Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 16:07

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Ik wil graag een overzicht hebben van alle sites die er in ons gezin worden bezocht en waarvan het verkeer via onze router loopt. Het liefst, als het überhaupt mogelijk is, per device, aangezien we hier laptops, telefoons, tablets en weet ik wat nog meer hebben. Ik denk dat de oplossing dus lokaal hier op het netwerk moet liggen.

Ik zou graag de Router zo willen aanpassen dat hij precies bijhoudt welke sites wanneer en met welk device zijn bezocht. De logs zouden op de router zelf kunnen worden opgeslagen of op m'n nas. Mijn voorkeur gaat uit naar dat eerste.

Ik heb een TP-Link Archer 7 V2 router en daar heb ik recentelijk OpenWRT op geïnstalleerd. Ik heb de DNS-servers van OpenDNS daarop ingevoerd en de stats op OpenDNS aangezet. En, hartstikke mooi, ik krijg een ellenlange lijst met de domeinen die er bezocht zijn, maar dat is totaal overzichtelijk en er ontbreekt een fatsoenlijke timestamp per bezocht record. En natuurlijk zie ik ook niet vanaf welk device het domein bezocht is.

Is er een mooie, fancy oplossing hiervoor?

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:04

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik weet dat mijn RT-AC88u een diagram heeft met verschillende typen verkeer, o.a. youtube staat er apart in.

Ik denk dat je https://wiki.openwrt.org/doc/howto/proxy.overview hier maar moet beginnen...

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +15 Henk 'm!

445033

Mogen de rest van de gezinsleden ook zien wat jij bezoekt? :*) Ik heb zelf kinderen en vrouw maar vind het toch wel een enorme inbreuk op privacy van je gezinsleden.

Ik heb wel in mijn router bepaalde sites geblockt waarvan ik vind dat het niet voor kinderen is, maar voor de rest is het tegenwoordig onderdeel van de opvoeding hoe internet te gebruiken en vertrouw op mijn kinderen. Buiten komen ze helaas ook met van alles in aanraking waar ik niet achter sta. Kan ze niet onder een glazen stolp doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-04 06:44

NeHoX

Gamer + PV

445033 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:48:
Mogen de rest van de gezinsleden ook zien wat jij bezoekt? :*) Ik heb zelf kinderen en vrouw maar vind het toch wel een enorme inbreuk op privacy van je gezinsleden.

Ik heb wel in mijn router bepaalde sites geblockt waarvan ik vind dat het niet voor kinderen is, maar voor de rest is het tegenwoordig onderdeel van de opvoeding hoe internet te gebruiken en vertrouw op mijn kinderen. Buiten komen ze helaas ook met van alles in aanraking waar ik niet achter sta. Kan ze niet onder een glazen stolp doen.
Totdat je 3 puberende meiden hebt rondlopen. Sowieso zou ik mijn kinderen ten alle tijden willen beschermen met name op jonge leeftijd. Tot een jaar of 12/13 vind ik dat wel ene plicht van ene ouder. Daarna hebben ze en mobiel en is het toch gedaan. Gaan de filters er wat mij betreft af en zoeken ze het maar samen met google uit.

edit:
Stel je devices in met vaste ip addressen (Ald dan niet static via dhcp) en je kan keurig uitsluitingen voor het te monitoren verkeer instellen.

We weten trouwens ook niet of de TS. Het alleen wil monitoren en bespreekbaar wil maken of ook blokkeren.

[ Voor 12% gewijzigd door NeHoX op 23-01-2017 16:58 ]

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem1981
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-04 22:10
Kijk eens op https://www.gargoyle-router.com
Daarmee kun je het verkeer zien per ip.
Heb het zelf echter nog niet gebruikt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
Oh laten we in hemelsnaam niet weer verzanden in een eindeloze opvoeddiscussie. Elke keer all iemand iets vraagt om zijn kroost te monitoren is het weer nodig om het hier te veranderen in het viva forum en alleen nog maar te bekvechten over opvoeding.

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rexomnium
  • Laatst online: 23-04 16:07

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
445033 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:48:
Nee, mijn kinderen (8 en 4) hoeven niet te zien dat pappa cumswappinggrandmatrannymidgets.com bezoekt. :)

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:49

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Meneer de Bruin schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:57:
[...]

Nee, mijn kinderen (8 en 4) hoeven niet te zien dat pappa cumswappinggrandmatrannymidgets.com bezoekt. :)
Ik vind het nogal een boodschap die je uitdraagt naar je kinderen, mocht je tegen informatie aanlopen waar je ze mee wilt confronteren. Zoon of dochterlief krijgt dan te horen dat papa hem/haar (vooraf al) niet vertrouwde, en dus maar een webfilter/snooper heeft geinstalleerd.

Vervolgens weet zoon of dochterlief dat papa altijd meekijkt, ook als ze simpelweg aan het googlen zijn naar huiswerk informatie of op een forum aan het kletsen zijn.

Ze krijgen van mij gewoon één re-image per jaar kado (dat wil zeggen, die voer ik voor ze uit) en als ze hem vaker slopen dan dat door shady website te bezoeken moeten ze het zelf maar oplossen. Ik zorg ervoor dat eventuele troep van hun machines de mijne niet bereikt.

Ik vind het veel belangrijker om ze te leren dat ik ze durf te vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid wil geven, dan dat ik ze per definitie wantrouw en overal controle op moet/wil hebben.

Maar da's zijn mijn twee centen :).

OT: Elke simpele machine kan van Linux voorzien worden, en door middel van het tussen/aan de LAN bekabeling plaatsen het verkeer bekijken (met de juiste software). Een lan sniffer zou ook nog kunnen.

Of: hun machines voorzien van monitoring software. Misschien zelfs een VNC-achtige oplossing, dan kan je live meekijken wat ze doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkadon
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
kijk eens naar https://www.opendns.com/home-internet-security/

Dit is een externe DNS server (gratis voor thuis gebruik) waarmee je catagorieen kunt blokkeren(nudity/malware/social media etc.), of alleen in de gaten kunt houden.

Als je nog een stap verder wilt dan kun je een gateway instellen die aan deep packet inspection doet. Voor thuis gebruik zou ik dan kijken naar untangle of Sophos UTM home (beide gratis)

[ Voor 0% gewijzigd door darkadon op 23-01-2017 17:12 . Reden: typos, zit achter een brak toetsenbord. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:31
edit: voor volledige oplossing hoe dit op te zetten met openwrt, kijk hier: https://blog.farville.com...nt-proxy-to-monitor-kids/

--------------------------
Met openwrt is het meest eenvoudige:
- squid installeren als proxy
- proxy optie meegeven via dhcp
En/OF
- firewall regels instellen waarin je alle uitgaande traffic naar 80/443 via een rule naar squid stuurt.
(transparant proxy): https://gist.github.com/GeoffWilliams/a65d09cab22f7a5e289e
Dan wil je eigenlijk nog ssl decryptie hebben om inhoudelijk mee te kijken...

Overigens zit dit standaard dmv DPI in mn Edgerouter X (50 euro). Daarbij kan ik overigens alleen stats zien welke ip naar welke host gaat, niet met tijdstippen (maar die database is geloof ik wel uit te lezen):

Edgerouter:
Afbeeldingslocatie: https://help.ubnt.com/hc/en-us/article_attachments/202758964/Screen_Shot_2015-07-11_at_23.41.30.png

Oplossing via Openwrt:
Afbeeldingslocatie: https://blog.farville.com/wp-content/uploads/2014/01/filter.jpg

[ Voor 72% gewijzigd door laurens0619 op 23-01-2017 17:23 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-04 06:44

NeHoX

Gamer + PV

HTT-Thalan schreef op maandag 23 januari 2017 @ 17:06:
[...]

