Vragen over vloerverwarming installatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ondertussen hebben wij onze nieuwe woning dus het is tijd om de CV-installatie in te stellen. We komen van een huis uit 2000 met vloerverwarming en die was redelijk voor de hand liggend. Het systeem wat hier ligt (huis is uit 1979) is wat complexer voor mijn gevoel. Hopelijk kunnen jullie me helpen het systeem te verklaren.

Ik heb er zelf bijgeschreven wat ik denk dat het onderdeel is.

Linkerkant
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2em28et.jpg

Voorkant
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/34y723q.jpg

1 t/m3: Aanvoer of retour groep 1 (moet nog temperatuur meten om te bepalen welke A en R zijn)
4. Koppeling om de aangesloten radiator af te sluiten lijkt me?
5. Thermometer: geeft momenteel 20C aan, dat doet de Pompschakelaar ook. Lijkt me dus dat deze A of R leiding zo'n 20C is op dit moment.
6. Thermostaat 30-90C: stond ingesteld op 90C wat voor een vloer niet nodig is maar ik heb zelf het idee dat deze thermostaat voor de radiator is die op het systeem is aangesloten. Is dat logisch?
7. Pomp
8. Thermostaat van de vloerverwarming (denk ik?). Kan van stand 1 - 5 wat correspondeert met 10C - 38 volgens de sticker. Staat waarschijnlijk op 3 want dat zou dan de 20C voor de vloer betekenen. De draad die er aan vast zit gaat naar linksonder in de foto en verdwijnt in de leiding boven de tekst '1 Aanvoer/Retour'.
9. Afsluitkraan? Geen idee wat dit is en waar het voor dient.

Kunnen jullie mij helpen deze installatie te verklaren?
Verder lijkt me 20C wat koud voor de vloerverwarming dus ik wilde 8 instellen op 38C (stand 5) maar de knop is helaas geblokkeerd lijkt het. Kan deze slechts een 1/8e slag draaien.

Ik wil de installatie graag begrijpen maar ook meer warmte de vloer in sturen omdat ik nu niet het gevoel heb dat de vloerverwarming echt iets doet.

Overigens is het een hele oude installatie met zeer slechte buizen (eindigt op 'lyteen' dacht ik) die zichzelf blijkbaar na verloop van tijd oplossen of iets dergelijks. Misschien is ter beveiliging daarom de thermostaat geblokkeerd?

Update
De verticale buis waar 8 en 9 aan vast zitten komt vanuit de grond. De lijkt de hoofdaanvoer leiding te zijn die zowel de radiator voedt als de vloerverwarming. Deze leiding is zeker 65C of warmer. Links van 9 is de temperatuur van de leiding opmerkelijk kouder. Lijkt dus dat de thermostaat (8) wel degelijk werkt. Verder heb ik het gevoel dat de afsluitkraan (9) dicht staat. Dat zou niet kunnen lijkt me, anders worden de leidingen van de A en R van de vloerverwarming sowieso niet warm toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Aghanim op 23-01-2017 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
Wat een ouwe meuk :X Flink roestig ook allemaal.
Misschien kun je beter een nieuwe verdeler laten plaatsen. De pomp zal ook flink onzuinig zijn verwacht ik. Je kunt wel een pompschakelaar gaan plaatsen om de pomp alleen te laten draaien als er warmtevraag is, maar als je er toch geld in gaat steken zou ik al die ouwe meuk weghalen.

De slangen zijn tyleen denk ik. Die zijn niet zuurstofdicht, waardoor het water erg goor wordt met drab en doordat er zuurstof in het water zit roesten de leidingen elders in je systeem. Meestal wordt er aangeraden om een platenwisselaar toe te passen, zodat de vloerwarming een apart hydraulisch circuit wordt. Het kan sowieso geen kwaad om de groepen eens door te spoelen (in beide richtingen om alles los te krijgen).

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2017 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:56:
Misschien kun je beter een nieuwe verdeler laten plaatsen. De pomp zal ook flink onzuinig zijn verwacht ik. Je kunt wel een pompschakelaar gaan plaatsen om de pomp alleen te laten draaien als er warmtevraag is, maar als je er toch geld in gaat steken zou ik al die ouwe meuk weghalen.

De slangen zijn tyleen denk ik. Die zijn niet zuurstofdicht, waardoor het water erg goor wordt. Het kan sowieso geen kwaad om de groepen eens door te spoelen (in beide richtingen om alles los te krijgen).
Ik begreep van een loodgieter dat deze slangen (tyleen inderdaad) op termijn stuk gaan omdat het geen goede kwaliteit is en dat het dus een kwestie van tijd is tot de gehele vloerverwarming vervangen moet worden. Tot die tijd wil ik dan ook liever niks aan de installatie doen want zo lang het werkt is het prima.

