Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke GPU voor 1440p ultrawide 75Hz monitor met freesync?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Faasje
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-12-2024
Gegroet beste tweaker,

Ik zit echt met een groot dilemma en hoop dat jullie mij kunnen helpen om de knoop door te hakken. Ik ben namelijk van plan om een volledig nieuwe pc set-up te kopen, monitor en desktop. Met wat ik gezien heb op het internet ben ik echt grote fan van het ultrawide medium, ben dan ook een fervente multitasker, gamer en filmkijker. Voor dit medium heb ik mijn oog laten vallen op de LG UC34C88-B een 1440p monitor van 75Hz en met freesync voor een relatief goede prijs vergeleken met andere ultrawides van het zelfde kaliber.

Voor de processor ben ik nog bereid te wachten op Ryzen en indien dit tegenvalt zal ik waarschijnlijk voor de i5 7600K gaan en het moederbord ondersteund crossfire, tot zover de achtergrond informatie. Nu de effectieve vraag: voor welke GPU moet ik gaan? 1440p ultrawide is een vrij zwaar medium om te gebruiken en om van de freesync te profiteren zou ik dan moeten gaan voor een AMD GPU, probleem is dat ik niet echt de indruk heb dat er momenteel een AMD kaart op de markt is die dit aankan (behalve dan misschien de R9 fury x, maar die is wat oud en belachelijk duur). Na lang nadenken heb ik de volgende mogelijkheden bedacht voor dit dilemma:

1. Wachten op Vega
Vega komt uit ergens deze zomer, dat wil zeggen dat ik nog een half jaar op mijn tanden moet bijten, wat sowieso enorm lastig zal worden aangezien ik volgend semester een vrij rustig semester heb qua school en dus veel tijd zou hebben om te gamen. Ook is er nog niet veel bekend over de prijs/kwaliteit. Voordeel is wel dat er misschien tegen dan al nieuwe technologieën op de markt zijn en dat de prijs van de andere componenten misschien al wat gezakt zijn.

2. RX 480 om de pijn van het wachten te verzachten
Een aftermarket RX 480 is momenteel het beste wat AMD op de markt heeft, deze is relatief goedkoop, maar ik ben bang dat het niet voldoende zal zijn om 1440p ultrawide te onderhouden. Ook zou ik dan wanneer Vega released deze moeten doorverkopen en verlies ik dus sowieso wat extra geld, iets dat niet op m'n rug groeit.

3. Freesync is overrated: GTX 1070 FTW
De GTX 1070 is zo wat het meeste geld dat ik wil geven aan een GPU, deze zou normaal gezien goed in staat moeten zijn om 1440p ultrawide aan te voeren. Maar dan benut ik dus niet de freesync technologie van mijn scherm en zal ik die waarschijnlijk nooit benutten. Ik heb ook gehoord van AMD-fanboys dat een aftermarket RX480 quasi gelijkwaardig is aan een GTX1070, maar daar hecht ik niet meteen veel geloof aan.

4. RX480 Crossfire
Deze laatste optie is een waar ik vrij negatief tegenover sta aangezien er vrij veel negatieve zaken hierover verteld worden op het internet, maar ik zet hem er toch bij voor de volledigheid. Feit is wel dat 2 RX480's ongeveer evenveel kosten als één GTX1070..

EDIT: 5. R9 Fury X
Ik had het hier boven al ergens over de R9 Fury X en dat het belachelijk duur was, nu ben ik eens gaan kijken en heb ik prijzen gevonden die veel beter waren. Misschien moet ik dan toch hier voor gaan? Het is wel de oudste kaart van degene die ik heb opgesomd en ik vrees ook een beetje voor de gelimiteerde VRAM van 4GB, maar de prijs/kwaliteit ziet er wel ok uit en het support DX12.

Zo dit zijn de keuzes waar ik momenteel mijn hoofd over breek, is de keuze voor jou vanzelfsprekend? Ben ik een gulden middenweg aan het missen? Laat het dan aub weten, ik zal jullie zeer dankbaar zijn _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Faasje op 24-01-2017 11:31 ]

Beste antwoord (via Faasje op 27-01-2017 15:01)

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-11 15:34
Faasje schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:03:
[...]

Ik ben sowieso van plan om al mijn componenten in één keer te kopen, aangezien ik pas iets ben met het geheel wanneer ik alles heb, dus veroudering zou niet echt een probleem moeten zijn en ik kan altijd andere componenten nog aan passen tot dat ik de keuze heb gemaakt van GPU.

