Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een laptop voor een vrouw van tegen de 60

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor wie is de laptop?
Mijn moeder, een vrouw van bijna 60 :) Ze gebruikt nu al sinds 2008 een laptop die met Windows 10 erop enorm traag is geworden. Het toetsenbord begint stuk te raken en alles is tergend traag. Ik zou een SSD erin kunnen zetten maar ze wilt graag iets nieuws.

Wat zijn specifieke eisen?
In ieder geval een 15" scherm of groter. Verder stel ik het op prijs als de laptop nog een flinke tijd (denk: 10 jaar) mee kan. Een SSD is dan wel het minimum, maar een goede processor is ook belangrijk denk ik. Een Celeron of Pentium valt af, een i3 is denk ik het minimum maar liever een i5.

Wat ga je met je laptop doen?
Web surfen, e-mailen, foto's gemaakt op de smartphone opslaan en heel af en toe minimaal bewerken met gratis foto software.

Wat is je budget?
Maximaal 400 euro, maar is bereid tot 600 euro te gaan voor een uitzonderlijk goede keuze. Ik zelf leg daar graag een paar honderd euro bij als het nodig is. Dus laten we proberen onder de 800 te blijven ;)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, maar enige mobiliteit in huis is wel prettig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen enkele voorkeur. Als het maar geen plastic onding is, het moet kwalitatief gewoon goed zijn. Liefst zelfs met de mogelijkheid om de SSD en het RAM te vervangen op termijn. Maar dat is geen vereiste.

Eigen vondsten

HP 15-ay129nd Intel Core i5-7200U, 8GB RAM, 8GB RAM, 256GB SSD. Prijs: 699 euro.

Acer Aspire ES1-572-56KU Intel Core i5-6200U, 6GM RAM, 256GB SSD. Prijs: 599 euro.

Die eerste heeft een nieuwere generatie CPU. Maar dat maakt geen wereld van verschil vermoed ik. De laatste heeft ook 2GB RAM minder, maar een vrouw van tegen de 60 heeft zelfs 6GB niet echt nodig vermoed ik. Bijkomend voordeel is dat de Mediamarkt komende woensdag begint met de "BTW-weg dagen" (link) waardoor de prijs 473.21 euro wordt. Dat is denk ik wel een prima deal :)

Meningen? Andere opties? :7

edit:
Na aanwijzingen in dit topic:

LENOVO Ideapad 700-15ISK (80RU008PMH) Intel Core i5-6300HQ, 8GB RAM, 256GB SSD, zelfs met grafische kaart... ik wou dat ik een laptop kon vinden zonder grafische kaart die ze niet nodig heeft...

[ Voor 7% gewijzigd door Blue-eagle op 23-01-2017 21:00 ]

Beste antwoord (via Blue-eagle op 25-01-2017 11:45)

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:01

P_Tingen

omdat het KAN

Voor dit doel:
Web surfen, e-mailen, foto's gemaakt op de smartphone opslaan en heel af en toe minimaal bewerken met gratis foto software.
Heb je echt geen i3 nodig. Die biedt vooral HT en dat ga je niet gebruiken bij dit scenario. Ergo: een Pentium gaat je moeder dezelfde beleving geven en is goedkoper. Andersom geformuleerd: bij de i3 betaal je voor dingen die je niet gaat gebruiken.

De killer voor je moeder gaat de ssd zijn. Je meldt nu dat de laptop tergend traag is, maar dat zal hem waarschijnlijk niet aan de cpu liggen die erin zit, maar aan de harde schijf. Omdat je toetsenbord het ook begint te begeven zal ik je niet aanraden de hdd te vervangen door een ssd, maar voor de snelheid zou dat best eens voldoende kunnen zijn.

Je budget is max €800 voor een laptop die lang mee moet gaan. Persoonlijk denk ik dat je beter je budget naar beneden kan bijstellen. Met een ssd erin zal het je verbazen hoe lang een computer snel blijft aanvoelen. Ik heb laptops zien opleven waarvan ik het echt niet verwacht had; op een laptop met 1GB memory start Windows gewoon ruim binnen een halve minuut op en start Word binnen 1 seconde.

Wat volgens mij leuke laptops zouden zijn, zijn deze.
Mooie resolutie, 256GB ssd, 15,6'' scherm, fatsoenlijke cpu. Hier gaat je moeder lang plezier van hebben.

Wil je een iets groter scherm en iets meer uitgeven, dan is deze lijst interessant. Voor een 17'' laptop vind ik zelf een 1600x900 resolutie ideaal.

... en gaat over tot de orde van de dag

Alle reacties

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-11 15:23
Lijkt me mooie keuze, maar 10 jaar mee gaan dat gaat niet lukken denk ik.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

iPad ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-11 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Meningen:
- Een laptop gaat geen 10 jaar mee. Vergeet dat.
- Hoe groot fan ik ook ben van Acer, als je een laptop wil die lang mee gaat moet je Acer mijden. Net zoals alle soorten zelfbouw (Clevo en aanverwanten, Medion, Peaq). MSI zou ik ook afraden. HP is redelijk, Lenovo is beter samen met Dell.
- Qua levensduur moet je zeker niet voor een U processor gaan. Dat zijn de traagsten van het moment en daarmee dus degenen die het snelst verouderen.

