Wie weet Welke speakers?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy19966
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-03-2021
Ik heb in mijn berlingo een hifonic zeus 1214 dubbele subwoofer en een kicker zx850 versterker.
Bas heb ik genoeg maar heb er geen mooi geluid in ik wil echt een mooi zuiver geluid hebben.
Wat voor speakers zou ik moeten halen en kan dat dan gewoon op die versterker of gaat dat dan ten koste van de bas?
Alvast bedankt😊
...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Welke speakers is niet zo heel belangrijk, ieder setje 2weg speakers van een fatsoenlijk merk will do. Wat je die speakers laat oppakken qua frequenties is veel belangrijker: filtering is key!

Die speakers kun je gewoon op die amp aansluiten schat ik, mits die amp mogelijkheden heeft om te filteren op highpass en lowpass, het liefst met een traploze instelling. Dan kun je de woofer instellen op lowpass alles onder de zeg 100hz, en de speakers highpass ergens boven de 100hz, met dat laatste moet je even spelen om te luisteren wat jezelf het fijnste vindt klinken en je speakers niet over de zeik gaan op hoge volumes...

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krullebol.nl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-02 18:39
Eigenlijk alles wat hierboven staat. Je versterker, is dat een 2 of 4 kanaals uitvoering? Anders gaat het wellicht überhaupt niet werken en moet je daar eerst naar kijken.

Ik zou eerst maar kijken wat er momenteel in de auto ingebouwd zit en wat je kwijt kan (eerste hit op Google gaf 16,5cm speakers aan). Verder is het zoals hierboven staat een kwestie van afstellen van je amp en evt filters die bij de speakers komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy19966
Bedankt voor de reacties.
Het is een 4 kanaal versterker en kan elke speakers wel kwijt zet ze gewoom op een plaat die achter de stoelen zit.
Zit geen high pass op dus dan moet ik er een kleine versterker bij hebben.
Wat is dan een traploze instelling?
En welke vertstekeer raden jullie aan?
Ik ga denk ik focal ps165 speakerset ga halen staat wel veel goeds van op op internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krullebol.nl
Ik geloof dat je het met die versterker dan wel moet redden... 2 kanalen voor je sub (bridged) en de andere 2 voor je speakers. Die Focalset die je noemt heeft een scheidingfilter, deze filtert het geluid voor je mid/hoge tonen. Op je amp kan je ook je crossover instellen voor je sub op lage freq, de andere kant de hogere frequenties.

Hier staat wel info, mocht je je manual niet meer hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Krullebol.nl op 24-01-2017 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy19966
Oké top bedankt ga ik die speakers bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy19966
Die speakers zijn trouwens 190 euro is dat zijn geld waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krullebol.nl
Roy19966 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:56:
Die speakers zijn trouwens 190 euro is dat zijn geld waard?
Geluid is altijd persoonlijk (en ook weer afhankelijk in combinatie met je eigen versterker) en moet je horen normaalgesproken.

Het is ook al jaren geleden (het zal 2005 geweest zijn) dat ik voor het laatst een bakplaat in de kofferbak had liggen (in plaats van reservewiel), een sub om het geheel op te spicen en zelfgemaakte speakerkasten :o

Ik kan je hierin dus niet echt een antwoord geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Btw, ik bedenk me net, die hifonic zeus 1214 is een bandpass woofer, wat betekent dat je nooit echt een strakke bas hebt, maar meer een wompwomp-bas als je snapt wat ik bedoel.

Wees ook niet te bang om het volume van de woofers naar beneden te draaien in verhouding met je andere speakers, als dat betekent dat de bass niet meer overheerst (zoals dat nu ongetwijfeld het geval is) en je mids en highs beter doorkomen.

Toen ik nog lekker in de ICE wereld zat had ik 3 versterkers in mijn auto liggen, een voor de fronts, een voor de rears en een voor de woofers, alle drie met hun eigen filtering naar de speakers, maar de amp van de woofers stond ingesteld op een lager volume dan die andere 2 omdat het anders één groot bass-fest was: iets wat je niet wilt.

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Roy19966 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 21:21:
Ik heb in mijn berlingo een hifonic zeus 1214 dubbele subwoofer en een kicker zx850 versterker.
Bas heb ik genoeg maar heb er geen mooi geluid in ik wil echt een mooi zuiver geluid hebben.
Wat voor speakers zou ik moeten halen en kan dat dan gewoon op die versterker of gaat dat dan ten koste van de bas?
Alvast bedankt😊
...
Als eens gedacht om alle regelingen in te stellen ?
Vaak staat de bass vol uit zodat je achterklep lekker rammelt ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Meestal word aangeraden om een sub af te stellen (als speakers net niet gaan kraken dan de sub ook net niet laten kraken).
Klinkt als goed advies, wel staat de subwoofer op deze manier meestal 20 db harder dan de andere speakers idd.
Beter is wat testtonen te downloaden en de sub even hard te zetten dan de speakers met een db meter.
Een gesloten subwoofer is voor geluidskwaliteit wel beter, zeker in een kleine ruimte van een auto.
De meeste 1 kanaals sub versterkers kun je op 45 hz meestal nog een boost geven van max 12 db voor het echte laag wat moeilijk waar te nemen is.
Al is dat in jou geval niet nodig denk ik met 2x30cm woofers :P
Heb zelf een JL audio 25cm sub in een gesloten 22liter kist klinkt erg zuiver :) afgesteld met testtonen

[ Voor 13% gewijzigd door Goofy1978 op 24-01-2017 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy19966
De bas overheerst nu wel idd maar die speakers die ik er in heb is dikke troep begint heel erg snel te kraken daardoor klinkt het niet zuiver.
Niet omdat ik de bas te hoog heb en wat bedoel je precies met filtering?
En zijn die speaker zijn geld waart of kan ik beter andere halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Roy19966 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:52:
De bas overheerst nu wel idd maar die speakers die ik er in heb is dikke troep begint heel erg snel te kraken daardoor klinkt het niet zuiver.
Als je speakers beginnen te kraken kan het wel eens zijn dat je ze full-range aanstuurt. Als je deze highpassed aanstuurt zul je merken dat ze veel minder snel over hun nek gaan. Als dat wel gebeurd zijn ze inderdaad echt brak.

Met de subwoofer ontlast ze je, mits je dat bereik bij de speakers weghaalt.

Vroeger had ik in mijn Civic een installatie met subwoofer en dat klink als een klik, maar heb er wel veel tijd ingestoken om het ook echt goed af te stellen. Prachtig vol geluid, voor zover je kan hebben bij een auto natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 26-01-2017 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krullebol.nl
Roy19966 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:52:
Je moet alleen niet vergeten dat je een busje hebt, en niet een personenauto.. je hebt een heel ander geluidsbeeld/profiel dan bij een 'gewone' auto.
Een vriend van me had vroeger een Kangoo (met een sub in die grote bak achter'm), maar dat is wel wezenlijk anders dan een personenauto.. Afstellen is key

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zorg ook voor genoeg dempingsplaten op alle metalen panelen zoals easydemp plakplaten.

[ Voor 18% gewijzigd door Fairy op 27-01-2017 23:22 ]

Pagina: 1