Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars_jj
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 12:56
Beste Tweakers,

De laatste tijd begint het weer heel erg te jeuken voor PC's uit het 486 / Pentium tijdperk. Ik ben dus opzoek naar PC's (of onderdelen om zelf te bouwen) voor een 486 DOS PC (Games als Doom, X-Wing, Wing Commander etc) en een Pentium Windows 98SE PC. Qua CPU dan rond de 166MMX/200MMX. Deze vooral voor 3Dfx games. Echter kom ik erachter dat het heel lastig is om hier PC's en onderdelen in te vinden.

Hebben jullie tips voor me? Marktplaats en eBay is nog wel eens iets te vinden, maar hele PC's blijkt toch een kunst te zijn. Ook voedingen en CPU koelers voor Socket 7 vind ik lastig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 10:57
Misschien kringloop winkels? Of een "vraag" advertentie plaatsen? Ik denk dat nog genoeg mensen of bedrijven dit soort oude beesies in een hoekje hebben staan verstoffen.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars_jj
Kringloopwinkels loop ik idd regelmatig binnen. Maar dit is meestal Core2duo machines op z'n oudst... Maar ik zal idd maar eens met vraag advertenties aan de slag gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:22

DukeBox

loves wheat smoothies

lars_jj schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 14:40:
Hebben jullie tips voor me? Marktplaats en eBay is nog wel eens iets te vinden, maar hele PC's blijkt toch een kunst te zijn. Ook voedingen en CPU koelers voor Socket 7 vind ik lastig te vinden.
Mocht je nog op zoek zijn naar geheugen (fastpage 16MB 70ns modules / edo 32MB 60ns modules). Misschien ook nog wel 30 pins maar dan geen grote modules. Heb ook nog pipeline burst cache chips liggen 512Kb t/m 2MB <= 6ns).
Ook nog diverse isa/vesa lb/pci IO video/audio en netwerk kaarten. Mogelijk ook nog 3dfx kaarten. Helaas geen moederborden meer over. Heb zelfs ook nog wel kleine hdds (mfm, ide en scsi) en controllers en niet te vergeten de benodigde kabels.

Als je iets psecifieks zoekt, laat maar weten (PM /mail). Maak er liever iemand blij mee dan dat het hier eigenlijk in de weg ligt.

Heb zelf een complete 486 DX2 80 (en ook een pentium 200mmx overdrive die daar in kan), 32MB met een voodoo 1 (4MB) een dual pentium 233@266 MMX (intel 430HX), 128MB met 2x voodoo 2 (12MB) + ati rage.. en een apple II. Heb ze denk ik al in geen 6 jaar aangezet.

In kringloop winkels e.d. vind je dit niet meer, eerder nog bedrijven die ergens in een opslag hok iets hebben staan wat ze vergeten zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 24-01-2017 22:12 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Oud geheugen hebben we ook nog liggen (was ooit een idee om tegen een muur te plakken) maar oude PC helaas niet deze worden echt meestal weggegooid. Jammer dat ik nu pas lees pas geleden nog een oude IBM gedumpt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Gaat het je specifiek om die games te kunnen spelen of ben je ook echt geïnteresseerd in de oude hardware? Want als het alleen gaat om het spelen van dergelijke games dan zijn daar prima oplossingen voor zonder dat je daar oude hardware voor in hoeft te zetten.

Ik gebruik daarvoor altijd Dosbox, het is zelfs zo dat bepaalde originele oude games opnieuw worden uitgegeven met zogenaamde 'Windows 10 compatibility' en die games draaien dan eigenlijk vrijwel allemaal op Dosbox :) Zo heb ik laatst bijvoorbeeld een Sierra Games collectie aangeschaft vanwege de nostalgie en die draaien allemaal via Dosbox zo vanuit de uitgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ga eens op bezoek bij AwesomeSpace in Utrecht, een plek waar je je helemaal suf kunt retro-gamen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:47
lars_jj schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:44:
Kringloopwinkels loop ik idd regelmatig binnen. Maar dit is meestal Core2duo machines op z'n oudst... Maar ik zal idd maar eens met vraag advertenties aan de slag gaan...
Niet alleen binnenlopen, maar even vragen. Er komen genoeg oudere pc's binnen bij de kringloop alleen worden die meteen gedumpt richting recycling.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-10 15:06

heuveltje

KoelkastFilosoof

lars_jj schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 14:40:
Beste Tweakers,

Zon kunst toch ook weer niet ?

http://www.marktplaats.nl...624&previousPage=lr&pos=6

Al is de vraagprijs een ander verhaal :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Heb je overigens al aan vraag&aanbod hier op het forum gedacht?

Zet daar eens een verzoekje neer, de kans dat iemand nog zoiets heeft staan is hier uiteraard heel erg groot :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
MicGlou schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:26:
Ik gebruik daarvoor altijd Dosbox,
Dosbox is een goede. Slechts een paar games werken daar niet echt in. Lastigste is wel games die even snel gaan als je CPU. :+ De CPU killer van Dosbox lukt het gewoon niet om mijn CPU (Core i7) plat te slaan. Ding gaat alleen maar sneller lopen. :+ :+

Een alternatief is een virtuele machine. Oude games hebben toch geen noemenswaardige 3D versnelling nodig. Ik heb een Windows 98 SE binnen VMWare Workstation draaien. Doet het prima voor allerlei games uit het DOS/Win9x tijdperk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars_jj
MicGlou schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:26:
Gaat het je specifiek om die games te kunnen spelen of ben je ook echt geïnteresseerd in de oude hardware? Want als het alleen gaat om het spelen van dergelijke games dan zijn daar prima oplossingen voor zonder dat je daar oude hardware voor in hoeft te zetten.

Ik gebruik daarvoor altijd Dosbox, het is zelfs zo dat bepaalde originele oude games opnieuw worden uitgegeven met zogenaamde 'Windows 10 compatibility' en die games draaien dan eigenlijk vrijwel allemaal op Dosbox :) Zo heb ik laatst bijvoorbeeld een Sierra Games collectie aangeschaft vanwege de nostalgie en die draaien allemaal via Dosbox zo vanuit de uitgever.
Het gaat me inderdaad echt om het verzamelen en knutselen met de hardware. Ik heb ook al meerdere machines, waaronder eentje voor DOS en Win98. Ook heb ik Win98 in VM draaien. Maar dat is hetzelfde als een SNES emulator gebruiken als je op zoek bent naar een SNES... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars_jj
sebastius schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:39:
Ga eens op bezoek bij AwesomeSpace in Utrecht, een plek waar je je helemaal suf kunt retro-gamen!
Ga ik zeker eens doen als ik daar ben, thnx! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-08 11:14

Barryke

blauw

Ik heb miniatuur 486 PCs te koop, 2 stuks voor 30 euro :)
V&A aangeboden: Miniatuur 486 PC's (96x90mm) voor retro games (2 stuks)

edit: link. :)

[ Voor 63% gewijzigd door Barryke op 02-02-2017 01:02 ]

Error 304: Please hit any user to continue.

Pagina: 1