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:06
Vind het wel grappig dat je het maximale budget 2 zinnen later al verdubbelt hebt.

Ik had wat anders staan, maar dat was onzin. Die suggestie voor een tablet vind ik wel een goede. Misschien een toetsenbordje erbij als ze dat makkelijker typen vind.

[ Voor 46% gewijzigd door Twardt op 23-01-2017 20:24 ]

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:22
Tja, als je perse een laptop zonder U proc wil met ssd en 8gb zit je op lenovo https://www.laptopshop.nl...700-15isk-80ru00clmh.html VOO 899

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Verwijderd

LOL, een Core i5, een beetje SSD, de laptop moet 10 jaar meegaan en een budget van 400 maximaal, dat gaat natuurlijk niet lukken. Dat is pas mogelijk vanaf zo'n 650 euro.

En dan heb ik meteen ook maar 8GB geselecteerd en een SSD van 256GB, want hij moet wel 10 jaar meegaan. En 8GB heb je nu al nodig, vandaar. En een full hd scherm, dan kan je moeder die mooi op 125% scaling laten staan zoals ze af-fabriek worden ingesteld.

Dus dan wordt het dit lijstje: categorie: Laptops

En dan zou ik voor 1 van die Lenovo Ideapads gaan. Die hebben ook een IPS scherm.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:02
is een chromebook niet interessant?

Palthe

Fr33z schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:33:
is een chromebook niet interessant?
Ja, lijkt mij ook. Simpel, snel genoeg en intuïtief.
Verder opslag in de cloud dus genoeg ruimte, ook nog over 10 jaar.
Denk niet dat je moeder zwaar aan de photoshop en zo gaat dus het zal met name surfen en een beetje mailen zijn.
Android apps worden nu ook nog eens ondersteund dus ook best veel keuze qua software.

• Blue-eagle
  • Niet online
ppatrick schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:15:
Lijkt me mooie keuze, maar 10 jaar mee gaan dat gaat niet lukken denk ik.
Dat deed ze met d'r huidige dual-core ook ;)
Ze wilt een toetsenbord en een scherm van 15" :) Betaalbare tablets zijn zo rond de 10" en da's een stuk te klein.
Croga schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:18:
Meningen:
- Hoe groot fan ik ook ben van Acer, als je een laptop wil die lang mee gaat moet je Acer mijden. Net zoals alle soorten zelfbouw (Clevo en aanverwanten, Medion, Peaq). MSI zou ik ook afraden. HP is redelijk, Lenovo is beter samen met Dell.
Lenovo is goed? Ik had altijd begrepen dat dit merk een beetje aan de onderkant van de markt zat. Dat is niet terecht dus?

Dell heeft ook goede opties inderdaad, maar die worden niet bij Mediamarkt verkocht (dus geen leuke korting).
- Qua levensduur moet je zeker niet voor een U processor gaan. Dat zijn de traagsten van het moment en daarmee dus degenen die het snelst verouderen.
Oh, dat wist ik niet :D Welke CPU moet ik wel voor d'r willen dan?
Twardt schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:21:
Vind het wel grappig dat je het maximale budget 2 zinnen later al verdubbelt hebt.
Mja, ze weet het zelf ook niet echt. Er is geld voor wat rek in het budget maar liever niet. En dan kan ik zelf ook een steentje bijdragen natuurlijk. Dus haar budget is 400 euro, met mijn advies + mijn bijdrage komt dat snel op max. 800 euro uit.
Ik had wat anders staan, maar dat was onzin. Die suggestie voor een tablet vind ik wel een goede. Misschien een toetsenbordje erbij als ze dat makkelijker typen vind.
Ik zal daar eens naar gaan kijken dan. Op zich wel een interessant idee, een tablet zit je vaak ook wat dichter bij dan een laptop, denk ik. Dan is de eis van 15" mogelijk niet meer belemmerend.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat wou me moeder ook, tot ik er 1 kocht nu 2 jaar terug en ze is er erg blij mee.
Facetime met de kleinkinderen en vriendinnen noem maar op

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Blue-eagle
  • Niet online
caspervc schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:29:
Tja, als je perse een laptop zonder U proc wil met ssd en 8gb zit je op lenovo https://www.laptopshop.nl...700-15isk-80ru00clmh.html VOO 899
Oef, een i7? Da's voor zware multi-taskers joh, is dat niet zware overkill?
Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:30:
LOL, een Core i5, een beetje SSD, de laptop moet 10 jaar meegaan en een budget van 400 maximaal, dat gaat natuurlijk niet lukken. Dat is pas mogelijk vanaf zo'n 650 euro.

