Hoe voorkom ik diefstal op vakantie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 02:32
Ik heb het geluk dat ik van jongs af aan overal naar toe op vakantie ben geweest. Tijdens deze vakanties werd het soms pijnlijk duidelijk dat de lokale bewoners het heel slecht hadden en wij heel erg goed. Inherent aan de armoede is dan ook de kleine criminaliteit. Zelf heb ik daar nooit last van gehad (ik denk deels geluk en deels waakzaamheid) en dit wil ik graag zou houden.

Over een paar weken vertrek ik naar Vietnam en ik lees veel verhalen over tasjes/camera diefstal. Dit is de eerste keer dat ik met mijn vriendin naar Azie reis en ik verwacht dat zij een stuk minder voorzichtig is dan ik. Daarnaast begeef ik me met haar wat vaker in situaties waar de kans op diefstal wat groter is (reizen in de bus/trein, markten, toeristenattracties etc.)

Wat kan ik doen om de kans op diefstal zo klein mogelijk te maken?

We proberen zo licht mogelijk te reizen. Waarschijnlijk zullen dit twee koffers en een rugtas worden. Aangezien ik haar koffer heb gesloopt zal er een nieuwe moeten komen, ik denk niet dat ik nog op specifieke zaken moet letten.
Hoewel ik een oude rugtas heb liggen kwam ik ook dit tegen, ideaal maar ook best prijzig.

Hoeveel geld ik meeneem weet ik nog niet, maar ik zal sowieso een paar honderd dollar meenemen. Een money belt is dan wel handig maar alleen bij het dragen van een t-shirt. Om je hemd uit je broek te halen om iets te betalen is misschien een beetje raar :).

Mijn telefoon en laptop zijn van de zaak. Als die gestolen worden is het erg jammer maar ik denk niet dat ik daar maatregelen tegen zal treffen. Mijn reisverzekering denkt een totaal bedrag van 2000,- wat weer onderverdeeld is in een hoop subcategorien zoals bijvoorbeeld maximaal 400,- voor audio/video apparatuur.

Als laatste zal ik nog een video/foto camera willen meenemen. Maar hoe ik dat precies ga doen weet ik niet. Ik kan bijvoorbeeld fotos schieten met mijn Galaxy S6 en een aparte Action camera kopen (Go pro). Of ik koop een action fotocamera die ook filmpjes kan schieten. Hier ben ik nog niet helemaal uit.

Uiteraard alle standaard dingen als;
Niet te veel geld bij je hebben en niet tellen in het openbaar.
Je telefoon met twee handen vasthouden en zo min mogelijk zichtbaar houden.
Zo min mogelijk bij je hebben, geen handtassen e.d.

Als er nog meer tips zijn hoor ik het graag!
Zo vraag ik mij bijvoorbeeld af hoe ik een action camera als een go pro het beste bij me kan dragen. Zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een koffer (qua veiligheid)?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mbrk
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-05 17:49
Ik reis nu een jaar of 20 naar Azie maar heel veel criminaliteit heb ik niet meegemaakt (1x een zakkenroller in Mumbai). Dan loop ik bovendien met een stevige spiegelreflex en de nodige L lenzen. Maar gezond verstand gebruiken is nooit verkeerd. Een paar dingen die mij opvallen. Koffers zijn niet echt praktisch als je veel reist. Reistassen en rugzakken zijn gemakkelijker te stouwen. Slotjes erop geven in ieder geval een gevoel van veiligheid. Maar je bagage in de gaten houden werkt beter.
Een moneybelt voor paspoort, creditcard, bankpas en een voorraad grotere biljetten naast een portemenee met geld voor dagelijks gebruik is mijn oplossing. Ga ik naar een ATM of heb ik de creditcard nodig dan even de moneybelt tevoor schijn halen. Alleen op reisdagen met een vlucht val ik terug op een hanger ipv de moneybelt . Dat is net wat gemakkelijker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:42

Chiron

Moderator Discord
Ik heb me in Vietnam veiliger gevoeld dan op sommige plekken in Nederland.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken, de omgeving in de gaten houden en niet opzichtig met dure dingen/sieraden rondlopen. Zorg dat je geen opvallend makkelijk target bent.
En als je het dure ding niet nodig hebt zou ik het ook niet meenemen, of achterlaten op hotelkamers.