Ik vind het nogal een boodschap die je uitdraagt naar je kinderen, mocht je tegen informatie aanlopen waar je ze mee wilt confronteren. Zoon of dochterlief krijgt dan te horen dat papa hem/haar (vooraf al) niet vertrouwde, en dus maar een webfilter/snooper heeft geinstalleerd.

Vervolgens weet zoon of dochterlief dat papa altijd meekijkt, ook als ze simpelweg aan het googlen zijn naar huiswerk informatie of op een forum aan het kletsen zijn.

Ze krijgen van mij gewoon één re-image per jaar kado (dat wil zeggen, die voer ik voor ze uit) en als ze hem vaker slopen dan dat door shady website te bezoeken moeten ze het zelf maar oplossen. Ik zorg ervoor dat eventuele troep van hun machines de mijne niet bereikt.

Ik vind het veel belangrijker om ze te leren dat ik ze durf te vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid wil geven, dan dat ik ze per definitie wantrouw en overal controle op moet/wil hebben.

Maar da's zijn mijn twee centen :).

OT: Elke simpele machine kan van Linux voorzien worden, en door middel van het tussen/aan de LAN bekabeling plaatsen het verkeer bekijken (met de juiste software). Een lan sniffer zou ook nog kunnen.

Of: hun machines voorzien van monitoring software. Misschien zelfs een VNC-achtige oplossing, dan kan je live meekijken wat ze doen.
toon volledige bericht
Dat is geen kwestie van je kids niet vertrouwen. Heeft toch ook te maken met beschermen tot een bepaalde leeftijd. Ben je zelf wel eens naar thepiratebay gegaan zonder adblocker en stuff? Wat nou als een wat ouder neefje die torrents download die website laat vallen en je kind gaat er naar toe. Nou leg maar aan een kind van 8 uit dat de buurvrouw uit woonplaats klaar is om ...... te worden.

Kinderen mogen van alles weten en opzoeken maar een stukje bescherming zal er altijd moeten zijn. Monitoren van gedrag en website bezoek vind ik meer dan prima. Stukje vrijheid en begrip daarin ligt bij de ouders. Pas als het mis gaat ingrijpen. De standaard van vrijheid bepaal je zelf.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

NeHoX schreef op maandag 23 januari 2017 @ 17:16:
[...]

Dat is geen kwestie van je kids niet vertrouwen. Heeft toch ook te maken met beschermen tot een bepaalde leeftijd. Ben je zelf wel eens naar thepiratebay gegaan zonder adblocker en stuff? Wat nou als een wat ouder neefje die torrents download die website laat vallen en je kind gaat er naar toe. Nou leg maar aan een kind van 8 uit dat de buurvrouw uit woonplaats klaar is om ...... te worden.

Kinderen mogen van alles weten en opzoeken maar een stukje bescherming zal er altijd moeten zijn. Monitoren van gedrag en website bezoek vind ik meer dan prima. Stukje vrijheid en begrip daarin ligt bij de ouders. Pas als het mis gaat ingrijpen. De standaard van vrijheid bepaal je zelf.
Mijn kinderen worden vanaf dat ze kunnen praten opgevoed met de boodschap dat ze alles kunnen vragen. Ze zijn nu 3 en 5 en weten al precies hoe kindjes gemaakt worden (en de derde is toevallig onderweg, ze vinden het reuze interessant te weten hoe dat in de buik allemaal werkt).

Tegen de tijd dat ze zo oud zijn dat ze zelfstandig muziek en films gaan downloaden (los van het feit dat ik ze een veel makkelijker en legaal alternatief te bieden heb) zijn ze ook allang op de hoogte van spyware/adware/trojans en wat allemaal nog meer, en dat 'gratis' websites soms niet te vertrouwen zijn.

Als ze dan vervolgens toch een keer een tip van een neefje/vriendje meekrijgen ben ik er vrij zeker van dat ze die met mij zullen bespreken, maar indien dat toch niet gebeurt weten ze zelf wat de risico's zijn van het bezoeken van vreemde websites, en zullen ze na de eerste re-image gelijk weten wat de consequenties zijn als ze niet voorzichtig zijn.

Je kinderen zijn en worden een afspiegeling van hun ouders en hun opvoeding. Als jouw opvoeding er voor heeft gezorgd dat ze roekeloos te werk blijven gaan op internet (afgezien van oprechte (inschattings)fouten)) heb je mijn inziens nog wat werk te doen :). Het gaan monitoren danwel filteren van hun internettoegang is een actie die niet alleen symptoombestrijding is, maar ook een oplossing die jij zelf ook niet zou accepteren van jouw 'internetprovider'.

(P.S.: ik ken de gevolgen van het bezoeken van thepiratebay. Ik heb een adblocker en een goed stuk 'common sense' dus nog nergens last van gehad, al zo'n beetje mijn gehele computercarriere niet).

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-01-2017 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
HTT-Thalan schreef op maandag 23 januari 2017 @ 17:26:
[...]

Mijn kinderen worden vanaf dat ze kunnen praten opgevoed met de boodschap dat ze alles kunnen vragen. Ze zijn nu 3 en 5 en weten al precies hoe kindjes gemaakt worden (en de derde is toevallig onderweg, ze vinden het reuze interessant te weten hoe dat in de buik allemaal werkt).

Tegen de tijd dat ze zo oud zijn dat ze zelfstandig muziek en films gaan downloaden (los van het feit dat ik ze een veel makkelijker en legaal alternatief te bieden heb) zijn ze ook allang op de hoogte van spyware/adware/trojans en wat allemaal nog meer, en dat 'gratis' websites soms niet te vertrouwen zijn.

Als ze dan vervolgens toch een keer een tip van een neefje/vriendje meekrijgen ben ik er vrij zeker van dat ze die met mij zullen bespreken, maar indien dat toch niet gebeurt weten ze zelf wat de risico's zijn van het bezoeken van vreemde websites, en zullen ze na de eerste re-image gelijk weten wat de consequenties zijn als ze niet voorzichtig zijn.

Je kinderen zijn en worden een afspiegeling van hun ouders en hun opvoeding. Als jouw opvoeding er voor heeft gezorgd dat ze roekeloos te werk blijven gaan op internet (afgezien van oprechte (inschattings)fouten)) heb je mijn inziens nog wat werk te doen :). Het gaan monitoren danwel filteren van hun internettoegang is een actie die niet alleen symptoombestrijding is, maar ook een oplossing die jij zelf ook niet zou accepteren van jouw 'internetprovider'.
toon volledige bericht
We zitten hier in een technisch subforum dus eigenlijk wil ik niet op de ethische discussie in gaan maar....

Ik denk dat vertrouwen en transparantie met je kinderen het doel is van iedere ouder. Ik kan mij tegelijk heel goed voorstellen dat er om wat voor reden dan ook iets extra nodig is. Natuurlijk is het jammer dat het nodig is maar als je op dat punt uitkomt is het kiezen uit 2 kwaden en kan ik mij voorstellen dat je voor monitoring kiest...

Ik hoop het ook nooit nodig te hebben maar ken de situatie van TS niet (hoeft ook niet ) maar vertrouw erop dat wij hem niet hoeven uit te leggen dat je het liever op vertrouwen doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-04 12:42
Als je je kinderen niet uit wilt leggen wat: buurvrouw uit woonplaats klaar is om ..... te worden betekend. Dan kun je het denk ik beter blokkeren dan monitoren. Er zijn genoeg tools die van dat soort websites blokkeren.

Monitoren vind ik te ver gaan, juist de kinderen die niks mogen en overal in de gaten gehouden worden gaan later kloten. Voorbeeld: kind krijgt thuis NOOIT snoep, dan gaat dat kind bij andere thuis juist vragen om snoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Rik. schreef op maandag 23 januari 2017 @ 17:36:
Als je je kinderen niet uit wilt leggen wat: buurvrouw uit woonplaats klaar is om ..... te worden betekend. Dan kun je het denk ik beter blokkeren dan monitoren. Er zijn genoeg tools die van dat soort websites blokkeren.
Daar helpt een adblocker al prima tegen, toch?
Monitoren vind ik te ver gaan, juist de kinderen die niks mogen en overal in de gaten gehouden worden gaan later kloten. Voorbeeld: kind krijgt thuis NOOIT snoep, dan gaat dat kind bij andere thuis juist vragen om snoep.
Dat dus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
HTT-Thalan schreef op maandag 23 januari 2017 @ 17:43:
[...]