En dan heb ik meteen ook maar 8GB geselecteerd en een SSD van 256GB, want hij moet wel 10 jaar meegaan. En 8GB heb je nu al nodig, vandaar. En een full hd scherm, dan kan je moeder die mooi op 125% scaling laten staan zoals ze af-fabriek worden ingesteld.
:) Dat zijn prima specs!
Dus dan wordt het dit lijstje: categorie: Laptops

En dan zou ik voor 1 van die Lenovo Ideapads gaan. Die hebben ook een IPS scherm.
Ik had nog niet naar Lenovo gekeken, die krijgen nu de voorkeur ;) Thanks!
palthe schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:37:
[...]

Ja, lijkt mij ook. Simpel, snel genoeg en intuïtief.
Verder opslag in de cloud dus genoeg ruimte, ook nog over 10 jaar.
Denk niet dat je moeder zwaar aan de photoshop en zo gaat dus het zal met name surfen en een beetje mailen zijn.
Android apps worden nu ook nog eens ondersteund dus ook best veel keuze qua software.
Dat... is wel interessant eigenlijk. Ze wilt toch overstappen van Apple naar Android, want die vind ze mooier :+ Maar hoe dan ook, Android toestellen zijn binnen een laag budget nog goed te krijgen. Chromebook + Android smartphone werkt neem ik aan fantastisch samen.. d'r kids hebben allemaal wel iPhones, dus dat helpt haar op dat vlak niet erg.

Maar dan nog is een Chromebook een goede optie. Is een Chromebook qua support ook een lang leven beschoren? Want bij Android telefoons houdt dat al redelijk snel op...

Tablet of Lenovo laptop. Ik ga eens verder filteren :)

Verwijderd

Ja, zoiets blijft dan een beetje over: https://tweakers.net/pric...929;666695;589093;663457/
De ene heeft een Kaby Lake processor en de andere heeft weer een aparte videokaart. Ze zijn niet allemaal bij de MM verkrijgbaar. Die Medion vind ik zelf wel interessant en komt met korting op € 660,-.

Ik zou zeker geen tablet of chromebook aanraden. Wat oudere mensen kunnen nu eenmaal niet zo goed tegen verandering. Maar ik zelf vind een tablet ook helemaal niets. Ik hop liever even achter de computer met echt toetsenbord en muis. Gaat 10x sneller dan al dat geschuif. De tablet die ik gehad heb heeft een half jaar onaangeraakt onderop het tafeltje gelegen en toen heb ik hem maar van ellende op Marktplaats verkocht. :)

Succes met de de keuze :)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-11 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2017 @ 21:02:
Ja, zoiets blijft dan een beetje over: https://tweakers.net/pric...929;666695;589093;663457/
De ene heeft een Kaby Lake processor en de andere heeft weer een aparte videokaart. Ze zijn niet allemaal bij de MM verkrijgbaar. Die Medion vind ik zelf wel interessant en komt met korting op € 660,-.
Ik zou een Medion niet vertrouwen voor iets wat je lang mee wilt laten gaan.
Ik zou zeker geen tablet of chromebook aanraden. Wat oudere mensen kunnen nu eenmaal niet zo goed tegen verandering. Maar ik zelf vind een tablet ook helemaal niets. Ik hop liever even achter de computer met echt toetsenbord en muis. Gaat 10x sneller dan al dat geschuif. De tablet die ik gehad heb heeft een half jaar onaangeraakt onderop het tafeltje gelegen en toen heb ik hem maar van ellende op Marktplaats verkocht.
Da's wel heel erg generaliserend. Mijn moeder, indertijd rond de 65, hebben we een tablet kado gedaan en ze kijkt haar hele PC niet meer aan.
Nadeel van een tablet is wel dat je dan helemaal zeker weet dat ie geen 10 jaar mee gaat....

Verwijderd

Croga schreef op maandag 23 januari 2017 @ 21:22:
Ik zou een Medion niet vertrouwen voor iets wat je lang mee wilt laten gaan.
Heb je daar ervaring mee onlangs of is dat gebaseerd op ervaringen -of van horen zeggen- in het verleden?

Dat dacht ik eerst ook hoor. Totdat ik een P6661 in mijn handen had. De bouwkwaliteit daarvan is mooier dan mijn Lenovo en ook dan mijn oude Asus. Vorige week ben ik nog even naar de MM gegaan om te kijken en ook de andere modellen van Medion zien er erg goed uit. Die zwarte hebben een soort soft/rubber omhulsel wat ik wel kan waarderen. Wel gevoelig voor vette vingers want die zag je er allemaal op zitten. Maar ik zou liever wel zo'n materiaal hebben dan glad. Het beeld was ook erg mooi. Er was er nog eentje met mooi beeld, de Asus ROG. Maar de Lenovo's zijn ook mooi. De rest van de laptopbeeldschermen vond ik veel fletser dan deze genoemde 3.
Da's wel heel erg generaliserend. Mijn moeder, indertijd rond de 65, hebben we een tablet kado gedaan en ze kijkt haar hele PC niet meer aan. Nadeel van een tablet is wel dat je dan helemaal zeker weet dat ie geen 10 jaar mee gaat....
Ik zie mijn moeder niet even een reisje boeken op een tablet hoor. Een tablet is meer voor alleen raadplegen (vind ik). Om zelf wat te typen is het gewoon veel minder dan een laptop (met muis). Het is meer leuk voor erbij, meer niet. Maar ja, als je alleen 'voor erbij' dingen doet dan zal het wel genoeg zijn...

