Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wonen in een school

Pagina: 1
Acties:

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:51
Hallo allemaal,

De titel zegt het al. Ik woon in een oude basisschool en daar zijn we met zijn tweeen. Ik huur een lokaal en die zit totaal aan de andere kant als de meterkast en dus het modem en de switch. Vanuit het modem komt ook de WiFi die halverwege nog versterkt wordt. Helaas is dit niet toereikend om tv te kunnen kijken via de app. Ook valt internet vaak weg bij een spelletje. Bij de meterkast gebeurt dit niet of nauwelijks.

Nu heb ik in mijn lokaal 4 Cat5 aansluitingen (via de switch) maar geen goede WiFi. Nu vraag ik mij af of ik een router in mijn lokaal kan zetten om toch stabiele WiFi te krijgen zonder dat ik de WiFi van mijn huis/school-genoot om zeep help.

Ik heb geen exotische dingen nodig. Eigenlijk is mijn enige eis "stabiele WiFi om tv op te kijken". Wij hebben hier een glasvezel 50/50mb abo van Vodafone. Dit was het goedkoopste glasvezel abonnement wat mogelijk was.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Je kunt dan het beste gewoon een Access Point kopen. Die sluit je dan aan op de netwerkkabel die in je lokaal uitkomt.
Het accesspoint heeft zijn eigen Wifi SSID (naam) en daar kun je dan verbinding mee maken.

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2017 11:52 ]

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:34
Plaats een access point in je lokaal en sluit die aan op de netwerkkabel in het lokaal.

Router kan wel, maar dan moet je weten hoe je die moet aansluiten/inrichten voor deze situatie. De consumenten "router" is namelijk router, switch en access point in één. Jouw router hangt al in de meterkast. 2 routers in één lan-netwerk is vragen om problemen!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Aangezien je dan drie poorten over blijft houden via de switch lijkt een router mij niet nodig. Meest simpele oplossing zoals eerder gezegd, is een Acces point.

Zelf heb ik laatst bijvoorbeeld een pricewatch: Sitecom WLX-2005 - N300 Acces Point gekocht. Meer dan prima, gewoon in het stopcontact steken, wachtwoord invoeren en gaan met die banaan. Je zou zelfs het acess point hetzelfde SSID en wachtwoord kunnen geven als de hoofdrouter, zodat wellicht ook anderen er gebruik van kunnen maken. Als iedereen bij wijze een eigen acces point / router gaat neerzetten dan stoort dat elkaar alleen maar.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een simpel accespoint is genoeg en jij komt met een apparaat van >€100 aan? Goede tip joh...
Het accesspoint zal in dezelfde ruimte komen als de ontvangers dus ieder willekeurig apparaat zal zo'n beetje voldoen. De Sitecom van hierboven is ook al prima.

🖥️ | 🚗

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wel even letten op dat je verschillende kanalen gebruikt, maar dat kan automagisch. Misschien nog beter om alleen 5GHz te gebruiken als je apparaten dat ondersteunen.

Geef wel enige aandacht aan beveiliging, als het niet de bedoeling is dat je huisgenoot bij al je apparatuur en data mag. (En dat virus dat hij/zij in theorie oploopt dus ook).
offtopic:
Bij een topictitel 'Wonen in een school' had ik iets anders verwacht dan alleen een wifi-vraag, daarvoor maakt het immers niet uit of je in een oude school of enig ander pand zit :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• stevens20
Halverwege heb ik al een versterker voor de WiFi hangen. Volgens mij is dat deze: pricewatch: AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E Edition International

Zelfs daarmee komt de WiFi niet ver genoeg. Ik weet niet of het nou handig is om hier weer een accesspoint achter te zetten. Dan ga je dus twee keer over de WiFi versterken vanuit het modem... of zie ik dit verkeerd?

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-11 22:56
Je gaat het wifi niet 2 keer versterken. Ik zou die repeater eruit halen en gewoon een ap aansluiten met een kabel op de switch. Dan maak je een nieuw wifi netwerk in je eigen "lokaal"

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:57
Nu heb ik in mijn lokaal 4 Cat5 aansluitingen (via de switch) maar geen goede WiFi.
Access point aan één van die vier cat5 aansluitingen hangen.

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:32
Die repeater (1750E) is prima als AP in te zetten; er is ook al een UTP-kabeltje bijgeleverd.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• stevens20
.Maarten schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:45:
Je gaat het wifi niet 2 keer versterken. Ik zou die repeater eruit halen en gewoon een ap aansluiten met een kabel op de switch. Dan maak je een nieuw wifi netwerk in je eigen "lokaal"
Dan maak ik dus een eigen WiFi netwerk waar mijn huisgenoot niet op kan en die ik naar eigen wens in kan stellen. Via één van de cat kabels (heb er nog twee vrij) kan ik mijn Accespoint aansluiten. Nu delen we de WiFi ook gewoon, dus op hetzelfde netwerk zitten is niet direct een probleem.