Schoudertasjes en camera wel crossbody dragen, niet alleen over 1 schouder. En evt je 'grote geld' in een buidel op je lichaam, en het wisselgeld/kleine los in je broekzak. Als er dan een keer een mafkees met een mes voor je staat geef je gewoon het geld uit je broekzak.

Een koffer zou ik trouwens echt niet aan beginnen, een rugzak van max 50 liter is zat. (Al moet je er wel rekening mee houden dat het in noord vietnam behoorlijk fris kan zijn, dus neem ook een lange broek en trui/vest mee).

[ Voor 15% gewijzigd door Chiron op 23-01-2017 19:57 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De worst case houdt je nooit tegen. De gelegenheidsdief vooral met oplettendheid.

Een rugtas met ritsen tegen je rug helpt niet tegen een scherp mes dat de tas stiekem opensnijdt. Een snijvaste rugtas helpt niet tegen een persoon die je met een mes bedreigt. Maatregelen: opletten, niet opzichtig rijk zijn (ook al is iedere Europeaan/Amerikaan relatief rijk), twee potjes cash en meer dan een bankpas/creditcard op meer dan een plaats. (Praktijkvoorbeeld van kennis in Azië: een paar man met wapens duwen je een kamer in, bedreigen tot je je pincode geeft, bedreigen je tot iemand anders heen en weer gaat met jouw pas en code en terugkomt met je geld, laten je dan pas gaan met pas maar zonder cash en camera). Ander praktijkvoorbeeld van kennis in Afrika: paar man met Kalasnikov schieten je gids dood, geef alles af (ander voorbeeld, collega op weg naar klant in Afrika: paar man met Kalasnikov jagen bewaker weg, schieten hele auto met Europeanen dood, pakken alles. Boodschap: wat geld kwijtraken is geen ramp. 100% veiligheid bestaat niet. Maatregelen nemen om kansen te verlagen wel.

Maatregel tegen diefstal van camera's is overigens een backup in de cloud. Die camera is vervangbaar.

Ik zelf ben overigens nooit bestolen, behalve 1x creditcardmisbruik dan. Maar dat had niets van doen met vakanties.

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 24-01-2017 09:05 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-05 08:04

mrsar

waar een sar is,is een wodka

in hcmc en Hanoi geen filmpjes/foto's maken op een plek dat ze vanaf een langsrijdende scooter het kunnen meejatten, en ik heb gezien dat een foto tas werd gestolen van een tourist terwijl die op een bankje zat door iemand die langs rende, tja gezond verstand,niet te opzichtig erbij lopen en weten in bv hcmc in welke districten (quan) je niet moet zijn zonder eventuele guide.
Het is vooral gelegenheid verder heb ik zelf in de jaren dat ik er nu geweest ben er nooit last van gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door mrsar op 23-01-2017 20:03 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De goudentip in deze situatie is, niet mee bezig zijn, dan loop je daar straks helemaal paranoïde rond want het verkeer is een chaos, overal rijden scootertjes dus als jij dan op wacht bent voor die ene scooter die spulletjes van jou komt jatten, tja.

Je wilt sowieso geen schoudertas, want in de echt toeristen gebieden pakken ze die als je langsloopt vast en die laten niet los dus slepen jou dan aan je tas mee. Met een rugzak werkt dit niet omdat je die niet kan 'losrukken'