Pompschakelaar zit er al (bijna) op, had deze op 28C staan in mijn oude huis maar hier komen de A en/of R niet boven de 20C uit. Op die temperatuur heeft vloerverwarming volgens mij helemaal geen toegevoegde waarde.

Wat is nou het verschil of aanvulling op 6 en 8? Dat lijken me 2x dezelfde dingen te zijn? Beide lijken echter geen invloed te hebben op de temperatuur, als ik er aan draai gebeurt er na 30min nog steeds niks.

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 23-01-2017 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
6 is de maximaalthermostaat, die zorgt dat de pomp afslaat als de aanvoertemperatuur te hoog zou worden.
Is puur ter bescherming van je vloer, een soort noodstop eigenlijk. Daar hoef je verder niet aan te zitten om de boel in te regelen o.i.d.. Je stelt hem in op een grenswaarde waarvan je wilt dat de boel dan stopt, voordat het je vloer sloopt.

Onderdeel 8 is meer een soort thermostaat, maar of die de pomp ook aanstuurt is mij niet duidelijk, denk het niet als je zegt dat hij ergens naar een leiding loopt. Wellicht is het een voelertje met een capillair ertussen?

Kijk eens of je een schema kunt uittekenen van hoe jij denkt dat de boel loopt (met verwarming aanzetten en voelen welke leidingen warm worden moet je daar wel uit kunnen komen denk ik).

Wat is trouwens de eigenlijke vraag? Heb je nu klachten? Of wil je gewoon graag weten hoe het in elkaar steekt?

P.S. Heb je topic even afgesplitst uit Gas besparen door middel van CV tuning deel II aangezien het onderwerp te breed is om zo tussendoor in dat topic te behandelen.

[ Voor 68% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2017 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 23 januari 2017 @ 15:12:
6 is de maximaalthermostaat, die zorgt dat de pomp afslaat als de aanvoertemperatuur te hoog zou worden.
Is puur ter bescherming van je vloer, een soort noodstop eigenlijk. Daar hoef je verder niet aan te zitten om de boel in te regelen o.i.d.. Je stelt hem in op een grenswaarde waarvan je wilt dat de boel dan stopt, voordat het je vloer sloopt.

Onderdeel 8 is meer een soort thermostaat, maar of die de pomp ook aanstuurt is mij niet duidelijk, denk het niet als je zegt dat hij ergens naar een leiding loopt. Wellicht is het een voelertje met een capillair ertussen?

Kijk eens of je een schema kunt uittekenen van hoe jij denkt dat de boel loopt (met verwarming aanzetten en voelen welke leidingen warm worden moet je daar wel uit kunnen komen denk ik).

Wat is trouwens de eigenlijke vraag? Heb je nu klachten? Of wil je gewoon graag weten hoe het in elkaar steekt?

[mbr]P.S. Heb je topic even afgesplitst uit Gas besparen door middel van CV tuning deel II aangezien het onderwerp te breed is om zo tussendoor in dat topic te behandelen.[/mbr]
Ik meet nu de temperatuur net achter 9 en daar is het 26C dus dan lijkt me dat die maximaal thermostaat (tussen 30C en 90C) geen relevantie heeft zo lang het geen eens 30C is wat aangevoerd wordt? Het lijkt er dus op dat 8 de boel knijpt. Overigens als ik aan 9 draai (helemaal open of helemaal dicht) dan wijzigt de temperatuur van 26C (open) naar 20C (dicht).

De vraag is enerzijds dat ik wil weten hoe alles werkt maar anderzijds heb ik niet het gevoel dat de vloerverwarming echt iets doet. De A en R zijn (met de verwarming al de hele dag aan) nog niet boven de 20C geweest. Dat lijkt me echt te weinig voor een vloerverwarming om daadwerkelijk de boel te kunnen verwarmen. Heb weliswaar 1 radiator en 4 convectorputten in de woonkamer maar toch.

[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 23-01-2017 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik heb een vergelijkbaar vloerverwarmingssysteem uit 1984
ook met zwarte tyleen buizen, toen blijkbaar state-of-the-art 7(8)7
I.v.m. plaatsen van een HR-ketel in 2000 is in eerste instantie
een tussenwarmtewisselaar geplaatst.

Deze tussenwarmtewisselaar is essentieel!!

