Aargh. PC is dood, wat is er mis?

Pagina: 1
Acties:

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Allereerst hier mijn systeem:

Abit KA7 mobo (via kx133 chipset)
slot-A Athlon classic 800 MHz
2x128 mb PC133 cas-3 geheugen (6 ns)
Asus V7700 DeLuxe (GeForce 2 GTS)
Realtek 8139 100mbit netwerk kaart
SB Live! (1024? de goedkope iig :) )
350 Watt ATX kast

Ik geloof dat ik gek wordt... mijn pc wil sinds vanmiddag niet meer aan. De fans gaan draaien, maar dat is ook alles.

Sinds een maand of 2 wil mijn pc niet meer rebooten met reset. Zelfde verhaal, hij staat wel aan, maar verder gebeurd er niets. Gewoon effe uit en dan weer aan zetten hielp altijd, dus ik maakte er verder niet zo'n probleem van... Maar gisteren tijdens het spelen van een spelletje ging ie gewoon uit (uit als in: wel aan, maar verder niets)
Vanmiddag ging ik win98 opnieuw installeren. Alle hardware perfect geinstalleerd, ik ga weer een spelletje spelen (Alone in the Dark 4) en na 2 minuten is het alweer raak. *KLAP* zwart scherm, verder niets.

Ik start m opnieuw op, kijk in me bios of er nog getweakte settings waren... niet echt, fsb en cpu gewoon op normale snelheid (100x8), core voltage op 1.70v en io voltage op 3.30v. Ik zet de core voltage op 1.80v (heb m ooit op 1.90v gehad, dus verder geen probleem), start m opnieuw op en tijdens het starten van windows klapt ie er weer uit, nog voordat ik grafisch beeld had.
Ik start m weer opnieuw op en weer klapt ie eruit, deze keer 5 seconde nadat ik grafisch beeld had.
Ik start m WEER opnieuw op, deze keer komt ie niet verder dan de hdd detectie, en sinds dien wilt ie gewoon niet meer aan

Ik heb alle hardware eruit getrokken (geluidskaart, netwerkkaart, harddisks en floppydrive), een oud pci video kaartje erin gestopt, cmos gereset, maar geen effect.
Ik stop er een ander reepje pc133 geheugen in, nog steeds niets.

Okee, volgens mij kunnen het dus 3 dingen zijn. Mijn mobo is kapot, mijn cpu is kapot of mijn voeding is kapot. Na ja, hoewel dingen natuurlijk zomaar kapot kunnen gaan zat ik eigenlijk te hopen of er nog iets anders mis kon zijn.

Verder vroeg ik me nog af... hoe zit het met de piepjes van mijn mobo? Hij geeft ze dus niet, maar hoort ie te geven als ik zonder geheugen probeer te booten of zonder cpu probeer te booten? Ik heb het iig allebei geprobeerd, maar geen gepiep...

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
wat bedoel je met eruit klappen? hangen gewoon of dat je hele pc uitgaat

Lijkt me je mobo, ik zou gewoon terug gaan naar de winkel waar je em gekocht hebt, die hebben daar alle soorten hardware liggen om te testen.

verder als ik in mijn a7v geen cpu stop gaat er een soort sirene af.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Kun je een voeding van een andere bak (oude pc, eentje van pa/ma of vriend) even gebruiken? Werkt het dan nog niet, tja... dan wordt het vast wat duurder denk ik.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
met eruit klappen bedoel ik geen beeld (lampje van monitor wordt oranje, dus geen signaal), en niets reageerd

oftewel hetzelfde effect als je pc aanzetten en dat alleen je fans gaan draaien, geen beeld, geen piepies

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
ja ik hoop eerlijk gezegd dat het mijn mobo of voeding is, want op me mobo zit nog garantie (op mijn proc niet meer omdat ik de plastic casing eraf heb gehaald tijdens een overklok actie :) ), en voor een nieuwe voeding ben je niet zo superveel geld kwijt...