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:17

Polycom

Poes van goud

-Neem een goede reisverzekering
-Stel je niet zo aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-05 15:33
Wat anderen ook al aangeven, niet al te druk om maken. Oplettend zijn is goed maar laat je plezier niet verpesten door hier 24/7 mee bezig te zijn. Gewoon opletten is imo afdoende, maar dat zou je hier in Nederland in de stad ook doen denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Gewoon lekker op vakantie gaan en je gezond verstand gebruiken. Eventueel wat extra cash in een oude sok of je tweede pinpas in je koffer ipv portemonnee, maar dan eerder omdat je het zelf kwijtraakt dan omdat Vietnam nu zo vreselijk crimineel en gevaarlijk is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Backup je hele telefoon voor je vertrekt. Mocht ie gejat worden, dan ben je geen foto's kwijt tot je vertrek.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
battler schreef op maandag 23 januari 2017 @ 18:39:
Ik heb het geluk dat ik van jongs af aan overal naar toe op vakantie ben geweest. Tijdens deze vakanties Hoeveel geld ik meeneem weet ik nog niet, maar ik zal sowieso een paar honderd dollar meenemen. Een money belt is dan wel handig maar alleen bij het dragen van een t-shirt. Om je hemd uit je broek te halen om iets te betalen is misschien een beetje raar :).
genoeg geld om eten te kunnen afrekenen of iets dergelijk gewoon op een makkelijk bereikbare (voor jezelf vooral) plek doen, zodat je op een markt of in een restaurant wel makkelijk iets kan afrekenen... grotere bedragen en belangrijke pasjes in zo'n money belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 13:07
Geen spullen meenemen die je niet mag verliezen. De rest is te verzekeren en niet je vakantie waard, want die is waarschijnlijk duurder. En zolang je maar je paspoort hebt, kun je aan geld komen en weer terug naar Nederland reizen.

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-05 14:28
Hoe vaak denk je die actioncam echt nodig te hebben?

Een beetje degelijke compactcamera maakt al mooie filmpjes.

Zou ik een actioncam achterwege laten. Is een zorg minder.

Verder eens met het advies om een geldbuidel te gebruiken die je ten alle tijden met je meedraagt. Nooit in een hostel of kluis laten liggen, niemand ermee vertrouwen. Verder een beetje oplettendheid, niets zo aanlokkelijk voor een zakkenroller als een argeloze toerist die glazig voor zich uitkijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Nog niet alle replies gelezen, maar zou zeggen:

-backups van alles op telefoons/tablets/laptops encrypted in de cloud zodat je die snel kan recoveren bij diefstal en je toch geholpen bent.
-goeie reisverzekering, en léés de polis ook door en weet wat te doen als (touch wood) je bestolen wordt
-geen portefeuilles in de achterzak of handtassen of van die vreselijke fannypacks, gewoon tasje met geld in je broekzak vooraan
-gezond verstand

Kom al 20 jaar in Azië en nog nooit bestolen geweest (touch wood). Eén enkele keer bestolen geweest en dat was een duur fototoestel in een viersterrenhotel in Amsterdam (was daar voor het werk).

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 15:27
Rondreis Sri Lanka, action cam 2x gebruikt... op de trein geplakt & tuktuk ritje gefilmd.
Neem em de "volgende" keer waarschijnlijk niet mee

Oh qua diefstal... Roma grietje in Rome in heel volle Metro die mijn labilo uit mijn broekzak pikte... Daar doe je niks aan.

[ Voor 31% gewijzigd door Tazzy op 24-01-2017 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Waarom al die dure spullen meenemen. Je gaat op vakantie! Telefoon thuis laten en lokaal een simpele telefoon kopen (of van huis meenemen) waar je alleen mee kan bellen. Lokale SIM erin en klaar. Wat cash in je broekzak en je pin pas in de kluis in je hotel laten. Als je echt foto's wilt maken een simple compact camera mee en klaar ben je.

Ga niet als de (onwetende) tourist rondlopen met rugzak en stapel electronica. Ben al ontelbare keren in Azie geweest en me nog nooit onveilig gevoeld of bestolen geweest.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:07

Wuursj

want worst is al bezet

Het enige wat ik doe is zorgen voor backups van mijn DSLR. Dat doe ik op een goedkoop netbookje van 50 euro op marktplaats en op USB opslag, in verschillende tassen. Ooit in Zuid-Afrika besloten en het enige wat ik echt erg vond, waren de foto's van 2 weken vakantie. De rest is vervangbaar en wellicht verzekerd.

Ook ik ben in Azië nog nooit besloten. Alleen zelf mijn telefoon in een taxi achtergelaten in Yangon en die is zelfs wonderbaarlijk weer terug bij me gekomen, met dank aan de taxi chauffeur die daar erg veel moeite heeft gedaan.