De oude pomp bleef toen nog zitten en ook de twee groepen werden niet
doorgespoelt. - Enkele jaren later bleek dat de pomploper/schoepenwiel door de nog steeds
rondgepompte drab/magnetit helemaal gesloopt was, de doorstroming was natuurlijk
minimaal.

Remedie bij mij:
1) vloerverwarming in beide richtingen GRONDIG doorgespoelt
2) Nieuwe pomp geplaatst

Voilà - weer prima doorstroming - aanvoer b.v. 32 °C / retour 28 °C
en de vloer werd weer lekker warm!

P.S.: Door de tussenwarmtewisselaar heb je nog maar een klein gedeelte
waar roest gevormd kan worden, na 10 jaar zat bij mijn niet meer vervuiling in als bij een
normale cv installatie. Door de lage temperatuur in dit gesloten gedeelte
is de roestvorming sowieso veel minder.

Ik heb nu een A-labelpomp en een moderne pompschakelaar geplaatst.
YMMV
gewijzigde vloerverwarming uit 1984

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 23-01-2017 16:46 . Reden: kleine aanpassingen / foto toegevoegd ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:10:
Ik heb een vergelijkbaar vloerverwarmingssysteem uit 1984
ook met zwarte tyleen buizen, toen blijkbaar state-of-the-art 7(8)7
I.v.m. plaatsen van een HR-ketel in 2000 is in eerste instantie
een tussenwarmtewisselaar geplaatst.

Deze tussenwarmtewisselaar is essentieel!!

De oude pomp bleef toen nog zitten en ook de twee groepen werden niet
doorgespoelt. - Enkele jaren later bleek dat de pomploper/schoepenwiel door de nog steeds
rondgepompte drab/magnetit helemaal gesloopt was, de doorstroming was natuurlijk
minimaal.

Remedie bij mij:
1) vloerverwarming in beide richtingen GRONDIG doorgespoelt
2) Nieuwe pomp geplaatst

Voilà - weer prima doorstroming - aanvoer b.v. 32 °C / retour 28 °C
en de vloer werd weer lekker warm!

P.S.: Door de tussenwarmtewisselaar heb je nog maar een klein gedeelte
waar roest gevormd kan worden, na 10 jaar zat bij mijn niet meer vervuiling in als bij een
normale cv installatie. Door de lage temperatuur in dit gesloten gedeelte
is de roestvorming sowieso veel minder.

Ik heb nu een A-labelpomp en een moderne pompschakelaar geplaatst.
YMMV
[afbeelding]
Bedankt voor je antwoord. Klinkt goed. Misschien eens informeren naar de kosten. Misschien dat het toch best meevalt.

Zie jij zo'n tussenwarmtewisselaar in mijn installatie zitten of niet? Ik kan er namelijk weinig wijs uit.

Edit: mooi die foto! Bedankt! Is bijna hetzelfde als ik heb inderdaad. Twee vragen die ik heb:

Is bij jou de temperatuur op de buis links van de vloerverwarmingsthermostaat 18-30 ook beduidend lager dan rechts ervan (in dat geval zou de thermostaat zijn werk doen)?

Kan bij jou de knop van de vloerverwarmingsthermostaat goed draaien en verder dan een 1/8e slag? Bij mij lijkt deze op slot te zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door Aghanim op 23-01-2017 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Aghanim schreef op maandag 23 januari 2017 @ 18:16:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Klinkt goed. Misschien eens informeren naar de kosten. Misschien dat het toch best meevalt.

Zie jij zo'n tussenwarmtewisselaar in mijn installatie zitten of niet? Ik kan er namelijk weinig wijs uit.

Edit: mooi die foto! Bedankt! Is bijna hetzelfde als ik heb inderdaad. Twee vragen die ik heb:

Is bij jou de temperatuur op de buis links van de vloerverwarmingsthermostaat 18-30 ook beduidend lager dan rechts ervan (in dat geval zou de thermostaat zijn werk doen)?

Kan bij jou de knop van de vloerverwarmingsthermostaat goed draaien en verder dan een 1/8e slag? Bij mij lijkt deze op slot te zitten.
Vraag 1:
Nee - je hebt nog de oorspronkelijke situatie zonder systeemscheiding.

