Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een probleem in n maag en kom er niet uit.
Recentelijk is mijn windows schijf (C) begonnen met overduidelijk laten merken dat hij op zn eind raakt.
zonder reden een blauw scherm geven en dan opnieuw opstarten,tik geluiden die van de HD komen alsof niet heel de HD meer gelezen word,allemaal van zulk soort dingen.
Afijn tijd voor een nieuwe schijf en proberen een exacte copy van mn C schijf erop over zetten moet dand e weg zijn.
Hier gaat het echter fout

Ik heb een pc met windows 10 AMD x64 processor met 6 cores en alles wat daar bij hoorde,wel een systeem van zeker 5 jaar oud ,2 sata HD's en 1 SSD schijf van 240 GB,en 2 externe WD schijven van 1 TB ,alle software legaal.

Ik heb geprobeerd met Acronis treu image een copy te maken maar die roept iets over een ontbrekend item(s) op de C schijf en doet verder niks,of hij gaat aan de slag om een 1:1 copy te maken en zegt na 2uur dat tie klaar is en dan is na opnieuw opstarten via c schijf er maar de helft van de windows schijf copyeerd.
Proberen op te starten via die copy op de SSD schijf lijd tot de bekende foutmelding er zit een fout in uw windows bla bla bla,dus dan maar weer via C opstarten.
EASYUS todo software heeft me ook niet geholpen om een copy te maken en een 3e stukje software van minitools werd het ook niet.
Rest me te vragen hoe kan ik een 1:1 copy maken van mn windows (189 GB groot incl alle geinstalleerde software) en waarmee krijg ik die werkend op bv die SSD schijf van 240 GB groot ?
Helemaal opnieuw beginnen kan wel maar software,mail en dergelijke wil ik graag behouden ivm tijds besparing,vandaar dat ik graag wil proberen een werkende 1:1 copy te krijgen.
Hopelijk weet iemand een oplossing(bij voorkeur gratis) die me kan helpen voor het definitief overlijden van mn C schijf een werkend systeem te hebben op een nieuwe HD/SSD.
Het probleem blijft overigens zoals beschreven als ik probeer de copy niet op de SSD te zetten maar bv op een externe HD.
Alvast bedankt voor de hulp 8)
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:55
Je kan met een linux cdtje een dd uitvoeren en dan copy je 1 op 1 over.
De vraag is gaat dat werken mijn gok is waarschijnlijk niet ivm andere HDD maar je kan geluk hebben dat het wel werkt. Ik hoop het voor je.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 20:34
Denk dat ik in jou situatie een nieuwe SSD zou bestellen. Daarna op de oude SSD een "chkdsk /r"
uitvoeren. Als de chkdsk klaar is, allebei de SSD's in de PC hangen, en via Acronis TrueImage direct een clone maken.

Edit: sorry niet gelezen dat je je huidige SSD wil gebruiken als boot disk.

[ Voor 25% gewijzigd door Clavis op 23-01-2017 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn kennis van Linux is 0%,ik heb ook geen Linux cd of software om op een cd te branden,ik ben bang dat ik hiermee dus meer sloop dan dat goed voor me is.
Evengoed bedankt voor het meedenken :-)

@ clavis,

De SSD is 2 maanden oud en buiten het in gebruik nemen van de SSD is er niks mee gdaan.
Ofwel niks erop gezet,nog helemaal zoals gekocht.
De interne C schijf,ja daar kan ik wel een checkdisk op uitvoeren,rest me de vraag,wat bereik ik daarmee ?
Vermoed je een fout op die schijf dat je dit zegt ?
Zou true image wel bereid zijn om echt een werkende clone te produceren nadat ik die checkdisk heb uitgevoerd ?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2017 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matsuba
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-07 19:10
Met Minitool Partition wizard free, kun je makkelijk een clone maken van je huidige C partitie en of boot record. https://www.partitionwizard.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 20:34
Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:22:
Mijn kennis van Linux is 0%,ik heb ook geen Linux cd of software om op een cd te branden,ik ben bang dat ik hiermee dus meer sloop dan dat goed voor me is.
Evengoed bedankt voor het meedenken :-)

@ clavis,

De SSD is 2 maanden oud en buiten het in gebruik nemen van de SSD is er niks mee gdaan.
Ofwel niks erop gezet,nog helemaal zoals gekocht.
De interne C schijf,ja daar kan ik wel een checkdisk op uitvoeren,rest me de vraag,wat bereik ik daarmee ?
Vermoed je een fout op die schijf dat je dit zegt ?
Zou true image wel bereid zijn om echt een werkende clone te produceren nadat ik die checkdisk heb uitgevoerd ?
Ah oke, in de praktijk vaak gezien dat zodra een hdd/ssd op het eind raakt verschillende fouten geeft met bijv. clonen. (defecte sectoren e.d). Met een checkdisk kun je geluk hebben, dat de fouten tijdelijk hersteld worden, waardoor je toch snel een volledige clone kan uitvoeren.