Daar helpt een adblocker al prima tegen, toch?

[...]

Dat dus :).
Je zou een adblocker kunnen gebruiken, of die sites blokkeren, want als kinderen gaan downloaden maar risico's daar niet van inzien kun je dat beter blokkeren. Maar van te voren waarschuwen en dan kijken wat ze ermee doen kan natuurlijk ook, maar dat kijken kan ook zonder al het verkeer te monitoren, je kinderen gewoon goed in de gaten houden en af en toe gewoon vragen wat ze allemaal doen, je merkt dan snel genoeg of ze liegen.

Als je zoiets moet monitoren denk ik juist dat je geen grip hebt op je kinderen... houd ze eens beter in de gaten en praat met ze over bepaalde zaken zoals de gevaren op het internet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Rik. schreef op maandag 23 januari 2017 @ 17:48:
[...]

Je zou een adblocker kunnen gebruiken, of die sites blokkeren, want als kinderen gaan downloaden maar risico's daar niet van inzien kun je dat beter blokkeren. Maar van te voren waarschuwen en dan kijken wat ze ermee doen kan natuurlijk ook, maar dat kijken kan ook zonder al het verkeer te monitoren, je kinderen gewoon goed in de gaten houden en af en toe gewoon vragen wat ze allemaal doen, je merkt dan snel genoeg of ze liegen.

Als je zoiets moet monitoren denk ik juist dat je geen grip hebt op je kinderen... houd ze eens beter in de gaten en praat met ze over bepaalde zaken zoals de gevaren op het internet.
Internetgedrag kan je monitoren, maar ik kan niet monitoren wat ze op school doen, wat ze met vriendjes doen, of wat ze op straat uithalen. Ik kies liever voor een aanpak waarin ik ze normen en waarden leer en oorzaak en gevolg, zodat ze hun eigen beslissingen kunnen maken.

Het gaat mij dan ook vooral om de boodschap die je hiermee afgeeft naar je kinderen, nog even los van wat je met die informatie dan precies moet doen. Ik laat ze liever zien hoe je een PC veilig houd (kennisoverdracht) dan dat ik eigenlijk zeg 'ik ga er van uit dat jullie het zelf niet kunnen en de verkeerde keuzes zullen maken, dus ik regel het zelf wel'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rik.
HTT-Thalan schreef op maandag 23 januari 2017 @ 17:55:
[...]

Internetgedrag kan je monitoren, maar ik kan niet monitoren wat ze op school doen, wat ze met vriendjes doen, of wat ze op straat uithalen. Ik kies liever voor een aanpak waarin ik ze normen en waarden leer en oorzaak en gevolg, zodat ze hun eigen beslissingen kunnen maken.

Het gaat mij dan ook vooral om de boodschap die je hiermee afgeeft naar je kinderen, nog even los van wat je met die informatie dan precies moet doen. Ik laat ze liever zien hoe je een PC veilig houd (kennisoverdracht) dan dat ik eigenlijk zeg 'ik ga er van uit dat jullie het zelf niet kunnen en de verkeerde keuzes zullen maken, dus ik regel het zelf wel'.
Precies.

Als je wilt monitoren, ga je dan ook lekker hun sms berichten & whatsapp gesprekken lezen? Telefoongesprekken zou je dan zeker ook t liefst aftappen? Emails lezen?

Kinderen moeten gewoon dingen meemaken op het internet. Ze moeten een keer iets doen waardoor het minder lekker gaat werken, dan doen ze dat in het vervolg niet meer. Laat je ze niks doen, of monitor je alles (waardoor ze niks durven), dan kan het zomaar zijn dat ze dit op school (of later op werk) uit gaan proberen. Dat wil je niet hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

26779

NethServer heeft een heel aardige proxy en DPI module die hier uitermate geschikt voor is.
Als je dan ook nog Unifi AP's gebruikt, dan heb je helemaal volledige controle.

En over het wel of niet vertrouwen: bespreken is vele malen beter dan monitoren. Ik opt zelf voor beide. Het gaat me er niet om of zoonlief zijn hormonen volgt of dochter 500+ volgers heeft op facebook. Ondanks bespreekbaar maken kan er toch van alles fout gaan en als de poep de ventilator raakt, wil ik wel weten wat er gebeurd is.

[ Voor 4% gewijzigd door 26779 op 23-01-2017 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gimmick
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06-2024
Rik. schreef op maandag 23 januari 2017 @ 18:02:
[...]

Precies.

Als je wilt monitoren, ga je dan ook lekker hun sms berichten & whatsapp gesprekken lezen? Telefoongesprekken zou je dan zeker ook t liefst aftappen? Emails lezen?

Kinderen moeten gewoon dingen meemaken op het internet. Ze moeten een keer iets doen waardoor het minder lekker gaat werken, dan doen ze dat in het vervolg niet meer. Laat je ze niks doen, of monitor je alles (waardoor ze niks durven), dan kan het zomaar zijn dat ze dit op school (of later op werk) uit gaan proberen. Dat wil je niet hebben.
Tot op zekere hoogte, Ja, dat doe ik.

Ik hou de telefoon en PC bij van de kinderen.
Niet zozeer omdat ik alles wil weten, maar omdat ze op een bepaalde leeftijd toch vatbaarder zijn voor invloeden van buitenaf.
Zo heb ik genoeg neefjes en nichtjes gehad, die op hun ( door jou aangegeven ) bek gegaan zijn.

Éen nichtje waar we (toevallig door omstandigheden) net op tijd waren, voordat ze op de een of andere site belandde ( de fotograaf wilde helemaal geen modefoto's maken )
Een neefje wat al een ticket naar Den Haag wilde kopen om zijn vriendinnetje zijn ieuwe laptop te laten zien.

Extremen, maar ze komen wel voor, en dan kan je sturen en voorlichten wat je wilt, soms is NEE ook een antwoord.

Mijn kinderen zijn vrij om te doen wat ze willen online, met uitzondering van wat blokkade's, opgeworpen door ( in ons geval ) openDNS op basis van leeftijd.
Soms lopen mijn vrouw of ik tegen diezelfde blokkade aan, so be it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
haha HTT-Thalan, jij doet mij denken aan mijn schoonmoeder die vlak na de geboorte met allemaal ongevraagd advies kwam op dezelfde manier Nee is geen compliment :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

NeHoX schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:51:
[...]

Totdat je 3 puberende meiden hebt rondlopen. Sowieso zou ik mijn kinderen ten alle tijden willen beschermen met name op jonge leeftijd. Tot een jaar of 12/13 vind ik dat wel ene plicht van ene ouder. Daarna hebben ze en mobiel en is het toch gedaan. Gaan de filters er wat mij betreft af en zoeken ze het maar samen met google uit.

edit:
Stel je devices in met vaste ip addressen (Ald dan niet static via dhcp) en je kan keurig uitsluitingen voor het te monitoren verkeer instellen.

We weten trouwens ook niet of de TS. Het alleen wil monitoren en bespreekbaar wil maken of ook blokkeren.
Mijn kinderen hadden al een mobiel op hun 8ste en zijn nu ook pubers. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

445033

Meneer de Bruin schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:57:
[...]

Maar je vrouw weet het wel? _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

445033

CooT71 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 18:21:
[...]

Niet zozeer omdat ik alles wil weten, maar omdat ze op een bepaalde leeftijd toch vatbaarder zijn voor invloeden van buitenaf.
Zo heb ik genoeg neefjes en nichtjes gehad, die op hun ( door jou aangegeven ) bek gegaan zijn.

