Server bouwen met SSD's

Pagina: 1
Acties:

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
Van mijn werkgever heb ik hardware gekregen om een nieuwe server te bouwen voor een aantal applicaties die wij gebruiken.

Wat heb ik tot mijn beschikking:
Supermicro MBD-X10DRL-I-O
Adaptec RAID 8805
8 x Samsung 850 PRO 256 GB

Wat komt er op:

Hyper-V met daarop 1 virtuele server (data en DC)
Twee applicaties

Nu was zijn idee als volgt:
RAID 1 voor Hyper-V
RAID 1 voor VM (data en DC)
RAID 1 voor database (Appl A)
RAID 1 voor database (Appl B )

Nu had ik een ander idee:
RAID 1 voor Hyper-V
RAID 10 voor VM (data en DC)
RAID 1 voor database (Appl A + B )

Het lijkt mij anders heel erg lastig omdat je alles vanaf het begin al in hokjes gaat plaatsen. Als je later ergens wat te kort komt (bijvoorbeeld op de VM) dan kan je lastig daar wat aan doen.

De databases zijn niet intensief / groot.

Maar misschien dat jullie nog een beter idee hebben?

[ Voor 15% gewijzigd door Red-Front op 24-01-2017 14:24 ]

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
Waarom niet 2x een RAID-10 array waarbij op één daarvan ook de Hyper-V host draait? Die gebruikt nagenoeg niets aan IO, zolang je hem ook maar alleen voor Hyper-V gebruikt (wat ook de best practise is). Al is het mooiste natuurlijk een extra set disks in een aparte array.

Het hangt er ook vanaf hoeveel data er geschreven en/of geschreven wordt, maar RAID-10 is de keuze voor veel schrijf acties op een array. Al zal het lezen ook sneller gaan gezien er data over meer disks verspreid is.

Verwijderd

Consumenten SSDs van Samsung zijn in principe niet geschikt om in RAID te plaatsen, of andere complexe opslag. Dit komt door de PLP-protectie van consumenten Samsung SSDs die op software zijn gebaseerd en de opgeslagen data terug in de tijd laten reizen op het moment dat de SSD niet-netjes wordt afgesloten (unexpected power-loss). Op dat moment vind er een rollback plaats (PoR; Power-on Recovery) en dan gaat de SSD in feite terug in de tijd.

Bedenk wat er kan gebeuren als je een RAID1 hebt van twee SSDs en de ene SSD gaat terug naar moment x en de andere naar moment y. Dit hoeft niet altijd te worden opgepikt door je controller en het lezen van de data - wat vrijwel altijd zonder verify gebeurt - zal dan corruptie kunnen vertonen omdat het filesystem deels van een oudere staat is.

De problemen zijn bij RAID1 het kleinst, maar bij andere RAID levels kunnen die groter worden; zoals bij een RAID0, een RAID10 (0+1 of 1+0) of een RAID5. Indien je RAID engine één SSD als master gebruikt en alleen schrijft naar de 2e 'slave' SSD, dan zijn de problemen minimaal. Maar veel RAID1 engines proberen de snelheid te verhogen door van beide SSDs te lezen en kunnen asynchroon wisselen tussen beide SSDs (geen statische 'master' / 'slave').

Gewoon losse SSDs - ook al is dat op je hardware RAID controller - werkt wel zonder problemen. En ook de Enterprise SSDs van Samsung zijn niet vatbaar voor dit probleem; doordat die wel echte PLP-protectie hebben tegen onverwacht stroomverlies, in de vorm van capacitors die de stroom vasthouden.