Voor de rest neem ik zo min mogelijk mee aan dure spullen. Zelfs qua kleding neem ik niet mijn nieuwste spullen mee maar dingen die gerust vies/kapot/kwijt mogen. Laptop en telefoon van werk blijven sowieso thuis.

Een smartphone vind ik ook op reis toch wel erg gemakkelijk ivm boeken van treinen / hostels, tripadvisor, maps etc. Maar dat kan best een oude zijn.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:26
Het meeste is al genoemd. En de strekking van het verhaal is inderdaad dat als je dan toch beroofd wordt je er voor moet zorgen dat het niet uitmaakt. Ons idee was dat als we toch beroofd zouden worden, dat we in ieder geval nog wat geld en een kopie paspoort over zouden houden om een ambassade te vinden.

Zo reisde ik pak 'm beet tien jaar geleden door azie met:
- Kopieen paspoort en visa op diverse plekken
- Portemonne voor spending money
- Moneybelt met US Dollars en Travelerchecks (bij banken in te wisselen en verzekerd bij diefstal)

En natuurlijk opletten en spullen bij je houden.

Voor de rest, in azie (china, bangladesh en mongolie) weinig tot geen dreigende situaties mee gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-05 14:28
Ik heb ook nooit iets vervelends meegemaakt in Zuid-Oost Azie. Op een paar tuk tuk chauffeurs in India na, die ruzie met elkaar kregen om wie ons mocht vervoeren naar het treinstation. Dat was ook niet dreigend. Je wordt hoogstens een keer opgelicht als groentje, maar zelfs dat gebeurt met een glimlach. :D

Als toerist sta je ergens halverwege de status ladder. Hou er rekening mee dat je voor de helft dus een lopende geldboom bent. Gedraag en kleed je gepast en het gaat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:40
-Kopietje van je paspoort / visa in je cloud/koffer stoppen. Misschien niet geldig, maar beter dan niks.
-Betaalkaarten spreiden over 2 personen, als het kan. Je wordt echt niet tegelijkertijd beroofd :P
-Oude telefoon mee.
-Backpack? In flightbag met slotje erop als je reist.

Verder niet te moeilijk doen. Zo min mogelijk (maar wel genoeg) contant geld meenemen. Ik stop het bij voorkeur gewoon los in m'n broekzak, en m'n kleine camera hou ik gewoon in m'n hand als ik hem meeneem.

Ik heb me (behalve op sommige plekken in Nairobi, en in het centrum van Johannesburg) nooit onveilig gevoeld en er uberhaupt nog nooit iets voorgekomen. Zelfs toen ik m'n rugtas, met 250 euro aan 1 euro muntjes ( :+ ) onderweg naar Noord Korea was kwijtgeraakt kreeg ik die gewoon een week later met al het geld erin terug.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 07:26

dlmh

Lo-Fi

Mijn ervaringen in Azie beperkt zich tot Vietnam, maar daar heb ik me geen moment onveilig gevoeld. Diefstal of beroving zal daar volgens mij niet zo snel gebeuren, maar ze kunnen wel creatief zijn met wisselgeld en handel. Iets onbewaakt achterlaten in een hostel lijkt me niet zo handig, maar dat komt met name door andere reizigers (backpackers).

Beoordelingen op TripAdvisor zijn daar extreem belangrijk en je zult niet zo snel lezen dat mensen bestolen zijn van waardevolle spullen in bijvoorbeeld hotels. Het land leeft van het toerisme dus die wil je niet wegjagen met dergelijke verhalen.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Nat-Water schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 09:40:

. Zelfs toen ik m'n rugtas, met 250 euro aan 1 euro muntjes ( :+ ) onderweg naar Noord Korea was kwijtgeraakt kreeg ik die gewoon een week later met al het geld erin terug.
je weet dat iemand dit gaat vragen he...daarom ik dus maar :P waarom? :+ sjouw je je ook een breuk damn