Ik heb vrij goede prijzen gevonden voor de R9 Fury (niet de Fury X welteverstaan, presteert ongeveer 5% minder goed), rond de 370euro, wat toch wel een stuk minder is dan de 1070. Is dit dan de gulden middenweg? Kan ik hier mee een jaar doorkomen om dan wanneer m'n bank weer wat bijgevuld is, beslissen over de overstap naar Vega? Of zal ik mij de 4GB VRAM beklagen en ga ik dan toch beter voorlopig voor de iets goedkopere RX 480, alhoewel die waarschijnlijk heel nalatig zal zijn voor 1440p ultrawide gaming.
Vergeet niet dat het VRAM (mogen we het wel zo noemen in het geval van HBM?) godsgruwelijk snel is en er veel minder gecached hoeft te worden erin. Hierdoor is die 4 GB ruim voldoende voor 1440p, en zal het echt geen probleem gaan spelen.

Persoonlijk denk ik dat de Fury of Fury X de beste koop is voor je. Een vega gaat denk ik zo maar tussen de 1070 en 1080 zitten kwa prijs als we het over het snelle model hebben waar mondjesmaat wat informatie over naar buiten is gekomen.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Alle reacties

• kgd92
  • Laatst online: 04-11 11:20
Mijns inziens heb je twee opties:

1. Ander scherm pakken (met G-sync) en een GTX 1070 --> kapitaalvernietiging, want G-sync = $$$

2. Nu een RX 480 pakken, misschien niet alles op 75Hz met alle eyecandy kunnen draaien en als Vega uitkomt beslissen of je:

2a. Tevreden bent met huidige prestatie en nog even afwacht
2b. Vega vindt tegenvallen en een tweede RX480 bij prikt
2c. Je 480 verkoopt voor ~75% van de nieuwprijs en een dikke nieuwe GPU haalt die nog (hopelijk) enkele jaren mee kan

• Faasje
kgd92 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:01:
Mijns inziens heb je twee opties:

1. Ander scherm pakken (met G-sync) en een GTX 1070 --> kapitaalvernietiging, want G-sync = $$$
Ja die kapitaalvernietiging zie ik niet echt zitten, er zijn denk ik maar twee merken momenteel die ultrawide met g-sync aanbieden en deze kosten allemaal rond de 1200euro voor 1440p, de lg kost iets van 725euro, ik denk niet dat de monitor ter discussie staat.

En 75% doorverkoopwaarde zou al mooi zijn, je mag niet vergeten dat de Vega dan uit is dus dan zal de prijs van de RX480 misschien ook wel wat zakken en de vraag afnemen.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Faasje schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:46:

Ik heb ook gehoord van AMD-fanboys dat een aftermarket RX480 quasi gelijkwaardig is aan een GTX1070, maar daar hecht ik niet meteen veel geloof aan.
Dit is inderdaad onzin.

Ik zou in ieder geval niet een half jaar zonder grafische kaart gaan zitten. De rest van je componenten verouderen ook, dus dit kun je ook als kapitaalvernietiging zien.

Naar mijn inziens kun je voor 3 dingen kiezen.

1070 Lage kapitaal vernietiging, geen freesync, wel alle praal op zijn hoogst

480 Lage(ik gok iets hoger na Vega) kapitaal vernietiging, wel freesync, niet alle praal op zijn hoogst

R9 Fury Hoge kapitaal vernietiging, wel freesync, wel alle praal op zijn hoogst. Mocht Vega tegenvallen, zit je al goed.

Is er een beste optie? Hangt af van hoeveel geld je hebt denk ik.

• Faasje
lactaxative schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:53:
[...]

Dit is inderdaad onzin.

Ik zou in ieder geval niet een half jaar zonder grafische kaart gaan zitten. De rest van je componenten verouderen ook, dus dit kun je ook als kapitaalvernietiging zien.

Naar mijn inziens kun je voor 3 dingen kiezen.

10 70 Lage kapitaal vernietiging, geen freesync, wel alle praal op zijn hoogst

480 Lage(ik gok iets hoger na Vega) kapitaal vernietiging, wel freesync, niet alle praal op zijn hoogst

R9 Fury Hoge kapitaal vernietiging, wel freesync, wel alle praal op zijn hoogst. Mocht Vega tegenvallen, zit je al goed.