Ik wilde toch al een nieuw systeem kopen, maar pas aan het eind van de zomervakantie als de dual athlon bordjes te koop zijn, en waar vind je tegenwoordig nog een slot-A processor ter vervanging tot het zover is

Verwijderd

Garantie op mobo?!

OMRUILEN!!! :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Op maandag 02 juli 2001 18:27 schreef THCdeMatthijs het volgende:
Garantie op mobo?!

OMRUILEN!!! :)
ja das wel leuk, maar ze hebben ze dus niet op voorraad, dat ken ik je nou al vertellen, omdat ze niet meer worden gemaakt.
Bovendien ken ik wel heel leuk het mobo om gaan ruilen, maar als het de processor is schiet ik er nog niets mee op :)

Verwijderd

Krijg je dan geen nieuwer type!?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
umm nee want dan heb ik ook een nieuwere processor nodig, en die zullen ze er vast niet gratis bijgeven :D

Verwijderd

ik had laatst hetzelfde probleem... pc aan, fannen en schijven draaien maar monitor geeft "no signal"... voeding vervangen en gewoon weer goed draaien. :?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
ik heb een andere voeding geprobeerd, nog steeds hetzelfde verhaal.
ik heb ook een slot-A athlon 500 MHz op de kop weten te tikken, die ga ik nu even proberen

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Met die andere processor werkt het ook niet... gelukkig! Want dan ligt het dus aan me mobo en die kan ik omruilen :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
zou het bios ook nog kapot kunnen zijn?

• de-don
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 15:07
nee als ik je zo hoor
is het mobo kaduuk
dat van een defecte psu gebeurd echt bijna nooit (tenzij hij helemaal niets meer doet)
je mobo is naar z'n grootje

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

OiSyN, volgens mij komt het gewoon doordat jij een aars bent ;)

Maarruh, als je de voeding wilt testen bel je maar ff, ik heb er nog wel eentje liggen en verveel me toch de pleuris :(

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
nee ik heb al een andere voeding geprobeerd, heeft nix geholpen

Maareuh... jij hebt je server toch niet nodig, dus geef je slot-A mobo maar even aan mij ofzo :P

• BrZ

BrZ

Op maandag 02 juli 2001 21:10 schreef OiSyN het volgende:
nee ik heb al een andere voeding geprobeerd, heeft nix geholpen

Maareuh... jij hebt je server toch niet nodig, dus geef je slot-A mobo maar even aan mij ofzo :P
Dan kan ik niet internetten :P

En dan ben ik mijn roelerende uptime kwijt :P

• Wietse
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-08 19:13

Wietse

¯¯¯¯¯

Ik heb precies ut zelfde...eerst niet meer rebooten en nu helemaal dood...bij mij was het men mobo dus switchen dat ding :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
ja gvd man ik zit hier nu alleen met een klein probleempje... ik kan de bon niet meer vinden |:(

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 23:28

pistole

Frutter

heb je al eens gebrobeerd te starten met nix behalve je videokaartje erin? Misschien kom je dan iets verder .....

Ik frut, dus ik epibreer

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
ja en dat staat al in mijn allereerste post. Ik ben er al uit dat het me moederbord is

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
ik heb nog wel een giroafschrift, zouden ze dat ook accepteren?

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Probeer eens je bios te reseten, heeft ook bij mij geholpen.

• dexx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 08:58
tja... das nou rot voor je... >:)
mijn 1.4 ghz krijg je niet voor dat onderontwikkelde computertje van je...
:P

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
ach ja mijn computer is onderontwikkeld, maar ik heb een opleiding, dat kan jij niet zeggen :P

nee, blijf jij maar lekker werken bij de paradigit voor een kutloontje, gna gna gna >:)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Op maandag 02 juli 2001 23:33 schreef O.D.Smolik het volgende:
Probeer eens je bios te reseten, heeft ook bij mij geholpen.
Hoe bedoel je bios resetten?
Als je bedoeld de cmos clearen, dat heb ik al geprobeerd, maar geen effect.

