Verwijderd
De bovenste fan blaast dan op de onderste - dit kan de onderste fan ofwel harder of zachter laten draaien wat in beide gevallen voor meer slijtage zorgt. Levert ook geen tempwinst op heb ik zo het idee.
Acer 1501 : P4 bak
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
|--| |--| 2 fan's
|--| |--| 2 fan's
een extra fan er boven op zorg dat er meer air flow is en koelt de cpu beter ! 2 naast elkaar is nog beter ! je onderste fan slijt inderdaad iets harder omdat ie meer toeren maakt... maare na 2 jaar heb ik nieuwe cpu gekocht en fan doet t nog steeds ! koop wel gekogellagerde !!!
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Verwijderd
nadelen: -fans gaan eerder verrot -teringherrie
Je kan beter twee fans naast elkaar zetten als je de airflow wilt vergroten.
2 fans boven elkaar (op elkaar dus) heeft ook erg veel zin als ze meer weerstand hebben. Door dat je meer lucht in of uit je kast blaast als dat er uit of in gaat.
(ik bedoel dus een overdruk of onderdruk)
= TheGrimReaper op tweakers
Verwijderd
Verwijderd
Die lucht met hogere druk kan daardoor natuurlijk beter koelen. En de lucht stroomt door het drukverschil ook nog sneller door je koelblok heen.
Verwijderd
.
Verwijderd
fan 1 draait linksom
fan 2 draait rechtsom
fan 3 draait weer linksom
dus als ik zeg maar 4 80mmx80mm coolers op die manier op elkaar bouw dan moet dat een goed koelings efect hebben ?
Verwijderd
Mocht het gelukt zijn en goed werken, geef het even door. Begin ik met 2 12cm fans die tegen elkaar indraaien

Heb op het moment één zo'n 12cm'tje boven m'n 2 celly's hangen (bp6). Temp zakte toen al 15 graden
Verwijderd
thavinny
toch snap ik nog steeds niet waarom dit nou juist zo'n goed efect geeft
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Verwijderd
En botoo: Dat was ik inderdaad vergeten, dat ze altijd voor een flow in 1 richting worden gemaakt. Het belangrijkste is inderdaad toch altijd nog dat ze in dezelfde richting blazen.
Verwijderd
Het idee van de tegengestelde vinnen van mij, was dat de airflow niet bij de laatste fan al even hard ronddraait als de fan zelf. (Denk aan de waterkolken die zouden onstaan als je een fan in water rond zou laten draaien)
Door dat wat botoo zei, heb ik nu iets nieuws uitgedacht: Je kan misschien stukjes papier tussen de fans ervoor laten zorgen dat de luchtstroom weer enigszins wordt teruggebogen voor hij bij de volgende fan komt.
Goldshark, als je wat gebouwd hebt, ben ik erg benieuwd of er nog enigszins verschil valt te merken. Het zou nl. ook kunnen dat door die extra fans de lucht die bij de proc komt alleen maar warmer is, en nog niet echt zoveel harder erdoorheen stroomt. Ik zelf heb hier nog geen fans over, maar ik ga het zelf vast ook nog wel een keer proberen als ik tijd heb, het lijkt me best grappig.

Het uiteindelijk effect van twee fans op elkaar is dat er hoogstwaarschijnlijk meer lucht doorheen gaat, hoeveel kun je nooit zeggen, wortel twee is in elk geval buitengewoon onwaarschijlijk.
Bij een goeie fan worden bij het ontwerp de vorm van het blad, de bladhoek, etc aangepast aan de airflow die je wilt halen met die fan. Daarbij ga je er vanuit dat de lucht voor je fan aangezogen moet worden, niet dat de lucht er al door een andere fan ingeblazen wordt.
De hoeveelheid lucht die door de achterste fan stroomt is dus groter dan waarvoor 'ie ontworpen is, het toerental neemt toe, en daardoor werken de fan blaadjes minder effectief. In extreme gevallen kan de veranderde stroming er voor zorgen dat de achterste fan juist als rem gaat werken.
Het hogere toerental heeft wel invloed op de levensduur van de lagers, maar tenzij je vreselijke bagger fans gekocht hebt hoef je je daar niet al te grote zorgen over te maken.
Veel effectiever is het om twee fans gewoon naast elkaar te zetten.

