Verschil tussen consumenten SSD en Enterprise

Pagina: 1
Acties:

• zonderbloem
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik draai nu twee ESXi hypervisors met consumenten 850 EVO SSD's. Op de hypervisors draai ik linux webservers. Omdat het aanvraag groter wordt wil ik een extra server aanschaffen. Op het internet kwam ik verschillende SSD's tegen, zo kwam ik er achter dat er ook DC SSD's bestaan.

De prijs voor zo'n DC SSD ligt een stuk hoger dan een consumenten SSD, maar wat is nou eigenlijk precies het voordeel om te kiezen voor een Enteprise SSD? (buiten "Hij gaat langer mee" om)

• Motion2
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:03
zonderbloem schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:03:
Ik draai nu twee ESXi hypervisors met consumenten 850 EVO SSD's. Op de hypervisors draai ik linux webservers. Omdat het aanvraag groter wordt wil ik een extra server aanschaffen. Op het internet kwam ik verschillende SSD's tegen, zo kwam ik er achter dat er ook DC SSD's bestaan.

De prijs voor zo'n DC SSD ligt een stuk hoger dan een consumenten SSD, maar wat is nou eigenlijk precies het voordeel om te kiezen voor een Enteprise SSD? (buiten "Hij gaat langer mee" om)
Er zit volgens mij niet heel veel verschil tussen behalve dat Enterprise SSD meer reserve cellen hebben en dus langer mee gaan.
De garantie is meestal ook anders geregeld, Enterprise producten hebben soms bijv 4h mission critical service zodat je binnen 4 uur een nieuw onderdeel hebt.

Maar een webserver is veel reads wat de levensduur ten goede komt.

De vraag Is dus wat je wear level nu is en of je het geld over hebt voor de duurdere variant

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Tegenwoordig zijn vrijwel alle comsumenten SSD TLC triple cell.
Enterprise SSD zijn nog MLC of zelfs SLC.

Low budget consumenten SSD hebben geen hardwarematige encryptie.
Alleen sommige Prosumer SSD hebben het.
Het zal mij verbazen als een Enterprise SSD dat niet heeft,

Consumenten SSD hebben geen beveiliging voor stroomuitval
Enterprise SSD meestal wel.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:15
ConsumentenSSDs zijn gericht op piekprestaties in benchmarks en moeten daarnaast zo goedkoop mogelijk zijn.
Bij enterprise spul tellen 2 dingen: betrouwbaarheid en consistente prestaties.

Als je de 850EVO pakt heeft die de PM863 als enterprise tegenhanger. De 850 moet het doen met een recovery algoritme, de 863 heeft condensatoren. Als je 2 van die dingen in RAID hebt hangen wil je niet dat een van beide na een slechte powerdown een rollback doet. Of dat de laatste sync write van je database terug is gedraaid bijvoorbeeld.