Palthe

Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2017 @ 21:02:

Ik zou zeker geen tablet of chromebook aanraden. Wat oudere mensen kunnen nu eenmaal niet zo goed tegen verandering. Maar ik zelf vind een tablet ook helemaal niets. Ik hop liever even achter de computer met echt toetsenbord en muis. Gaat 10x sneller dan al dat geschuif. De tablet die ik gehad heb heeft een half jaar onaangeraakt onderop het tafeltje gelegen en toen heb ik hem maar van ellende op Marktplaats verkocht. :)

Succes met de de keuze :)
Wat heeft een chromebook met een tablet te maken? Schuiven? Je weet dat een chromebook gewoon een laptop is met toetsenbord en eventueel een muis? Of ging het je om de verandering? Argument gaat ook niet echt op vind ik, over 5 jaar is Windows 10 ook gewoon verouderd en moeten we ook met Windows alweer mee 'veranderen'. En daarnaast is mevrouw net 60, geen 85...

Maar inderdaad, succes met de keuze TS!

Verwijderd

palthe schreef op maandag 23 januari 2017 @ 22:40:
Wat heeft een chromebook met een tablet te maken? Schuiven? Je weet dat een chromebook gewoon een laptop is met toetsenbord en eventueel een muis? Of ging het je om de verandering? Argument gaat ook niet echt op vind ik, over 5 jaar is Windows 10 ook gewoon verouderd en moeten we ook met Windows alweer mee 'veranderen'. En daarnaast is mevrouw net 60, geen 85...
Ik zeg niet dat het wat met elkaar te maken heeft. En ja, schuiven ja, wat je op een tablet doet, dat ging dus niet over de Chromebook. :)

Ik snap gewoon niet dat als iemand lang met een laptop wilt doen, dat je dan een Chromebook gaat aanraden. Met een Windows laptop doe je zo 10 jaar. Ik heb er meerdere doorgestoten naar kennissen en daaronder zitten 2 Asus'en uit 2006 en 1 Asus uit 2008. De zijn in de loop der jaren van Vista naar Windows 7 en naar 8 gegaan en van de zomer heb ik ze alle 3 nog een zetje naar Windows 10 gegeven. Zit niet eens een SSD in. Maar werken nog perfect. Ook deze uit 2008 draait nog als een zonnetje met Windows 10: pricewatch: Sony Vaio VGN-FW21E (best nog een mooi ding en mooi beeld trouwens).

Maar goed, ieder zijn ding... :)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:47
Ik zie allemaal 15" full HD configuraties voorbijkomen.
Waarom niet een laptop met wat comfortabeler 17" scherm?
Ook met een 1600x900 paneel werkt dat veel aangenamer.

• Jokip7
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-06-2024
Blue-eagle schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:39:
[...]

Lenovo is goed? Ik had altijd begrepen dat dit merk een beetje aan de onderkant van de markt zat. Dat is niet terecht dus?

[...]

Ik zal daar eens naar gaan kijken dan. Op zich wel een interessant idee, een tablet zit je vaak ook wat dichter bij dan een laptop, denk ik. Dan is de eis van 15" mogelijk niet meer belemmerend.
Lenovo is niet geweldig. Op hetzelfde niveau als Medion en Asus. Lenovo maakt goede zakelijke laptops maar ik denk niet dat je daar naar kijkt :+. Onderkant van de markt is Acer.

Zoals je zelf al zegt zit je veel dichter bij een tablet. De grootte van het scherm is vaak geen probleem bij tablets. Bedenk wel dat tablets minder lang ondersteund worden i.v.m. OS dus je zal eerder een nieuwe moeten kopen. 10 jaar ga je in ieder geval erg moeilijk halen.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 00:58
The_Doman schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 01:10:
Ik zie allemaal 15" full HD configuraties voorbijkomen.
Waarom niet een laptop met wat comfortabeler 17" scherm?
Ook met een 1600x900 paneel werkt dat veel aangenamer.
Dat wou ik ook zeggen!!!
Niet een te hoge resolutie op een (te) klein scherm, maar een relaxed letterformaat.
Hier een rijtje: categorie: Laptops

En zet er zelf een SSD in, of neem er gelijk eentje met een SSD. Kan al vanaf 520 euro.
En of ze 10 jaar meegaan? Kan je nooit van tevoren zeggen...

