Kodi media player: Hulp bij kiezen welke.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramius
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 17:33
Beste mede Tweakers,

Ik ben op zoek naar een goede kodi box maar er zijn er zo veel en ik ben met alle merken niet bekend.
Dit is ook de eerste keer dat ik een kodi box ga aanschaffen.

Eisen:
Kodi goed en snel draaien (liefst natuurlijk nieuwste versie), betaal liever iets meer dan een halbakken variant.
Een HDMI 2.0 aansluiting voor 4K materiaal.
Bij defecten terug te brengen in Nederland of terugsturen naar een Nederlandse webshop.
Een goede afstandsbediening zou ook fijn zijn.

Verder hoeft hij niets te kunnen.

Tips zijn heel erg welkom, ik heb uren gekeken, maar welke goed is en welke ik beter kan laten staan, geen idee.

Mijn dank is groot.

PSN: Aramius1810

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zelf werk ik graag met een Intel NUC en heb 2 van dergelijke mini-pc's in huis staan. Het is helaas nog even wachten tot ze met HDMI 2.0 aansluiting te koop zijn.

Leuke low-budget oplossing voor een Kodi machine is een Pi maar dan kun je met 4K ook niet mee uit de voeten.

Blijven de Android boxen over. De buren van HWI hebben pas een preview geplaatst van de vernieuwde Nvidia Shield. Dat is wel een toppertje.

Verder krijgt dit topic een verhuizing naar Consumentenelektronica Aankoopadvies aangezien het aankoopadvies betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-10 23:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

pricewatch: Gigabyte GB-BKi3A-7100 (rev. 1.0) en pricewatch: Intel NUC NUC7i3BNH hebben beide HDMI 2.0a (incl HDR), alleen de Intel lijkt nog niet leverbaar te zijn.

Voordeel van de NUC is dat dit nieuwe model een optical out heeft, handig als je een reciever hebt zonder HDMI 2.0.

Financieel gezien is b.v. de pricewatch: Nvidia Shield TV (16 GB, 2017) Zwart misschien een betere keuze, ik heb er zelf geen ervaring mee. Gebruik nog een oudere NUC welke 4k max op 30Hz doet. Content is er toch niet op hogere framerates.

[ Voor 31% gewijzigd door Tortelli op 24-01-2017 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tortelli schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:14:
pricewatch: Gigabyte GB-BKi3A-7100 (rev. 1.0) en pricewatch: Intel NUC NUC7i3BNH hebben beide HDMI 2.0a (incl HDR), alleen de Intel lijkt nog niet leverbaar te zijn.
Waar baseer jij de HDMI 2.0a (HDR support) spec op bij de Gigabyte want het staat niet vermeld op de specificaties en wordt ook niet vernoemd op de product pagina van de fabrikant. Hetzelfde geldt voor de Intel NUC....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lukin schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:44:
[...]

Waar baseer jij de HDMI 2.0a (HDR support) spec op bij de Gigabyte want het staat niet vermeld op de specificaties en wordt ook niet vernoemd op de product pagina van de fabrikant. Hetzelfde geldt voor de Intel NUC....
Ik geloof dat het te maken heeft met de processor, een Kaby Lake, die standaard HDMI 2.0 ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-10 23:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:59:
[...]

Ik geloof dat het te maken heeft met de processor, een Kaby Lake, die standaard HDMI 2.0 ondersteunt.
Ik begin nu wel te twijfelen of ze daadwerkelijke 2.0a ondersteunen. Alleen HDMI 2.0 zonder a ondersteund geen HDR beeld voor zover ik weet.
Kan het zo 123 niet vinden.

https://www.engadget.com/...7th-generation-core-cpus/
http://www.anandtech.com/...sktop-coming-in-january/3

De 7th gen Intel Core ondersteund 10 bits HDR inprincipe, maar waarom dit niet specifiek vermeld wordt is mij een raadsel?.

Goedkoper model ondersteund ook 4k + HDR: http://nucblog.net/2017/0...3-linux-htpc-conclusions/

[ Voor 37% gewijzigd door Tortelli op 24-01-2017 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tortelli schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:30:
[...]

