Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisnetwerk opzet

Pagina: 1
Acties:

• realstiner
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-11 11:40
Allen,

ik kan beginnen met het deels afwerken van mijn thuisnetwerk. In een eerder topic had ik vragen gesteld rond de mogelijkheden in mijn nieuwbouw en hoe ik dit het best aanpak, maar in dit topic wil ik graag de benodigdheden om eraan te beginnen oplijsten.

Ik heb momenteel dit in mijn hoofd:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3RoU5va.png

Wat heb ik nu al te doen?
1) RJ45 connectoren aansluiten op de UTP kabel (soepel). De krimptang heb ik al, ik ben nog op zoek naar de RJ45 connectoren. Volgens resultaten van mijn zoekopdrachten zou dit een goede RJ45 conenctor zijn: https://netwerkproducten....r-10-stuks-p-4120000.html

2) Eigen router aanschaffen: vereisten zijn uiteraard de snelheid, maar het WiFi signaal van boven (waar de router komt te staan) naar beneden krijgen zal niet haalbaar zijn door de bouwstructuur denk ik. Daarom combineer ik dit met APs op de verdiepen en zet ik het WiFi signaal uit op de router.
Tot nu toe al gevonden:
- Netgear R6250: pricewatch: Netgear R6250
- Netgear Nighthawk R7000 pricewatch: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router

3) Access Points: Ik ga voor deze: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) (tenzij dit overkill is voor thuisgebruik en misschien budgetgewijs beter naar de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) kijk?).

4) Switches: in bovenstaand schema heb ik dus 3 switches. Een 24 poorts switch (managed zal denk ik best zijn) om alle niet TV UTP kabels op aan te sluiten. Een 5 poorts switch voor de UTPs naar TV zodat ik de andere signalen niet vervuil. En als laatste nog een 5 poort PoE managed switch voor mijn APs.

Tot nu toe al gevonden:
- Netgear Prosafe GS724T of Netgear Prosafe Gigabit Plus JGS524E (24p managed switch)
- Netgear ProSafe GS105E (5p switch voor TVs)
- Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105PE (5p PoE switch voor de APs)

Voor de UniFI Aps heb ik ook nood aan de CloudKey geloof ik?

5) Netwerkkast om alles in aan te sluiten en weg te werken. Iemand die mij een bepaald type kan aanraden?

Ik denk niet dat ik meteen een netwerkkast nodig heb. Simpele schappen en daar het materiaal op monteren moet ook kunnen toch?

Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door realstiner op 24-01-2017 11:47 ]

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
Totaal onnodig om hier over te 'zeuren'
Voor de UniFI Aps heb ik ook nood aan de CloudKey geloof ik?
niet nodig, kunt standalone draaien, of gewoon ergesn op een VM / raspberry pi / nas /whatever java draait

[ Voor 65% gewijzigd door Koffie op 24-01-2017 09:42 ]

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-11 17:46
xelnaha schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 09:16:
[...]

da's nogal stereotyperend niet? ;(

[...]

niet nodig, kunt standalone draaien, of gewoon ergesn op een VM / raspberry pi / nas /whatever java draait
Haha, doet deze TS zijn best in een uitgebreid en informatief topic, wordt TS op het woord Heren afgerekend. haha, maar je hebt een punt

OT,
Punt 5, wat vind je zelf mooi? https://www.google.nl/sea...IQsAQIUQ&biw=1680&bih=920

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
1.) Netwerkproducten heb ik toevallig met een werkgever zaken mee gedaan. Goede tent, redelijk spul.
2.) Mijn schoonouders hebben de Nighthawk ook staan voor een stuk kleiner netwerk (1 tafel waar een laptop op staat, Wifi en een TV) en die doet goed zijn werk, volgens mij kan je alle boven onder en andere buren van WIFI voorzien met dat ding daar :D
3.) AP's kan ik weinig over zeggen, ik ben zelf iemand van "overkill is altijd goed", dus ik zou snel voor de AP AC Pro gaan.
4.) Ik kan je hier niet mee helpen, Netgear is altijd een goede keuze imo
5.) Ik vind zelf netwerk kasten met van dat half donkere glas erg mooi. Je ziet genoeg, maar niet gelijk "hey hier hangt alles"
Beetje offtopic post niet? ;(

(En ja, dat was voordat de post even snel was ge-edit om er maar wat on topics van te maken)

[ Voor 11% gewijzigd door corset op 24-01-2017 09:22 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• realstiner
xelnaha schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 09:16:
[...]

[...]
Excuus, aangepast! :X

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-03-2024
Let er wel op de non-pro Ubiquiti AP's zijn niet PoE(+) compatible. Deze zul je dus apart via de injector per stuk moeten aansluiten. Als je dit niet uitmaakt dan kan ik je de UAP-AC-LR aanraden. Deze hebben een iets lagere snelheid op AC dan de Pro's. Maar wel een geweldig bereik. Je zal dan voldoende hebben aan 2 APs.

[ Voor 4% gewijzigd door MasterMike op 24-01-2017 10:00 ]

• MrTre
  • Laatst online: 15-11 09:32
Mocht je een (patch) kast aanschaffen voor je switches e.d., is het misschien wel netjes om je netwerkbekabeling af te monteren op een patchpanel ipv er connectoren op de knijpen en direct in je switch te prikken.
Dan kan je op je patchpanel een nummering aanbrengen, dan weet je wat waar uitkomt/heengaat.

• realstiner
Ik denk dat een netwerkkast/patch kast niet in eerste instantie noodzakelijk is. Ik kan gelijk schappen monteren en daar al mijn netwerkapparatuur op stallen...

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:22
ik zou de netgear router ook vervangen door een unifi router zoals de unifi usg. De access points gebruik je namelijk al voor de wifi, waardoor wifi in de router overbodig is. verder is de unifi router ook goed geintegreerd met de rest van unifi.

Weet je zeker dat je telenet modem ook geen router bevat?

• realstiner
dennis, ik ga voor de modem-only setup van Telenet.

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
Ik denk dat je de TV-switch kan weglaten, en in plaats daarvan een geisoleerd VLAN op je 24p managed switch gebruiken. Weet het niet 100% zeker, soms is het netwerkverkeer voor de set top box al tagged, of wordt er gebruik gemaakt van multicast. Hoe dit bij Telenet zit weet ik niet. Op zich is het geen probleem maar je moet er in het design wel rekening mee houden.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-11 10:39
Ximon schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 13:10:
Ik denk dat je de TV-switch kan weglaten, en in plaats daarvan een geisoleerd VLAN op je 24p managed switch gebruiken. Weet het niet 100% zeker, soms is het netwerkverkeer voor de set top box al tagged, of wordt er gebruik gemaakt van multicast. Hoe dit bij Telenet zit weet ik niet. Op zich is het geen probleem maar je moet er in het design wel rekening mee houden.
Klopt je kan een WAN vlan aanmaken en daar de setupbox, Tn modem of router en je eigen router op aansluiten. De digibox krijgt dan een 10.x ip en zal interactief zijn, ook de yelo app zal nog steeds werken.
Heb het hier zelf ook zo geconfigureerd met Telenet.
Is nog eenvoudiger dan in NL, je moet geen specifieke vlans er terug uithalen.

Maar is natuurlijk wel duidelijk en overzichtelijk zoals jij het voorziet met een extra kleine switch:-)
Komt op hetzelfde neer in feite.
Pagina: 1