Éen nichtje waar we (toevallig door omstandigheden) net op tijd waren, voordat ze op de een of andere site belandde ( de fotograaf wilde helemaal geen modefoto's maken )
Een neefje wat al een ticket naar Den Haag wilde kopen om zijn vriendinnetje zijn ieuwe laptop te laten zien.

Extremen, maar ze komen wel voor, en dan kan je sturen en voorlichten wat je wilt, soms is NEE ook een antwoord.

Mijn kinderen zijn vrij om te doen wat ze willen online, met uitzondering van wat blokkade's, opgeworpen door ( in ons geval ) openDNS op basis van leeftijd.
toon volledige bericht
Succes als ze straks een jaar of 16/17 zijn. Dan zijn ze nog veel meer vatbaar voor invloeden van buitenaf en mag jij echt niet meer in de telefoon van je kind. Wat zal jij slapeloze nachten krijgen. :Y

Ook ik vind het moeilijk, maar nogmaals meer dan opvoeden kan je niet doen. Dat enge mannetje wat foto's wil van je nichtje kan ze ook op straat tegenkomen. Ook dan mag je hopen dat ze hebben geluisterd naar onze wijze woorden.

Rest my case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:44

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Zonder de ethische discussie aan te zwengelen of een waardeoordeel te hebben over het monitoren van het internetverkeer van je kinderen, als je pfSense als router gebruikt heb je packages als SquidGuard en DansGuardian die precies gemaakt zijn om te doen wat jij wilt. En die software is allemaal gratis.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

CooT71 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 18:21:
[...]

Dan spreek je jezelf toch tegen? Je wil niet alles weten, maar om ze te 'beschermen' tegen al die gevaren waar ze 'toch vatbaarder' voor zijn moet je wél weten wat er gaande is. En blijkbaar heb je jouw kinderen niet zo opgevoed dat ze uit zichzelf naar jou toe durven komen als er wat is gebeurd (of ze ergens niet zeker over zijn).

Ik vind het frappant dat mijn oma en moeder, dezelfde personen die mij vroeger vertelden dat je geen snoep van vreemden aan moet nemen, jaren later wel vreemde software aannemen van vreemdelingen op het internet, want "het is toch gratis?". Uiteindelijk begreep ik dat het een vorm van "do as I say, not as I do" is geweest. Je kunt iemand wel vertellen wat wel en niet, maar als je zelf een heel ander soort gedrag laat zien zal het zelden tot nooit aan komen (en het gewenste effect opleveren).
Ik wil dat mijn kinderen mij vertrouwen. Ze moeten weten dat ze met alles bij ons kunnen komen. Ook als ze wat gesloopt hebben, ook als ze zijn opgelicht op internet, ook als ze hun installatie met malware om zeep hebben geholpen. Papa en mama zijn er altijd voor ze, en ik vertrouw erop dat ze met de opgedane kennis de juiste beslissing maken. Alleen door te laten zien dat ik hen vertrouw, kan ik ze het gedrag aanleren dat ik graag zie: dat ze mij ook vertrouwen.

Mijn kinderen weten allang hoe blote mensen eruit zien, hoe sex werkt en wat reclame is. Met die optelsom kan ik ze ook prima uitleggen dat er zoiets bestaat als reclame voor sex, en dat dit veel gebeurt op internet. Ik kan het wel angstvallig voor ze weg houden, maar ze worden vanzelf groot en gaan er vanzelf een keer tegenaan lopen. Ik heb liever dat ze dit voorbereid doen.

Als je kinderen verbied te roken of te drinken zijn ze toch ook extra benieuwd? Als je iets als kind niet mag maar als volwassene wel, is het extra spannend, en dus interessant. Ik laat ze liever zien wat roken en drinken is, praat erover, en leg uit waarom het bij mensen ook wel eens mis gaat, en wat de effecten op hun lichaam kunnen zijn. Ze kunnen zelf zien dat ik zeer zelden een drankje neem, en dat ik altijd even met mama overleg of we nog met de auto weg moeten die avond voor ik wat inschenk. Ik kan ze wel vertellen dat drank slecht is en ze eraf moeten blijven, maar dat heeft geen effect als ik zelf elke avond (of elk weekend) een fles wegtik (en dan, zoals sommige ouders helaas, nog in de auto stap!).

Het zijn jouw kinderen, het is jouw gezin en het is jullie opvoeding, dus by all means, be my guest, wij zullen je echt niet tegen houden. Ik wil alleen maar mee geven (als iemand die ook jonge kinderen heeft en dezelfde zorgen heeft) dat er ook een andere manier is om dit op te lossen, eentje die jou als ouder veel meer gemoedsrust in je donder zal geven, en waar je op termijn ook van weet dat je kinderen ook goed zullen reageren op nieuwe situaties die je nog niet voorgekauwd hebt.
DexterDee schreef op maandag 23 januari 2017 @ 18:48:
Zonder (...) een waardeoordeel te hebben (..)
Helaas, dat is dan mislukt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426952

OpenDNS biedt prima tools voor monitoring en eventueel blokkeren van sites / rubrieken. Of je dat wilt gebruiken is je eigen keuze en niet afhankelijk van wat anderen daar van vinden. Soms is het beter om zoiets wel te gebruiken zodat je als ouder (wat ik niet ben) je kinderen niet steeds hoeft te controleren omdat je weet dat de techniek het voor je oplost. Als je dat niet wilt, prima, niet gebruiken. Maar om nou een vergelijk te trekken met een tijd waar Internet nog helemaal niet bestond en de nieuwsbronnen beperkt waren tot 4 of 5 televisiezenders is ook niet helemaal realistisch.

Als je het wel wilt gebruiken is het handig om DNS verkeer anders dan via de OpenDNS DNS servers te blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimmick
Het grote verschil is de transparantie.
Ik vertel ze dat er controle is, en ze zijn erbij.

Niet dat ik stiekem achter de rug om de boel nalees, en/of doorvertel in 'de groep' ( koffiemachine, roddelcircuit )
We bespreken de dag, en wat er gebeurt is, wat is er voorgevallen en waar hebben ze 'problemen' mee.
Hebben ze een nieuwe vriend/vriendin ?
Waarvandaan, hoe ben je er op gekomen ( stom toevallig, out of the blue een chat ? )
Ken je de persoon ?

Geen 'censuur-controle' maar gewoon communicatief bij elkaar zijn, open spreken over zaken.
Als hij in zijn berichten een 'draadje' heeft met zijn schoolmaatjes, of vriendinnetjes heb ik daar niets mee, interesseert mij verder niet.

Blote mensen is geen probleem, wat wel een probleem is, is het verkeerde idee iets 'moeten' kunnen of doen.
Ik had op mijn 15e ook sexboekjes van de oudere buurjongen onder mijn bed.
Mijn ouders zullen dat best geweten hebben ( mijn kamerdeur was wat vaker 'dicht'
Net zoals hij niet alleen op 9gag en imgur rondkijkt, maar ook imagefap en pornhub wel zal kennen.
Als hij maar "weet" dat de meisjes daar niet persé de meisjes op het schoolplein zijn of nadoen.

Mijn kinderen zijn opgevoed met ( waarschijnlijk ) dezelfde normen en waarden, alleen de weg ernaartoe zal anders zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Gimmick op 23-01-2017 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Pas op dat je niet geobsedeerd raakt als je ieder avond na bedtijd de logs gaat doorlopen..

Mijn ouders waarschuwde vroeger altijd maar gooide nooit barrières op, dus er is heus wel eens door vriendjes op een pc naar porno gesurft dan wel expres dan wel per ongeluk. Heb nou niet het idee dat ik en mijn vriendjes er zulke slechte mensen van geworden zijn.