Verwijderd

Jokip7 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 01:22:
Lenovo is niet geweldig. Op hetzelfde niveau als Medion en Asus. Onderkant van de markt is Acer.
Ik heb nog nooit zoveel onzin in een post gezien. Van de oude Acers heb ik wel eens wat scharnieren kapot gezien na 6 jaar, maar tegenwoordig is er niets mis mee. Met Lenovo, Medion en Asus ook niet. Ik ken zo al vier Asus laptops die al (bijna) 10 jaar meegaan (mijn oude laptops) maar dat had ik al gezegd.

En wat is dan wel goed volgens jou? Een Dell ofzo? Met gratis coil wine en/of luidruchtige fan? Ik vind mijn Lenovo mooier. En die is ook stiller dan een Dell Latitude 7450 en 5570. En met schitterend IPS scherm. Start in 5 seconden op doordat ik de HDD had vervangen door een SSD.

Verwijderd

Als je op tien jaar gebruik uit bent dan is dit niet te vermijden na 10-x jaar:
Blue-eagle schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:08:
Voor wie is de laptop?
Mijn moeder, een vrouw van bijna 60 :) Ze gebruikt nu al sinds 2008 een laptop die met Windows 10 erop enorm traag is geworden. Het toetsenbord begint stuk te raken en alles is tergend traag. Ik zou een SSD erin kunnen zetten maar ze wilt graag iets nieuws.
x uit te rekenen door [problemen hier invoeren].

Ik heb zelf ook nog twee Windows laptops, met upgrades en al, die nu ongeveer 6 jaar oud zijn: nee daar wil je niet meer dagelijks op werken. Wel leuk als een back up!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2017 10:10 ]

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-11 02:05
weet niet of iemand het al heeft gezegt maar misschien iets van een Tablet is misschien wel handig zoals bijvoorbeeld de surface of als je een toetsenbord er bij wilt een transformer book van ASUS.

aangezien omgaan met een touch screen wel makkelijk is inplaats van met een trackpad of een muis voor een wat ouder persoon maar het is ook wat je persoonlijk prettiger vind etc.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Meningen:
Dat zijn inderdaad meningen. ;)

Persoonlijk heb ik zojuist mijn scriptie afgetikt en doe ik nog regelmatig (audio) studio werk op een inmiddels bijna 8 jaar oude laptop, die nog veel langer mee zou kunnen met een SSD erin, maar net als de TS ga ik de handel vervangen door iets heel nieuws. Een laptop met een goede processor (ik zou minimaal een i5 doen) en een flinke bak geheugen (16G should be enough for everyone...) met een SSD gaat het echt jaren en jaren doen, als er niks stuk gaat natuurlijk.

Wat merken betreft: dat oude beestje van mij is een VAIO, na wat opstartproblemen (de reparatiedienst heeft het moederbord in het eerste jaar moeten vervangen) heeft dat ding altijd als een zonnetje gedraaid. Daarnaast staat er op onze eetkamertafel ook een inmiddels bijna 7 jaar oude ACER die het ook nog prima doet. Niet iedereen heeft iedere drie jaar iets nieuws nodig voor een nieuwe game ofzo. Mijn ervaring van de afgelopen tien jaar is dat een laptop uit de bovenkant van het segment waar je in zoekt (dus met een SSD, een flinke bak geheugen en een quadcore intel als basis) lang mee kan gaan.

Een iPad is handig en gebruiksvriendelijk maar daarbij kan je verwachten dat je je na een jaar of drie gaat ergeren aan de traagheid. Mijn eigen moeder (60 met heel veel plusjes erachter maar zeg haar niet dat ik dat gezegd heb) heeft een PC voor ingewikkelder en intensiever werk maar doet volgens mij >80% van haar Internetactiviteiten via iPad en iPhone, maar daar koopt ze dus wel iedere drie jaar een nieuwe van omdat die dingen dan niet meer vooruit te branden zijn.

• Jokip7
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-06-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 09:24:
[...]

Ik heb nog nooit zoveel onzin in een post gezien. Van de oude Acers heb ik wel eens wat scharnieren kapot gezien na 6 jaar, maar tegenwoordig is er niets mis mee. Met Lenovo, Medion en Asus ook niet. Ik ken zo al vier Asus laptops die al (bijna) 10 jaar meegaan (mijn oude laptops) maar dat had ik al gezegd.
Acer maakt tegenwoordige een aantal goede laptops maar een groot deel van de Acers die in de winkel liggen zijn goedkope slecht gemaakte bakken plastic die vol met bloatware komen. Lenovo is ook zeker niet bang om hun laptops vol met bloat te gooien. Laten we niet vergeten dat ze laptops verkochten waar letterlijke malware in voorverpakt zat (daarentegen zijn de zakelijke laptops van Lenovo erg goed :)).