Als ik de prijzen bekijk is een router niet echt duurder dan een AP. Waarom raden jullie mij toch een AP aan? (Ik zit anti kraak dus bij verhuizen kan een router misschien handig zijn. Dit had ik niet vermeld)

Dan kan ik die repeater aan laten want mijn huisgenoot is nogal "connected" laten we maar zeggen want hij wil wel bereik hebben op de wc....

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-11 22:56
Een router routeerd het verkeer en past nat toe. Dat houd in dat je poorten open moet zetten.

Al kun je de meeste routers ook wel als AP instellen door de kabel in de lan aansluiting te prikken en dan de dhcp server uit te zetten. Maar dan kun je geen gebruik maken van de meeste router functies. Een goed ap is vaak goedkoper dan een goede router.

• stevens20
nescafe schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:50:
Die repeater (1750E) is prima als AP in te zetten; er is ook al een UTP-kabeltje bijgeleverd.
Ik zal er even naar kijken als ik thuis ben. Maar ik laat hem liever zitten zodat er ook op het toilet bereik is.

Ik kan dan ook een volledig eigen netwerk opzetten via een router. Dan is dat echt mijn netwerk waar ook mijn pc en mediaspeler achter kan zetten. Dit lijkt qua prijs niet veel te verschillen. En ik denk dat je dan beter in een router kan investeren dan in een AP. Of zit ik verkeerd?

Verwijderd

Als de wc in de buurt is van de meterkast of jouw lokaal zou ik eerst proberen om je bestaande access point aan een netwerkkabel te hangen, als de wifi-dekking dan nog niet toereikend is, een tweede access point aanschaffen en die laten werken als repeator of ook aansluiten op een cat5 kabel, moet de kabel wel op een plaats zijn waar wifi bereik slecht is.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 23:09
stevens20 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:30:
[...]

Ik zal er even naar kijken als ik thuis ben. Maar ik laat hem liever zitten zodat er ook op het toilet bereik is.

Ik kan dan ook een volledig eigen netwerk opzetten via een router. Dan is dat echt mijn netwerk waar ook mijn pc en mediaspeler achter kan zetten. Dit lijkt qua prijs niet veel te verschillen. En ik denk dat je dan beter in een router kan investeren dan in een AP. Of zit ik verkeerd?
Per internetverbinding kun je maar 1 router gebruiken en meerdere switches of acces points.
Je kan een router ook instellen als acces point. Maar als je er een moet kopen dan kun je beter een acces point kopen.

Die repeater die je hebt heeft overigens een aansluiting voor een netwerkkabel. Zitten er op meer plaatsen cat5 aansluitingen? Dan is het waarschijnlijk alvast een goed idee om die repeater ook even met een draadje aan te sluiten.

En op dezelfde manier kun je er gewoon nog een in jouw lokaal hangen.
Als je ze ieder een eigen SSID geeft dan heb je 3 verschillende netwerken.
Geef je ze allemaal dezelfde SSID en instellingen dan gebruik je als het goed is automatisch de sterkste verbinding. Dus dan hoef je niet van wifi te switchen als je op de wc zit ;)

TheS4ndm4n#1919

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:19

Croga

The Unreasonable Man

RocketKoen schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:06:
Per internetverbinding kun je maar 1 router gebruiken en meerdere switches of acces points.
ur? Waarom zou dat zo zijn?

Ik kan perfect een router aan de internet verbinding maken en dan nog een router daar achter. Daarmee kan die tweede router internet verkeer routeren maar alles wat achter die tweede router zit afschermen van de rest van je eigen netwerk. Er is geen enkele reden waarom er maar één router aan een internetverbinding zou kunnen zitten.....

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:53

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Je krijgt dan wel nat achter nat, maar dat hoeft niet slecht te zijn. Het grote voordeel van een router achter de eerste router is dat niemand zomaar in je netwerk kan komen (vergeleken met iedereen in het zelfde netwerk).

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Croga schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:16:
[...]

ur? Waarom zou dat zo zijn?

Ik kan perfect een router aan de internet verbinding maken en dan nog een router daar achter. Daarmee kan die tweede router internet verkeer routeren maar alles wat achter die tweede router zit afschermen van de rest van je eigen netwerk. Er is geen enkele reden waarom er maar één router aan een internetverbinding zou kunnen zitten.....
Het kan maar is zeker geen bcp :P Normaal gesproken zou je hiervoor een firewall gebruiken om clients te scheiden maar dan zit je eigenlijk al gauw bij een router...
Met het oog op de toekomst (antikraak) zou ik dan maar gewoon een router halen, kan je ook als AP instellen voor nu mocht dat beter uitkomen en over x tijd weer als router gebruiken wanneer je een andere situatie hebt.