Kan geen kwaad om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Matsuba,

Minitool geprobeert zoals ik al zei,het heeft niet gedaan wat ik verwachte.
Mn laatste poging maakte zelfs dat onder windows verkenner zowel de externe HD alsook de SSD waarop ik probeerde de copy te maken,waren verdwenen :/
Die moest ik via windows weer snelformateren want de schijven waren na beide pogingen beide unallocated space geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:25
Gebruik deze handleiding. :Y)
https://nl.hardware.info/...n-met-correcte-uitlijning

*Super simpel, en al zo'n 10x een HDD-->SSD of SSD-->SSD mee gecloned. :)

[ Voor 18% gewijzigd door SmiGueL op 23-01-2017 16:31 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is zien of dat dat wel helpt,thnx voor de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:32
Mocht het probleem liggen bij een (net aan) stervende HDD, dan is bij vrienden/kennissen vragen om een werkende licentie van het programma 'Spinrite' van Gibson Research wellicht een optie.
Het is een oudje maar de prog heeft me al vaak genoeg geholpen om van een afgeschreven/tik-pok-tik HDD de meeste data te halen.
In jouw geval kan het de foutmeldingen tijdens het imagen verhelpen.
Chkdsk met de beschikbare parameters zou ik mee beginnen overigens.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ldiy
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-08 22:40
mischien kun je proberen een systeem kopie te maken in windows, en vervolgens windows te instaleren op je ssd en dan je systeem kopie terugzetten

https://www.youtube.com/channel/UCiHhuyYXyckkbeMgtu3Pr-w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren chkdsk/r geprobeerd die liep vast op 17%,althans ruim 45 min op 17% staan en totaal geen vorm van beweging/leven tonen,noem ik dan maar een vast loper ;-)
Vanmorgen dat minitools programma toch nog een keer gedownload en na installatie nog een poging gedaan om een copy te maken ,via de eerder getoonde link hier,stap voor stap opgevolgd en gewacht.
120 min ruim verder en het programma sluit af met de melding dat het geslaagd is,via boot menu de ssd geselecteerd voor 1ste opstart item en toen kreeg ik de volgende fout melding:
Windows failed to start
hier stonden 3 optie's waaronder windows repareren
en hier de status met foutcode: 0x000000f

ik heb geen idee wat dat betekent,maar opstarten via C zorgde nogwel voor een gewone opstart van windows..
Nu zat ik net in verkenner te kijken en zag het volgende nog:
Mn SSD schijf heeft de naam windows gekregen met G als schijfletter,dat laatste was voorheen ook zo,een windows vlaggetje staat niet bij G.
Vervolgens net eigenschappen opgevraagd van beide schijven,en dan wel de grote van de gebruikte ruimte
C is 151.572.586.xxx G is 151.992.651.xxx ofwel op G is de gebruikte ruimte iets groter :|
Hoe dat kan ik heb geen idee.
Rest me nu de vraag,weet iemand wat er mis ging en hoe ik, nu ik zover ben alsnog kan zorgen dat de windows op de G schijf ofwel mn SSD nu werkend kan worden gemaakt ????

@ Idiy

Een systeemkopie maken met windows maken,is dat dan een 1:1 copy van enkel windows software of ook van de geinstalleerde programma's ?
Als het alleen het 1ste is dan moet ik alsnog naderhand alle software en dergelijke opnieuw instaleren,toch ?
Dat probeer ik te vermijden,zeker nu ik al zover ben gekomen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:17

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Volgens mij had je inmiddels al veel meer tijd bespaart door de boel te herinstalleren, maar goed. :P

Kwam je met de guide van SmiGuel niet verder en heb je deze letterlijk stap voor stap gevolgd (en niet even iets overgeslagen)?

[ Voor 19% gewijzigd door Angeloonie op 24-01-2017 15:13 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 15:08:
Vanmorgen dat minitools programma toch nog een keer gedownload en na installatie nog een poging gedaan om een copy te maken ,via de eerder getoonde link hier,stap voor stap opgevolgd en gewacht.
Alles braaf nagedaan ;)
Het grootste probleem is dat ik o.a. ook videobewerkings software gebruik,en alle aanwezige linkjes,projecten,databases met een schone installatie foetsie zijn,telt ook voor alle e-mail,daarom dus o.a. mn motivatie om te proberen een 1:1 copy te krijgen waarin alles gewoon aanwezig is en gewoon werkt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:29
Snel backuppen wat je nodig hebt wat op de C staat en daarna een nieuwe installatie doen en de backups terug zetten.