Ik denk dat jij niet helemaal begrijpt wat ik met niet geweldig bedoel. Ze zijn niet slecht, maar ook niet geweldig. De meeste laptops gaan 10 jaar mee als je er goed voor zorgt, dit betekent niet dat het merk goed is.

Verwijderd

Meningen:
Waarom zou een laptop geen 10 jaar meegaan? Geen probleem als je eisen niet verder omhoog gaan wbt snelheid etc. Ik zit hier nu te tikken op mijn Asus van 5 jaar oud. Top ding, mankeert nog helemaal niets en wordt heeeeeeeeeeeeeeeeeel intensief gebruikt. Toevallig heb ik net een SSD bestelt om hem iets te versnellen, maar dat is voor mij pure luxe. En heb er een nieuwe accu in gezet 2 jaar geleden.

NB: ik doe met een smartphone ook met gemak 4 jaar! ;)

Ik ben fan van Asus en loopt gillend weg voor een HP en Acer, zeker in deze prijsklasse. I3 met SSD en de TS kan jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren vooruit.

Palthe

Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2017 @ 22:53:
[...]

Ik zeg niet dat het wat met elkaar te maken heeft. En ja, schuiven ja, wat je op een tablet doet, dat ging dus niet over de Chromebook. :)
Dan kun je misschien wat genuanceerder reageren want je noemt ze in 1 adem.
Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2017 @ 22:53:
Ik snap gewoon niet dat als iemand lang met een laptop wilt doen, [...]

Maar goed, ieder zijn ding... :)
Heb je veel ervaringen met een Chromebook dan? Wat is er volgens jou dan anders aan levensduur in vergelijking met een laptop met Windows 10? En 10 jaar met een laptop, dat durf jij aan?
Ik vind het prima dat je een laptop aanraadt met een bepaald OS, maar als je dingen gaat AFraden, zorg dan dat je het een beetje onderbouwd. Niet dat ik gelijk heb of wil hebben, het gaat mij gewoon om discussie waarde wat je nu dus volledig om zeep helpt.
Zeggen "Ik snap gewoon niet" en dan vervolgens totaal niet aangeven waarom je het niet begrijpt, is wat mij betreft geen volwaardig argument.

Maar goed, ieder zijn ding.

Acties:
  • Beste antwoord

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:01

P_Tingen

omdat het KAN

Voor dit doel:
Heb je echt geen i3 nodig. Die biedt vooral HT en dat ga je niet gebruiken bij dit scenario. Ergo: een Pentium gaat je moeder dezelfde beleving geven en is goedkoper. Andersom geformuleerd: bij de i3 betaal je voor dingen die je niet gaat gebruiken.

De killer voor je moeder gaat de ssd zijn. Je meldt nu dat de laptop tergend traag is, maar dat zal hem waarschijnlijk niet aan de cpu liggen die erin zit, maar aan de harde schijf. Omdat je toetsenbord het ook begint te begeven zal ik je niet aanraden de hdd te vervangen door een ssd, maar voor de snelheid zou dat best eens voldoende kunnen zijn.

Je budget is max €800 voor een laptop die lang mee moet gaan. Persoonlijk denk ik dat je beter je budget naar beneden kan bijstellen. Met een ssd erin zal het je verbazen hoe lang een computer snel blijft aanvoelen. Ik heb laptops zien opleven waarvan ik het echt niet verwacht had; op een laptop met 1GB memory start Windows gewoon ruim binnen een halve minuut op en start Word binnen 1 seconde.

Wat volgens mij leuke laptops zouden zijn, zijn deze.
Mooie resolutie, 256GB ssd, 15,6'' scherm, fatsoenlijke cpu. Hier gaat je moeder lang plezier van hebben.

Wil je een iets groter scherm en iets meer uitgeven, dan is deze lijst interessant. Voor een 17'' laptop vind ik zelf een 1600x900 resolutie ideaal.

... en gaat over tot de orde van de dag

Verwijderd

Ik vind het een slecht advies hierboven. Als hij 10 jaar mee moet gaan blijf ik erbij: minstens Core i3 of nog beter i5, minstens 8GB geheugen en een SSD. De meerprijs van een Core i3/i5 is nioet hoog t.o.v. een Pentium, en dan zit je meteen in een wat betere categorie. Maar gelukkig hebben de 4 laptops uit je lijst wel gewoon allemaal een Core i3. Er heeft er slechts 1 een mat scherm, 2 een glanzend scherm en 1 heeft een onbekend scherm. Voor mij persoonlijk zullen er dus vanwege het scherm al 2 afvallen. Ook op 17" zou ik gewoon Full HD nemen, is toch wat scherper en scaling kan je gewoon op 120% zetten dus dan heb je ook weer die 1600x900, maar goed. Maar ze hebben allemaal slechts 4GB, en dat zou voor mij te weinig zijn voor een laptop die zo lang moet meegaan. Dus dat wordt direct geheugen upgraden.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Jeetje, toen ik de vraagstelling las dacht ik aan een budget rond de 500 euro, en nu zie ik soms dingen voorbijkomen van rond de 800...