Verwijderd

heb je geprobeerd om je pc aan te zetten zonder dat er geheugen in zit?
heb ik ook eens gehad, pc wilde niks meer doen. nadat ik het geheugen en de batt van het mobo eruit had gehaald werkte het weer...

suxes

ps. ik heb een soyo :r

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
wow junkyxxl thanx!!!

ik heb de batterij eruit gehad, en nu zit ie er weer in en hij gaat gewoon aan!!!

ik krijg een CMOS checksum error

volgens mij zit er dus iets fout in de bios of de cmos instellingen... weet iemand hier iets meer over?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
hmmm nu komt ie niet verder dan "CPU is unworkable or has been changed. Please recheck - CPU SOFT MENU"

en als ik dan op del druk om in het bios te komen krijg ik weer geen beeld en hij reageert nergens meer op

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
en af en toe krijg ik ook een lange piep en daarna 2 korte, weet iemand wat dit betekend?

(en nee, dat staat niet in het boekje van me mobo)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
hmmm het ziet er naar uit dat de batterij kapot is ofzo...

zonder batterij werkt ie prima, maar met wil ie gewoon niet booten enzo

Verwijderd

Als je een award bios hebt duiden die bieps op een defecte of niet goed in het slot gedrukte videokaart: Kijk of ie goed in het slot zit en zo ja probeer een andere videokaart: succes!

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

ik zou zeggen, koop een nieuwe batterij :+ Moest gewoon ff dat deurtje intrappen :P

MechWarrior || Monsters Game

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
moet het een precies dezelfde type/merk batterij zijn? Of voldoet ongeveer elke 3volt batterij met dezelfde afmeting

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Neem hem mee naar de elektroshop waar je de nieuwe gaat kopen, dan weten zij meteen welke je moet hebben.

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

wat voor bios heb je?

Verwijderd

Heb je onboard audio en heb je die onlangs uitgeschakeld in de Bios: kan namelijk de oorzaak zijn dat ie niet meer wil (re)booten

Verwijderd

en af en toe krijg ik ook een lange piep en daarna 2 korte, weet iemand wat dit betekend?
(en nee, dat staat niet in het boekje van me mobo)

Hoe zit het nu met die biepjes??? Je stelt er een vraag over en vervolgens zoek je het probleem in de batterij, terwijl dit voor een award een videokaart probleem is. Toch wel handig he dat die bios biept en je iets probeert duidelijk te maken

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ik heb idd een award bios. Die biepjes, tja wie zal het zeggen, ik krijg ze maar heel soms, en ook met een andere video kaart, dus daar zal het dan wel niet aan liggen.

Ik zoek het probleem in de batterij/het bios omdat ie zonder batterij wel opstart (wel is waar met hetzelfde probleem als in het begin, dat vaak alleen de fans aangaan, maar een keer uit en weer aan en dan werkt ie wel), en met batterij wil ie dus helemaal niet opstarten.

Valt me trouwens op dat ie alleen wil booten met een athlon 500 die ik heb mogen lenen van een vriend van me. Met die 800 wil ie gewoon niet doorstarten, ik vermoed omdat de default voltage 1.60 volt is, en dat is voor die 800 veel te laag. Maar ja, ik kan niet booten met de 500 en dan instellen voor de 800 en vervolgens uitschakelen, want er zit geen batterij in om de instelling te onthouden :'(

Overigens draait ie wel gewoon stabiel als ie eenmaal is opgestart in win98 of win2k.

Verwijderd

Ik ga ff verder heb meer te doen , krijg geen antwoord, mocht je de onboard sound hebben uitgezet dan kun je bij abit een bios upgrade pakken die het boot probleem verhelpt, waarschijnlijk is je batterij okay dus check je videokaart als je award bios hebt. Succes mzzzl.