Vraag 2:
Nee - de temperatuur links is bijna identiek met rechts, mijn cv-installatie levert maximaal 45 °C aanvoer voor de Jaga's en radiatoren maar ook voor de warmtewisselaar. Dat betekent dat secundair maximaal 40-42 °C warm water geleverd wordt.
Via de bypass kogelkraan meng ik een relatief kleine hoeveelheid retourwater uit de vloerverwarming bij,
eigenlijk net zoveel dat de retourtemperatuurmeter voldoende water krijgt.
De thermostaat heeft het normale instelbereik 10 - 38°C.
Ik heb de thermostaat op 38 °C gezet - maar door het bijmengen van het retourwater gaat
aan het eind van de opwarmfase in de ochtend maximaal 34 °C warmwater de vloer in.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 23 januari 2017 @ 18:51:
[...]

Vraag 1:
Nee - je hebt nog de oorspronkelijke situatie zonder systeemscheiding.

Vraag 2:
Nee - de temperatuur links is bijna identiek met rechts, mijn cv-installatie levert maximaal 45 °C aanvoer voor de Jaga's en radiatoren maar ook voor de warmtewisselaar. Dat betekent dat secundair maximaal 40-42 °C warm water geleverd wordt.
Via de bypass kogelkraan meng ik een relatief kleine hoeveelheid retourwater uit de vloerverwarming bij,
eigenlijk net zoveel dat de retourtemperatuurmeter voldoende water krijgt.
De thermostaat heeft het normale instelbereik 10 - 38°C.
Ik heb de thermostaat op 38 °C gezet - maar door het bijmengen van het retourwater gaat
aan het eind van de opwarmfase in de ochtend maximaal 34 °C warmwater de vloer in.
Thx. Bij mij lijkt die knop van de thermostaat niet helemaal goed. Die kan ik amper draaien waardoor het lijkt dat ik de temperatuur niet kan regelen. Kiezen tussen 10 of 38 (stand 1 t/m 5) lukt niet.

Bij mij lijkt aanvoer nu 26C en retour 20C. Ik zou de aanvoer graag 38 willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Aghanim schreef op maandag 23 januari 2017 @ 22:24:
[...]

Thx. Bij mij lijkt die knop van de thermostaat niet helemaal goed. Die kan ik amper draaien waardoor het lijkt dat ik de temperatuur niet kan regelen. Kiezen tussen 10 of 38 (stand 1 t/m 5) lukt niet.

Bij mij lijkt aanvoer nu 26C en retour 20C. Ik zou de aanvoer graag 38 willen hebben.
Die zijn vaak geblokkeerd met een ringetje, een dekseltje of knop er af en dan zit er een blokkering ergens die voorkomt dat iemand de temperatuur perongeluk verhoogd.
Vandaar ook het zwarte vlakje.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 23 januari 2017 @ 22:52:
[...]

Die zijn vaak geblokkeerd met een ringetje, een dekseltje of knop er af en dan zit er een blokkering ergens die voorkomt dat iemand de temperatuur perongeluk verhoogd.
Vandaar ook het zwarte vlakje.
Klinkt logisch. Vraag die ik heb is dan wel of 38C (de max van de thermostaat) te hoog is voor thyleen slangen. Bij recentere leidingen is 40C bijvoorbeeld een prima temperatuur.

Het lijkt nu bewust geblokkeerd wat ook wel weer aangeeft dat het misschien slim is om van af te blijven.

De pest met vloerverwarming vind ik dat je nooit echt straling voelt en daardoor minder goed kunt ervaren dat deze lekker verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

40 graden zou ik niet snel doen , 30-32 is al meer dan genoeg.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:56:

De slangen zijn tyleen denk ik. Die zijn niet zuurstofdicht, waardoor het water erg goor wordt met drab en doordat er zuurstof in het water zit roesten de leidingen elders in je systeem. Meestal wordt er aangeraden om een platenwisselaar toe te passen, zodat de vloerwarming een apart hydraulisch circuit wordt. Het kan sowieso geen kwaad om de groepen eens door te spoelen (in beide richtingen om alles los te krijgen).
Er lijkt een lek in de vloerverwarming te zitten, althans in de buurt van de verdeler komt vocht door het beton (garage) heen. Daarnaast loopt de druk van de ketel terug met 0.1 bar per 2 dagen. Morgen komen ze een detectie doen.

Mocht het inderdaad in de tyleen slangen zitten dan sluit ik denk ik de VV compleet af. Het lijkt toch bijverwarming te zijn en de vloer in de woonkamer wordt nergens warm dus echt veel effect lijkt het niet te hebben.

Als ik naar de foto kijk dan lijkt het er niet op dat ik de slangen bij de aanvoer en retour dicht kan draaien toch? Had eigenlijk gehoopt niet de complete CV installatie leeg te hoeven maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 08-02-2017 22:12 ]

Pagina: 1