Waar hebben we het over jongens? Elke i3 van de nieuwe generatie redt dit gebruik met gemak. En al zeker met een SSD erin!

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• The_Doman
Jeroenneman schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:18:Waar hebben we het over jongens? Elke i3 van de nieuwe generatie redt dit gebruik met gemak. En al zeker met een SSD erin!
Sterker nog, zelfs een fatsoenlijke Core2 generatie CPU laptop zal vaak nog prima voldoen in deze situaties.

• The_Doman
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:15:
Ook op 17" zou ik gewoon Full HD nemen, is toch wat scherper en scaling kan je gewoon op 120% zetten dus dan heb je ook weer die 1600x900, maar goed.
Toch werkt het met scaling niet zo prettig als gewoon native 1600x900 is mijn ervaring.

Verwijderd

Jeroenneman schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:18:
Jeetje, toen ik de vraagstelling las dacht ik aan een budget rond de 500 euro, en nu zie ik soms dingen voorbijkomen van rond de 800...
Ja, het begon wel een beetje raar met Croga die opeens over een 'geen U processor' begint en daar nog een +2 voor krijgt en caspervc die dan opeens met een game laptop aankomt van € 889 euro.

Maar mijn lijstje daaronder staat vol met laptops van 599 euro, met Core i3/i5, 8GB, 256GB SSD en Full HD scherm. Dit omdat de laptop erg lang (10 jaar was de eis) mee moet gaan. En dit zijn mijn eigen basiseisen al voor een huidige laptop al, vandaar.
palthe schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 08:45:
Dan kun je misschien wat genuanceerder reageren want je noemt ze in 1 adem.
Hoe ik iets opschrijf bepaal ik anders zelf nog wel. En als je bij 'schuiven' denkt aan iets anders dan de tablet waar ik het over had, tsja, dat is niet echt mijn pakkie an...

Verwijderd

The_Doman schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:44:
[...]
Toch werkt het met scaling niet zo prettig als gewoon native 1600x900 is mijn ervaring.
Als je tot 125% blijft, waar 15.6" laptops met full hd paneel standaard op ingesteld staan, is er niets aan de hand. Maar je hebt wel een scherp en helder beeld. Vaak zijn dat IPS panelen. De 1600x900 schermen zijn oude panelen en erg flets met vaak veel bleeding en je ziet de pixels zitten.

Palthe

Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:48:
[...]

Hoe ik iets opschrijf bepaal ik anders zelf nog wel. En als je bij 'schuiven' denkt aan iets anders dan de tablet waar ik het over had, tsja, dat is niet echt mijn pakkie an...
Jij hebt vast goede discussies in je omgeving als je zo'n instelling hebt.
Ik reageer natuurlijk uiteindelijk niet op het schuiven an sich maar dat je tablets en chromebooks over 1 kam scheert. Wel of niet begrijpend lezen moet je ook gewoon zelf bepalen maar dan heeft het voor mij geen zin om nog verder inhoudelijk op je te reageren.

Ik heb namelijk nog steeds geen onderbouwing gehoord van je over waarom chromebooks niet langer mee gaan dan laptops met Windows OS er op.
Maar dat mag je ook lekker zelf bepalen. We leven gelukkig in een vrij land waar iedereen maar gewoon wat kan roepen en dat geldt dus ook voor jou.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:48:
[...]

Ja, het begon wel een beetje raar met Croga die opeens over een 'geen U processor' begint en daar nog een +2 voor krijgt en caspervc die dan opeens met een game laptop aankomt van € 889 euro.

Maar mijn lijstje daaronder staat vol met laptops van 599 euro, met Core i3/i5, 8GB, 256GB SSD en Full HD scherm. Dit omdat de laptop erg lang (10 jaar was de eis) mee moet gaan. En dit zijn mijn eigen basiseisen al voor een huidige laptop al, vandaar.

[...]

Maar futureproofing in laptopland (eigenlijk in de hele ICT) kan gewoon niet. En zeker geen 10 jaar.

Voor een beetje browsen, mailen en gratis fotobewerking heb je weinig meer nodig dan een i3, 4GB RAM, kleine 128GB SSD en een enigzins fatsoenlijk scherm. Kost rond de 400 euro. Daar ben je dan wel weer enkele jaren zoet mee, en dan koop je over drie jaar weer een nieuwe laptop, die tegen die tijd al tig nieuwe features heeft, zuinigere processors en ander gemak.

TS heeft dus gewoon een onredelijke eis. Geen enkele laptop gaat echt lekker 10 jaar mee.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
pricewatch: HP 15-ay092nd heeft wat mij betreft een goede balans tussen prijs en features: 256Gb SSD, 15,6" 1080p scherm, 5Ghz Wifi ondersteuning en een i3 processor.