[ Voor 4% gewijzigd door mrsar op 24-01-2017 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Je geld en pasjes splitsen. BV 50% van het geld in de buik belt en 50% van het geld in je sok etc. Zo ook niet alle pasjes bij elkaar doen van jouw en je vriendin. Mochten ze iets meenemen dan hebben ze niet alles en is de schade beperkter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:43
Pas geleden nog een maand door Vietnam gereisd, voelde me er juist enorm veilig. Zou je niet zo druk maken hierover. Denk gewoon aan de standaard/logische dingen:

- Telefoon/camera niet in de hand houden op straat. Er kan maar zo een brommertje langs rijden en 'm mee grissen.
- Nooit al je geld en pasjes op 1 plek bewaren. Ik liet het meeste achter in het hotel zodat àls mn portomonnee werd gejat ik altijd nog gewoon kon pinnen.
- Geld en pasjes goed opbergen bij het reizen.
- Tas niet laten slingeren buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:40
mrsar schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 09:48:
[...]

je weet dat iemand dit gaat vragen he...daarom ik dus maar :P waarom? :+ sjouw je je ook een breuk damn
Offtopic

Je kan daar niet pinnen. Lokale valuta mag je als buitenlander niet gebruiken. In de hotels accepteren ze dollars / euros / yuan. Je moet vooraf dus genoeg geld meenemen om het de hele reis uit te zingen, want als het op is, heb je geen mogelijkheid om aan te vullen. Omdat het daar allemaal errug goedkoop is, is het makkelijker om dan kleingeld mee te nemen ipv briefjes van 10 euro waar je daar de halve bar van leegkoopt. Was op zich goed over nagedacht, vond ik zelf :). Om niet onnodig veel aandacht te trekken bij de douane en om mezelf een hernia te besparen had ik het hele pakket in m'n ruimbagage gegooid..

..Om vervolgens na de vlucht in Beijing erachter te komen dat de tas nog op Schiphol staat :P. Was nog een vervelende klus om dat ding naar Noord Korea gevlogen te krijgen. Bij de douane van N-K was ik alsnog de pineut, want het was verdacht dat ik het land in ging zonder bagage.. :D

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 24-01-2017 10:00 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Nat-Water schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 09:55:
[...]

Offtopic

Je kan daar niet pinnen. Lokale valuta mag je als buitenlander niet gebruiken. In de hotels accepteren ze dollars / euros / yuan. Je moet vooraf dus genoeg geld meenemen om het de hele reis uit te zingen, want als het op is, heb je geen mogelijkheid om aan te vullen. Omdat het daar allemaal errug goedkoop is, is het makkelijker om dan kleingeld mee te nemen ipv briefjes van 10 euro waar je daar de halve bar van leegkoopt. Was op zich goed over nagedacht, vond ik zelf :). Om niet onnodig veel aandacht te trekken bij de douane en om mezelf een hernia te besparen had ik het hele pakket in m'n ruimbagage gegooid..

..Om vervolgens na de vlucht in Beijing erachter te komen dat de tas nog op Schiphol staat :P. Was nog een vervelende klus om dat ding naar Noord Korea gevlogen te krijgen.
ja dacht al zoiets maar wist niet dat nog ff niet zeker,haha en beetje jammer dat de tas uiteindelijk nog op schiphol stond ja xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-05 13:38
We zijn zelf in Vietnam geweest. Alles zelf geregeld. In kleine hotel geslapen, lokaal vervoer enz. Let gewoon op de standaard dingen. Ga niet pronken met gadgets. Maar dat moet je eigenlijk nergens doen. Wij hadden zelf het geld verdeeld. Deel in een riem onder de kleding, deel in een beurs achter een rits. Alles wat je niet nodig hebt kun je beter in een kluisje op je hotelkamer leggen. Het valt best wel mee met stelen. We hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Als je oplet en je gezonde verstand gebruikt moet je al een heel eind komen. Gewoon opletten. Zeker als je wisselgeld moet krijgen. Ow...let wel op bij taxi's. we hebben het gehad dat we vooraf een X bedrag afspraken en dat ze dan bij uitstappen meer vroegen. Of dat je X moet betalen, een briefje geeft en ze geen wisselgeld geven omdat ze denken dat het fooi is. Dan moet je er gewoon wat van zeggen of ernaar vragen.
Enjoy !