Ik begin nu wel te twijfelen of ze daadwerkelijke 2.0a ondersteunen. Alleen HDMI 2.0 zonder a ondersteund geen HDR beeld voor zover ik weet.
Kan het zo 123 niet vinden.

https://www.engadget.com/...7th-generation-core-cpus/
http://www.anandtech.com/...sktop-coming-in-january/3

De 7th gen Intel Core ondersteund 10 bits HDR inprincipe, maar waarom dit niet specifiek vermeld wordt is mij een raadsel?.
CPU support voor HDR en het gebruik van een HDMI 2.0a standaard (chip, I/O en firmware) die daadwerkelijk HDR kan doorgeven via de hdmi poort zijn naar mijn weten 2 verschillende dingen. Het verschil tussen HDMI 2.0 en HDMI 2.0a en 2.0b zit hem zeer waarschijnlijk alleen in de firmware. Als hier rekening mee is gehouden in de hardware (dus niet alleen CPU) is een firmware update vaak het antwoord (zie ook PS4 Pro). Dit moet echter wel van te voren mogelijk zijn gemaakt door de fabrikant.
The Apollo Lake SoC does not support HDMI 2.0 natively, but instead Intel has added a LSPCon that will convert the DisplayPort signal to HDMI 2.0. According to the spec sheet for the MegaChips LSPCon that is used in this NUC the chip should also be able to support High Dynamic Range (HDR). Unfortunately I don’t have a 4k HDR television that I could use to test this.
Dat goedkopere model gebruikt al een workaround en eentje waarbij ze zeggen dat dit HDR zou kunnen ondersteunen. Dit betekend niet daadwerkelijk dat dit werkt, zelfs hebben ze het niet eens getest. Tenzij HDMI 2.0a of 2.0b daadwerkelijk op de product specificaties weergegeven staat, zoals bij de Nvidia Shield TV, zou ik er van uitgaan dat het product geen HDR support. Zo kom je tenminste niet van een koude kermis thuis (niet dat er bijzonder veel HDR content is, laat staan goede HDR content zoals Life of Pi).

[ Voor 33% gewijzigd door Lukin op 24-01-2017 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-10 23:05
De shield voldoet aan al je eisen, mits je het er voor over hebt.

-Kodi goed en snel draaien, Kodi/SPMC draaien vlot op de shield, daarnaast ook de mogelijkheid om andere apps te draaien zoals youtube/netflix of alle andere android apps te sideloaden.
-Een HDMI 2.0 aansluiting voor 4K materiaal, de shield is gecertificeerd voor Netflix 4K als een van de weinige media players
-Bij defecten terug te brengen in Nederland --> Coolblue is officiele reseller van de shield, zowel fysieke winkels als de welbekende webshop.
-Een goede afstandsbediening zou ook fijn zijn. De remote bevalt mij redelijk goed, kan er goed mee overweg. Behalve het invoeren van text, dat vergt wat gewenning maar een keyboard dmv bluetooth verbinden behoort tot de mogelijkheden.

Vraag is: wat heb je voor budget in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-10 11:04
Ik heb de Nvidia Shield TV 16GB een paar dagen in huis gehad, maar ik heb hem terug gestuurd. Niet per se omdat het geen goed apparaat is, maar omdat het mijn specifieke wensen niet geheel tegemoet kon komen.

Ik kwam van een Gigabyte Brix GB-XM12-3227 af, maar ik wil graag 4k content via Kodi afspelen.

4K content afspelen via de Shield gaat inderdaad goed, maar ik wil niet dat Kodi mijn 1080p content upscaled. Ik wil dat mijn mediaspeler de content in zijn originele resolutie afspeelt, zodat de upscaling gebeurt door mijn TV. De Android versie van Kodi is niet op deze manier in te stellen.

Er is een alternatief voor Android, namelijk SPMC, maar daarmee had ik HD-Audio passthrough problemen wanneer ik de Shield / Kodi instelde zoals ik dat wilde. Ook sprong mijn receiver soms naar een andere source zonder dat ik HDMI CEC ingeschakeld had (vreemd!) Al met al voelde het mij te buggy aan. Mijn receiver zit tussen de TV en de mediaspeler in.

Uiteindelijk heb ik vandaag een Gigabyte Brix GB-BKi3A-7100 besteld, eens kijken of dat beter gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Laatst online: 22:34
timadriaans schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:50:
Ik heb de Nvidia Shield TV 16GB een paar dagen in huis gehad, maar ik heb hem terug gestuurd. Niet per se omdat het geen goed apparaat is, maar omdat het mijn specifieke wensen niet geheel tegemoet kon komen.
Kan de Shield wel álle audio formaten afspelen, incl. HD audio?

Ben dus net als TS wel benieuwd naar de mogelijkheden, heb min of meer dezelfde eisen.
Een mini PC lijkt me niets overigens, moet ook simpel en gebruiksvriendelijk zijn.
Naast de Shield ook wat gezen over de Q5 / Q10 pro van HiMedia, maar die is ook vrijwel nergens verkrijgbaar. Misschien ook nog enigzins betaalbaar voor TS?
Ik lees in ieder geval mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-10 11:04
remzor schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:37:
[...]

