Ram wordt goedkoper of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:04

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Ik ben al een tijdje opzoek naar nieuw DDR3L geheugen voor in mijn laptop, nu zie ik dat de prijzen al erg gestegen zijn sinds een half jaar. Ik hoop dat de prijzen weer zullen dalen, maar hoelang duurt dat nog?

Ik heb geen haast, maar wat extra is toch wel fijn...

Dus wat denken jullie, zal ram nog lang duur blijven of zal de prijs redelijk snel weer zakken of juist meer stijgen?

Waar ik in juni 30 euro betaalde voor 8GB, betaal je nu het dubbele.

Dit bepaald of ik nu ram ga kopen of nog even wacht.

De stijging komt geloof ik door een verwoeste fabriek.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-06 09:26
Schaamteloos gekopieerd van Hardware.info:

In de computerwereld kent de geheugenmarkt een van de grootste fluctuaties in prijzen. Waar deze zomer de DRAM-prijzen relatief laag waren, zijn deze in de afgelopen drie maanden met een kwart gestegen en zullen in het eerste kwartaal van dit jaar nog eens met een kwart verder stijgen.

De geheugenmarkt is erg afhankelijk van vraag en aanbod. Vooral de servermarkt zit in de groei en heeft meer geheugen nodig, maar ook de mobiele sector doet het goed. Tegelijkertijd wordt er slechts 19% meer geheugen geproduceerd dan vorig jaar, terwijl voorgaande jaren dit tegen de 30% aan lag.

Een aantal grote DRAM-producenten heeft besloten minder te produceren, zodat ze hogere marges kunnen vragen over hun producten. Daarnaast zijn diverse fabrikanten bezig met de transitie naar 3D NAND, waardoor de capaciteit tijdelijk lager is. Hierdoor zullen de hoge geheugenprijzen waarschijnlijk heel 2017 stand houden, waar de geheugenfabrikanten natuurlijk van profiteren.

Bron:https://nl.hardware.info/nieuws/50842/geheugenprijzen-stijgen-met-nog-eens-een-kwart-in-eerste-kwartaal-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Ik had al zoiets gehoord, maar ik heb het vooral over de wat langere termijn. Maar ik denk dat ook over een half/driekwart jaar het niet beter zal zijn dan nu.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:33

nelizmastr

Goed wies kapot

DDR3 is op weg naar het kerkhof qua productie, dus ik zou daarvoor niet meer hopen op een sterke daling.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Tja, veel meer valt er niet te zeggen, erg hoog "glazenbol" gehalte.

39

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:59
Nu DDR4 steeds meer aan het opkomen is, neemt het aanbod in DDR3 steeds verder af. Dit drijft de prijs ook op en is exact de prijsstijging die nu wordt doorgemaakt. Volgens mij kun je beter nu DDR3 komen dan wachten, anders loopt het aanbod alleen maar nog verder terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-05 22:21

UltiemePCNerd

Banaan.

Laat ik mijn glazen bol even oppoetsen ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:41
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:10:
Ik had al zoiets gehoord, maar ik heb het vooral over de wat langere termijn. Maar ik denk dat ook over een half/driekwart jaar het niet beter zal zijn dan nu.
Dat is dus voor de geheugenmarkt moeilijk te zeggen, de prijzen gaan vaak erg op en neer... vandaag is het relatief duur, van het voorjaar kan het alweer een stuk goedkoper zijn en in de herfst weer duur. Op de lange termijn is er daarom helemaal niets zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Dus ik kan beter wachten en dan pas kopen wanneer het nodig is/prijs gedaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:27
je moet gewoon kopen wanneer je het nodig hebt,het is gewoonweg niet te voorspellen,wanneer de prijzen zullen dalen.

Of je kan tot het einde van het jaar wachten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Laatst online: 20-06 13:12

Michidez

Zelden zo gelachen!

Heb je tweedehands al eens rondgekeken? SODIMM DDR3 is nu niet extreem zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Michidez schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 18:46:
Heb je tweedehands al eens rondgekeken? SODIMM DDR3 is nu niet extreem zeldzaam.
Waar haal je vandaan dat het SODIMM laptopspul moet zijn? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Laatst online: 20-06 13:12

Michidez

Zelden zo gelachen!

nelizmastr schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:52:
[...]

DDR3L SODIMM om volledig te zijn dan. Bestaat er dan iets anders als dat voor laptops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

nelizmastr schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:52:
[...]

Dat sluit best wel goed aan bij de eerste zin in de topicstart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

dcm360 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 22:02:
[...]

Dat sluit best wel goed aan bij de eerste zin in de topicstart ;)
Hahaha. Risicootje van veel topics doorbladeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:24

MsG

Forumzwerver

RAM wordt vrijwel altijd duurder, omdat de productie afneemt. Pas als de vraag echt inzakt en niemand het meer gebruikt zie je het weer goedkoop. Heb met RAM regelmatig een paar jaar later tweedehands meer betaald dan de nieuwprijs van een paar jaar eerder.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Tweedehands kon ik wel wat vinden voor €40. Dat scheelt toch wel weer. Alleen 1*8GB modules zijn lastig. Allemaal 2 of 4. Maar die heb ik al genoeg. Ik heb maar 1 slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Geheugen kent vaak een curve - eerst duur, dan goedkoop en dan weer duur richting EOL. Er kunnen wat fluctuaties in zitten omdat fabrikanten de productie opschalen of juist verminderen of omdat valuta sprongen maken, maar in dit geval lijkt het er sterk op dat de prijzen de overkoepelende trend volgen en het peil van een maand of wat geleden niet meer snel terug zal komen.
Pagina: 1