Verwijderd

Sorry dacht ff dat je ook dood was :) Hoe zit het met de onboard sound niks in de bios gewijzigd?

Verwijderd

Het moederboard ondersteunt alleen fsb 200 volgens Abit.

Verwijderd

Die andere videokaart was niet per ongeluk een winfast 3d s800 PCI vga kaart?

Deze geeft zonder bios upgrade een incompatibliteitsprobleem en als je die ter vervanging gebruikt hebt kan het dus alsnog de video zijn.

Wat doet ie trouwens als je in DOS mode boot en een dos progje start?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
ik heb geen onboard sound

en 200 MHz fsb is dus eigenlijk 100, maar het is DDR, dus vandaar die 200 :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
ik heb een s3 kaartje en een sis kaartje geprobeerd, ze werken allebei prima, net als mijn geforce2, alleen heeeel af en toe die piepjes.

in DOS mode werkt alles prima, net als in win98 en in win2k.

Ik heb ook al mijn bios opnieuw geflasht toen ik net in dos mode zat, maar dat haalde ook nix uit

Verwijderd

Toch lijkt het mij het verstandigst even je bon te gaan zoeken *D

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
nou als je me kunt vertellen waar... :)

Er is een mailtje onderweg naar zowel Abit als de winkel waar ik m gekocht heb, eens even kijken wat zij ervan te zeggen hebben

Verwijderd

[off-topic]

OiSyN is heading for HK!!! ;)

(als je er al niet inkon :) )

[/offtopic]

Al wat van Abit gehoord?!

Verwijderd

Abit KA7 mobo's hebben een probleem met sommige Geforce 2 GTS kaarten.
Bij Elsa kaarten, altijd pieeeeep,piep,piep en bij Asus af en toe.
Dit probleem is bekend bij Abit en kan daar gemodificeerd worden.
Heb er ervaring mee :(

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Haha, ik kon HK al in hoor :)
[edit, heel zachtjes]
eigenlijk niet, ik heb dit probleem verzonnen zodat ik genoeg posts kon halen om HK in te kunnen :P
[/edit, heel zachtjes]

maar nog geen antwoord van Abit

wat die piepies betreft, mijn asus heeft dus wel altijd gewoon gewerkt maar heeeeel af en toe idd dat pieeeeep piep piep. Verder geen problemen, en ik denk eerlijk gezegd dat het ook niet met dit probleem te maken heeft

Verwijderd

Op dinsdag 03 juli 2001 19:02 schreef OiSyN het volgende:
Haha, ik kon HK al in hoor :)
[edit, heel zachtjes]
eigenlijk niet, ik heb dit probleem verzonnen zodat ik genoeg posts kon halen om HK in te kunnen :P
[/edit, heel zachtjes]

maar nog geen antwoord van Abit

wat die piepies betreft, mijn asus heeft dus wel altijd gewoon gewerkt maar heeeeel af en toe idd dat pieeeeep piep piep. Verder geen problemen, en ik denk eerlijk gezegd dat het ook niet met dit probleem te maken heeft
Ik denk het wel hoor.....

• BrZ

BrZ

Op maandag 02 juli 2001 23:57 schreef OiSyN het volgende:
ach ja mijn computer is onderontwikkeld, maar ik heb een opleiding, dat kan jij niet zeggen :P

nee, blijf jij maar lekker werken bij de paradigit voor een kutloontje, gna gna gna >:)
Hehe, dexx is een aars ja :P

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Op dinsdag 03 juli 2001 20:50 schreef rob van den broek het volgende:

[..]

Ik denk het wel hoor.....
En hoe verklaar je dan dat ie het met een paar andere normale simpele PCI kaartjes het ook niet wil doen?

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Op dinsdag 03 juli 2001 20:59 schreef BrZ het volgende:

[..]

Hehe, dexx is een aars ja :P
En wat ben jij dan een super aars ofzo met je trage 10 X brandertje :)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1