Kan de Shield wel álle audio formaten afspelen, incl. HD audio?
Ja, als je SPMC gebruikt wel. In Kodi is het momenteel nog niet mogelijk. daar worden enkel DD5.1 en DTS doorgegeven.

Om je vraag te beantwoorden: de Shield is zeker gebruiksvriendelijk, SPMC is vanuit de Playstore direct te installeren. Alle audioformaten kunnen daarmee worden afgespeeld: van DTS-HD MA tot Dolby TrueHD / Atmos.

Maar zoals gezegd, ook in SPMC op de Shield dus voor mij met een aantal "mitsen en maren". Op deze pagina staat uitgelegd hoe je HD audio passtrough kunt instellen in SPMC voor de Shield. Ik had het probleem dat ik altijd van audio stream moest wisselen voordat hij daadwerkelijk geluid doorgaf. Ik zie overigens dat die pagina onlangs is bijgewerkt met een update in de eerste alinea. Wellicht had dat mijn problemen opgelost;
Please upgrade to SE 5.0.x because this resolves a number of audio issues. Similarly, we recommend that you adjust your display refresh rate = on start / stop, and pause during refresh change = 3.0 seconds to avoid related passthrough audio issues
De hoofdreden waarom ik de Shield dus niet gebruik, is omdat ik zowel Full-HD als 4K content wil afspelen in de oorspronkelijke resolutie. Dat kan dus niet met de Shield. Als je de Shield instelt op 4k, zal hij zowel de Kodi/SPMC GUI als alle video's de je afspeelt gaan upscalen naar 2160p. Daar wordt je niet blij van, aangezien de scalers van Kodi belabberd zijn. Je televisie doet een veel betere job om 1080p content te upscalen.

Meer uitleg over de keuzes tussen 1080p en 4K vindt je hier en hier.

Daarbij moet ik zeggen, Netflix en Youtube werken als een zonnetje, en de Shield Remote (standaard meegeleverd met het 2017 model) is een genot om te gebruiken.

Succes met je keuze maken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door timadriaans op 13-02-2017 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Wow, thanks voor de handige info en linkjes! Maakt mij en wellicht TS zeker wat wijzer :)
Voor mij is 4k sn HD audio een must en dan zal de Shield ook afvallen.

Persoonlijk zou ik het liefst de originele DS Video app blijven gebruiken om de films vanaf mijn Synology te streamen, ben hier nu zeer tevreden over. Ben bang dat hem dat niet zal worden i.c.m. met een Android box en 4k/HD audio.

Ik kijk en lees verder, over een tijdje heb ik hem pas 'nodig'. Zal dit topic niet verder kapen, wat ook niet mijn bedoeling was.

[ Voor 15% gewijzigd door remzor op 13-02-2017 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duk3n
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 11:40
Wat misschien ook een optie is, maar ik heb het zelf niet geprobeerd.
De Xiaomi Mi Android TV Box.
op aliexpress kan je deze al voor €60 vinden. Er staat Android 6.0 op, heeft een afstandbediening en hier kan je prima Kodi op installeren.
Google cast en Netflix werken er ook op.
Voor een intel NUC ben je een stuk meer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XGmode
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-10 09:58
Misschien dat dit iets is, ik heb de Himedia besteld maar de Zidoo leek mij ook super:

https://www.media24store.nl/himedia-q5-pro.html
Review op Kodi forum: http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=265888

https://www.media24store.nl/zidoo-x8.html
Review op Kodi forum: http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=291943

Beide zijn ook te koop via Bol.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Ik was ook echt serieus aan het kijken naar de Q5/Q10, opvallend is wel dat er geloof ik slechts 1 distributeur is van dit merk/product. Soms wat verschillende namen (himediastore, media24, etc.) maar is volgens mij allemaal van hetzelfde.

Hetgeen mij eigenlijk nog tegen houdt is het feit dat er geen Netflix HD kan worden afgespeeld en dat de Synology DS Video app (die volgens mij met Android geinstalleerd kan worden) geloof ik geen HD audio ondersteund. Weet niet of de interne mediaplayer fijn is (mappen structuur, tegels, etc.) en goed samenwerkt met de Synology.
Heb jij dit getest, of iemand anders toevallig? :)
@Aramius Heb jij een keuze gemaakt?

[ Voor 3% gewijzigd door remzor op 27-02-2017 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XGmode
Het lijkt erop dat de nieuwe Minix u9-h wel Netflix in HD kan weergeven. Het ondersteunt Wedevine L1 èn Microsoft Play Ready 3.0.
Vanaf 7 maart kan het geleverd worden, denk dat ik de Himedia na levering weer terugstuur voor deze.

https://www.minixwebshop.nl/minix-neo-u9-h.html

[ Voor 3% gewijzigd door XGmode op 28-02-2017 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazaroj32
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-08 16:25
Ik weet niet of het helpt, maar ik zat met hetzelfde issue: door de bomen het bos niet meer zien.