Is er een beste optie? Hangt af van hoeveel geld je hebt denk ik.
Ik ben sowieso van plan om al mijn componenten in één keer te kopen, aangezien ik pas iets ben met het geheel wanneer ik alles heb, dus veroudering zou niet echt een probleem moeten zijn en ik kan altijd andere componenten nog aan passen tot dat ik de keuze heb gemaakt van GPU.

Ik heb vrij goede prijzen gevonden voor de R9 Fury (niet de Fury X welteverstaan, presteert ongeveer 5% minder goed), rond de 370euro, wat toch wel een stuk minder is dan de 1070. Is dit dan de gulden middenweg? Kan ik hier mee een jaar doorkomen om dan wanneer m'n bank weer wat bijgevuld is, beslissen over de overstap naar Vega? Of zal ik mij de 4GB VRAM beklagen en ga ik dan toch beter voorlopig voor de iets goedkopere RX 480, alhoewel die waarschijnlijk heel nalatig zal zijn voor 1440p ultrawide gaming.

• SipSip
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10-2024
[...]

Ik weet niet hoe gefixeerd je bent op het gamen op 1440p, je kan altijd er voor kiezen om je games te downscalen naar 1080p 21:9. Maar met een 4gb GPU zou je nog wel even vooruit moeten kunnen en dan kun je altijd, wanneer het niet genoeg is, nog een keer upgraden. Ik zelf heb lopen gamen op een 1440P 21:9 scherm in 1080p 21:9 resolutie en vond het totaal niet storend.

Acties:
  • Beste antwoord

• Joenino
  • Laatst online: 18-11 15:34
[...]

Vergeet niet dat het VRAM (mogen we het wel zo noemen in het geval van HBM?) godsgruwelijk snel is en er veel minder gecached hoeft te worden erin. Hierdoor is die 4 GB ruim voldoende voor 1440p, en zal het echt geen probleem gaan spelen.

Persoonlijk denk ik dat de Fury of Fury X de beste koop is voor je. Een vega gaat denk ik zo maar tussen de 1070 en 1080 zitten kwa prijs als we het over het snelle model hebben waar mondjesmaat wat informatie over naar buiten is gekomen.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Faasje
SipSip schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:34:
[...]
Ik weet niet hoe gefixeerd je bent op het gamen op 1440p, je kan altijd er voor kiezen om je games te downscalen naar 1080p 21:9. Maar met een 4gb GPU zou je nog wel even vooruit moeten kunnen en dan kun je altijd, wanneer het niet genoeg is, nog een keer upgraden. Ik zelf heb lopen gamen op een 1440P 21:9 scherm in 1080p 21:9 resolutie en vond het totaal niet storend.
De 1440p leek me vooral belangrijk voor tekst lezen (aangezien het toch wel een groot scherm is), voor games speel ik tot nu toe altijd 1080p, maar dan wel op een veel kleiner 16:9 scherm, heb zelf dus nog geen ervaring met ultrawide. Maar ik denk wel dat ik eerder settings naar medium ga zetten om de 1440p te halen dan 1080p met high settings, maar dat zie ik pas wanneer ik het scherm heb.
Joenino schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 14:53:
[...]

Ja ik ben niet echt een expert in de meer specifieke technische details. Ik denk dat ik vrij goed overtuigd ben voor de R9 fury :)

Een helemaal andere vraag dan, iemand zei mij dat ik geen freesync zal hebben op mijn monitor wanneer ik meer dan 75fps haal omdat de limiet van de freesync slechts 75Hz is. Nu dacht ik dat die grens gewoon het maximum bereik was van de monitor en dat meer fps niet uitmaakt aangezien het scherm niet hoger gaat dan 75Hz. Klopt dit of ben ik mis?

• SipSip
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10-2024
Faasje schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 18:22:
Een helemaal andere vraag dan, iemand zei mij dat ik geen freesync zal hebben op mijn monitor wanneer ik meer dan 75fps haal omdat de limiet van de freesync slechts 75Hz is. Nu dacht ik dat die grens gewoon het maximum bereik was van de monitor en dat meer fps niet uitmaakt aangezien het scherm niet hoger gaat dan 75Hz. Klopt dit of ben ik mis?
Ik zou safe spelen en hem op 75 limiteren. Hoger heeft sowieso geen nut aangezien je scherm gewoon niet hoger dan 75 kan, dus dan gooit die veel sneller met nieuwe 'schermen' dan dat het scherm kan refreshen. Enkele handige links voor je eventueel:

https://www.asus.com/nl/support/faq/1011625/
https://www.reddit.com/r/...at_causes_screen_tearing/
Pagina: 1