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-05 10:04
Het belangrijkste is al gezegd.
Neem niet te veel mee, je moet het allemaal met je mee sjouwen.
Verdeel je geld en pinpassen over elkaar en over je lichaam. Niet alles in één buideltas of zak.
Denk niet slim te zijn door maar één pinpas mee te nemen voor jullie beiden. Ik heb in het buitenland al een paar keer meegemaakt dat mijn pinpas om (voor mij onverklaarbare redenen) door de pinautomaat werd ingeslikt. Dan ben je blij dat je een back-up hebt.
En vooral, gedraag je relaxed en onopvallend. Natuurlijk val je als toerist op, maar wanneer je overdreven zorgvuldig op al je spullen let, dan val je extra op en wek je de indruk dat er bij jou extra veel te halen valt.
Houd ook in gedachten dat de meeste mensen die je tegenkomt van nature eerlijk zijn en je in de meeste gevallen achtetna komen om je een vergeten camera terug te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
F_J_K schreef op maandag 23 januari 2017 @ 19:58:
Een rugtas met ritsen tegen je rug helpt niet tegen een scherp mes dat de t
Het scheelt dat dit soort tassen ook bestand zijn tegen messen. Nu weet ik niet of dat ook voor het merk geldt dat TS aangeeft maar deze in ieder geval wel.

http://www.rugzak-experts...Pngt8C-2tECFcGVGwodTJMKXw

@TS,
Ik kan alleen maar zeggen dat koffers echt niet ideaal zijn voor rondreisjes. Backpacks zijn 10x fijner tijdens het verplaatsen van locatie naar locatie.

Have fun straks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjePuk
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-05 15:28
Maak er geen issue van en let op je spullen, zoals je in iedere grote stad in Nederland ook zou doen. 'Bag snatching' is dan wel weer iets waar je voor moet oppassen, maar gewoon door je spullen buiten bereik te houden van een eventuele dief en op een nuchtere manier waakzaam te blijven. Ik ben momenteel in Zuidoost Azië en heb me, op Pnomh Penh na, niet per se onveilig gevoeld. Het enige wat tot nog toe gestolen is zijn mijn slippers in Chiang Mai, Thailand, omdat die s'nachts buiten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

PietjePuk schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:50:
Maak er geen issue van en let op je spullen, zoals je in iedere grote stad in Nederland ook zou doen. 'Bag snatching' is dan wel weer iets waar je voor moet oppassen, maar gewoon door je spullen buiten bereik te houden van een eventuele dief en op een nuchtere manier waakzaam te blijven. Ik ben momenteel in Zuidoost Azië en heb me, op Pnomh Penh na, niet per se onveilig gevoeld. Het enige wat tot nog toe gestolen is zijn mijn slippers in Chiang Mai, Thailand, omdat die s'nachts buiten staan.
Dit. Geld in je sok stoppen en zn buidel om je pens.. manman wat een hypochondrie. Ten eerste waarom een half miljoen euro mee opzak. Je kan of electronisch betalen of het kost geen zak over het algemeen. Verder als je toch bestolen wordt die 100 euro meer of minder tja.. En van bestolen worden op plek X kom ik ook wel zonder secret noodstash of Geld op een locatie waar ik weer aan geld kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 20:23

FreakNL

Well do ya punk?

FF snel gescanned, weet dus niet of iemand het al genoemd heeft;

Je doet wel erg gemakkelijk over je zakelijke laptop en phoon. Genoeg reisverzekeringen die dat niet dekken want zakelijk. Zoek dat FF uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In Vietnam hoef je niet echt banger te zijn voor diefstal als op andere plekken (niet banger als hier). Mijn vrouw is Vietnamese en die liep als vrouw van 1.55 meter ook gewoon alleen en s'avonds door Ho Chi Minh. Zelf heb ik me daar ook nooit onveilig gevoeld. Je kan niet eens veel pinnen, het hoogste bedrag heeft een waarde van iets van 30 euro (laat dat met de lage Euro want ik was daar in 2011 nu 60 euro zijn). Als je meer geld nodig hebt dan moet je naar de goud-shops.

