Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Hallo,

ik heb sinds 2 a 3 dagen mijn custom loop af *O*
heeft ff wat moeite gekost maar heb je ook wat.. haha.

echter wordt ik minder enthousiast Door de pomp.
ik heb een aquacomputer d5 pomp (pwm gestuurd)

en ik loop tegen 2 problemen aan .

ten eerste wordt er geen rpm signaal waar genomen Door de moederbord :?

ten tweede is dat de pomp een soort coilwine maakt. bij 20%pwm is de coilwine zacht. en deze wordt luider naar mate de pomp snelheid omhooggevallen gaat. tot 70 % pwm dan verdwijnd de coilwine.

is dit normaal? is de pomp niet goed? graag hoor ik jullie gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devillwithin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-03-2024
Lijkt mij dat je je pomp nou juist altijd op 100% wil hebben en je fans harder en zachter om meer of minder te koelen. Als ik mij goed herinner is het juist slecht voor je pomp om beknepen te worden op zn stroom toevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
d5 kan best geknepen worden op z'n snelheid. als je maar 1 snelheid aanhoud.
De d5 heeft ook altijd een manier om snelheid aan te passen. ( draaiknop, pwm signaal of usb interface)

De pompjes van vele AIO kunnen er niet tegen nee.. die moeten altijd op 100% draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Resonantie heb je ook uitgesloten? Eventueel even loskoppelen van je case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-06 18:19

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

devillwithin schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:16:
Lijkt mij dat je je pomp nou juist altijd op 100% wil hebben en je fans harder en zachter om meer of minder te koelen. Als ik mij goed herinner is het juist slecht voor je pomp om beknepen te worden op zn stroom toevoer.
Onzin. Het is juist slecht om de pomp continu op 100% te laten lopen (veeeel sneller versleten). Daar bovenop is het volledig onnodig.

Een flow rate van 80 tot 100 liter per uur is meer dan voldoende om een redelijk uniforme temperatuur door heel je loop te krijgen. Bij een D5 zal dat afhankelijk van de tegendruk tussen de 20% en 40% vermogen liggen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
HammerNL schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:13:
Resonantie heb je ook uitgesloten? Eventueel even loskoppelen van je case.
ja, ook al hou je hem in je hand dan hoor je het coilwine soort geluid.
je voelt hem dan ook redelijk erg trillen, maar volgens mij wordt dit goed opgevangen Door de ek mount want in de kast hoor ik hem niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:16
devillwithin schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:16:
Hangt er natuurlijk helemaal van je pomp af. Ik heb er 1(eigenlijk 2). Die gewoon een molex aansluiting heeft. En 2 draadjes die naar het mobo gaan om pwm teregelen. Je pomp op 5/7v zetten is niet handig nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
probleem opgelost : zat toch wat lucht (micro belletjes ) in de pomp

paar keer goed aan/ uit en tikken heeft geholpen.. nu dood stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:16
Lucht is inderdaad altijd mogelijk in de Pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
loki504 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 19:02:
[...]

Hangt er natuurlijk helemaal van je pomp af. Ik heb er 1(eigenlijk 2). Die gewoon een molex aansluiting heeft. En 2 draadjes die naar het mobo gaan om pwm teregelen. Je pomp op 5/7v zetten is niet handig nee.
Als een pomp op 50% genoeg flow geeft is het onzin de pomp op 100% te laten draaien. Ik heb zelf 2 D5 pompen juist om ze op 25% te kunnen laten draaien. Samen geven ze dan voldoende flow en zijn dan onhoorbaar. 1 pomp op 50+% is wel hoorbaar.
Pagina: 1