Schakelaar "smart" maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 971 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 14:44
Beste allen,

Ik heb momenteel een hele rits GU5.3 50W halogeen spots in huis op 12v.
Natuurlijk kan ik die gewoon vervangen door LED equivalenten van 7~8 W.

Maar in de toekomst had ik graag wat met homeautomation en dergerlijke gespeeld.
Nu lijken er voor dit formaat en die sterkte nog geen "smart" lights te bestaan.

Nu vraag ik me af of het mogelijk is de schakelaar "smart" te maken ipv de lampen.
Idealiter een schakelaar die naast via app of whatever ook nog gewoon manueel tuimelbaar (of on off) te zetten is. (of eventueel een dimmer)

Hebben jullie weet van voorbeelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 14:44
Wat ik gisteren niet vond.. vond ik vandaag weer wel:
https://www.domoticaexper...domotica-schakelaars.html

Bijvraag.. kan ik verschillende merken laten samenwerken via https://home-assistant.io/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 07:05
Ja dat kan, sterker nog, merken combineren is juist het sterke punt van open source domoticasystemen! Let er wel op of het apparaat daadwerkelijk ondersteund word.

Voor 433MHz zou je naar RFXCom kunnen kijken, want dat is verder geen echt protocol (maw, iedereen implementeerd zijn eigen messages, die de RFXCom dan wel moet kennen). Z-Wave is wel echt een standaard en dat zou in principe goed moeten werken met Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Modbreak:Ik mis een beetje je eigen inzet. Welke systemen heb je zelf al gevonden en waarom voldoen die volgens jou niet (of juist wel). Je plaatst hier nu alleen een lijstje met eisen.
Het is de bedoeling dat je zelf eerst op onderzoek uitgaat en daarna hier evt. komt vragen. Eigen initiatief tonen is belangrijk hier op Tweakers.net

Een tijdje geleden heeft Tweakers al eens een aantal artikelen geschreven over domotica, waarin jouw vraag waarschijnlijk prima wordt beantwoord:
reviews: De opkomst van domotica: intelligentie sluipt de woning in
reviews: Slimmer omgaan met energie: domotica helpt de consument besparen
reviews: Slimme verlichting in de woning: led wint terrein op domoticamarkt
reviews: Spiedende ogen en slinkse sensors
reviews: Dirigenten voor het domotica-orkest

De in die artikelen genoemde controllers/software zijn ook wel topics van te vinden in het DED-subforum: Duurzame Energie & Domotica

Voor algemene vragen over domotica is er het topic Domotica. Ervaringen en vragen.
Met wat zoeken had je die topics best zelf kunnen vinden. Graag de volgende keer wat meer energie erin steken.

Omdat je met bovenstaande links prima zelf kunt vinden waar je naar op zoek bent, sluit ik dit topic

Dit topic is gesloten.