En dit is de lijst met filters die ik heb gebruikt: categorie: Laptops

[ Voor 47% gewijzigd door Luit op 25-01-2017 13:10 ]

Verwijderd

Jeroenneman schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:06:
Maar futureproofing in laptopland (eigenlijk in de hele ICT) kan gewoon niet. En zeker geen 10 jaar.
...
TS heeft dus gewoon een onredelijke eis. Geen enkele laptop gaat echt lekker 10 jaar mee.
Dat is ook wel een beetje lang, 10 jaar. Maar het is mogelijk. Ik had een berichtje neergezet hier dat een aantal van mijn oude laptops van 8-10 jaar oud nog steeds gebruikt worden bij kennissen en ze willen geen nieuwe.

Dus ja, dan ga ik hier geen 4GB/128GB aanraden en er een beetje boven zitten met 8GB/256GB (wat tegenwoordig ook niet echt een hele erge luxe meer is).

Succes met de keuze TS :)

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-11 18:01

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:21:
[...]

Dat is ook wel een beetje lang, 10 jaar. Maar het is mogelijk. Ik had een berichtje neergezet hier dat een aantal van mijn oude laptops van 8-10 jaar oud nog steeds gebruikt worden bij kennissen en ze willen geen nieuwe.

Dus ja, dan ga ik hier geen 4GB/128GB aanraden en er een beetje boven zitten met 8GB/256GB (wat tegenwoordig ook niet echt een hele erge luxe meer is).

Succes met de keuze TS :)
Ik gebruik nog steeds als ik buiten ben voor Office een laptop uit 2009 met BX200 SSD en Windows 10 32 bits, dus het kan wel (nog 2 jaar, dan vieren we de tiende verjaardag.

Edit:
Accu is al dood, maar zoals altijd bij business en bedrijfslaptops zijn er wel reserve onderdelen beschikbaar. Zie reactie hieronder met Thinkpad etc.

[ Voor 10% gewijzigd door MedionAkoya op 25-01-2017 14:21 ]

Trein?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Waarom geen refurbished model ThinkPad of Pro/Elitebook. Dan kies je wat leuks uit voor 300-400€ eventueel een kleine upgrade(ssd) en dan zou je met wat over is over een aantal jaar weer wat kunnen aanschaffen, 10 jaar is wel haalbaar, maar zeer onwaarschijnlijk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Blue-eagle
  • Niet online
We zetten onze zinnen nu op een LENOVO IdeaPad 110-17IKB:

Beeldscherm: 17,3 inch (1600 x 900) - haar ogen willen graag nog een lagere resolutie dan deze, een Full HD scherm is mogelijk nieuwer en beter, maar die brengen weer een prijskaartje met zich mee.

Processor: Intel Core i5-7200U - een low power i5, maar ik denk op langere termijn dat dit een betere keuze is dan een Celeron of een Pentium of een i3. Dat geeft d'r nog de kans om spelletjes te kunnen spelen, meerdere programma's tegelijk met goede performance te kunnen draaien, etc.

Werkgeheugen: 8 GB - toekomstgericht, als ik 10 jaar wil overleven is dit een goed uitgangspunt.

Opslag: 128 GB SSD - Een beetje weinig als je 't mij vraagt. Maar momenteel gebruikt ze pas 80GB na 9 jaar tijd. En de toekomst is "in the cloud" ;) Dus voor haar systeem meer dan prima. Een externe HDD heeft ze al.

Grafische kaart: Intel HD Graphics 620 - geen grafische kaart nodig, dit is meer dan prima.

Ik ben zeker van plan om deze laptop 10 jaar te laten gebruiken. Dat is tot nu toe met vele voorgangers ook gelukt. En ik denk dat een systeem met i5 en SSD minder snel slijtage laat zien dan een single core Pentium of een 100GB 5400rpm HDD, zeker bij licht gebruik :)

De prijs van €599 euro gaat nog 21% vanaf bij Mediamarkt tijdens deze actiedagen, dus voor €473 heeft m'n moeder een best goede laptop :7

Tablets heeft ze inmiddels ook in handen gehad, en ook een 13" MacBook Air (maar die was ook nog eens veel te duur) - de schermen waren gewoon te klein voor d'r.

Thanks voor alle input :)

Palthe

495 euro maar who's counting ;-) (599 * 100/121)
Succes met je aankoop en veel plezier ermee!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-07 20:39
Prima laptop die Ideapad, erg fijn toetsenbord en toch behoorlijk gebouwd.
Schermen zijn redelijk tot prima en touchpad van de ideapad werkt best fijn voor het geld dat je ervoor neerlegt.

Die i5 is een prima processor, zeker als je er wat langer mee wilt doen.
128GB kan prima volstaan als je moeder haar datahonger beheerst.

Pentiums zijn overigens quadcores (de N series, afgeleid van Cherry Trail zo even uit m'n hoofd)
Onderschat Facebook spelletjes niet, dat vreet tegenwoordig processorkracht.

Pentium had ook volstaan, maar een i5 is zeker geen onverstandige keuze.
Pagina: 1