Drugs zijn ook nooit verboden geweest, idem voor roken, er is altijd aandacht geweest voor de gevaren en de consequenties. Zo was een consequentie van roken dat we geen rijbewijs kregen.

Mijn ouders geloofde ook dat je pas kon leren als je iets fout deed dus mochten wij veel foutjes maken en daarvan leren. Niet dat we alles uitgeprobeerd hebben, zeer zeker niet, maar het waren geen harde barrières.

Over het monitoren, gooi de router achter een DNS en laat de blokkade die voor de kids gelden ook voor pap en mam gelden, wel zo fair, dan weten je kinderen je ook te vinden als zij met iets zitten. Immers ze zien je als een gelijke en niet als een dictator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

CooT71 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 19:14:
[...]

Het grote verschil is de transparantie.
Ik vertel ze dat er controle is, en ze zijn erbij.
Ken je het vervelende gevoel van iemand die naast je zit mee te lezen in jouw krant? Of wanneer je een reactie zit te tikken op tweakers, en mensen naast jou op je vingers zitten te kijken terwijl je typt?

Ik heb er geen moeite mee als mijn vrouw mijn hele posthistorie op tweakers (en alle andere fora) doorspit, maar als ze zit mee te kijken terwijl ik een reactie aan het maken ben, vind ik dat gewoon vervelend.

Als je dat je kinderen aandoet zonder dat ze hier een keuze in hebben (jij noemt het 'open bespreken' maar het is geen optie: het gaat gebeuren, want dat heb jij bepaald) geeft ze dat een bepaald gevoel. Je kunt er wel een hoop argumenten omheen verzinnen, maar pas het nou eens op jezelf toe? Wat zou jij ervan vinden als iemand monitoring software op jouw surfgedrag zou zetten? Stel dat Ziggo jou morgen een emailtje stuurt dat ze al jouw internetgedrag voortaan 'monitoren', en dat ze niet geinteresseerd zijn in jouw chats of pornohistorie, maar wel met je willen praten als er dingen gebeuren die zij niet door de beugel vinden kunnen?

Jouw kinderen zijn toekomstige volwassenen, en ik ben van mening dat je ze ook zo moet behandelen. Als jij iets niet leuk vind, zal dat voor hen zeer waarschijnlijk niet anders zijn.

En dan kun je wel roepen 'maar ik ben toch de ouder' - dat klopt, maar dan ga je op je strepen staan en neem je een machtspositie in, wat de situatie nooit leuker maakt.
Niet dat ik stiekem achter de rug om de boel nalees, en/of doorvertel in 'de groep' ( koffiemachine, roddelcircuit )
We bespreken de dag, en wat er gebeurt is, wat is er voorgevallen en waar hebben ze 'problemen' mee.
Hebben ze een nieuwe vriend/vriendin ?
Waarvandaan, hoe ben je er op gekomen ( stom toevallig, out of the blue een chat ? )
Ken je de persoon ?

Geen 'censuur-controle' maar gewoon communicatief bij elkaar zijn, open spreken over zaken.
Als hij in zijn berichten een 'draadje' heeft met zijn schoolmaatjes, of vriendinnetjes heb ik daar niets mee, interesseert mij verder niet.

Blote mensen is geen probleem, wat wel een probleem is, is het verkeerde idee iets 'moeten' kunnen of doen.
Ik had op mijn 15e ook sexboekjes van de oudere buurjongen onder mijn bed.
Mijn ouders zullen dat best geweten hebben ( mijn kamerdeur was wat vaker 'dicht'
Net zoals hij niet alleen op 9gag en imgur rondkijkt, maar ook imagefap en pornhub wel zal kennen.
Als hij maar "weet" dat de meisjes daar niet persé de meisjes op het schoolplein zijn of nadoen.

Mijn kinderen zijn opgevoed met ( waarschijnlijk ) dezelfde normen en waarden, alleen de weg ernaartoe zal anders zijn.
toon volledige bericht
Allemaal logische en rationele be-argumentatie. Het is niet leuk om bekeken te worden. Jij zou het niet leuk vinden (en in het geval van mijn Ziggo-voorbeeld zou je waarschijnlijk stappen ondernemen, of op zijn minst van provider wisselen), dus je kinderen ook niet, ongeacht welke redenen jij ervoor hebt.

Mijn kinderen weten dat ze moeten eten. En ik zeg moeten, omdat je lichaam nu eenmaal voeding nodig heeft. Ik kan ze wel wat voorschotelen en ze dwingen dat bord leeg te eten, maar dan krijgen ze geen gezonde relatie met eten. Stel dat hij nou gewoon een keer niet lekker is, of veel boterhammen op heeft 's middags? Daar ben ik niet bij. Ik kan ook niet bepalen wat lekker is en wat niet.

In plaats daarvan maak ik vaak dingen klaar die ze lekker vinden, en proberen we soms wat nieuws. Ik leg dan uit wat erin ziet, hoe het smaakt, wat ze eraan hebben en soms helpen ze zelf mee met klaarmaken. Als ze het dan toch niet lekker vinden, maak ik het niet meer klaar (of op een andere manier, in overleg). Zo heb ik vanavond (per ongeluk) de chili con carne) wat ze lekker vinden) te pittig gemaakt. Dat gaven ze aan, ik heb sorry gezegd, en verteld dat ik het gaaf vind dat hij toch van die te hete chili geproefd heeft. Daarna hebben we nog wat anders op tafel gezet en heb ik beloofd het de vorige keer minder pittig te maken. Zij blij, ik blij.

Ik snap dat dit heel erg richting ongevraagd opvoedadvies gaat, maar ik zeg daar ook bij het volharden in je standpunt zonder dat van een ander te erkennen wel uitnodigt tot verder discussieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
HTT-Thalan schreef op maandag 23 januari 2017 @ 19:36:
[...]

Ken je het vervelende gevoel van iemand die naast je zit mee te lezen in jouw krant? Of wanneer je een reactie zit te tikken op tweakers, en mensen naast jou op je vingers zitten te kijken terwijl je typt?
Gast als je geen verstand hebt van routers mag je dat wel zeggen hoor :')

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimmick
HTT-Thalan schreef op maandag 23 januari 2017 @ 19:36:
[...]

Ik heb er geen moeite mee als mijn vrouw mijn hele posthistorie op tweakers (en alle andere fora) doorspit, maar als ze zit mee te kijken terwijl ik een reactie aan het maken ben, vind ik dat gewoon vervelend.
Ik kijk niet mee, en lees niet persé alles na.
Ik zeg toch dat we het bespreken, als er nieuwe dingen voorgevallen zijn, of als er iets niet duidelijk is.
Jij maakt het DE tweakers-reactie, het is niet wit, dus gelijk zwart
Als je dat je kinderen aandoet zonder dat ze hier een keuze in hebben (jij noemt het 'open bespreken' maar het is geen optie: het gaat gebeuren, want dat heb jij bepaald) geeft ze dat een bepaald gevoel. Je kunt er wel een hoop argumenten omheen verzinnen, maar pas het nou eens op jezelf toe?
Aandoen is precies wat ik bedoel, het blijven kinderen, niet volwassenen.
Hun acties zijn naast hun eigen verantwoording uiteindelijk mijn verantwoording.
Als ze iemand bedreigen, kloppen ze op mijn deur, mag de 'ouder' het uitleggen.
schade toebrengen ?
De ouders krijgen de rekening.
Wat zou jij ervan vinden als iemand monitoring software op jouw surfgedrag zou zetten? Stel dat Ziggo jou morgen een emailtje stuurt dat ze al jouw internetgedrag voortaan 'monitoren', en dat ze niet geinteresseerd zijn in jouw chats of pornohistorie, maar wel met je willen praten als er dingen gebeuren die zij niet door de beugel vinden kunnen?
Dan valt dat niet meer onder ouders-kinder relatie, maar onder een transactie waar wél of geen toestemming voor is, iets héél anders
Jouw kinderen zijn toekomstige volwassenen, en ik ben van mening dat je ze ook zo moet behandelen. Als jij iets niet leuk vind, zal dat voor hen zeer waarschijnlijk niet anders zijn.