Als dat al niet te laat is..

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ldiy
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-08 22:40
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 15:08:
@ Idiy

Een systeemkopie maken met windows maken,is dat dan een 1:1 copy van enkel windows software of ook van de geinstalleerde programma's ?
Als het alleen het 1ste is dan moet ik alsnog naderhand alle software en dergelijke opnieuw instaleren,toch ?
Dat probeer ik te vermijden,zeker nu ik al zover ben gekomen. :-)
dit is normaal gezien van al je data, bij het maken van zo'n systeemkopie kun je kiezen welke schijven er worden opgenomen in je bacup, dus ik denk wel dat dit al je data en programa's mee kopieert.

https://www.youtube.com/channel/UCiHhuyYXyckkbeMgtu3Pr-w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat is dus hetzelfde als een volledige backup maken met in mijn geval acronis true image.
Die heb ik trouwens zover gekregen om zo'n backup te maken van heel mn C schijf 8)
zodra die klaar is zal ik, met deze net naar de 2017 geupgrade versie nog 1 maal trachten C op de SSD schijf te gooien en lukt dat niet dan moet ik maar is gaan zien hoe ik windows 10(upgrade versie) zover krijg dat deze mn SSD te grazen gaat nemen.
Vanwege de upgrade via internet heb ik er zover ik weet geen install files van,ik kan ze in elk geval zo snel niet vinden.
Iemand toevallig die weet waar ik ze evt kan vinden op mn C schijf en zijn die dan ook bruikbaar om op een andere schijf een nieuwe windows 10 neer te zetten ??
Of moet ik daarvoor iets anders uit mn mouw schudden ?

Ik heb zoiets,zoals te merken is al heel lang niet meer op een aparte manier hoeven te doen,sorry voor de wellicht voor sommige mensen,vele nitwit vragen :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:15:
dat is dus hetzelfde als een volledige backup maken met in mijn geval acronis true image.
Die heb ik trouwens zover gekregen om zo'n backup te maken van heel mn C schijf 8)
zodra die klaar is zal ik, met deze net naar de 2017 geupgrade versie nog 1 maal trachten C op de SSD schijf te gooien en lukt dat niet dan moet ik maar is gaan zien hoe ik windows 10(upgrade versie) zover krijg dat deze mn SSD te grazen gaat nemen.
Vanwege de upgrade via internet heb ik er zover ik weet geen install files van,ik kan ze in elk geval zo snel niet vinden.
Had je eigenlijk wel al echt gezocht?
knip, niet gewenst

en dan kom je mooi hierzo uit:
https://www.microsoft.com/en-gb/software-download/windows10

Waar je dus de media creation tool kan downloaden, die op zijn beurt weer een image op DVD brandt of je USB stick bootable maakt zodat je die kan gebruiken om te installeren.

[ Voor 2% gewijzigd door iisschots op 01-02-2017 12:21 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja gezocht had ik al wel,maar die had ik gemist.
Ik heb ondertussen geprobeerd om met die dvd windows op mn SSD te krijgen(aangesloten via usb 3.0)
Maar hij weigerd,ik kan bij kiezen voor de hd waarop windows gezet moet worden ,de SSD selecteren,om daarna een melding te krijgen dat windows niet op een hd gezet kan worden die aan een usb poort hangt 8)7
(voor de tekst van de melding zie een stukje naar beneden)
Dat schiet dus ook niet op zo |:(
Ik ga maar is kijken of ik wellicht windows 7 op dezelfde manier op een dvd kan krijgen om dan te proberen die op de SSD te zetten.
Als dat lukt dan gooi ik daarna windows 10 eroverheen,om nou te zeggen dat dit zo gepiept is,nee ,wat een omslachtig spul zeg :S

Windows 7 installatie dvd gevonden en bij installatie krijg ik deze melding:

Kan Windows niet op deze schijf installeren. Configuratie van of installatie op schijven die op een USB- of IEEE 1394-poort zijn aangesloten wordt niet ondersteund.

Kan Windows niet op deze schijf installeren. Het stuurprogramma voor apparaat [Via USB aangesloten SCSI (UAS)-apparaat voor massaopslag] is vereist. Klik op Stuurprogramma laden en laad het vereiste apparaatstuurprogramma.

Windows zelf zegt overigens dat het correcte stuurprogramma is geïnstalleerd voor deze drive.
Iemand een idee wat die melding nou zegt en wat ik moet doen ?
Wederom alvast bedankt.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2017 17:47 . Reden: tekst toegevoegd ]

Pagina: 1