Het grootste gevaar is dat je te veel moet betalen als blanke man omdat ze denken dat je rijk bent (dan verzinnen ze gewoon een ander tarief). Maak overal duidelijke prijsafspraken (stap niet zo maar in een taxi of bootje zonder over geld gepraat te hebben, zeker niet op toeristische plekken.

[ Voor 31% gewijzigd door Marzman op 26-01-2017 01:41 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 08:20

Basszje

Reisvaap!]

Loop er vooral gewoon bij zoals je dat hier ook zou doen. Volgens mij zijn de prototype toeristen 'wandelend fort' en ' Amerikaan met teveel dollars' de voornaamste trekpleisters voor dit soort lui ;)

- Wandelend fort herken je van verre door duizend-en-een tasjes en moneybelt, die constant hun waardevolle dingen sorteren op 'onbereikbare plekken'

- De 'Amerikaan' herken je aan shorts met sandalen, een grote uitpuilende portomonee en non-chalent een dure camera om de rug

Beetje ertussenin gaan zitten en je komt al een heel eind.

Ik zweer persoonlijk bij de 1-of-2 tassen rule en zeker niet meer. 1 backpack max voor om je rug en die je makkelijk en snel met een hand kan oppakken en omgooien en maximaal 1 kleinere tas mee. Als je meerdere onhandige kleine tasjes mee hebt kan je die makkelijk vergeten in 'stresssituaties' ( aankomst trein, na uitstappen taxi, haast om iets te halen etc ).

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:38
Afgelopen zomer ben ik in Vietnam geweest, ik kan je zeggen dat ik mij daar veiliger heb gevoeld dan op bepaalde plekken in Amsterdam. Niet te druk maken dus.

Aangezien je van plan bent een koffer mee te nemen en geen backpack denk ik dat je niet van plan bent om in hostels te gaan slapen. Mocht je dat wel van plan zijn is het handig om een slotje mee te nemen zodat je je kluisje kunt sluiten. In veel hostels waar ik geweest ben had je wel een kluisje ter beschikking maar geen slot. Verder zijn de meeste tips hier wel genoemd.

Veel plezier in Vietnam, het is een mooi land!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-04 21:34
Persoonlijk zou ik niet zo snel iets in een safe bij een hotel/hostel achterlaten. Het komt vaak genoeg voor dat personeel de kluis open kan maken en als er geen duidelijke omschrijving is achtergelaten hoeveel geld er in de kluis lag heb je gewoon pech. Hun woord tegen het jouwe.

Ik stop het 'grote' geld in een geldtasje die ik aan mijn riem heb hangen aan de binnenzijde van mijn broek. Als ik geld pin gaat het meeste hierin en een dag voorraad in mijn beurs die ik voorin mijn broek heb zitten.

Compact camera aan een strap schuin over mijn lichaam zodat deze niet van mijn schouder getrokken kan worden.

Van het merk pacsafe zijn (rug)tassen te koop die voorzien zijn van een metalen mesh voering. Deze zijn niet met een mes open te snijden en de schouderband heeft ook een staalkabel erin verwerkt. Kost wel flink geld, maar als je bang bent voor diefstal is dit het wel waard.

Persoonlijk zou ik geen laptop meenemen op zo'n vakantie. Niet handig en ook niet echt nodig naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
worldfastest schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 08:50:
Waarom al die dure spullen meenemen. Je gaat op vakantie! Telefoon thuis laten en lokaal een simpele telefoon kopen (of van huis meenemen) waar je alleen mee kan bellen. Lokale SIM erin en klaar. Wat cash in je broekzak en je pin pas in de kluis in je hotel laten. Als je echt foto's wilt maken een simple compact camera mee en klaar ben je.

Ga niet als de (onwetende) tourist rondlopen met rugzak en stapel electronica. Ben al ontelbare keren in Azie geweest en me nog nooit onveilig gevoeld of bestolen geweest.
Dit is een beetje tegenspraak: je zegt je in Azië niet onveilig te noemen, maar je adviseert toch je goede camera niet mee te nemen. Waarom dan?