En dan kun je wel roepen 'maar ik ben toch de ouder' - dat klopt, maar dan ga je op je strepen staan en neem je een machtspositie in, wat de situatie nooit leuker maakt.
Soms is NEE ook een antwoord of actie, er zijn ook in een normale familie machtsverhoudingen, dat is ook opvoeden, leert men ook van of er iemand wél of geen zeggenschap heeft.
Mijn kinderen weten dat ze moeten eten. En ik zeg moeten, omdat je lichaam nu eenmaal voeding nodig heeft. Ik kan ze wel wat voorschotelen en ze dwingen dat bord leeg te eten, maar dan krijgen ze geen gezonde relatie met eten. Stel dat hij nou gewoon een keer niet lekker is, of veel boterhammen op heeft 's middags? Daar ben ik niet bij. Ik kan ook niet bepalen wat lekker is en wat niet.
Mijn kinderen eten ook, en eten wat er op tafel komt.
Wederom voor jou zo tegenwerkende 'machtspositie', iemand moet de beslissingen nemen.
Soms zit het mee, soms zit het tegen, zo leer je omgaan met teleurstellingen ;)
In plaats daarvan maak ik vaak dingen klaar die ze lekker vinden, en proberen we soms wat nieuws. Ik leg dan uit wat erin ziet, hoe het smaakt, wat ze eraan hebben en soms helpen ze zelf mee met klaarmaken. Als ze het dan toch niet lekker vinden, maak ik het niet meer klaar (of op een andere manier, in overleg). Zo heb ik vanavond (per ongeluk) de chili con carne) wat ze lekker vinden) te pittig gemaakt. Dat gaven ze aan, ik heb sorry gezegd, en verteld dat ik het gaaf vind dat hij toch van die te hete chili geproefd heeft. Daarna hebben we nog wat anders op tafel gezet en heb ik beloofd het de vorige keer minder pittig te maken. Zij blij, ik blij.
Jij gaat er van uit dat ik ( of een ander ) niet in staat is rekening te houden met anderen, dat is onzin.
Komt er eten op tafel, is dat aangepast op de smaak, pepers/sambals worden niet gebruikt, die zijn prima achteraf toe te voegen naar smaak.
Lusten ze het echt niet, die dingen hebben wij ook in het assortiment net als iedereen, komt er iets vervangends, alleen zal dat niet uitgebreid zijn, of geen "fun-food"
Zo lust de jongste geen doperwten, maar is daarintegen dol op sperziebonen, het is een kleine moeite om voor de beide knapen hun eigen groente te maken, de rest word gewoon gegeten.
Eten we Pasta's, wil de jongste geen saus, prima .. bordje droge pasta met kaas, waar de rest gewoon saus kan nemen.

Wederom, het is niet persé zwart, als wit niet past, er zijn meer kleurtjes
Ik snap dat dit heel erg richting ongevraagd opvoedadvies gaat, maar ik zeg daar ook bij het volharden in je standpunt zonder dat van een ander te erkennen wel uitnodigt tot verder discussieren.
Het probleem is eerder dat jij een bepaalde hoek kiest, waarin je net zo goed denkt het beter te weten.
Zonder tegen schenen te schoppen denk ik dat jij een vrijere manier hebt, tegen mijn meer gecontroleerde manier.

jouw manier is niet verkeerd, het strookt alleen tegen mijn ideeën in, dus zullen we elkaar waarschijnlijk niet kunnen vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja je wilt monitoren dat is geen probleem maar dan een enorme berg data die je moet gaan analyseren. En daar zit het probleem in, want hoe ga je daar een goede analyse op doen. Hier zijn tools voor maar die kosten geld en vaak niet weinig. Met een router en blacklists kan je van alles blokken maar of de familie daar blij van word. En als ze slim zijn zetten ze een VPN op dag papa. Het is best lastig in deze en snap je probleem maar ook nog door de introductie van https wordt het nog lastiger. Ben benieuwd naar je keuze en oplossing.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Heren, dames. Technisch zijn er genoeg methoden om dat te bereiken wat je wilt. Echter, zodra de kinderen weten dat jij dat monitort (ik neem aan dat jij met hun gaat praten, waarom ze 2 uur per dag op xxx sites zitten), zij meteen gaan overstappen op andere niet gecontroleerde apparaten (dus bv. mobiel). En zelfs als dát ook gecontroleerd wordt, gaan ze doodleuk naar hun vriendje of vriendinnetje die NIET gecontroleerd wordt.

Moraal van het verhaal: wát wil je bereiken? Geef daar eens eerlijk antwoord op.

Kinderen zullen op één bepaalde tijd in hun leven interesse tonen in dingen die jij liefst zo "lang mogelijk".... wilt tegenhouden. Herinner jij jezelf als puber, hoe het toen ging? Toen was er misschien geen internet, en zeker geen mobieltjes met youporn.com Maar je kwam toch aan die "vieze plaatjes"..... die waarschijnlijk ook door je ouders zo ver mogelijk werden gehouden van jou.

Daarom: wat is het doel van die controle? Wat ga je met die informatie doen, en wat zal het resultaat zijn van deze controle? Schrijf dit eerst eens uit op een stuk papier, en kijk dan of je het écht wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:36
Mijn kinderen moeten luisteren en ik ga die controleren tot die het huis uit zijn. Url monitoring, key logging van alles wat ze typen tot tracking op hun smartphone, u name it.
Privacy my ass als dat de prijs is die ik moet betalen om hun uit handen te houden van pedofielen etc... .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 203842

@Yariksen: En jij weet ook exact wat zij uitspoken op de tablet of smartphone van hun vriendjes of vriendinnetjes op school? Laat staan dat jij weet wat zij opzoeken op publieke PC's of PC's op school etc....

Als je weet dat je bespied wordt, ga je ontwijkend gedrag vertonen. Is DAT wat je wilt bereiken? Nog meer wantrouwen?

De kinderen moeten JOU vertrouwen (want dát leer jij hun als goede vader), maar van de andere kant installeer jij keyloggers etc.... Dat is geen goed voorbeeld als vaderfiguur.

Hoe zullen jouw kinderen hun kinderen opvoeden? Op dezelfde manier? Wat ga jij als opa je kleinkinderen wijsmaken (even ervan uit gaan dat jij meegaat met de techniek en geen digibeet gaat worden op leeftijd...).

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 23-01-2017 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik.
Yarisken schreef op maandag 23 januari 2017 @ 22:53:
Mijn kinderen moeten luisteren en ik ga die controleren tot die het huis uit zijn. Url monitoring, key logging van alles wat ze typen tot tracking op hun smartphone, u name it.
Privacy my ass als dat de prijs is die ik moet betalen om hun uit handen te houden van pedofielen etc... .
Mag hopen dat dit sarcastisch is...

Lekker alles monitoren joh, als dat bij mij werd gedaan kwam ik alleen thuis om te eten en te slapen en ging ik wel lekker bij vriendjes/vriendinnetjes met mijn telefoon zitten :), waar natuurlijk niet alles in de gaten gehouden wordt.
Als je software op de telefoon van je kids hiervoor installeert, dan zou ik hem als kind meteen een harde reset geven, wat denk je nou zelf joh? Lekker alles in de gaten houden, daar krijg je de meest vervelende kinderen van die alleen maar kattenkwaad uithalen en bij vriendjes/vriendinnetjes dingen gaan vernielen etc...

Prijs die je moet betalen? Je kinderen zullen je niet meer zo leuk vinden dan dat ze je eerst vonden, wil je dat? Wil je dat ze zodra ze kunnen, ze weg zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Tja. Ik ben benieuwd hoeveel van jullie vroeger in alles gemonitored werden... Of juist niet, en of dat nou zo vreselijk slecht was dat je wat vrijheid en privacy had. ;)
Had je vroeger stiekem een playboy verborgen op je kamer, moet je nu een manier zien te vinden dat pa je niet ziet rondsnoepen op internet - als je überhaupt al weet dat pa dat kan. (1e keer er iets over zeggen = they know.)