Heb uiteindelijk voor E65 een beelink GT1 gekocht, exact dezelfde specs als de Neo ug-h.
http://www.bee-link.com/Beelink-MiniPC-TV-BOX-54-1.html

Gekocht bij Gearbest en dan het EU warenhuis, dus geen invoer gedoe. Was binnen 3 dagen thuis. Kodi 17 voor geinstalleerd,
Netflix is niet in HD, omdat al deze boxen niet gecertificeerd zijn door Netflix.
Maar verder perfect.
Sluit hem alleen niet aan op een TV met HDMI 1.3 of lager, dan springt hij regelmatig op groen/roze beeld.
Stond op een Philips 42/8404 met 1.3, met regelmaat roze/groen. NU op een Samsung met 1.4 HDMI: probleemloos.

Hoop dat dit helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XGmode
De Minix Neo U9-H is getest met een Netflix HD apk, werkt schijnbaar prima.
En in een reviewfilmpje ook youtube in HD. Het lijkt er dus op dat er verandering in komt, goede zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
remzor schreef op maandag 27 februari 2017 @ 23:10:
Ik was ook echt serieus aan het kijken naar de Q5/Q10, opvallend is wel dat er geloof ik slechts 1 distributeur is van dit merk/product. Soms wat verschillende namen (himediastore, media24, etc.) maar is volgens mij allemaal van hetzelfde.

Hetgeen mij eigenlijk nog tegen houdt is het feit dat er geen Netflix HD kan worden afgespeeld en dat de Synology DS Video app (die volgens mij met Android geinstalleerd kan worden) geloof ik geen HD audio ondersteund. Weet niet of de interne mediaplayer fijn is (mappen structuur, tegels, etc.) en goed samenwerkt met de Synology.
Heb jij dit getest, of iemand anders toevallig? :)
@Aramius Heb jij een keuze gemaakt?
Er zijn wel meerdere webwinkels die de HiMedia Q5 Pro en Q10 Pro verkopen en die zijn niet allemaal van dezelfde eigenaar, maar media24store levert wel de beste service.

De mappen structuur van de speler zijn fijn hoor voor gebruik met een NAS zoals Synology.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
HereIsTom schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:06:
[...]

Er zijn wel meerdere webwinkels die de HiMedia Q5 Pro en Q10 Pro verkopen en die zijn niet allemaal van dezelfde eigenaar, maar media24store levert wel de beste service.

De mappen structuur van de speler zijn fijn hoor voor gebruik met een NAS zoals Synology.
Ja ik zie het nu ook. Tijdje terug zag ik niet meer aanbieders eigenlijk, nu zag ik er wat meer.
Vindt de Q5 wel interessant (HD heb ik niet nodig), alleen las ik dat de Q5/Q10 geen (L)PCM 5.1 kunnen doorgeven van bijv. een DTS-HD formaat. Probleem is dat mijn receiver geen DTS-HD aankan, wel multichannel PCM. Dan zou die er in dit geval dus 'gewoon' DTS van maken, terwijl PCM het 'lossless' houdt.

Kan de Q5 middels de originele Youtube app overigens 4k afspelen? Dat lijkt me niet toch?

Er lijkt voor mij geen 1 kastje helemaal te kunnen voldoen aan mijn wensen helaas, haha :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
remzor schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:48:
[...]

Ja ik zie het nu ook. Tijdje terug zag ik niet meer aanbieders eigenlijk, nu zag ik er wat meer.
Vindt de Q5 wel interessant (HD heb ik niet nodig), alleen las ik dat de Q5/Q10 geen (L)PCM 5.1 kunnen doorgeven van bijv. een DTS-HD formaat. Probleem is dat mijn receiver geen DTS-HD aankan, wel multichannel PCM. Dan zou die er in dit geval dus 'gewoon' DTS van maken, terwijl PCM het 'lossless' houdt.

Kan de Q5 middels de originele Youtube app overigens 4k afspelen? Dat lijkt me niet toch?

Er lijkt voor mij geen 1 kastje helemaal te kunnen voldoen aan mijn wensen helaas, haha :p
Er zal nooit een kastje zijn waar iedereen tevreden mee is :N
Maar YouTube 4k kan wel met de Q5.
Q5 Pro kan wel 5.1/7.1 LPCM doorgeven in FLAC / ALAC (dat wil zeggen, muziek formaten).
Anders ook eens een nieuwe receiver met alle nieuwe HD audio formaten ;)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Pagina: 1