Samenvattend: diefstal voorkom je niet. Je kan hooguit de kans erop verkleinen door gezond verstand te gebruiken. Gebruik kluisjes in de hotels voor die zaken die absoluut niet gestolen mogen worden (Paspoort, ticket, Rijbewijs, CreditCard).

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 22:42

Chiron

Moderator Discord
Wat betreft het paspoort, die moet je sowieso afgeven in het hotel voor zolang je er verblijft, in Vietnam :P

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:40
Laptop en telefoon mee? Dit zijn de eerste dingen die ik opberg als ik mijn vakantie tas pak. Lekker ff 3-4 weken zonder telefoon/internet.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:21

Metalfreak

Hoije woh!

Eigenlijk is vrijwel alles al gezegd, maar het beste wat je gewoon kunt doen is je gezond verstand gebruiken. Dus niet je net nieuwe smartphone uit je broekzak halen op een druk punt. Ik heb in Zuid-Oost Azië eerlijkere zaken gezien dan bij ons. (een man die erachter kwam dat hij z'n camera de vorige dag in een taxi was vergeten en die eerlijk werd teruggebracht nadat vele mensen elkaar hadden gebeld, mensen die zeggen "het wisselgeld breng ik je zometeen (er vanuit gaand dat je die 2 euro toch nooit meer terugziet) en dan ook daadwerkelijk dat geld terugkrijgen terwijl je al een half dorpje verder bent enz.) Grote camera meenemen, geen probleem, je bent niet de enige met een spiegelreflexcamera... Een laptop vind ik dan weer een verschrikkelijk onnodige reisaccessoire, die is misschien nog wel het meest diefstalgevoelig van alles. Wat moet je in godsnaam met een laptop van de zaak op vakantie? Je weet dat je vakantie hebt he?

Gebruik gewoon je gezond verstand en ben er niet continu mee bezig, want dan vergeet je te genieten van een prachtig land...

Ow, en inderdaad: reizen door een dergelijk land met koffers lijkt mij vreselijk tenzij je alles al geregeld hebt met gids, transfers, transport en alles, maar zelfs dan zou ik een zeer grote voorkeur hebben voor een backpack.

[ Voor 21% gewijzigd door Metalfreak op 26-01-2017 12:45 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Witte schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:23:
[...]

Dit is een beetje tegenspraak: je zegt je in Azië niet onveilig te noemen, maar je adviseert toch je goede camera niet mee te nemen. Waarom dan?

Samenvattend: diefstal voorkom je niet. Je kan hooguit de kans erop verkleinen door gezond verstand te gebruiken. Gebruik kluisjes in de hotels voor die zaken die absoluut niet gestolen mogen worden (Paspoort, ticket, Rijbewijs, CreditCard).
Omdat het arme landen zijn en je niet het moet uitlokken. Dus niet te koop lopen met je dure spullen.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323791

Het meeste is al gezegd maar misschien is deze nog niet langsgekomen en die ik al meer dan 40? jaar toepas.

Zorg dat je inblend met de locals. Ik bedoel daarmee als je autochtoon bent dan zal je toch wel opvallen als je in een niet westers land bent, maar zorg dan zoveel mogelijk dat je er wat sloeberig/armoedig uitziet en niet als een wandelende flappentapper want dan trek je sowieso boefjes aan. Dat scheelt slok op een borrel wanneer jij je op straat begeeft. Oh en altijd zorgen dat je met je rug tegen een muur ofzo staat zodat je ziet wat voor je gebeurd en niet zoals de meesten doen, als ze iets denken kwijt te zijn of geld willen tellen, zo maar stilstaat te midden van de menigte en dan met hoofd omlaag de handeling doen die ze moeten doen en dan niet zien wat er om hen heen gebeurd.

Daarbij onndige 'dure'dingen zoals je laatste smartphone of Macbook of spiegelreflex camera is vragen om problemen. Neem je iets oudere smartphone mee of pocketcamera en maak daar foto's mee want wat je niet meeneemt kan je ook niet kwijtraken.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 323791 op 27-01-2017 09:26 ]

Pagina: 1