Demoniac: als je twee fans op elkaar wil zetten is dat wel de meest logische combinatie.
K@4$8()3r: ik hoop dat je meer verstand hebt van K@4$ dan van straalmotoren.
Alle fans draaien dezelfde kant op, alleen na elke fan staat een (stilstaande) ring met blaadjes die helpen om de luchtstroming optimaal te houden. De stand ervan wordt aangepast aan motortoerental, luchtdruk en -temperatuur, en nog wat dingen. Voor een koelfannetje op je processor misschien een beetje overdreven.
May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
werkt wel goed gewoon een 8x8 fan in een behuizing die spits afneemt en dan op me processor richten maar ik kom binnenkort wel met pic's ik ben nog meer van plan
Het effect ervan is trouwens lang niet zeker. Als je luchtstroom na de eerst fan linksom draait, en het stroomt een rechtsdraaiende yoghu... eeeh, ik bedoel fan binnen, kan het best zo zijn dat die stroming zo ongunstig is dat de bladen van de tweede fan 'stall'-en en alleen maar weerstand opleveren. Waarschijnlijk valt het wel mee, maar wonderen zou ik er niet van verwachten.
Het argument dat, als alle fans een kant opdraaien, de lucht aan het eind net zo hard meedraait klopt niet helemaal. Als de lucht even hard meedraait ondervindt de fan er geen weerstand van en zal het toerental oplopen, net zolang totdat er een nieuw evenwicht is.
Tenslotte, heeft iemand een (link naar een) verklaring voor die 3 cm tussenruimte tussen de fans? Gevoelsmatig zeg ik dat je inderdaad het beste wat ruimte kunt aanhouden, maar 3 cm lijkt me een beetje natte vingerwerk.
ThaVinny: een Orb kan onder normale omstandigheden met dat zwakke fannetje toe omdat het koelend oppervalk van het ding relatief groot is. Voordeel is dat dat zwakke ding minder herrie maakt. Je kan er zeker nog wat meer uitpersen als je de airflow verhoogt.
Wat wellicht een beter idee zal zijn is een gesloten luchtcircuit creëren (d.m.v. plexiglas ofzo).
Met aan de ene kant een fan die van buiten je kast koude lucht aanzuigt, de lucht volgt het circuit langs je proc en langs nog een fan weer naar buiten..
Zo heb je geen last van de warme lucht in je kast, en je hebt weer wat om te klussen, je moet alleen wel twee gaten in je kast maken.
Ik ga dit zelf binnenkort ook doen, ik heb 2 220V 15cm PAPST fans die ik hiervoor ga gebruiken, en dan zelf nog even een circuitje klussen.
Ik ga denk ik ook maar 2 van die fans kopen.
Waar zijn die fans precies te krijgen?
- De ene draait de ander aan als deze niet
eens aan staat, dus draait die tweede
sneller.
- Het vorige punt kun je een voordeel noemen,
maar die 2e fan is zo kapot, kun je net zo
goed 1 fan gebruiken en daar 20 volt op
zetten

- Volgens mij kun je beter een trechtervorm
maken en 2 fans NAAST elkaar aan de brede
kant plaatsen. Krijg je hetzelfde effect,
maar je fans gaan niet stuk.. Wordt weer
lekker modden met karton!
Maar je kan altijd kijken bij een electronica shop, die zullen vast wel wat ouwe fans ergens hebben liggen.
En als het je helemaal niet kan boeien wat 'men' van je vindt kan je altijd even snuffelen op de gemeente stortplaats, daar hebben ze meestal wel een container vol met oude apparaten, en dus ook van die bejaarde computers waar nog prachtige fans in hangen..
Verwijderd
Verwijderd
Check je netservers maar uit, PSU=Delta fans=Delta
Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens: de levensduur van lagers is HEEL sterk afhankelijk van het toerental en de belasting. Die belasting vergroot je in dit geval niet, maar het toerental wel degelijk. Ik heb het nog gecontroleerd in het SKF kogellager programmaatje: de levensduur neemt af tot 1/4 bij verdubbeling van het toerental. Opzich wel logisch aangezien de wrijvingskracht ook 4x zo groot wordt.Het hogere toerental heeft wel invloed op de levensduur van de lagers, maar tenzij je vreselijke bagger fans gekocht hebt hoef je je daar niet al te grote zorgen over te maken.
Dus NAAST elkaar monteren, niet achter elkaar. En 4 achter elkaar is al helemaal onzin. Die laatste 2 fans zijn meer obstakel dan verhoging van de flow.

De levensduur van een beetje fan bedraagt (afhankelijk o.a. van de temperatuur) minimaal zo'n 50000 uur. Een 80x80 fan draait zo'n 3500 rpm, stel dat dat door aanblazen oploopt tot 4500 rpm (maar zelfs dat lijkt me al onrealistisch hoog). De levensduur van de fan zou dan afnemen tot 30246 uur, ofwel ruim 1260 dagen continue, 24 uur per dag gebruik. Vandaar dat ik dus kan zeggen dat ik me over de lagers niet zo'n zorgen maak.
Ik ben trouwens helemaal met je eens dat meer dan twee fans niet zinvol is.
Natuurlijk zouden meer fans meer luchtdruk KUNNEN betekenen, mits de schoepen van elk van die fans goed op elkaar zijn afgesteld, ze kunnen niet allemaal gewoon hetzelfde toerental hebben, niet dezelfde schoephoek, etc. etc.
Dit is één van de redenen dat je 4 fans WEL kan betalen, en een straalmotor compressor niet!
heb er ook 2 gemaakt (Blow holes)
temp drop van 10 graden was het gevolg
alleen die finger guards maken een tering herie
luchtstroom door die dingen zorgt voor sirene effect
lijken wel jet moters hehehe
heb ze weggehaald en het gefluit was weg
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
dat blijkt.....Op zondag 27 augustus 2000 18:30 schreef Barry G het volgende:
Wiskundig gezien wortel 2 keer zoveel luchtdruk. Ik heb er geen ervaring mee.
Aerodynamica gaat toch echt wel een klein beetje boel verder dan worteltrekken.....
Mgoed... proberen kan geen kwaad... ik heb het ook een keer geprobeerd... zelfde fannetjes tegen elkaar geplaatst.... gevolg.... minder luchtstroom, meer herrie.... maar ook een grotere luchtstroom moet mogelijk zijn.... maar hoe?