Ze beschermen tegen bepaalde zaken: d'accord, en met educatie, zelfwaarde en normen & waarden kom je heel erg ver. Eventueel af en toe eens kijken met WIE ze communiceren, maar niet perse WAT ze communiceren; tenzij verdacht.
Maar dat alles moet toch wel kunnen zonder hun privacy geheel in te perken door alles te monitoren? Maar goed... Je geeft ze dan in ieder geval een ding mee: big brother is watching you, en je ouders zijn ook je grote broer.

Ik zou ook meteen een always-on VPN op hun mobieltje zetten zodat je ze ook nog kan monitoren op 4G. :') Als je dan toch bezig bent ze altijd en overal te volgen en *alles* wil weten wat ze opzoeken en wat ze willen weten (eg: google query logging), why stop at home right? :+

Ik vind het een beetje als "Hier Linda, een dagboek voor jou wat van jou is en prive. :)" ... 2 weken later ... "Zo Linda, ik lees in je dagboekje dat je mama's eten niet te vreten vindt?" 8)7
Als je ze echt daadwerkelijk zo hard gaat monitoren: doe het dan op z'n minst transparant en vertel ze dat ze geen greintje privacy meer hebben op het web. (Alhoewel je monitor tooltjes echt extreem makkelijk te omzeilen zijn... Ja zelfs met de mooie constructies die ik hier en daar in dit topic beschreven heb zien worden. :))

[ Voor 23% gewijzigd door WhatsappHack op 23-01-2017 23:42 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Voor mensen die het zo belangrijk vinden, is er toch Filternet? Dat papa dan zijn favoriete website cumswappinggrandmatrannymidgets.com alleen op zijn mobiele abo kan krijgen, is een kleine prijs om te betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 23-01-2017 23:41 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 00:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 203842 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 23:19:
@Yariksen: En jij weet ook exact wat zij uitspoken op de tablet of smartphone van hun vriendjes of vriendinnetjes op school? Laat staan dat jij weet wat zij opzoeken op publieke PC's of PC's op school etc....

Als je weet dat je bespied wordt, ga je ontwijkend gedrag vertonen. Is DAT wat je wilt bereiken? Nog meer wantrouwen?

De kinderen moeten JOU vertrouwen (want dát leer jij hun als goede vader), maar van de andere kant installeer jij keyloggers etc.... Dat is geen goed voorbeeld als vaderfiguur.
Dat ja. Je moet vertrouwen kweken, wederzijds. De eerste keer dat m'n dochter (met mij ernaast) een Google image search deed, kreeg ze een paar hits die ze als meisje van 7 niet snapte. Dus dat vroeg ze aan mij en aan haar moeder. Ondertussen is ze 13 en doet ze dat nog steeds. Verschil is dat ze nu 99% van wat ze ziet (ook van de nare shit, al dan niet voorzien van tentakels) kent, snapt en op waarde kan inschatten. Waar ze nu advies over vraagt zijn juist de morele kwesties.

Los van het feit dat ik haar niet fysiek kan controleren (ze woont bij m'n ex 1600km verderop) hoeft dat ook niet: ik weet dat ze verstandiger het net op gaat dan menige volwassene, en als ze iets of iemand tegenkomt waar ze vraagtekens bij heeft krijg ik gelijk een message van d'r. Ze weet dat ik sowieso niet ga oordelen over haar, en haar vertrouw, en dat beloont ze door mij te vertrouwen.

Gaat ze nooit een fout begaan? Vast wel. Maar ik weet dat zij weet dat ze bij d'r moeder en bij mij terecht kan voor steun op zo'n moment. En dat niemand haar kan chanteren met dreigementen om naar d'r ouders te stappen met $genante_stuk_data.

Je kunt wel zeggen "vertrouwen is goed, maar controle is beter" - maar dat werkt alleen in een zakelijke setting (waar het trouwens ook overrated is: een onbetrouwbaar persoon vindt altijd de mazen in de controle), niet in een huiselijke setting waar het juist om het vertrouwen gaat.
Hoe zullen jouw kinderen hun kinderen opvoeden? Op dezelfde manier? Wat ga jij als opa je kleinkinderen wijsmaken (even ervan uit gaan dat jij meegaat met de techniek en geen digibeet gaat worden op leeftijd...).
Je hoeft niet eens een generatie verder te kijken. Als kinderen die zo gemonitord worden ook maar een greintje technische interesse hebben ga je een wapenwedloop krijgen die je gaat verliezen, want zij hebben meer vrije tijd en meer motivatie om een workaround te vinden - en alle bronnen die je zelf hebt kunnen zij ook lezen (of ga je ze ook daarvoor afstraffen/die dingen blokkeren?). Hebben ze die interesse niet, dan gaan ze gewoon fysieke workaround doen: van op andere locaties, van school en bibliotheek tot bij die coole jongen thuis die ze laat internetten naar ranzige sites en breezers (of wat dan ook over paar jaar in is op dat vlak) opdient.

Bottom line: beste manier om achter surfgedrag van de kinderen te komen is om hen rechtstreeks te vragen, maar op een manier en in een setting dat vertrouwd is en waarbinnen ze weten dat ze niet veroordeeld gaan worden.

Gewetensvraag: stel dat een van je kinderen bijv LGBTQ+ zou zijn. Wil je dat ze hun coming out zelf kunnen doen op moment dat zij zich er klaar voor voelen, of wil je erachter komen via hun surflogs :?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:45

BCC

Even wat nuance toevoegen: mensen leren altijd door gecontroleerd om hun bek te gaan. Toen ikzelf klein was, ging dat prima: het spannendste op mijn c64 was sex games:) http://www.lemon64.com/?m...8%26publisher%3DLandisoft later had ik een gifje op een diskette van schaars geklede dames van een bbs.

Als ik het nieuws van de afgelopen week bekijk dan zie ik 1 gelivestreamde verkrachting via Facebook en de mishandeling van een gehandicapte jongen via YouTube: dat is echt andere koek dan vroeger! De vraag is: hoe wapen je je kids hiertegen, zonder het te verbieden en dus extra spannend te maken?

Censuur en spionage lijken me averechts werken, maar hoe geef je ze een zandbak met , zoals hierboven gezegd, een oude playboy :)?

[ Voor 8% gewijzigd door BCC op 24-01-2017 01:47 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokip7
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-06-2024
Here we go again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Laatst online: 18-01 13:12

tazzman

a real boardmonkey

Even los van de viva of oudersvannu.nl discussie .... Zijn er tools om een dergelijk inzicht te krijgen door de logs van mijn Netgear R7000 te parsen?

Die EdgeRouter info is precies waar ik naar op zoek ben, maar om daar een aparte router voor te kopen gaat me een beetje te ver. (En bruin is ook heel erg leeg.) Ik probeer er achter te komen welk van onze Apple devices (Macbook Pro, iPad, 2x iPhone) onze connectie helemaal dicht slurpt.

Het komt regelmatig voor dat mijn ping tijdens het gamen vreselijk omhoog schiet en pas als ik alle Apple devices op flight mode zet dan wel uitschakel komt alles weer terug op normaal niveau. Alles hangt aan onze Nighthawk R7000 AC router maar ook met traffic monitoring aan kan ik er niet achter welke devices de oorzaak zijn en welke apps (dan wel welke URL / ports) zoveel data verbruiken?

Wat betreft kinderen, internet, monitoren, etc. Ik heb er zelf 2 ( 2 meiden van 5 en 3,5) en ik heb uiteraard mijn eigen gedachten over hoe, wat, waar en waarom (of waarom niet) .. maar discussies over opvoeden zijn net zo gevaarlijk als discussies over politiek en geloof.