Verder is een SSID niet een netwerk, je kan prima tien SSIDs (of meer...) hebben die allemaal in hetzelfde netwerk hangen, met een professionele AP kan je zonder problemen tig SSIDs op hetzelfde netwerk gooien.
Dat idee van meerdere AP's met hetzelfde SSID en wachtwoord enz. is leuk maar in de praktijk wil het nog wel eens problemen opleveren als je net tussen de twee in zit, waar het ene merk telefoon dan blijft switchen van AP en je dus constant even een onderbreking hebt (kort maar alsnog hinderlijk) blijft de andere hangen totdat hij de eerste AP echt vrijwel helemaal niet meer ziet, het is geheel afhankelijk van hoe je apparaten ermee omgaan, dat soort dingen werken pas echt goed bij managed wifi netwerken en dan zit je gelijk in een andere prijsklasse...

[ Voor 30% gewijzigd door RGAT op 24-01-2017 12:25 ]

Fixing things to the breaking point...

• stevens20
Oké, als ik het zo zie is er niet echt een eenduidig antwoord op te geven.

Ik ben net zelf even naar de ICT hier op het werk gelopen en die zeggen me dat het, met het oog op de toekomst, makkelijker is om een router aan te sluiten en die dan weer als AP in te stellen. Een kabel trekken om de switch te ontlopen heeft geen zin, dat is me een rot eind!

Wat ik me wel afvraag is het volgende:
Wat is het probleem om een router in mijn lokaal te zetten en daar alles van mij zelf achter aan te sluiten? In dat geval kan ik ook mijn pc en mediaspeler op mijn eigen netwerk zetten.

Ik snap dat je dan een netwerk in een netwerk krijgt maar dat hoeft niet echt een probleem te zijn toch? Mijn huisgenoot kan alles direct via het modem van Vodafone doen en voor zijn bereik in de toilet de repeater hebben en dan maak ik achter de switch mijn eigen netwerk in mijn lokaal.

Zou ik mijn eigen netwerk hebben kan ik ook een eigen wachtwoord enzo er op zetten en dan binnen dat netwerk ook mijn mediaschijf delen o.i.d. (Ik noem maar iets)

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Dat is ook een prima mogelijkheid.
Waar je eventueel rekening mee moet houden is als je in de toekomst een port wilt forwarden dat je dat dan in beide routers moet instellen.

En belangrijk is dat je eigen router in een andere DHCP range zit als de router van school.
Dan kan je de netwerkkabel van de router van school aansluiten op de WAN Port van je eigen router, zodat je inderdaad je eigen netwerk bouwt binnen het netwerk.

Oftewel belangrijk voor jou nu is als je een router koopt dat je die instelt op een andere dhcp reeks als de router van de school.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:53

Equator

Crew Council

#whisky #barista

stevens20 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:31:
...

Wat ik me wel afvraag is het volgende:
Wat is het probleem om een router in mijn lokaal te zetten en daar alles van mij zelf achter aan te sluiten? In dat geval kan ik ook mijn pc en mediaspeler op mijn eigen netwerk zetten.
...
Zie:
Croga in "Wonen in een school"
Equator in "Wonen in een school"

Dat is dus geen probleem, het grote voordeel is zelfs de beter netwerkscheiding. Maar je kan nog steeds het internet op. En je beheert zelf je WiFi instellingen. Dus het kanaal, naam en wachtwoord.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:45

LankHoar

Langharig tuig

In onze woning is het een ietwat andere situatie, maar wel vergelijkbaar: internet komt beneden binnen, loopt via een kabel naar boven via een 'switch', en steekt dan in een router die ik heb ingesteld als AP. Dat netwerk boven is gescheiden van het netwerk beneden, en dat werkt prima. Je kunt dit zelf instellen m.b.v. [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Off-topic: antikraak in een school wonen, leuk! Is voor mij alweer 6 jaar geleden dat ik dat heb gedaan :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
F_J_K schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:36:
Wel even letten op dat je verschillende kanalen gebruikt, maar dat kan automagisch. Misschien nog beter om alleen 5GHz te gebruiken als je apparaten dat ondersteunen.

Geef wel enige aandacht aan beveiliging, als het niet de bedoeling is dat je huisgenoot bij al je apparatuur en data mag. (En dat virus dat hij/zij in theorie oploopt dus ook).
offtopic:
Bij een topictitel 'Wonen in een school' had ik iets anders verwacht dan alleen een wifi-vraag, daarvoor maakt het immers niet uit of je in een oude school of enig ander pand zit :P
Ik zou toch voor 2.4 gaan, simpelweg omdat 5ghz bereik stuk minder is.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

sugarlee89 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 20:41:
[...]

