCKZT-1000 upricewatch: Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile (top-down, koelblok gecentreerd over de CPU, fan "achter" het koelblok), maar dan wat performanter (beetje grotere vinnen en/of plaats voor een iets grotere ventilator, kwestie van boven 100W te geraken.)

[ Voor 5% gewijzigd door Dino_Martino op 24-01-2017 18:29 . Reden: URL gefixt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Voor 100Watt afvoeren ben je denk ik het beste af met vooral een grote fan van 120mm bij de beperkte hoogte. Dan is die Slimhero wel aardig en volgens de review koelt die 100Watt wel weg. Alle andere opties zijn hoger.

pricewatch: Gelid Solutions SlimHero Low-Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dino_Martino
Die is helaas ook asymmetrisch.. Als ik toch een compromis sluit over de symmetrie, zou ik eerder voor een Noctua NH-L12 pricewatch: Noctua NH-L12 gaan, met dan een enkele 120mm onder het koelblok. Zou hoger zijn dan die SlimHero maar vormt geen probleem.

Het ideale lijkt niet te bestaan. :| Ik twijfel nog tussen die NH-L12 en me dan neer te leggen bij een assymetrisch ontwerp, en de Scythe Big Shuriken 2 en wat in te boeten op koelkracht... Ik lees her & der dat mensen daar 130W CPU's mee koelen zonder al te veel problemen, dus ik neig eerder naar de Shuriken. Iemand ervaring mee? pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
Pagina: 1