Daarom doe ik daar bewust niet aan mee. Iedereen heeft er zijn eigen mening over en iedereen wilt het beste voor zijn of haar kinderen. En daar hebben we allemaal onze eigen methoden voor. Van erg streng tot erg vrij. Als je om je heen kijkt, je collega's, je vrienden en zelfs je familie - iedereen is anders opgevoed en iedereen heeft zijn of haar jeugd anders beleeft dan jij. En toch zijn we allemaal, vreemd genoeg, redelijk normaal volwassen geworden.

Omdat iemand het anders doet dan jij, wilt niet zeggen dat hij of zij een betere/slechtere ouder is dan jij of dat hun kinderen beter of slechter opgroeien. De discussies lopen doorgaans volledig uit de hand omdat mensen zich vaak op hun pik getrapt voelen terwijl dat nergens voor nodig is.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 00:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tazzman schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 03:01:
Even los van de viva of oudersvannu.nl discussie .... Zijn er tools om een dergelijk inzicht te krijgen door de logs van mijn Netgear R7000 te parsen?

Die EdgeRouter info is precies waar ik naar op zoek ben, maar om daar een aparte router voor te kopen gaat me een beetje te ver. (En bruin is ook heel erg leeg.) Ik probeer er achter te komen welk van onze Apple devices (Macbook Pro, iPad, 2x iPhone) onze connectie helemaal dicht slurpt.

Het komt regelmatig voor dat mijn ping tijdens het gamen vreselijk omhoog schiet en pas als ik alle Apple devices op flight mode zet dan wel uitschakel komt alles weer terug op normaal niveau. Alles hangt aan onze Nighthawk R7000 AC router maar ook met traffic monitoring aan kan ik er niet achter welke devices de oorzaak zijn en welke apps (dan wel welke URL / ports) zoveel data verbruiken?
Dit is een totaal andere vraag. Hiervoor simpele oplossing: Wireshark. Gewoon op zo'n moment laten draaien en kijken naar source+destination van de grote bulk van pakketten.

Wat betreft kinderen, internet, monitoren, etc. Ik heb er zelf 2 ( 2 meiden van 5 en 3,5) en ik heb uiteraard mijn eigen gedachten over hoe, wat, waar en waarom (of waarom niet) .. maar discussies over opvoeden zijn net zo gevaarlijk als discussies over politiek en geloof.

Daarom doe ik daar bewust niet aan mee. Iedereen heeft er zijn eigen mening over en iedereen wilt het beste voor zijn of haar kinderen. En daar hebben we allemaal onze eigen methoden voor. Van erg streng tot erg vrij. Als je om je heen kijkt, je collega's, je vrienden en zelfs je familie - iedereen is anders opgevoed en iedereen heeft zijn of haar jeugd anders beleeft dan jij. En toch zijn we allemaal, vreemd genoeg, redelijk normaal volwassen geworden.

Omdat iemand het anders doet dan jij, wilt niet zeggen dat hij of zij een betere/slechtere ouder is dan jij of dat hun kinderen beter of slechter opgroeien. De discussies lopen doorgaans volledig uit de hand omdat mensen zich vaak op hun pik getrapt voelen terwijl dat nergens voor nodig is.[/quote]
Zowel voor discussies online als voor opvoeden geldt: taboes zijn ongezond. Dingen onbespreekbaar maken leidt tot uitwassen. Je wilt dingen op een respectvolle manier met elkaar kunnen bespreken, maar dat sluit absoluut niet uit dat je ergens een mening of oordeel over velt, en je mag daarbij rustig stellen dat sommige dingen beter zijn dan andere - even heel extreem: als ik zou vinden dat mijn kinderen nooit buiten laten en regelmatig sex met ze hebben een goed idee zou zijn, dan hoop ik toch echt dat je zegt dat ik het beste voor heb met m'n kinderen en dat kinderen in kwestie redelijk normaal volwassen zullen worden :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Laatst online: 18-01 13:12

tazzman

a real boardmonkey

dion_b schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 09:41:
[...]

Dit is een totaal andere vraag. Hiervoor simpele oplossing: Wireshark. Gewoon op zo'n moment laten draaien en kijken naar source+destination van de grote bulk van pakketten.
Zo anders is die vraag niet, ik wil gwoon het data verkeer over langere tijd kunnen monitoren om te kijken wat er nou allemaal aan data wordt verbruikt en wanneeer. Of het nu surf gedrag is van kinderen of data-verslind gedrag van diverse devices, dat maakt niet zoveel uit.
Zowel voor discussies online als voor opvoeden geldt: taboes zijn ongezond. Dingen onbespreekbaar maken leidt tot uitwassen. Je wilt dingen op een respectvolle manier met elkaar kunnen bespreken, maar dat sluit absoluut niet uit dat je ergens een mening of oordeel over velt, en je mag daarbij rustig stellen dat sommige dingen beter zijn dan andere - even heel extreem: als ik zou vinden dat mijn kinderen nooit buiten laten en regelmatig sex met ze hebben een goed idee zou zijn, dan hoop ik toch echt dat je zegt dat ik het beste voor heb met m'n kinderen en dat kinderen in kwestie redelijk normaal volwassen zullen worden :o
Tja, dat vind ik dan weer echt een oer-Nederlandse reactie. :P We mogen altijd maar een mening hebben en die moeten we dan vooral "bespreken", hoewel dat vaak in richting gaat van "wat ik doe is goed en als jij het niet zo doet, dan doe je het fout". En dan gooien we er maar meteen een radikaal voorbeeld er achteraan om te laten zien dat we gelijk hebben. :+

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
WhatsappHack schreef op maandag 23 januari 2017 @ 23:38:
Tja. Ik ben benieuwd hoeveel van jullie vroeger in alles gemonitored werden... Of juist niet, en of dat nou zo vreselijk slecht was dat je wat vrijheid en privacy had. ;)
Had je vroeger stiekem een playboy verborgen op je kamer, moet je nu een manier zien te vinden dat pa je niet ziet rondsnoepen op internet - als je überhaupt al weet dat pa dat kan. (1e keer er iets over zeggen = they know.)
Ik ben opgegroeid met mobiele telefoons en internet (Niet vanaf jonge leeftijd, maar wel vanaf dat ik een jaar of 10 was). Ik weet 100% zeker dat ik nooit gemonitored ben door mijn ouders. De Topicstarter moet maar eens even nadenken of hij het vroeger fijn had gevonden als hij continue gemonitored werd door zijn ouders. Je verstopte je playboy toch ook gewoon ergens, ookal wisten je ouders wel dat je er eentje had, ze hebben hem misschien nooit zien liggen. Je weet nu ook dat je kinderen waarschijnlijk op sites als youp*rn.com komen etc... Waarom zou je dat willen weten? Dan weet je dus eigenlijk meteen wanneer je kinderen dat aan het kijken zijn...

Maak het bespreekbaar, en vertel ze gewoon dat het allemaal niet verstandig is om te doen, maar dat ook papa het tegen kan komen op het internet. Ze moeten wel weten dat papa de baas is, maar het moet geen dictatuur worden daar thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-04 20:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Goed, de opvoeddiscussie wordt bij deze afgekapt. Er zijn dus wel degelijk tools en of hardware oplossingen om het e.e.a. te reguleren, monitoren of controleren. En dat is allemaal al een beetje besproken.

Voor de rest: Iedereen heeft zijn/haar eigen ideeën over de manier van opvoeden en hoe en of wanneer kids tegen seksueel getinte ads aanloopt. Of je de kids er nu over wilt confronteren of niet. Het blijft de verantwoordelijkheid van de ouders. Maar als iemand de keuze maakt om op zijn manier dit te reguleren dan moet de discussie daar ook bij blijven. We zijn Tweakers, dus laten we het in de technische fora beperken tot techniek.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.