Ik zou toch voor 2.4 gaan, simpelweg omdat 5ghz bereik stuk minder is.
Dat is juist een voordeel als je alleen in 1 kamer bereik wilt hebben.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

edit: was al eerder gemeld zie ik nu.

Die masxter dingen bij de action/aldi kunnen dat overigens ook.

[quote]stevens20 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:42:
Halverwege heb ik al een versterker voor de WiFi hangen.
pricewatch: AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E Edition International [/quote]
Die kan je ook bekabeld als AP gebruiken.

https://nl.avm.de/product...fritzwlan-repeater-1750e/
[quote]
En als er al kabels liggen, kan de repeater ook in de modus LAN-brug via een aanwezige netwerkkabel of met behulp van een Powerline-adapter worden verbonden met de router. Zo kunnen ook grotere afstanden probleemloos worden overbrugd.
[/quote]

[ Voor 65% gewijzigd door DukeBox op 24-01-2017 21:03 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• stevens20
LankHoar schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 15:13:
In onze woning is het een ietwat andere situatie, maar wel vergelijkbaar: internet komt beneden binnen, loopt via een kabel naar boven via een 'switch', en steekt dan in een router die ik heb ingesteld als AP. Dat netwerk boven is gescheiden van het netwerk beneden, en dat werkt prima. Je kunt dit zelf instellen m.b.v. [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Off-topic: antikraak in een school wonen, leuk! Is voor mij alweer 6 jaar geleden dat ik dat heb gedaan :)
Je bent een held. Dank voor deze instructie. Ik heb hem zojuist doorgenomen en dit kan eigenlijk niet fout gaan.

Ik zit nu aan deze router te denken: pricewatch: Asus RT-N66U
Compleet dingetje.
Dual-band, 5gHz
wlan; a, ac, b, g, n
LAN-poorten: 4
max snelheid: 450Mbps (zowel 2,4 als 5 GHz)
2x USB 2.0
Daarbij goede recenties en nog een schappelijke prijs van onder de €100,-

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:26

donny007

Try the Nether!

stevens20 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:15:
[...]

Je bent een held. Dank voor deze instructie. Ik heb hem zojuist doorgenomen en dit kan eigenlijk niet fout gaan.

Ik zit nu aan deze router te denken: pricewatch: Asus RT-N66U
Compleet dingetje.
Dual-band, 5gHz
wlan; a, ac, b, g, n
LAN-poorten: 4
max snelheid: 450Mbps (zowel 2,4 als 5 GHz)
2x USB 2.0
Daarbij goede recenties en nog een schappelijke prijs van onder de €100,-
De RT-N66U doet géén 802.11ac, de RT-AC66U heeft dat wel.

pricewatch: Asus RT-AC66U Zwart

/dev/null

• stevens20
[quote]donny007 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:31:
[...]

De RT-N66U doet géén 802.11ac, de RT-AC66U heeft dat wel.

pricewatch: Asus RT-AC66U Zwart
[/quote]

Is dat de meerprijs waard? Naast dat er hier en daar wat meer snelheid mogelijk is die ik niet ga benutten.

Weer even naar de ICT gegaan. Die verklaren me voor gek. pricewatch: Edimax BR-6208AC Zou genoeg moeten zijn.

Deze is net iets duurder maar zou ook meer dan prima zijn. pricewatch: TP-Link Archer C25-AC900 Draadloze Dual Band Router

Zit er veel verschil qua stabiliteit in een router van 30/40 euro en een van 100/120 euro?

Onder het mom van "Als je het doet, doe het dan goed"heb ik gekozen voor deze pricewatch: Asus RT-AC66U Zwart router. De reviews waren goed en ik ga gewoon een heel eigen netwerkje opzetten waar alleen ik op kan. Dit ook omdat er meer mensen in de school kunnen komen wonen.

Dank voor de hulp. Ik laat morgen avond weten of het allemaal gelukt is.

[ Voor 58% gewijzigd door stevens20 op 25-01-2017 19:50 ]

• stevens20
Zo!
Alles draait. Zowel 2,4GHz als 5GHz wifi staat aan. Tv kijken via de iPad kan nu eindelijk weer! Zelfs op 3 schermen tegelijk (even testen). Ik heb de ipad op de 5GHz band gezet en de rest van de draadloze dingen op 2,4GHz.

Ik ben er blij mee. Binnenkort even de back up schijf er aan koppelen en helemaal instellen en de printer op het netwerk zetten. Dat is een klus voor later.

[ Voor 29% gewijzigd door stevens20 op 28-01-2017 08:18 ]

Pagina: 1